Nový elektromotor přibližuje jejich možnosti těm spalovacím, elektromobily ale čeká ještě dlouhá cesta

Představa, že elektromotory jsou při své vyšší efektivitě vedle spalovacích jednotek za všech okolností superiorním řešením, je naprosto lichá. Až teď můžeme přivítat jako novinku elektromotor, jehož výkon lze dlouhodobě využívat na 90 procent, ve výsledku ale mnoho neřeší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Nový elektromotor přibližuje jejich možnosti těm spalovacím, elektromobily ale čeká ještě dlouhá cesta

15.7.2022 | Petr Prokopec

Nový elektromotor přibližuje jejich možnosti těm spalovacím, elektromobily ale čeká ještě dlouhá cesta

/

Foto: Mahle

Představa, že elektromotory jsou při své vyšší efektivitě vedle spalovacích jednotek za všech okolností superiorním řešením, je naprosto lichá. Až teď můžeme přivítat jako novinku elektromotor, jehož výkon lze dlouhodobě využívat na 90 procent, ve výsledku ale mnoho neřeší.


Pokud doma máte autodráhu, nejspíše víte, že autíčka se po chvilce intenzivního používání začnou přehřívat. Nestojí za tím baterie, těmi zmenšené modely aut osazené nejsou, ale elektromotor, jehož efektivita je možná vysoká, ne však stoprocentní. Na teplotu je třeba dávat velký pozor, zvláště ve chvíli, kdy dojde k „havárii“ a jedno autíčko vypadne ze stopy a brání tak dalšímu v pohybu. Pokud totiž u něj budete nadále držet tlačítko suplující plynový pedál, snadno můžete elektrickou jednotku spálit, a tak ji nenávratně zničit.

Podobná omezení nejsou spojena jen se světem autodráh, ale i s tím reálným. U skutečných elektromobilů totiž taktéž hrozí zničení pohonné jednotky, pokud ji budete výrazně zatěžovat po dlouhou dobu. Za vítanou novinkou tak lze označit nový elektromotor německé společnosti Mahle, který má zvládat „vysokou zátěž nekonečně dlouhou dobu“. Vysokou zátěží zde společnost myslí 90 % maxima, takže pořád jde o jízdu s jistou rezervou. A limity tím nekončí, k tomu se ale ještě dostaneme.

„Vyrobit velký elektromotor, který na krátkou dobu nabídne vysoký výkon, je jednoduché. Co však na trhu chybělo, byla spolehlivá a přitom kompaktní jednotka, která by umožnila neomezené využití přes celý den. Náš elektromotor SCT je řešením,“ uvedl k novince Martin Berger, viceprezident společnosti Mahle, který má na starosti právě vývoj pokročilých hnacích ústrojí. Německá firma toto řeśení naživo ukáže v září na veletrhu IAA Transportation, který se bude konat v Hanoveru.

Pokud vás nicméně zajímá technická podstata elektromotoru, až do září pochopitelně čekat nemusíte. Klíčem k dosažení a hlavně zachování vysokého výkonu po „nekonečně dlouhou dobu“ je nový způsob chlazení. Mahle totiž vsadilo na integrovaný olejový chladicí okruh, který je schopen využít odpadního tepla generovaného uvnitř systému pro další účely. Motor byl navíc navržen tak, aby největší efektivitu nabízel jen v určitém pásmu otáček. Mimo to je kompaktní a tedy lehký.

Mahle u motoru zvolilo permanentní napětí, v důsledku čehož není třeba dodatečné energie k roztočení motoru. To snižuje jeho napětí. Německá společnost kvůli tomu nicméně musela použít neodymové magnety, které jsou sice nejsilnějším typem magnetu, jenž se v této době nabízí, ovšem cena není nízká. I proto Němci nabízejí i verzi elektromotoru bez neodymia, ta nicméně již ke své zástavbě vyžaduje větší prostor. Na druhé straně je však o poznání levnější.

Ačkoli jde o pokrok, pořád jde jen o přiblížení možností elektromobilů spalovacím vozům, ne více. Prakticky jakýkoli dobrý spalovací vůz na trhu můžete skutečně permanentně využívat na 100 % jeho možností, problémy s uchlazením sebe sama - navzdory nižší vnitřní efektivitě - nemá. A to se pořád bavíme o naprosto normálních autech, můžete sednout do Škody Scala a přejet s ní Německo na naprosté maximum a zastaví vás jen nedostatek paliva v nádrži - u verze TDI klidně po 700 nebo 800 km. Špičkové stroje jsou ještě jinde, nedávno jsme vzpomínali na VW Phaeton, který musel být schopen kroužit celý den rychlostí 300 km/h při venkovní teplotě 50 stupňů Celsia, zatímco uvnitř udržoval teplotu 22 stupňů Celsia.

Elektromotor Mahle už je něčemu takovému blízko, elektromobily jako takové ale nikoli. Ty mají pořád omezení ještě v bateriích, které nejsou s to maximální výkon - ani 90 % maxima - dlouhodobě podávat ani omylem. A když s takovým autem zkusíte jet výše popsaným způsobem po oné německé dálnici, zastaví vás baterie spíše po 70 až 80 km, přičemž většinu cesty budete mít k dispozici ne 100, ne 90, ale mnohem menší část maximálního dostupného výkonu, neboť dynamika s ubývající kapacitou baterií klesá. Výkon je v tomto případě napětí krát proud a abyste udrželi dynamiku i při nižším napětí, potřebujete více proudu. V jeho případě ale mají pohon i baterie své limity. Je to bludný kruh, ze kterého je těžké vystoupit.

Elektromobily tak čeká ještě hodně dlouhá cesta, než vyrovnají svou použitelností alespoň onu Škodu Scala, natož pak cokoli ambicióznějšího. Motor Mahle je krok správným směrem, zase tak mnoho ale vzhledem k omezením daným akumulátory neřeší.


Nový elektromotor přibližuje jejich možnosti těm spalovacím, elektromobily ale čeká ještě dlouhá cesta - 1 - Mahle STC E-motor 2022 prvni foto 01Nový elektromotor přibližuje jejich možnosti těm spalovacím, elektromobily ale čeká ještě dlouhá cesta - 2 - Mahle STC E-motor 2022 prvni foto 02
Nový elektromotor SCT dokáže dlouhodobě pracovat na 90 % svého výkonu. Možnosti elektroaut tak může přiblížit těm spalovacím, zbývající omezení ale znamenají, že před elektromobily je ještě hodně dlouhá cesta. Foto: Mahle

Zdroj: Mahle

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.