Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč automobilky neustále přidávají svým autům další a další rychlostní stupně? Nemá to zdaleka jen výhody
25.1.2022 | Petr Prokopec
Vypadá to jako jednoduchá matematika, jde ale o minci se dvěma stranami, ze které vám výrobci ukazují jen jednu. Přitom sami ví, že doba pěti- a šestistupňových převodovek nebyla zase tak marná, jak marketingová oddělení tvrdí.
Za starých dobrých časů se výrobci aut povětšinou řídili heslem, že v jednoduchosti je krása. Pokud jste tedy vybírali mezi převodovkami, mohli jste si dopřát maximálně šestistupňové manuály, ovšem jen u sportovně koncipovaných modelů. Zbytek mohl počítat s pětistupňovými, stejně jako se čtyř- a pětistupňovými automaty. Cokoliv navíc představovalo vyšší komplexitu, kterou nebyl nikdo ochoten zaplatit, pokud to nevedlo k lepší dynamice či vyššímu komfortu. Jenže kdeže tyto sněhy jsou.
I dnes sice můžete narazit na pětistupňové manuály, ovšem pouze u základních verzí těch nejlevnějších aut. Standardem se místo toho staly šestistupňové ručně řazené převodovky, kterým sekundují automaty s ještě daleko vyšším počtem stupňů. Nejdále přitom zašel Ford, který ve spolupráci s konkurenčním koncernem General Motors vyvinul 10stupňovou převodovku. Tu pak obě značky pěchují pod kapotu pomalu čehokoliv od užitkového Transitu až třeba po sportovní Camaro ZL1.
Přináší nicméně tyto snahy výrobců kýžené benefity? To záleží jen na úhlu pohledu. Větší množství převodů totiž umožňuje motoru, aby odváděl práci v optimálních otáčkách co nejčastěji. K pohonu vozu je tedy třeba méně paliva, jehož spotřeba je přímo úměrná emisím CO2. To je ostatně hlavní důvod, proč se výrobci s počtem převodů utrhli ze řetězu - dnes automobilkám může problémy způsobit i jediný extra gram CO2 kvůli překonání určité meze, třeba daňového pásma.
Jde ale hlavně o pokuty za nadlimitní hodnoty, kdy se Bruselu platí 95 Euro (2 327 Kč) za každý gram a prodané auto. Stačí tedy, aby vám převod navíc ušetřil 1 gram papírových emisí a u modelu třeba s 2 miliony prodejů za životní cyklus se bavíme o sumě 4,6 miliardy Kč ušetřené na pokutách či jiných jejich ekvivalentech (třeba lidem vnucovaných elektromobilech, ať si rýpneme). To už se vyplatí vyvinout novou převodovku, zvláště když ji použijete i v jiných modelech. Vlastně by nás tak ani nepřekvapilo, kdyby zakrátko došlo i k překonání Fordu a GM.
Nejde ale jen o spotřebu a emise, pamatovat je třeba také na dynamiku, což je hlavně prodejní argument. Podívejte se na dnešní časy akcelerace čehokoli - jsou daleko lepší než dříve u aut s podobným poměrem výkonu a hmotnosti. Není to zdaleka dáno jen převodovkami, také ty však hrají svou roli. Stejně jako při snaze o snížení spotřeby i v případě zrychlení či nejvyšší rychlosti pracují motory optimálně pouze s určitým pásmem otáček. Vícestupňové převodovky je v něm pochopitelně udrží snáze než jiné, přitom současně (podívejte se třeba na dlouhé osmé stupně u BMW) umí zajistit i nízkou spotřebu při dlouhé jízdě konstantní rychlostí.
Zmínit je třeba ještě jednu skutečnost. Lidé nemají rádi převodovky CVT, které do jisté míry automaty s vyšším počtem rychlostních stupňů suplovaly. Marketingové týmy jsou si toho vědomy, stejně jako skutečnosti, že koupě auta je emotivní záležitostí. Proto se výrobci logicky snaží odstranit veškeré překážky, které stojí mezi zákazníky a firemními pokladnami. To se jim daří právě přidáváním fyzických a nikoliv jen virtuálně uzamčených převodových stupňů.
Je nicméně třeba dodat, že na světě nic není zadarmo a platí to i v tomto případě. Čím častější je řazení, tím vyšší je i tření a opotřebení. Své o tom ostatně ví i Ford, jehož automat má problémy prakticky od příchodu na trh. Modrý ovál dosud přišel s několikerým novým softwarem, ovšem kritika ze strany majitelů přetrvává. Volba je tak na vás, tedy alespoň pro tuto chvíli, kdy stále ještě existují manuální alternativy. Ty ale zejména s ohledem na vyšší emise rychle mizí z nabídek prakticky všech aut.
Desetistupňovou převodovku představil Ford ve spolupráci s koncernem GM již v roce 2017. Ovšem ani dosud se značkám nepodařilo vyřešit veškeré problémy majitelů. Spotřeba nicméně u aut poklesla, a o to šlo výrobcům především. Foto: Ford
Zdroj: Donut Media
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 10 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 21 minutami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před hodinou - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 3 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 4 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva