Otáčky motoru a spotřeba paliva: co je efektivní a proč?

 | 154 příspěvků | 16.3.2011 Pavel Janda
Reagovat

Nepřihlášený Roman Šíp

A ja Vás pane Jando pochvál.. | 16.3.2011 07:16reagovat
avatar

A ja Vás pane Jando pochválím. Pročetl jsem si to se zájmem a i když to není ani nejpřesnější, ani nejsnáze pochopitelné, je to podle mě dobrý kompromis mezi tím, co je na jednu stranu řidič ještě schopen pochopit a fyzik neodsoudit. Nevidím v tom žádnou chybu a líbí se mi, jak je to vystavěno.

Je škoda, že se nedají byť jen k jednomu současnému autu získat veškeré potřebné údaje pro výpočet konkrétní rady pro určitou jízdu, to by to oživilo. Kdyby byl znám průběh měrné spotřeby, dala by se s ostatními údaji alespoň přibližná rada pro konkrétní auto vytvořit.

marci

Tak proto... Ze spotrebu d.. | 16.3.2011 07:32reagovat
avatar

Tak proto... Ze spotrebu delaji kone a ne otacky vim, to by jinak vsechny motory co toci 6 tisic ot. braly stejne. A to neberou. Ale vzdycky jsem byl presvedceny, ze je jedno, jestli jedu 80 v kolone na 3 nebo na 5, protoze pokazdy potrebuji k pohybu ten samy vykon. Ted chapu proc neni, hlavne ten vliv maleho zatizeni to krasne vysvetluje.

Pro me velmi poucne cteni, ode dneska radim v kolnach vyssi kvalt. Vic takovych clanku prosim.

Nepřihlášený Pit

Jestli jste to psal sám ta.. | 16.3.2011 07:32reagovat
avatar

Jestli jste to psal sám tam smekám, nebývalá úroveň fyzikálních znalostí a hlavně schopnosti jejich aplikace do reálného života.

Pokud jste to nepsal, pak smekám taky za schopnost tyto informace dohledat a poskládat je do smysluplného textu. Díky.

Zobrazit reakce..

goes

marci: chapete to spatne... | 16.3.2011 07:40reagovat
avatar

marci: chapete to spatne. Proto, aby se motor otocil o jednu otacku musi prekonat odpory a na ten je potreba nejakou energii. Pro jednu otacku je to X energie, pro 100 otacek je to 100*X pro 3000 otacek je to 3000*x. Proste jen pro samotny pohyb motoru, aby se tocil potrebujete u 3000 rpm vice energie, nez u 1000 rpm. samotna spotreba aby se dosahlo napr. 50 koni je samorzjeme stejne dejme tomu Y. Tudiz pri 2000 rpm a 50 koni potrebuje 2000*X+Y ale u 5000rpm a 50 koni potrebujete 5000*X+Y. Rozdil spotreby bude delat tedy ta energie potrebna pro toceni motoru.

Zobrazit reakce..

goes

"spotreba je stejna pro 50.. | 16.3.2011 07:41reagovat
avatar

"spotreba je stejna pro 50 koni" zanedbal jsem tam to, ze motor muze pracovat trochu vice ci mene efektivneji.

Nepřihlášený steve

Skvěle sepsaný článek, jeh.. | 16.3.2011 07:44reagovat
avatar

Skvěle sepsaný článek, jehož závěry mohu ze své jízdní praxe též potvrdit.

Se svým nepřeplňovaným benzínovým 16-ventilovým 1,8 litrovým Peugeot-em 406 jezdím dlouhodobě pod 6 litrů na 100 km (nejčastěji kolem 5,8-5,9).

Zobrazit reakce..

goes

chudak ostatni ridici v pr.. | 16.3.2011 07:45reagovat
avatar

chudak ostatni ridici v provozu kolem vas

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený kellis

Reakce na: Jestli jste to psal sám ta.. | 16.3.2011 07:49reagovat
avatar

+1, velmi pekne vyuziti teorie pro praxi.

o existenci merne spotreby jsem vedel, i ze bude nejlepsi nedaleko maxima kroutaku, podle toho v podstate jezdim... ze to ale uplne jinam obraci pouziti plynu, takze motor pracuje efektivnejc i na nizsi otacky pod vetsim mnozstvim plynu jsem ale netusil. dava to ale jasny smysl.

zkusim to na silnici a dam vedet :p

Nepřihlášený steve

Reakce na: chudak ostatni ridici v pr.. | 16.3.2011 07:51reagovat
avatar

... pro goes - ano, chudáci, jejich spotřebu bych platit nechtěl.

Proč třeba hnát 90-kou k semaforu, na kterém právě blikla žlutá a očekává se červená ?

Proč při čekání na zelenou túrovat motor tak, abych mohl z křižovatky vypálit jako nejrychlejší ?

Atd ...

marci

Reakce na: marci: chapete to spatne... | 16.3.2011 07:51reagovat
avatar

goes: Vim, chapal jsem to spatne. Ale po precteni clanku jsem to pochopil, je to jasne.

goes

steve: nechme toho, toto n.. | 16.3.2011 07:52reagovat
avatar

steve: nechme toho, toto neni diskuse o vasi spotrebe, jen je pri dane spotrebe, jak vypada vase jizda. Koncim s timto tematem.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený steve

Reakce na: steve: nechme toho, toto n.. | 16.3.2011 07:57reagovat
avatar

pro goes ... ano, nechme toho.

Má spotřeba měla jen potvrdit závěry zpracovaného článku, nic víc.

Jinak je má jízda je v silničním provozu tak "neviditelná", jako byste nepoznal auto jedoucí pouze na elektřinu.

Jinak se těším na další tématické články autora.

Nepřihlášený Jaroslav Bárta

Musí se to trochu studovat.. | 16.3.2011 08:29reagovat
avatar

Musí se to trochu studovat, ale je to velmi přínosné. Těch vlivů je fakt moc, možná by nám to nějaký docent z ČVUT vysvětlil se všemi aspekty, ale to už bych asi nepochopil. Chvilku si to budu zkoušet, měřit a pak si to zase přečtu. Děkuji za hodnotný článek. JB

vana

Pane Janda, nějak se mi ne.. | 16.3.2011 08:35reagovat
avatar

Pane Janda, nějak se mi nedaří pochopit ten graf měrné spotřeby na koňohodinu. Píšete že "Graf dokládá, že měrná spotřeba paliva je nejnižší při maximálním otevření škrtící klapky"

Já to v grafu ale vidím úplně obráceně, pro 100% je tam křivka nejvýše. Koukám blbě ?

Zobrazit reakce..

Mirek Brokeš (mmira)

vana: dobra otazka. hned n.. | 16.3.2011 09:03reagovat
avatar

vana: dobra otazka. hned nasledujici graf totiz zase tohle tvrzeni podporuje. vezme-li se to logicky, tak pokud je energie potrebna na chod motoru konstantni, pak pomer navenek odvadene a uvnitr spotrebovane prace bude nejvyhodnejsi pri plne zatezi.

Nepřihlášený RastoS

Zaujimavy clanok. Uz davno.. | 16.3.2011 10:26reagovat
avatar

Zaujimavy clanok. Uz davno som si vsimol a overil, ze auto optimalne jazdi na 5-ke pri rychlosti cca 75-80km/h, pripadne na 6-ke, ak na benzine tocite okolo 2000ot. S naftou skusenosti nemam. A ci podradit a kedy? Jednoznacne vtedy, ked sa idem do stupania a vyssi prevodovy stupen nestaci, vtedy len lejem benzin. Ale pri ustalenej jazde cca 80-kou su vhodne otazky 2000. Ale zalezi aj na kubature motora a jeho vykone. Velkoobjemove nizkootackove mozu ist aj nizsie, ale netreba ist pod kriticke otazky, tam uz motor netaha a ma vysoku spotrebu na to, aby sa dostal do optimalnych otacok.

Nepřihlášený kutil

Chválím za článek. Velmi n.. | 16.3.2011 11:41reagovat
avatar

Chválím za článek. Velmi názorně a přehledně vysvětleno. Myslím, že se dnes už křivka měrné spotřebu nezveřejňuje, protože u motorů se vstřikováním a ŘJ není jednoznačná závislost měrné spotřeby na otáčkách a tak se nedá vytvořit. Chtělo by to ještě popsat rozdíl spotřeby u benzínů a dieselů. A také vliv turba. Ale jinak paráda! Jsem rád, že Váš závěr odpovídá i mému, že by člověk neměl až tak hledět na spotřebu, ale na okolní řidiče a že zásada jezdit na co nejvyšší stupeň, s lehkou nohou bez zbytečných zrychlování a brzdění a s využíváním terénu přinese nejnižší spotřebu.

Nepřihlášený Jelass

Hele, Goes se přesunul na.. | 16.3.2011 12:45reagovat
avatar

Hele, Goes se přesunul na autoforum... No nic. to odbčuji.

Článek je naprosto skvělý, jen se obávám, že pro běžného laika je naprosto nepochopitelný, leč je skvěle napsaný. Já se střední průmyslovkou oboru silniční doprava a 2ma semestry téhož oboru na dopravní fakultě jsem s tím článkem takový problém neměl, ale laik si asi nejvíc vezme ze závěru, I tak ,smekám, Vaše úroveň znalostí je skvělá. Jen nesouhlasím s přirovnáním 4.0 V8 x 1.0 R3, ptž pži nájezdu 40000km ročně z toho jednolitr nebude moudrej, leč bude pracovat efektivněji.

Hezký den

goes

jelass: nikam sem se nepre.. | 16.3.2011 13:36reagovat
avatar

jelass: nikam sem se nepresunul, jen sem rozsiril oblast ;)

vana

Mirek Brokeš (mmira) : na.. | 16.3.2011 13:38reagovat
avatar

Mirek Brokeš (mmira) : na posledním grafu je to jasné, úsporně jede motor v nižších otáčkách při vysoké zátěži (ovšem ne maximální). To má logiku a také odpovídá praxi.

Furt ale nerozumín prostřednímu grafu - měrná spotřeba v lb/BHPxh. Proč je v něm při velké zátěži měrná spotřeba naopak největší? Při 100% zátěži je spotřeba skoro o polovinu větší než při 50% zátěži a zhruba dvakrát větší než při 25%. ??

Mirek Brokeš (mmira)

vana: souhlasim, ze to nes.. | 16.3.2011 14:11reagovat
avatar

vana: souhlasim, ze to nesedi. napadaji me moznosti jako chybne popisky grafu, chybne popisky krivek atd.

vana

jo a ještě poznámka - uvád.. | 16.3.2011 14:12reagovat
avatar

jo a ještě poznámka - uváděním pístů do pohybu nevznikají ztráty. Přesněji řečeno energie vynaložená na rozpohybování pístu v první částii zdvihu se při jeho zpomalování ve druhé polovině zdvihu vrací zase zpátky, takže výsledkem je nula.

goes

nejake ztraty tam ale budo.. | 16.3.2011 14:27reagovat
avatar

nejake ztraty tam ale budou ne?

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Karlo

Reakce na: nejake ztraty tam ale budo.. | 16.3.2011 15:07reagovat
avatar

Minimálně třením....

Nepřihlášený Zdeněk

Autor si dal s článkem urči.. | 16.3.2011 16:12reagovat
avatar

Autor si dal s článkem určitě dost práce. Někde jsem četl jakým stylem jezdí mistr světa v jízdě na spotřebu, kdy říká, že u manuálního 5-ti kvaltu řadí pouze 1-3-5. To také potvrzuje závěr článku. Na druhou stranu většina moderních motorů je vysokootáčkových, takže jízda (trápení se) v nízkých otáčkách motoru určitě neprospívá. Takže jako život, který je samý kompromis, tak i v řízení auta musí být kompromisy. Pokud jezdím stále jen na co nejnižší spotřebu, poškozuji zase jiné důležité komponenty auta.

Zobrazit reakce..

vana

Ztráty třením jsou něco ji.. | 16.3.2011 16:13reagovat
avatar

Ztráty třením jsou něco jiného. Já jsem reagoval na větu z článku citace: " ...svou roli hrají třeba i ztráty dané třením pístů ve válcích nebo už samotné opakované úvádění pístů motoru do pohybu"

Takže ano, ztráty třením tam samozřejmě jsou. Ale nejsou tam žádné ztráty z opakovaného uvádění pístů do pohybu. Formulace z textu je trochu zavádějící.

Nepřihlášený Ondra S.

Článek je celkem dobrý, al.. | 16.3.2011 18:49reagovat
avatar

Článek je celkem dobrý, ale stejně jako jednomu předchůdci mě chybí návod pro disel, považuji to za velký nedostatek, protože disly jsou velice rozšířené a potom také návod na zacházení s turbomotory, ato jak dislovými, tak benzinovými, které se začínají v poslední době dost prosazovat v rámci downsizingu.

Jinak myslím, že by se to dalo zjednodušit pro praxi, otáčky volte podle požadavků na výkon, pro jízdu zlehka volte nejvyšší stupeň, který motor ještě utáhne bez nepravidelnosti chodu a klepání se. Pro opravdu úspornou jízdu platí ještě, že je nezbytné využívat maximálně setrvačnost vozu, takže pedál brzdy by jste prakticky měli použít jen, pokud vám někdo nevlítne před auto, nebo z kopce pokud na něj brzdný účinek motoru nestačí a není možné dolu vlítnout a dojíždět setrvačností, protože tam je třeba křižovatka, nebo zatáčka. Pro takovou jízdu ale musíte předvídat a včas ubrat plyn a doklouzávat a podřadit až chcete opět přidat plyn. Pro co nejvyšší plynulost jízdy a tím i nejlepší spotřebu je ovšem třeba se vyhýbat zácpám, dopravním špičkám, trasu volit tak, abyste co nejméně museli zastavovat, nepouštět chodce, protože každé zastavení a rozjezd navíc vám spotřebu spolehlivě zvýší. Také dodržovat 50 v obci se nevyplatí, protože málokteré auto to zvládne na 5. převod, ale to jen pokud před sebou nemáte jiného retarda, který tu kravinu dodržuje, protože jinak musíte předjíždět, tedy akcelerovat a to opět vaší nízké spotřebě moc neprospěje.

Nejvíc mě dokážou vytočit řidiči, kteří předemnou jedou neplynule, protože mě nutí jet stejně a to nikdy dlouho nevydržím, protože mi taky navíc zvyšují spotřebu, bastardi.

Zobrazit reakce..

vana

Ondra S.: ....nepouštět ch.. | 16.3.2011 18:59reagovat
avatar

Ondra S.: ....nepouštět chodce, protože každé zastavení a rozjezd navíc vám spotřebu spolehlivě zvýší.... také dodržovat 50 v obci se nevyplatí...

no fajn :-)

Nepřihlášený Jelass

Reakce na: Článek je celkem dobrý, al.. | 16.3.2011 19:11reagovat
avatar

Jako uživateli atm. benzínu mi to nepřišlo, ale máš pravdu , turbo motory chybí. Ale celkově je to o sžití se s autem a co si budeme povídat, turba se svého času nezačala do aut dávat pro lepší spotřebu...:-)

Nepřihlášený Jelass

Reakce na: Článek je celkem dobrý, al.. | 16.3.2011 19:12reagovat
avatar

To Goes: To jsem na galerce o hodně přišli a tady hodně získali.... Ikdyž věřím, že se tam stále vyskytuješ...:-)

goes

Jelass: nicky nemenim, tak.. | 16.3.2011 20:22reagovat
avatar

Jelass: nicky nemenim, takze mne lehce najdes. chodim vsude, pisu nekde. je pravda, ze v galerce mam par uctu kde davam sem tam fotky a sleduji, jak nekonflikni nick muze ziskat spoustu kamaradu a hodnoceni :)

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený goha

Článek pěkně napsaný, nicm.. | 16.3.2011 22:30reagovat
avatar

Článek pěkně napsaný, nicméně samozřejmě nic nového. K těmto závěrům došli technici f. Volkswagen cca někdy před 30 lety. Obecně vyvodili závěr, že "nejnižší spotřeba je při nejvyšším zatížení motoru", z čehož vyplývá jet co možná nejdéle na nejvyšší převodový stupeň. Pokud se to ale přežene, hrozí tzv. "klepání ventilů", což není nic jiného, než detonační spalování, čili ne spalování ve vrstvách, ale rázové v kulovém objemu. A to již může motor poškodit. Toho se chytli technici f. SAAB a vyvinuli tzv. "antidetonační čidlo", které tento jev hlídá a pokud by k němu mělo dojít, provede zásah v řízení motoru ... změní např. "předstih" zážehu tak, aby k tomu jevu nedošlo. To samozřejmě za neúčasti řidiče. Toto hezky popsal i Ing. Julius Mackerle ve své knize Motory závodních automobilů (někde bych ji ještě našel :-) ). Abych to zkrátil, jezdím tímto způsobem více jak 25 let a NIKDY jsem neměl problémy s životností motorů. A jak bylo již výše zmíněno ... i stejně dlouho řadím stylem 1-3-5. A nakonec ... nyní jezdím s již 14ti letou Nissan Primerou, benzin 2.0i, 96kW a bez jakýchkoliv problémů se vejdu do 6,5l/100. Do toho se těžko vejde kdejaká Škodovčička s mnohem menším objemem motoru, výkonem i komfortem svezení. Ještě poznámku.... existuje i "efektivnější" styl jízdy vyznačující-se menší spotřebou, ale ten v normálním provozu není realizovatelný. Spočívá v co "nejbrutálnější" akceleraci na požadovanou či mírně vyšší povolenou rychlost a potom vyřadit a jen dojíždět na akceptovatelnou nižší rychlost a toto neustále opakovat.

Nepřihlášený Honza42

Jen potvrzení staré známe.. | 16.3.2011 23:11reagovat
avatar

Jen potvrzení staré známe skutečnosti, ale díky za to. Hejno řidičů to totiž furt a furt není s to pochopit.

K úsporné jízdě ještě nutno podotknout, že by pomohlo zařízení Stop-Start fungující i při jedoucím vozidle. Na volnoběh dojíždím na okreskách opravdu velké vzdálenosti a na ukazateli spotřeby svítí 1,5 - 2 l/100km. Zbytečně. Serva jsou už často elektrická, takže ještě elektrická vývěva brzd a nebyl by s tím problém.

Systém rozjezd-dojezd jsem aplikoval s W353, protože měl volnoběžku. Rozjet na 110, ubrat a při 85 opět přidat.

Zobrazit reakce..

vana

goha: pokud technici f. V.. | 16.3.2011 23:19reagovat
avatar

goha: pokud technici f. Volkswagen vyvodili závěr, že "nejnižší spotřeba je při nejvyšším zatížení motoru", tak se jejich závěr liší od údajů ze třetího grafů z kterého vplývá že nejmenší měrná spotřeba není při max.zátěži, ale při cca 80% zatížení motoru.

Nepřihlášený Jelass

Reakce na: Jelass: nicky nemenim, tak.. | 17.3.2011 00:40reagovat
avatar

to Goes: jako třeba Alex, že....?

goes

Jelass: ne, alex ne. neuha.. | 17.3.2011 07:26reagovat
avatar

Jelass: ne, alex ne. neuhadnes ho, pokud se trefis, tak to rpoznam

Nepřihlášený kutil

Reakce na: Autor si dal s článkem urči.. | 17.3.2011 08:57reagovat
avatar

Zdeněk: Ano v dnešní době se dělají benzíny vysokootáčkové, ale to neznamená, že jim není dobře v nízkých otáčkách. Jen je to o tom, že zvládají i ty vysoké. Rozdíl mezi vysokootáčkovým a nízkootáčkovým je ve spotřebě měřené v laboratoři. Nízkootáčkový motor (většinou více jak 6 válců a velký objem) točí třeba do 4000ot ale většinou mu stačí točit mezi 1000-2500ot. U vysokootáčkového (většinou maloobjem) se výkon dohání otáčkami. Ale při běžné jízdě se dá jezdit na vyšší stupeň a nízké otáčky, jen když je potřeba zrychlit, tak se musí podřadit a to třeba i o dva stupně. V době vstřikování a ŘJ se už nemůže stát, že se motor uchlastá, to znamená, že by při velkém zatížení na malé otáčky měl motor vyšší spotřebu než na nižší stupeň.

Nepřihlášený Vlado

Myslím, že v 2. grafe sú n.. | 17.3.2011 09:31reagovat
avatar

Myslím, že v 2. grafe sú naopak uvedené záťaže.

Nepřihlášený Vencos

A jak to třeba bude s dojížd.. | 17.3.2011 09:34reagovat
avatar

A jak to třeba bude s dojížděnim na řekněme křižovatyky, při zhasnutém motoru? Spotřebuje se víc paliva nastartováním,nebo pár vteřinama volnoběhu?

Nepřihlášený Jelass

To Goes: Alex jsi nebyl Ty.. | 17.3.2011 10:51reagovat
avatar

To Goes: Alex jsi nebyl Ty? To teda čumím:-) Hele, ale nic si o tom nemysli, lidi jsou háklivý na Tvůj nick a když si založíš jinej a budeš se chovat normálně, neříkám, Tvoje znalosti aut nebo kolem focení jsou skvělý, tak to není o povrchnosti, ale o tom, že si na galerce každej nebude říkat, že ten novej je určitě Goes a vyřejně se ip neukazuje a i kdyby, tak můžeš mít jeden komp, dvě připojení k netu a je to..

goes

jelass: ne alex vazne neni.. | 17.3.2011 11:32reagovat
avatar

jelass: ne alex vazne neni muj nick. ostatne ja i presto, ze se to nezda mam jen 3, ktere jsou verejen znamy. jen proste si ten treti nikdo asi neuvedomuje. pozustatky mladi :)

Nepřihlášený R E A L I T A

V mém případě je realita t.. | 17.3.2011 19:52reagovat
avatar

V mém případě je realita taková:

Pokud jednu (tachometrových) 55km/h a více a je to po rovině (maximálně mírný dokopec) a nepotřebuju akcelerovat, mám tam už od těch 55ti šestý převodový stupeň, protože auto ho v pohodě pobere a spotřeba je evidentně nižší, než kdybych tam při stejné rychosti měl pětku.

No a dál už je to jasné: nic vyššího, než šestku nemám. Takže pro všechny rychlosti nad 55km/h prostě používám šestku, samozřejmě kromě situací, kdy potřebuju více akcelerovat.

Situace do 50kmh nemá cenu moc řešit, protože to je městské poposkakování, kde prostě spotřeba je, jaká je. Ale opět: pokud nepotřebuju akcelerovat, i na nižší převodové stupně jezdím klidně i na 1000ot/min, resp. úplně bez plynu na volnoběžné.

Vrchol krouťáku mám 290Nm v 2100ot/min, ale při těchto otáčkách je spotřeba benzínu vždy vyšší, než při polovičních. Do vyšších otáček tedy jdu jen tehdy, když potřebuju jet rychle, holt nemám patnáctikvalt.

Samozřejmě zdaleka ne vždy jedu na spotřebu, takže průměr nemám nijak dramaticky nízký. Jezdím tak za 7.5 litru halpundhalp N95 a E85 s 1.8T po chipu.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený kutil

S tou nejvyšší rychlostí j.. | 17.3.2011 22:55reagovat
avatar

S tou nejvyšší rychlostí je to věčný problém. Měl jsem Mondeo 1.8 benzín a 4000ot na 5ku točilo ve 160km/h. Kamarád měl Lagunu 2.0 benzín a 4000ot na 5ku mu to točilo už ve 135km/h a motor se mu přetáčel. Tak si koupil 2.0 Scenic s 6ti kvaltem a doufal, že 6ka mu umožní jezdit s nižšími otáčkami. Bohužel spíš výrobce rychlosti nahustil a ta 6ka točí víc než 5ka u mého Mondea. Prostě nejvyšší rychlostní stupeň je tak udělaný, že při maximální rychlosti točí motor otáčky maximálního výkonu.

Zobrazit reakce..

Mirek Brokeš (mmira)

kutil: kez byste mel pravd.. | 17.3.2011 23:15reagovat
avatar

kutil: kez byste mel pravdu. tyhle doby jsou davno pryc, dnes jsou prevodovky, presne v souladu s teorii v clanku popsanou, dost casto delany "na dlouho" a byt to mozna pomaha jizde dle zasad economy runu, v jakemkoliv jinem rezimu to spotrebu naopak zvysuje.

Nepřihlášený Honza

Reakce na: S tou nejvyšší rychlostí j.. | 18.3.2011 00:06reagovat
avatar

Taky na 1.8 Mondeo vzpomínám - na trojku jelo 130 a na čtyřku 180. Problém byl jedině na D1, kde jsem z Brna do Prahy pořád řadil, protože pětka ve 120ti do kopce moc neakcelerovala a když jsem měl na kufru nějakého vlčáka a chtěl mu trochu vytřít zrak, tak jsem tam tu čtyřku dát musel a prohnat ji do těch 180ti (to ještě nebyl bodový systém). Jinak - absolutně skvělé auto ...

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Honza

Reakce na: V mém případě je realita t.. | 18.3.2011 00:10reagovat
avatar

Je mi líto toho, kdo si to auto v bazaru po tobě koupí. Dvouhmotový setrvačník, ojnice a klikovka na výměnu - to bude dost drahé...

Nepřihlášený Mirek

Jenže k A to chce říci ješt.. | 31.3.2011 23:46reagovat
avatar

Jenže k A to chce říci ještě B. Snaha co nejvíce ušetřit je pak vykoupena:

- neplynulou jízdou = zvýšení rizika havárie

- větším namáháním motoru = možné snížení životnosti

- soustředění se na spotřebu a ne na provoz = zvýšení rizika havárie

atd.

Jestlipak ten litr či dva za to stojí?

Nepřihlášený Diamant

Mirek: Ale to tvoje B nemá.. | 10.4.2011 15:59reagovat
avatar

Mirek: Ale to tvoje B nemá s praxou nič spoločné.

- Úsporná jazda je naopak čo možno najplynulejšia, lebo práve brzdenie je zbytočná premena kinetickej energie na teplo a počas zrýchľovania sa používajú vyššie otáčky a nižšie prevodové stupne, takže je to neefektívne.

- Čím nižšie sú otáčky motora, tým menší výkon a točivý moment motor produkuje.Ale aj keby motor podával pri 1500 ot. povedzme 100 kW a pri 3000 ot len 50 kW a ak by pri tých 1500 ot. by bolo popotrebenie pohyblivých častí dvojnásobné, stále piest urobí len polovicu pohybov. Takže aj pri takomto nereálnom a krajne nepriaznivom scenári by bolo opotrebenie stále rovnaké.

- Kto jazdí úsporne bežne, ten sa ani nemusí na to sústrediť, má to už v krvi. Má už úsporné návyky a navyše aj predvída, čo bude na ceste nasledovať = bezpeťnejšia jazda.

diamant

Reakce na: Jen potvrzení staré známe.. | 10.4.2011 16:11reagovat
avatar

Honza42: Presne tak, veľmi by pomohla voľnobežka a vypínanie motora aj počas jazdy s vyradenou rýchlosťou. Koncernu to už pomaličky začína dochádzať, takže tú voľnobežku už ide získať u Passatu za príplatok. Vypínanie motora zatiaľ ešte nie. Pritom elektrickú vývevu pre posilňovač bŕzd má napr. aj Fabia II RS a napr. v Octavii po prekročení istej rýchlosti funguje posilňovač riadenia aj pri vypnutom motore a zapnutom zapaľovaní.

diamant

Reakce na: Jen potvrzení staré známe.. | 10.4.2011 16:23reagovat
avatar

Goes: Bohužiaľ neplatí, čo si napísal, že

"Tudiz pri 2000 rpm a 50 koni potrebuje 2000*X+Y ale u 5000rpm a 50 koni potrebujete 5000*X+Y."

S narastajúcimi otáčkami totiž narastá rýchlosť pohybu piestu a na zmenu smeru jeho pohybu potrebuješ väčšiu silu a teda aj narastá trenie na dieloch medzi piestom a kľukovou hriadeľou. Okrem toho aj vzduchový stĺpec v sacom potrubí ma nejakú zotrvačnosť, rovnako ventily. Takže na jednu otáčku je potrebné stále viac sily s narastajúcimi otáčkami. Nehovoriac o tom, že s vyššími otáčkami narastá aj množstvo spáleného paliva a teda sa zvyšuje aj teplota motora a jeho pohyblivých dielov, takže sa ich vôle zmenšujú a trenie ešte viac narastá.

Nepřihlášený Jim.Papin

Zkusenost s Citroen C8 2.2.. | 2.5.2011 22:51reagovat
avatar

Zkusenost s Citroen C8 2.2 HDi 94kW, nema rad nizke otacky pokud je potreba vykon (konat praci).

Pri 90 km/h se obvykle nevyplati radit 6, je lepsi radit 5.

Zavisi na sklonu vozovky, z kopce 6 v pohode, do kopce urcite 5, ale treba i 4. Obecne vzato, ridil jsem se radou radit vzdy co nejvyssi stupen (dokud se motor toci, tzn otacky kolem 2000) a divil se, ze manzelka ma nizsi spotrebu. Pak mi sdelila, ze na normalni silnici 6tku nikdy nepouzila... Takze ted drzim otacky nekde mezi 2500 a 3000.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený lol

No to je ale kravina :-D | 19.6.2011 23:26reagovat
avatar

No to je ale kravina :-D

Nepřihlášený karelpipa

Reakce na: Taky na 1.8 Mondeo vzpomín.. | 14.7.2011 15:36reagovat
avatar

Já mám teď Mondeo 1-8 16v z roku 97..muj rekord je 8,9 litru/100km - pouze město (Praha).

Měřeno systémem, kdy jsem natankoval plnou, vynuloval trip, a po vyjetí zhruba 9/10 nádrže (vyjel jsem co nejvic nádrže, ale zaroven jsem nechtel riskovat out of fuel :) ) jsem opet dotankoval plnou. No a pak už jen dopočítat.

Jinak to dovede žrát i kytky kolem silnice.

Ale po přečtení článku vidím ještě možnosti jak to zlepšit, bohužel kolem nás jsou všude kopce, tak uvidíme.

Bohužel mám v podstatě nefunkční termostat, zapíná ventilátor jen když je těsně u červenýho pole teploty motoru. U kamarádova Escortu (94) mu větrák běžel pokaždý, když zastavil, tak by mě zajímalo jestli je to normální, a mám přestat v autě v koloně topit, nebo ho vyndat a větrat furt ?

Nepřihlášený osvoboditel

Zajímavý článek. Jedné věc.. | 17.8.2011 15:32reagovat
avatar

Zajímavý článek. Jedné věci ale nerozumím: "Graf dokládá, že měrná spotřeba paliva je nejnižší při maximálním otevření škrtící klapky. " ... já v tom grafu vidím opak. Vidím, že nejvýš je křivka měrné spotřeby při 100% zátěži, což chápu jako při plném plynu. Takže podle mě paradox "vyšší absolutní versus nižší měrná spotřeba" se nekoná, od jisté úrovně jednoduše roste výkon pomaleji než spotřeba paliva.

Nepřihlášený Pepa

Otáčky motoru a spotřeba p.. | 17.8.2011 20:20reagovat
avatar

Otáčky motoru a spotřeba paliva: co je efektivní a proč?

Kde najdu tento článek?

Nepřihlášený osvoboditel

Pepo, asi jsi se dostal od.. | 17.8.2011 21:58reagovat
avatar

Pepo, asi jsi se dostal odněkud rovnou na diskusi, nahoře je odkaz, jestli ho nevidíš, tak článek je na http://www.autoforum.cz/technika/otacky-motoru-a-spotreba-pa liva-co-je-efektivni-a-proc/

Nepřihlášený punto 1,2 1242 8V

po rovine jazdim v trojke.. | 28.9.2011 15:09reagovat
avatar

po rovine jazdim v trojke 40-45km/h

v stvorke 55-65

v patke 65-85 (max120)

drzim sa otacok 2200 aby som usetril motor a spotrebu mam okolo 5 L/100km.

Do kopca dviham otacky o 200-600 co zvisi spotrebu,ale dole (vacsim) kopcom sa vozim na gravitacii, takze co miniem do kopca sa mi vrati :)

Motor pri nizsich ako 2000 ot. pyta menej, ale nakolko ho nechcem udusit, tych 2000 ot mu dam.

Nie je to podobne u vsetkych benzinovych automobilov? jasne ze co maju 6-tku, tak ju pri 90kmh zaradia a tiez mozu drzat otacky pri cca 2500 a teda mat cca minimalnu spotrebu.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený standa

Stále čekám na slíbený člán.. | 19.12.2011 06:07reagovat
avatar

Stále čekám na slíbený článek o srovnání atmosférických a přeplńovaných motorů. Předpokládám, že efektivní provoz auta s přeplňovaným motorem bude někde na začátku "záběru" turba

Nepřihlášený Jakub

Re standa: U přeplňovaných.. | 14.2.2012 09:12reagovat
avatar

Re standa: U přeplňovaných platí to samé, jen musíš vycházet zase z průběhu momentu, což znamená, že se efektivita posouvá do mnohem nižších otáček a je v širším rozsahu.

Nepřihlášený Jakub

Reakce na: po rovine jazdim v trojke.. | 14.2.2012 09:14reagovat
avatar

Re punto 1,2 1242 8V: Bohužel neplatí. Neb záleží na zpřevodování. Všeobecně ale "tak nějak"

Nepřihlášený Jakub

Pro laické uvědomení si síl.. | 14.2.2012 09:21reagovat
avatar

Pro laické uvědomení si síly nutné pro překonání odporů motoru, tedy síly untné k vynaložení roztočení motoru (a že vyšší otáčky znamenají mnohem vyšší odpory a tedy vyšší spotřebu), poslouží snadný test tedy brždění motorem. Fyzik a mechanik namítne, že to není úplně přesné, ale pocitově si člověk velmi snadno uvědomí jak intenzivně motor začně brzdit, při 7tisíc otáček oproti 2tisícům. Brzdná síla se v ten moment dá vyložit jako odpor, který za normálních okolností je potřeba překonat aby vozidlo jelo konstatní rychlostí, popřípadě i zrychlovalo.

Nepřihlášený Jakub Krčma

Reakce na: Skvěle sepsaný článek, jeh.. | 6.9.2013 08:57reagovat
avatar

To je pěkná spotřeba a sám víte, že se vůbec neplazíte, jen prostě jezdíte hladce, což by měli všichni. Kritiky ignorujte, protože zjevně nevědí, o čem mluví. Starší 2.0i 16v jsem jednou dostal při "nočním ekoteroru" :-) (průměr těsně nad 60 km/h, což není při kombinaci ani zdaleka tak pomalé, jak to na papíře vypadá - běžný průměr je kolem 70, mimo město jsem jel 80 rychloměr) na prázdných silnicích těsně pod 4,0 l/100 km (zcela běžně pak pod 4,5), takže 5,8 l/100 km s 1.8i 16v je spotřeba, která umožňuje úplně pohodovou jízdu, která ostatní nijak neobtěžuje. Naopak se takové auto dobře předjíždí a v maximálce na okreskách můžete jezdit normálně 90 reál. S tím autem jsem také dělal noční test při konstantních 90 rychloměr na dálnici. Na pětku to bralo 6,25. Na dvojku (20 km jsem držel chudák motor na 5 800 rpm :-) - ovšem při továrních testech ho mučej MĚSÍC nepřetržitě na REDLINE a všechny parametry musí být v tolerancích!) pak přesně dvojnásobek - 12,5 l/100 km. Zdravím :-)

Nepřihlášený dusan

Aka spotreba ma citroen c.. | 8.9.2014 22:14reagovat
avatar

Aka spotreba ma citroen c8 benzín 2liter

Nepřihlášený USA

vybornej clanek a presne p.. | 4.3.2016 10:20reagovat
avatar

vybornej clanek a presne potvrzuje moji teorii i praxi.

ještě nekdy zkuste auto rozjet třeba na 100, vyradit, nechat motor bezet na volnobeh (nektery motory ani vypnout nejdou když auto jede), při 90 zase rozjet na 100 atd a dostanete se na ještě nižší spotřebu. samozrejme takhle se normalne jezdit neda a uz vůbec ne, když za vama někdo jede.

z podobnyho duvodu je vyhodnejsi s kopce, kde se nemusi brzdit, vyhodit rychlost a motor nechat tocit na volnobeh, byt s prisunem benzinu.

opakovane overeno, i když tak nejezdim ...

Nepřihlášený Tazik_125L_CZ

Ja bych to zhodnotil tak-.. | 5.3.2016 13:55reagovat
avatar

Ja bych to zhodnotil tak- najdete otacky pri kterych budete mit hladky nastup vykonu pri minimalni interakci s plynovym pedalem. Nevim jak je to se spotrebou u moji škodovky, ale u absolutni mechaniky tohle jde poznat. Zpravidla pasmo byva vyznecene na eko zelenou stupnici. za me je to ted mezi 2-3 tisice otacek. Mel jsem to tak i driv u peuegeota 306 vyznacene. Co jsem vypozoroval z techto dvou aut. Peugeot mel jednobod elektronickou strikacku. Jeho efektivni mala spotreba spocivala v tom ze jsem jednak jezdil po meste na 5 prevodovy stupen, 50 km/h, mimo obec jsem jezdival zpavidla 60-70. spotreba na 240 km vzdalenosti takhle me vysla na cca 20 litru. To ale neni jen o tomhle. Kdysi mi tak nejak usel olej a musel jsem dolivat. Mel jsem natankovany ethanol s benzinem (E85 + N95) v dobrem pomeru a dokupoval jsem litr oleje na doleti z nutnosti (AGIP litr me stal 350 korun -.-). Nevim jak moc jsou tyto veci propojeny ale na to ze to byla 1.4 jsem po doleti tohoto litru oleje ujel vzdalenost 320 km se spotrebou 10l. o pulku malo nez predtim 240 km. Takze cele to neni jen o nejakem kolik slapnu,kolik radim, ale i o kvalite oleje, paliva atd. Vykon moji řediny paliva byl totiz vyssi nez benzin cisty. Co pozoruji ted u skodovky? Samozrejme karburator jsem pouzival stejne-vysoky kvalt, nizke otacky. Tak jak u peugeota me to vychazi cca tech 1200 - 1250 ot/min pri 50 km/h na 5. rychlostni stupen. No ale je to pitomost proste. Trpi tim klika, ojnice, šálky atd atd atd. Protoze interakce s plynem je takova ze na akceleraci se musi podrazit, poradne slapnout na plyn atd atd atd. Vypozoroval jsem nejakou spotrebu a zjistil jsem ze ted jezdim za to same jak predtim . Jak? To plati i pro jine auta. co s tim delat? Tady nastupuje otackomer a jeho zelene eko pasmo. Nekdo to tam dal a ne pro nic za nic a to v dobe kdy se auta delali jeste poctive. Skodovka i 306 jsou odlisne dopované motory co se tyče systemu davky paliva a presto dokazu jezdit s karburatorem stejne nebo i mozna min nez se vstrikovanim u peugeota. Cele je to dane c..

Nepřihlášený Pavel

Příjde mi jako pitomost, k.. | 9.3.2016 09:25reagovat
avatar

Příjde mi jako pitomost, kvuli pár korunám ušetřených na palivu, ničit motor podtáčením, ve finale vás to auto "nakope do zadku"

Nepřihlášený Martin

Reakce na: Pane Janda, nějak se mi ne.. | 10.3.2016 10:09reagovat
avatar

Podle mě blbě nekoukáte, na tom jednom grafu je opravdu měrná spotřeba při plné zátěži nejvyšší při jakýchkoliv otáčkách, což popírá některé závěry článku. Může se ale jednat o speciální případ nějakého motoru. Obecně je asi pravda, že mechanické, čerpací a jiné ztráty jsou při nižší zátěži relativně vyšší (proto dnešní motory s vypínáním válců), při vyšší zátěži zase může být nižší tepelná účinnost, což je asi téma spíš na diplomovou práci, než na populární článek na webu.

Nepřihlášený Miso

Moja skúsenosť. Mám 1,8L a.. | 10.3.2016 11:50reagovat
avatar

Moja skúsenosť. Mám 1,8L atm. benzín. Úplne normálnou no hlavne plynulou jazdou viem zajazdiť za 5,5L rýchlosťou MPR+10km/h. Najlepšie je ak sa auto potrebuje rozbehnúť alebo vybehnúť kopec tak mu podradím a poriadne pridám. Zvýšim rýchlosť v čo najkradšom časovom úseku a potom nakvaltujem 6ku a ľahkou nohou udržiavam rýchlosť. Z kopcov jazdím so zaradeným prevodom, ak to situácia dovolí vyradím neutrál a nechám auto ísť zotrvačnosťou čo najdlhšie.

Nepřihlášený STANO

DNES SME BOLI NA VYLETE S.. | 13.3.2016 16:13reagovat
avatar

DNES SME BOLI NA VYLETE S S NASIM NOVYM SUZUKY S CROSS,NAJAZDILI SME ASI 250 KM A TO LEN KOLI TOMU ABY SA MOTOR PREBEHOL,LEBO DENNE CHODIM NA NOM DO PRACE2+2 KM,VYBRALI SME SI CLENITY TEREN,Z TOHO TRETINU STRME KOPCE,UMYSELNE SOM NESIEL NA SPOTREBU A HNAL SOM HO,PEKNE POCASIE,VOLNE CESTY,OCAKAVAL SOM ZE PRI TEJ OSTREJSEJ JAZDE BUDE SPOTREBA MINIM. 8L.A CUDOVAL SOM SA,V CIELI,PONAVRATE MI PC UKAZAL PRIEM.SPOTREBU 5.1L.I KED MI UKAZUJE O ASI 2DCL MENEJ,I TAK JE TO VYNIKAJUCA SPOTREBA NA TAKMER NEZABEHNUTY MOTOR O VYKONE88KW/120 K,UZ NIKDY NEBUDEM JAZDIT S TYMTO AUTOM NA SPOTREBU,LEBO SOM VTEDY POD 5.5L NESIEL

Nepřihlášený Tomáš

Výbornej článek :-) v souv.. | 14.3.2016 21:31reagovat
avatar

Výbornej článek :-) v souvislosti s článkem mě napadlo jak to bude s nejefektivnější akcelerací? Prostě v jakých otáčkách má motor největší tah a kdy je optimální řadit další rychlostní stupeň pro dosažení co nejlepšího zrychlení.. co je jistý že nebude optimální motor točit do maximálních otáček ale s čím si už nejsem jist tak kde je to optimum..podle mě čistě teoreticky by mohl bejt tah největší v otáčkách kde bude nejlepší poměr mezi výkonem a kr. Momentem.. je tomu tak? myslím že na tohle téma by se dal udělat taky zajímavý a celkem rozsáhlý článek.. :-)

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Garde

Zdravim. Ked som mal este.. | 14.3.2016 23:23reagovat
avatar

Zdravim.

Ked som mal este Skoda Garde 120LS, tak najmensiu spotrebu som mal tesne pred otvorenim klapky 2. stupna karburatora. Styl jazdy, relativne co "najrychlejsie" dosiahnut maximalnu povolenu rychlost mimo obce. Po dosiahnuti rychlosti pomaly uberat pedal plynu aby motor ostal v "otackach" a rychlost neklesala. Vysledok cca 4,5 litrov na 100km.

Aktualne s "elektornickym" plynom a elektronickym vstrekovanim sa nedokazem na Fabii 1,2 HTP dostat pod spotrebu 5,6 l na 100km, kedze riadiaca jednotka a lambda sonda sa znaží o čo najmenšie emisie, takže benzín sa "dávkuje" nie pre najmenšiu spotrebu ale o čo najnižšie "okamžité emisie" a čo anideálnejšie "spálenie" (pri spotrebe 4,5l musia byť zákonite eminisie nižšie ako pri spotrebe 5,6l) ...

vana

Reakce na: Výbornej článek :-) v souv.. | 15.3.2016 01:09reagovat
avatar

Tomáš: auto zrychluje nejlíp při maximálním výkonu

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený ABe

Chýbajú mi v článku nežiad.. | 17.3.2016 21:09reagovat
avatar

Chýbajú mi v článku nežiadúce faktory pri používaní veľmi nízkych otáčiek. Ale v celku dobrá teória, len škoda že vedie k 70 km/hod rýchlosti obec neobec, diaľnica nediaľnica.

Nepřihlášený Mirek

pro vypocet je nejdulezite.. | 17.3.2016 21:39reagovat
avatar

pro vypocet je nejdulezitesi element ,,ridic" kdyz vi ze konstantni rychlost je lepsi nez brzda plyn tak muze jet za par litriku ale kdyz pojede brzda plyn znasobi se mu spotreba az dvojnasobne. zadny vzorecek k tomu nepotrebuji. a setreni casu? 7 az 10min? to neni zadne setreni. kdyz nespecham tak jedu za 4l. kdyz specham tak za 7l. a cas,rozdil? max 10min.

Nepřihlášený DDT

Reakce na: Tomáš: auto zrychluje nejl.. | 19.3.2016 23:22reagovat
avatar

"auto zrychluje nejlíp při maximálním výkonu"

to určitě...

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Denis

Reakce na: "auto zrychluje nejlíp při.. | 20.3.2016 00:48reagovat
avatar

Tak kde, ak nie pri maximálnom výkone?

vana

Reakce na: "auto zrychluje nejlíp při.. | 20.3.2016 01:06reagovat
avatar

DDT: můžeš o tom diskutovat, můžeš s tím i nesouhlasit ale to je tak všechno co proti tomu můžeš udělat.

Na faktu že auto nejlíp zrychluje při maximálním výkonu nic nezměníš.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený coka robert

neviem prečco tolko.. | 20.3.2016 07:45reagovat
avatar

neviem prečco tolko pise o tom je to jednoduche ale nie kazdy to pochopy.50km ryhlost 1 hodina cesty spotreba polocicka urcenej spotreby to je priklad nie 10l ale 5l. dalej 100km rychlost 1 hodina cesty spotreba 10l.otacky pri 50km su max1700. pri 100km su otacky 2700 ale cas je stejny a otacky motoru su rozdielne vyhrava vescia rychost vypocitaj si chod motoru pri 50km a pri 100km a pridrs na vypocet cize .1777 ale 1 hod a 2770 ale pol hod rovna pri 50km rychosti mas vda raz po1700je 3400 a pri 100km mas jeden raz po 2700 výsledok je pri 100km rachlost mas o700otaciek menje vyhrava vecsia rychlost inzineiri

Nepřihlášený Tomik

„dokud se motor točí, tak.. | 20.3.2016 17:43reagovat
avatar

„dokud se motor točí, tak nepodřazuj“....a tesnenie pod hlavou na sracky, podpalene ventily, ojnice ako luk, z lozisiek vajicka, odtrhnute pruziny v dvojhmotovom zotrvacniku, potrhane silentbloky a ako bonus upchaty DPF filter a sanie plne karbonu.......jednoducho a v kocke: najlepsie pre spotreba/zivotnost/komfort je udrziavat motor v takych otackach, pri ktorych sa netrapi (nestrpa, neduni, netrha, nereve ako zavodna motorka) a po stlaceni plynu ihned reaguje. Otazka v preklade znela asi takto: Mam naftovy motor, mam po meste jazdit na 4, alebo to bude zrat viac, ked tam zaradim 3 alebo 5? Odpoved: Ked si chces zistit, co pasuje na tvoje auto, tak si natankuj plnu, vypni radio, tyzden jazdi trasu na 3, dotankuj do plna a trojclenkou zistis. To iste sprav dalsi tyzden a jazdi na 4....a to iste aj pre 5. Potom si vygoogli ceny nahradnych dielov a zistis, aky je pomer spotreba paliva, komfortu (obtazujuci rev motora alebo strpanie karoserie) a potrebnych oprav pre podtacany motor a zistis, co ti viac vyhovuje. A este jedna poznamka. Kratke vylety otackomera k cervenemu pasmu (napr pri jazde cez kopce, 3-ka a plyn na podlahe) motoru menej vadia, ako podtacanie (ten isty kopec na 6-tke s volnobeznymi otackami).

Nepřihlášený Alex

Reakce na: DDT: můžeš o tom diskutova.. | 20.3.2016 18:52reagovat
avatar

Vana: Přestaň tady uvádět ostatní v omyl.

Největší zrychlení má vozidlo při otáčkách největšího točivém momentu.

Rozhodně ne v otáčkách největšího výkonu, tedy pokud v nich zrovna nevrcholí i točák.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Kaca

Panove, napisu svoji zkuse.. | 20.3.2016 19:24reagovat
avatar

Panove, napisu svoji zkusenost a poprosim, zda.byste me nekdo opravil pripadne. Fyziku jsem chapala naposled v prvaku na stredni, tak tu vynecham. Ridila jsem jak naftove, tak benzinove motory, vse obsah max.do 1.9lt, osobni auta a MPV. Ze zkusenosti mi vyplynulo jezdit idealne (mimo dalnice!) naftovym motorem kolem 1500ot. a.benzinovym plusminus 2000ot. na predposledni ci posledni stupen (4-5/5-6) - ridim se zvukem motoru, otacky popravde nesleduji, jen pro tento ucel jsem si vsimala. O jizde po meste, kde vam chodci skacou co 200m do cesty se ted nebavim. Co myslite, je to efektivni zpusob jizdy nebo se da upravit? Diky predem.

Nepřihlášený Denis

Áno, najväčšie zrýchlenie.. | 20.3.2016 19:51reagovat
avatar

Áno, najväčšie zrýchlenie má vozidlo pri otáčkach najväčšieho točivého momentu -NA DANÝ PREVODOVÝ STUPEŇ, ale o tom sa nikto nebavil.

Zobrazit reakce..

vana

Reakce na: Vana: Přestaň tady uvádět.. | 20.3.2016 21:38reagovat
avatar

Alex: takže ty když potřebuješ rychle předjet tak nikdy nepdřazuješ ? Ty sis nikdy nevšiml že auto táhne do kopce líp když dáš nižší kvalt a roztočíš motor na otáčky max. výkonu ? Máš vůbec řidičák ?

Auto má největší zrychlení při maximálním výkonu. Pokud v té chvíli přeřadíš na vyšší kvalt a snížíš tak otáčky i výkon motoru, i kdybys přitom dostal motor do pásma max. momentu, zrychlení bude nižší !

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Alex

Reakce na: Áno, najväčšie zrýchlenie.. | 20.3.2016 23:15reagovat
avatar

ale o tom sa nikto nebavil.

A o čem je teda řeč, když ne o zrychlení při maximálním výkonu?

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Denis

Tomáš chcel vedieť ako dos.. | 20.3.2016 23:36reagovat
avatar

Tomáš chcel vedieť ako dosiahnuť najlepšie zrýchlenie -v akých otáčkach treba radiť. Ešte raz: najlepšie zrýchlenie NA DANÝ PREVODOVÝ STUPEŇ má vozidlo pri otáčkach najväčšieho točivého momentu. Ale celkovo najlepšie zrýchlenie dosiahneme keď budeme držať otáčky pri maximálnom výkone (tu už logicky postupne radíme vyššie kvalty). Napríklad bežný atmosferický benzín má maximálny točivý moment pri 3500rpm a maximálny výkon pri 6000rpm. Takže pre najlepšie zrýchlenie určite nebudeme radiť pod 4000rpm ale niekde nad 6000rpm.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Alex

Reakce na: Alex: takže ty když potřeb.. | 20.3.2016 23:39reagovat
avatar

Nejen, že mám řidičák, ale auto i řídím. A dokonce mám i automobilové vzdělání pro tvou informaci. Takže: Motor vytváří mechanickou práci (řekněme tomu síla), která je dána točivým momentem. Práce za čas je výkon a ten je pouze výpočtovou hodnotou. Na motorové brzdě se měří VÝHRADNĚ točivý moment a výkon je pouze dopočítaný - práce za čas. No a hodnota točivého momentu nám udává aktuální sílu na kolech=zrychlení. Zřejmě tušíš, že maximum točáku u běžných motorů (vyjímka jsou některé závodní motory a to ještě většinou dvoudobé) nikdy není při otáčkách maximálního výkonu. Pokud bychom se bavili o maximálním efektivním zrychlení, tak potom ano - největšího zrychlení vozu (pro dosažení určité rychlosti například) se dosáhne vytáčením motoru. Takže napsat by se to mělo tak, že auto má největší zrychlení při VYUŽÍVÁNÍ maximálního výkonu. Jenže to jak si to napsal znamená, že auto má největší zrychlení při otáčkách maximálního výkonu a to je blbost.

Nepřihlášený Denis

Reakce na: ale o tom sa nikto nebavil.. | 20.3.2016 23:40reagovat
avatar

Predošlý príspevok je odpoveď na vašu otázku. Dúfam, že sa chápeme.

Nepřihlášený Alex

Reakce na: Tomáš chcel vedieť ako dos.. | 20.3.2016 23:42reagovat
avatar

Pak ano - nečetl jsem celou diskuzi a zarazila mě ta poznámka o maximálním výkonu, což pro mě znamená skoro maximální otáčky, při kterých už auto moc nezrychluje. OK.

vana

Alex: co to prosím tě plác.. | 21.3.2016 06:35reagovat
avatar

Alex: co to prosím tě plácáš ? Já píšu že auto zrychluje nejlíp při maximálním výkonu. Ty píšeš že to není pravda a že ve skutečnosti auto má největší zrychlení při VYUŽÍVÁNÍ maximálního výkonu.

Jaký je v tom proboha rozdíl, když o jízdě na jeden kvalt nebyla žádná řeč a celý tvůj elaborát o brzdách a práci za čas je tedy mimo mísu ?

A ještrě v jedné věci tě opravím, protože by tě to jako člověka s automobilovým vzděláním mohlo zajímat. Maximum momentu a maximum výkonu při stejných otáčkách je poměrně běžné u turbobenzínů pro normální auta (nezávodní). V dotyčném místě charakteristiky končí široký rozsah max.momentu a začíná rozsah max.výkonu. Pochopitelně skutečné křivky se v praxi asi mírně liší od idealizací výrobců, ale rozhodně je krytí max. momentu i max. výkonu u běžných TB mnohem častější než u tebou zmíněných závodních dvoutaktů.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Alex

Reakce na: Alex: co to prosím tě plác.. | 21.3.2016 14:06reagovat
avatar

Na první část tvé reakce máš odpověď výš.

V druhé části jsi stále na omylu. Pravda je, že se to k sobě dost přibližuje, ale všimni si, že i když to není dosaženo přirozenou mechanikou motoru, ale jen elektronickou regulací přeplňování, tak maximální točák vždy před maximálním výkonem poklesne. Tu více, tu méně, ale VŽDY.

vana

Tak vezmem například konce.. | 21.3.2016 15:44reagovat
avatar

Tak vezmem například koncenový 1,8 TSI 132 kW s těmito parametry:

max moment 280 Nm / 1350-4500 ot.

max výkon 132 kW / 4500-6200 ot.

Dle údajů výrobce žádný pokles krouťáku před nástupem maxima výkonu není. Obě maxima se setkáváají při 4500 otáčkách.

Samozřejmě reálný průběh může být trochu jiný, ten my však nijak neověříme. Pro pokles krouťáku před maximem výkonu ale není žádný zásadní důvod.

Kromě toho max otáčky budou nejmíň 6500, přitom max.výkon začíná o 2000 ot. níže. Jak bys vysvětlil své tvrzení že max. výkon je skoro to stejné jako maximální otáčky ?

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený pepek

Toho jem si už taky všimnu.. | 21.3.2016 16:19reagovat
avatar

Toho jem si už taky všimnul.Kolikrát když jedu na 5 ,tak po přeřazení na 4 klesne momentální spotřeba klidně i o litr.Bývá to při rychlosti 70-80 km.Mám Fokuse 1.8 tdci.

Nepřihlášený DDT

vana: vsadíš se, že nemáš.. | 21.3.2016 18:02reagovat
avatar

vana: vsadíš se, že nemáš pravdu?

vana

DDT: klidně | 21.3.2016 19:50reagovat
avatar

DDT: klidně

Nepřihlášený Alex

Reakce na: Tak vezmem například konce.. | 21.3.2016 21:05reagovat
avatar

Máš pravdu, ale napůl.

Proč?

Jaký točivý moment budeš mít u tohoto motoru při 6200 ot/min kdy máš stále maximální výkon? https://www.youtube.com/watch?v=9rNzpcn5Ls0&t=0m24s

Ale jo - v tomto případě máš pravdu :-).

Zobrazit reakce..

vana

Alex: Při 6200 ot. bude m.. | 22.3.2016 05:30reagovat
avatar

Alex: Při 6200 ot. bude moment 203 Nm a i tato hodnota stále bude autu při jeho okamžité rychlosti udělovat nejvyšší možné zrychlení (možná je lepší mluvit o hnací síle na kolech). Pokud bys přeřadil nahoru a otáčky zůstaly stále v oblasti nad 4500 tedy v maximu výkonu, hnací síla v té stejné rychlosti se nezmění.

Pokud by se ale přeřazením otáčky dostaly pod 4500, tedy do pásma nejvyššího momentu ale zároveň už nižšího výkonu, hnací síla poklesne.

Tohle jsou fakta vycházející z elementární fyziky, takže jsem zvědavý, s čím přijde DDT.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Alex

Pokud bys přeřadil nahoru.. | 22.3.2016 12:04reagovat
avatar

Pokud bys přeřadil nahoru a otáčky zůstaly stále v oblasti nad 4500 tedy v maximu výkonu, hnací síla v té stejné rychlosti se nezmění.

Hnací síla (na kolech) odřazením nahoru klesne a to i kdyby se motor dostal do pásma vyššího točivého momentu, kdy má větší sílu. Díky zpřevodování.

Navíc hnací síla (a tím i zrychlení) na jeden konkrétní kvalt bude u tohoto motoru nad 4500 ot/min jen klesat.

Jinak řečeno pojedeš třeba na trojku a ve 3000 šlápneš na plyn. To zrychlení bude mít hodnotu například 0,25g do 4500 ot. Když to samé uděláš při 5000 ot. tak bude zrychlení už jen 0,18g v 6000 ot třeba 0,14g a bude až k omezovači pořád klesat.

Takže přestože si v oblasti nejvyššího výkonu, nejsi v oblasti nejvyššího točáku - točák dělá zrychlení, ne výkon.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený m3

co je to tady zase za disk.. | 22.3.2016 12:48reagovat
avatar

co je to tady zase za diskuze?? od kdy se treba zavodni motory pri akceleraci pohybuji v oblasti max momentu? vzdycky jde o vykon.. nevite jak funguje prevodovka? kdo chce maximalne zrychlit, musi zaradit tam, kde bude mit nejvetsi akceptovatelne otacky...

vana

Reakce na: Pokud bys přeřadil nahoru.. | 22.3.2016 13:36reagovat
avatar

Alex: nemáš pravdu. Pokud motor po přeřazení na vyšší kvalt zůstane v oblasti max. výkonu, hnací síla se nezmění. Pokud tomu nevěříš, tak si to napřed přepočítej. A děj vědět co ti vyšlo.

A s tím dalším máš sice pravdu, ale píšeš o něčem jiném než já. Já srovnávám hnací síly na různé kvalty ale při téže rychlosti auta !! Což je něco jiného než akcelerace v širokém rozmezí otáček

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Alex

Reakce na: Alex: nemáš pravdu. Pokud.. | 22.3.2016 14:15reagovat
avatar

vana: Pokud motor po přeřazení na vyšší kvalt zůstane v oblasti max. výkonu, hnací síla se nezmění.

Podle této věty by Octa1,8 TSI musela mít stejné zrychlení od 4500-6200 úplně stejně jak na jedničku tak na šestku. Myšlena samozřejmě hnací síla na kolech.

Nejenom, že bude s každým vyšším kvaltem hnací síla na kolech menší, ale bude se nad 4500 zmenšovat i v rámci kvaltu.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: vana: Pokud motor po přeřa.. | 22.3.2016 15:36reagovat
avatar

Alexi, dej mi email a já ti udělám v excelu grafy, ze kterých ti bude všechno jasné.

denis

Reakce na: Alex: Při 6200 ot. bude m.. | 22.3.2016 15:40reagovat
avatar

Súhlasím, ale čo so stratovým výkonom, ktorý rastie otáčkami? Najlepšie zrýchlenie by sme mali dosiahnuť pri radení v čo najnižších otáčkach (ale aby po preradení nepadli pod 4500). Tým nemám na mysli radenie 1-2-3-4 lebo tam padaju otáčky z 6000 cca na tých 4500 (1->2 aj pod 4000), ale myslím radenie 4->5 a 5->6 kde su rozdiely menšie. Neoplatilo by sa radiť 5ku a 6ku v nižších otáčkach? http://youtube.com/watch?v=qxud-FDfrOY

Zobrazit reakce..

vana

Reakce na: vana: Pokud motor po přeřa.. | 22.3.2016 16:23reagovat
avatar

Alex: sorry ale člověka s automobilovým vzděláním bych očekával trochu víc technického přehledu.

Ty chceš tvrdit, že při nezměněné rychlosti auta ať zařadíš jedničku nebo šestku otáčky zůstanou mezi 4500 a 6200 ??

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Alex

Reakce na: Alex: sorry ale člověka s.. | 22.3.2016 21:21reagovat
avatar

Alex: nemáš pravdu. Pokud motor po přeřazení na vyšší kvalt zůstane v oblasti max. výkonu, hnací síla se nezmění. Pokud tomu nevěříš, tak si to napřed přepočítej. A děj vědět co ti vyšlo. Tak jsem se konečně zamyslel nad tvou větou a spočítal si to a hádej co mi vyšlo? https://www.youtube.com/watch?v=o8S_Zml6XQU Blbej škodováckej motor mi dává pěknou sodu :-). Pořád jsem se zamýšlel nad tím, na co jsem zvyklý u "normálních" motorů a na elementární fyziku, jak píšeš, jsem kašlal. Proč? Prostě proto, že u atmosférických případně turbodieselových motorů (bez takto uměle ořezaných parametrů) je to úplně jinak. Tady je to jak píšeš - při stejném výkonu o co víc vylezou otáčky o to klesne točák, takže při STEJNÉ rychlosti vozidla je hnací síla stejná. Pouze při stejné zařazené rychlosti hnací síla nad 4500 ot. klesá s rostoucími otáčkami (a rychlostí) vozidla. Musíš ale uznat, že takové parametry jsou u motorů spíše vyjímečné. Je to totiž benzíňák, který se nevyplatí točit na max. Jak se ptá denis - na vyšší kvalty se vyplatí odřadit nahoru tak, aby se motor pohyboval kolem 4500 ot. , protože podřazením z toho lepší akceleraci nedostaneš. Výsledkem bude jen vyšší spotřeba. Honza: sic je mi to už jasné, ale přesto pošli: alex.333@seznam.cz

vana

Alex: heuréka ! (i když t.. | 23.3.2016 05:39reagovat
avatar

Alex: heuréka ! (i když ti to teda trvalo ... :-) )

Jinak ten turbobenzín není až tak vyjímečný. S přibývajícím downsizingem je taková charakteristika už docela běžná a dost přpomíná elektromotor. Vyplývá z toho taky, proč u elektromotorů není potřebná převodovka - případná změna převodu ve vyšších otáčkách u nich celkem nic neřeší.

Nicméně ten TB jsem použil zcela záměrně - na něm je nejlíp vidět že pro maximální akceleraci je rozhodující výkon a ne krouťák.

vana

Reakce na: Súhlasím, ale čo so strato.. | 23.3.2016 08:23reagovat
avatar

Denis: nevím co myslíš tím ztrátovým výkonem. Pokud vnitřní ztráty v motoru, tak souhlas, nejefektivnější je s ohledem na odstupňování převodovky řadit v takových otáčkách, kdy po přeřazení spadnou právě na těch 4500

DDT: platí stále tvá nabídka sázky ?

Zobrazit reakce..

denis

Reakce na: Denis: nevím co myslíš tím.. | 23.3.2016 11:06reagovat
avatar

Stratovým výkonom myslím straty v prevodovke. Tá plochá krivka výkonu od 4500 do 6200 je na kľuke, ale na kolesách bude výkon od 4500 klesať kvôli rastúcim stratám v prevodovke.

http://forum.skodahome.cz/uploads/monthly_01_20 14/post-74175-0-33320800-1389371620.png

Na obrázku je 1.2tsi, situácia je tá istá. Výkon na kolesách vrcholí pri cca 4800 a potom už len klesá, narozdiel od výkonu motora ktorý je pri 4500 a 6000 prakticky rovnaký.

Zobrazit reakce..

vana

Reakce na: Stratovým výkonom myslím s.. | 23.3.2016 11:54reagovat
avatar

denis: řek bych že se mýlíš. Ten ztrátový výkon v grafu se totiž netýká jen převodovky ale celého řetězce od spojky až po kola. A největší ztráty jsou pravé v pneumatikách, v odporu valení.

Samotná převodovka má na ztrátách poměrně malý podíl který navíc ani moc nezávisí na otáčkách motoru

Zobrazit reakce..

denis

Reakce na: denis: řek bych že se mýlíš... | 23.3.2016 12:25reagovat
avatar

Ok. Takže pre najlepšie možné zrýchlenie sa riadime červenou krivkou a modrú ignorujeme?

vana

Ano | 23.3.2016 15:28reagovat
avatar

Ano

Zobrazit reakce..

denis

Reakce na: Ano | 25.3.2016 00:11reagovat
avatar

Ok, a díky

Nepřihlášený pilivoj

Jednou jsem jel trať asi 2.. | 31.3.2016 20:35reagovat
avatar

Jednou jsem jel trať asi 200km se starou škodovkou, dálnice lážo plážo (80) a za týden stejné podmínky,a(130).rychlost , a spotřeba jen o 0,2l /100 rozdíl. Tak mě to vysvětlete.

vana

A která byla větší ? :-) | 1.4.2016 04:38reagovat
avatar

A která byla větší ?

:-)

Nepřihlášený dfhs M.

Nepochopil sem nic krom ''.. | 1.4.2016 21:28reagovat
avatar

Nepochopil sem nic krom ''60 - 80 km/h'' :D. Ještě že odpočívám a neštve mě ta ztráta času to čtení kde vlastně nic nechapu nicnebylo vysvětleno dle mě :D.

Já bych napsal asi toliko ''pokud jezdíte na spotřebu tak nižší otáčky ale nepodtáčet a nezdržovat okolí a na zbytek používat mozek.'' Hotovo :D. To přece každej pozná jak mu to žere :)

Nepřihlášený honza

http://www.usporne.info/33.. | 10.4.2016 16:41reagovat
avatar

http://www.usporne.info/338-nejezdete-zbytecne-rychle-zvlast e-na-dalnici-dil-5/

http://www.usporne.info/127-jak-plati t-za-palivo-mene-nulty-dil/

Nepřihlášený Jo Ker

zdravím ja som si teraz ve.. | 12.4.2016 23:52reagovat
avatar

zdravím ja som si teraz večer iba tak prechádzal facebookovu stránku a toto ma zaujalo :) ale každý automechanik tak isto aj ja si dovoľujem oznámiť že čím väčšie otáčky tým väčšia spotreba kvôli tomu že vstrekovače paliva vám pri väčších otáčkach musia dodávať viac paliva... a to vlastne poháňa motor respektíve piesty... a každý kto aspoň niečo vie o motore tak vie že čím väčšie otáčky tým rýchlejšie pracujú piesty :-) takže to zhrnieme pre tých čo tomu nepochopili... tie piesty poháňa palivo a čím viac paliva tým piesty pracujú rýchlejšie a kedže pracujú rýchlejšie tým sú väčšie otáčky :-)

Nepřihlášený Michal

ja u auta neřeším a u mot.. | 28.4.2016 09:06reagovat
avatar

ja u auta neřeším a u motorky už vubec ne, jezdit s autem na spotřebu je jako mít ženu jen na vaření. proto plny plyn pokažde kdy to jde ;)

Nepřihlášený JaRy

U motorů byla dosažená hod.. | 3.5.2016 12:22reagovat
avatar

U motorů byla dosažená hodnota měrné spotřeby vždy a to i před padesáti lety parametrem, který se sledoval jako jeden z nejdůležitějších. Kdo studoval na čvut nebo vut konstrukci spalovacích motorů tak ten si to užil.

Dnes je to nepoměrně jednodušší. Obzvláště u přímovstřikových dieslových motorů. Vstřikování malých dávek ve velmi přesných množstvích umožňuje dodávat v každém okamžiku minimální potřebné množství paliva.

První generace přímovstřikových motorů tdi byla velmi efektivní, tam se dávkovalo palivo jen z pohledu efektivity spalování. Později se kvůli měkkosti chodu začaly aplikovat předvstřiky a povstřiky, které efektivitu spalování zhoršily !!!! Proto byla generace dieslů s common railem ve spotřebě znatelně horší. Holt něco za něco.... A pak další hřebík do rakve je dpf a dávkování paliva, aby to v dpf zhořelo..... atd. atd.

Nepřihlášený JaRy

Ještě dodám, že u dieslovýc.. | 3.5.2016 12:26reagovat
avatar

Ještě dodám, že u dieslových vozidlových motorů je optimum kolem 1500-1700 ot/min. To jsou otáčky ve kterých jsou udržovány motory v tahačích. Tam je nejnižší měrná spotřeba. Velmi podobné to bude i u vozidlových motorů u osobních aut.

Nejúčinnější a tedy s nejnižší měrnou spotřebou jsou lodní motory, které mají kolem 600 otáček za minutu. Ale ty s vozidlovými motory konstrukčně nemají nic společného.

Nepřihlášený Efficier

Mám recept na nízkou spotře.. | 10.5.2016 11:56reagovat
avatar

Mám recept na nízkou spotřebu. Fiat Stilo 1,6 76kw benzin cca145000km. Jezdím standardně dlouhodobou spotřebu okolo 5,5 - 5,8l/100km (denně 20km tam a 20km zpět.) Když se více snažím 5,1l/100 a rekord 4,6km/100km (cesta z práce / do práce kterou mám najetou). Recept: Svižně rozjet na požadovanou rychlost (u mě 70km/h a dál na 5-ku. Zbytečně nezrychlovat a nebrzdit. Jak to jde vyřadit a plachtit. Před obcí včas vyřadit a předvídat situaci.

Mýt na myslí že s vyšší rychlostí roste odpor vzduchu na druhou a tím i roste výrazně i spotřeba.

Např. na cestě Praha Brno po D1 dokážu naplachtit na volnoběh 18-20km a to jedu tak abych nezdržoval. (průměr mám cca 90km/h). Ale po dálnici zase jede auto vyšší rychlostí tak tam se dostanu na cca 6-6,3 litru/100km.

Jezdím za méně než kolegové s diesely a to cestu zvládáme za stejný čas.

Nepřihlášený

Nejnižší spotřeba bude vžd.. | 19.5.2016 19:44reagovat
avatar

Nejnižší spotřeba bude vždy na nejvyšší stupeň při nejnižší rychlosti, resp. otackach, které jeste udrží auto v konstantní rychlost. K tomu nepotrebuju žádný složitý pocitani...

Nepřihlášený Skoda Garde

Zdravi. Ja skor pridam pra.. | 24.5.2016 23:35reagovat
avatar

Zdravi. Ja skor pridam prakticke rady.

Na karburatore mechanicky prepojenom s pedalom plynu sa me osvedcilo efektivne mimo obce rozbehnut vozidlo na cca 90 - 100 km/h (tachometrovych) na najvyssom prevodovom stupni a potom pomaly uberat pedal plynu tak, aby rychlost ostala zachovana a auto nespomalovalo a aby motor bezal v pohode. Vtedy by mala byt najnizsia spotreba. U Skoda Garde dlhodoba spotreba (70 000 km) cca 5l a rekord pri tankovani cca 4.7l /100km(pomer mimo obce mesto cca 70:30)

U vstrekovania je to obtiaznejsie dosiahnut, kedze pedal plynu je elektronicky a vstrekovanie je riadenene na co najnizsie exhalaty. Takze na "modernejsom" Fabia II 1.2 HTP (skratka vystihuje vykon) sa pod 5,6l neviem nikdy dostat. Cez WiFi modul a Torque "palubny pocitac" mi pri 50 na 4q (cca 2000 otacok) ukazuje cca 4.5l ale pri 90-100 na 5q ukazuje cca 7-8l ... takze holt novsi nie je efektivnejsi ...

Nepřihlášený Jindra

Hezky podaný problém, jeno.. | 14.6.2016 09:45reagovat
avatar

Hezky podaný problém, jenom nechápu kde jste sebral tu "popularitu downsizingu"

Nepřihlášený Peter

Reakce na: Zkusenost s Citroen C8 2.2.. | 23.6.2016 23:09reagovat
avatar

Uplne s tebou suhlasim ja som na to prisiel tiez , jazdim na Focus 2.0 tdci 100kw. A 6tku radim az tak medzi 100-110 . Je to jednoducha logika su to turbomotory cize navrhnute a nastavene na fungovanie s prisunom vetsieho mnozstva vzduch. Ked ides v nizkych otackach na vyssi prevodovy stupen motor potrebuje vetsie mnozstvo vzduch ale kedze sa mu ho nedostava tak to supluje vetsim mnozstvom paliva. Takze mne sa 100% osvedcilo jazdit v vo vyssich otackach a spotreba je odost lepsia ako ked som jazdil tie iste rychlosti na vyssi prevodovy stupen.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený V12

Reakce na: Uplne s tebou suhlasim ja.. | 26.9.2016 12:19reagovat
avatar

Cele zle. Hovori Ti nieco pomer lambda ?

Optimalna zmes palivo : vzduch pre diesel je 1 : 14.6 a toto aj RJ dodrzuje, iba pri zadupnuti plynu do podlahy je zmes obohatena o maximalne 20%.

Inak s FFII 2.0TDCI som 2 roky jazdil aj ja, najnizsia spotreba bola vzdy pri jazde na nizke otacky 1300 - 1700. Pri 90 km/h bol turbo boost nulovy, takze motor bezal v "atmosferickom" rezime prakticky bez preplnania. 50tku mi na patke uz nebral, motor by mal iba 1000 rpm - cize tesne nad volnobehom a DMF je kua draha ficura.

Skusal som merat okamzitu spotrebu na Suzuki Ignis 1.3VVT, tam platilo to, co pre kazdy maloobjemovy atmosfericky motor - bod najnizsej mernej spotreby posunuty k vyssim otackam - v tomto pripade bola jazda na patke po dedine menej ekonomicka, ako na stvorke, Na Focuse II 2.0i 107kW to uz ale bolo opacne, patka bola pri 50tke uspornejsia, ako stvorka.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Cele zle. Hovori Ti nieco.. | 26.9.2016 14:27reagovat
avatar

V12: ŘJ u dieslu určitě nedodržuje směšovací poměr poblíž stechiometricého optima. Naopak, smyslem zavedení dieslu bylo odstranění škrtící klapky, aby se dosáhlo lepší skutečné komprese vzduchu i při částečném zatížení a to implikuje chudou až velmi chudou směs na hony vzdálenou tebou uvedenému poměru. Dokonce ani při plné dávce paliva se nedosáhne stechiometricého poměru, aby jistý přebytek vzduchu zajistil lepší hoření paliva, které nemělo prostor se dobře promísit a odpařit. Snad jedině u turbomotorů může na okamžik v přechodovém stavu existovat přiblížení k stechiometrickému poměru, než se pořádně roztočí turbo. Příspěvek před tebou, na který reaguješ, je nesmyslný ve větě o suplování vzduchu palivem a následné dedukci o jízdě ve vyšších otáčkách. Příčiny lepší spotřeby budou ležet někde jinde.

Nepřihlášený Vlada

A již se někdo někdy zajím.. | 1.10.2016 16:36reagovat
avatar

A již se někdo někdy zajímal, kolik litrů skutečně natankujete u čerpací stanice??

Nepřihlášený Jurawood

Dobrý den, diskuzi jsem ne.. | 12.10.2016 10:48reagovat
avatar

Dobrý den, diskuzi jsem nečetl, ale po několika letech kdy se sám proti všem snažím vyvrátit mýtus "lehká noha" a jsem ve stádě ovcí pouze za pitomce, jsem narazil na tento pravdivý článek. Konečně vidím, že po několik letech už nejsem sám. P:S: moje auto 1,5 benzín 1995 má v TP město 8ltr. Jezdím za 5,9 ltr/100km. (město 6km tam 6km zpět) Jezdím pouze plný plyn, nebo vymáčklá spojka. Auto mazda 323 má najeto přes 300 000 km :-) ode mne tímto stylem více jak 100 000km. Stačí zadat do vyhledávače "lehká noha" a najdete sta tisíce odkazů na nesmyslná tvrzení. Děkuji za článek.

Nepřihlášený Martin

Článek velmi dobře napsaný,.. | 23.10.2016 00:06reagovat
avatar

Článek velmi dobře napsaný, palec nahoru!

Chtěl bych zde ale podotknout jednu důležitou věc, kterou jsem objevil při programování map v ECU u svého auta:

Můj motor - turbobenzín (a nevím, zda to platí obecně, ale přikláněl bych se k tomu, že ano) v oblasti vysoké zátěže (tj. při značném otevření škrtící klapky) přechází z režimu "closed loop" (kdy je řízen poměr vzduch/palivo lambda sondou) do "open loop". V tomto režimu dochází k obohacení směsi až o 30%! proti lambda=1. Důvodů pro to je několik: 1) potřeba vysokého středního tlaku ve válci, 2) ochlazení nasávané směsi, 3) prevence detonačního spalování.

Tudiž jezdit na nízké otáčky "pod plynem" je dnes velmi neefektivní. Ono těch vstřikovacích map je v dnešních moderních motorech celá řada a nedají se vyjádřit jako jednoduchý 2D (případně 3D) graf, proto výrobci mapy měrné spotřeby ani nevydávají.

Nepřihlášený Martin

Reakce na: Máš pravdu, ale napůl. Pr.. | 23.10.2016 00:20reagovat
avatar

Ty se na to ale díváš z úplně opačné strany :-) Prohazuješ příčinu a následek.

Ten pokles výkonu v otáčkách JE způsoben právě poklesem středního tlaku ve válci (potažmo kroutícího momentu), protože konstrukce motoru už neumožňuje při těchto otáčkách dodávat v průběhu sacího zdvihu dostatečné množství směsi. U turbomotorů se v totmo místě dostává turbodmychadlo na hranici svých možnstí a neukrmí motor, u atmosférických je problém průměr vetnilů, sacého potrubí, nalazení sání pro široký rozsak otáček.

Nepřihlášený Martin

Reakce na: Alex: takže ty když potřeb.. | 23.10.2016 00:23reagovat
avatar

Při podřazení se změní kroutící moment podle poměru velikosti páky daného převodem (a auto samosebou zrychluje lépe), to už jsme trošku jinde. Křivka kroutícího momentu je parametr měřený na klikové hřídeli, nikoli na kolech :-)

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený vana

Reakce na: Při podřazení se změní kro.. | 23.10.2016 04:39reagovat
avatar

no a ?

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Martin

Reakce na: no a ? | 23.10.2016 10:48reagovat
avatar

No a tak nelze srovnávat akceleraci pri podřazení s akcelerací na stejný rychlostní stupeň v rámci různých otáček, potažmo různého kroutícího momentu. Vy jste reagoval na to, že ve vysokých otáčkách auto při podřazení akceleruje mnohem lépe, než při nižších, což je sice pravda, ale mimo diskusi o efektivitě motoru při různých otáčkách.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený vana

Reakce na: No a tak nelze srovnávat a.. | 23.10.2016 12:15reagovat
avatar

Však já jen reagoval na příspěvky přede mnou

A až tak mimo téma to taky není

Nepřihlášený sramfi

Dobrý článek těch fyzikáln.. | 11.11.2016 09:24reagovat
avatar

Dobrý článek těch fyzikálních veličin je ale mnohem více např. záleží na hmotnosti pístu také se při nižších otáčkách jinak opotřebovává motor a u některých typů aut o dost rychleji mimo to záleží např i na Carnotově oběhu pro konkrétní typ motoru atd. viz graf Kroutícího momentu atd. mají různá auta jinak chtělo by to lepší popis grafu a také záleží mimo to na vzduchu a sání jestli je vzduch teplý nebo studený nebo suchý nebo vlhký. Dobrý článek ale tyto vzorce jsou pro tento typ výpočtu moc obecné chtělo by to lépe konkretizovat pro daný typ motoru a např i uvézt zdroj kde se to dá dohledat. Pro moje auto :) Jinak Supr :)

Nepřihlášený Jurawood

Martin: přesně tak, je tře.. | 29.11.2016 20:00reagovat
avatar

Martin: přesně tak, je třeba se pohybovat v oblasti Lambdy 1, stačí si indikovat napětí voltmetrem skákající napětí na lambdě, pokud vyskočí na 0,8V už je třeba malinko ubrat...

V praxi se dá jezdit běžně kolem 75% plynu, a v případě obohacení hned lehce ubrat, tak to dělám. Jen jsem to nechtěl rozebírat.

Mám nové auto, motor duratec-he 2,0L. Jezdím za 5,6 a opět jsem za blázna co šíří bludy :-)

Pokud lechtám plyn cca 7,5- 8litrů, pokud jezdím rozjezd, spojka, plachtění - 5,6 :-)

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený honza

Reakce na: Martin: přesně tak, je tře.. | 29.11.2016 23:22reagovat
avatar

Jura: Já ten styl s hojným plachtěním zkoušel kdysi na fáčku (stříkačka) během pravidelného dojíždění do práce a nepamatuji si, že bych dosáhl nějakého zásadního rozdílu oproti stylu stejně předvídavému, jen s méně plachtění. Spodní limit byl někde u 5,7. Mimo pravidelnou trasu rozumnou jízdou kolem 6,5. Proto se mi nějak nezdá, že tebou uváděný rozdíl ve spotřebách bude jen o tom plachtění a vyhýbání se režimu obohacené směsi. Jestli to s tím lechtáním plynu za 7,5 - 8,0 nebude trochu jinak...

Nepřihlášený Jirka

Nic proti proti logice toh.. | 27.12.2016 22:50reagovat
avatar

Nic proti proti logice tohoto článku. Sedí v podstatě do puntíku, ověřeno osobně na mém TDi. Ale připravte se na to, že pokud budete jezdit takto dlouhodobě, ušetřené kačky vyhodíte za opravu podpálených ventilů, čištění kanálů a turba. Bohužel, taky ověřeno osobně...

Nepřihlášený Vít Navara

Dobrá práce. Díky :) | 9.2.2017 14:37reagovat
avatar

Dobrá práce. Díky :)

Nepřihlášený M. K.

Dobrý den, velmi pěkně nap.. | 31.5.2017 21:49reagovat
avatar

Dobrý den, velmi pěkně napsáno. V podstatě to koresponduje s tím, co jsem před lety četl v jedné knize o motorech, kde bylo uvedeno, že technici VW zjistily, že "....nejnižší spotřeba je při největším zatížení motoru....", tj chápejte na hranici "klepání"... čili jízda na co nejvyšší rychlostní stupeň při co nejnižších otáčkách.

Nepřihlášený mr. Black

Jako technik spojů, automa.. | 22.8.2017 10:40reagovat
avatar

Jako technik spojů, automatizace a zabezpečení jsem si některé odstavce musel přečíst několikrát abych nejdřív pochopil autora a hlavně potom sám sebe. Jsem ve fosilním věku, tedy ječící stroj mi nedělá dobře. Prostě když motor začíná být v nízkých otáčkách nas***ej, což slyším, tak mu podřazením ulevím. S Fábiosaurem se většinou držím pod 6 a nad 5 litrů, pokud mi to banda semaforů, které jsou v Praze posledních pět let seřízené tak, aby zvyšovaly zisky benzínek, nezhatí.

Nepřihlášený Tomáš

Reakce na: Výbornej článek :-) v souv.. | 9.9.2018 15:21reagovat
avatar

Vezměte si to naopak. Když pojedete do kopce, tak při otáčkách v nejvyšším výkonu auto začne zpomalovat, ale v otáčkách nejvyššího kroutícího momentu na stejném kopci otáčky udrží.

Nepřihlášený Michal220

Jasně že když pojedu max a.. | 9.9.2018 22:52reagovat
avatar

Jasně že když pojedu max auta/vykonu 260 a potkam kopec tak začnu spomalovat.V kopci taky podrazuji aby otáčky preskocily 2000otáček a motor se nenamáhal a nenicil.Spotřeba je stejná nebo i nižší než na větší stupeň při třeba 1500ot kde max kroutak je jen podle výrobce ale ne ve skutečnosti.

Přidat příspěvek
(pro zasílání reakcí, adresa nebude zveřejněna)
Max. 2000 znaku
b_468_60.gif

Živá témata na fóru

zobrazit vše