Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Proč jsou písty motoru kruhové, když to jde i lépe? VW to zkoušel
15.3.2019 | Petr Miler
Obrázek bloku motoru na fotce vlevo vypadá upravený v grafickém editoru, ale není tomu tak. Patří dieselu od VW a jeho řešení nepostrádá logiku.
Pokud už jste někdy přemýšleli nad tím, proč jsou písty a válce motorů kulaté, nejste sami. Však hlava válců a blok motoru jsou v podstatě obdélníkové a nechat v nich pracovat kruhové písty je zdánlivě hloupé. Kdyby v nich byly písty čtvercové, z bloku stejné velikosti by bylo možné vytěžit větší zdvihový objem, a tak dostat stejně objemný motor do menšího a lehčího balení nebo v rámci toho existujícího nabídnout větší. A je to pravda, alespoň teoreticky.
V praxi má tahle idea několik úskalí. Jednak, opracovat čtvercový otvor a vyrobit čtvercový píst je mnohem náročnější, než pokud jsou kruhového tvaru. Obojí samozřejmě může být odlitek, ale pořád je nutno finální opracování, vrtání a leštění, a to je prostě u kruhu při stejné přesnosti výrazně jednodušší a tedy i levnější, než u jakéhokoliv jiného tvaru. Jednak je tu otázka pístních kroužků - i pro ně je z hlediska výroby kruhový tvar nejjednodušší a nejlevnější.
Dále má u kruhového pístu při provozu celý obvod vždy zhruba stejnou teplotu. U čtvercových pístů by kvůli tvaru pístu měly středy hran vyšší teplotu než vrcholy, což znamená zvýšené namáhání a kratší životnost. I to může mít své řešení, jenže znovu komplikované. Pokud byste na něj rezignovali, běžným problémem by byly zkroucené písty, bloky i hlavy motoru. A pokud ne, jste znovu u výrazně vyšších nákladů na výrobu, pokud by se tohle stávat nemělo.
Tato idea se tím zdá být odsouzena k setrvání v učebnicích techniky, jenže přesto v historii najdeme případy, kdy jiné než kruhové válce motorů vznikly. A to i pro sériovou výrobu. Nejznámější aplikace jsou dvě a tou první je motor závodní motorky Honda NR750. Její motor byl v podstatě V8, ale se čtyřmi válci. Jak je to možné, nejlépe nastíní fotografie, ale přesto princip popišme. Válce i písty byly čtyři a měly tvar, který nejlépe připodobnit k oválné závodní trati. Na každý píst byly dvě ojnice, osm ventilů a dvě zapalovací svíčky. V podstatě si představte V8 se spojenými dvojicemi pístů na každé straně.
Tenhle motor vznikl původně v roce 1977, protože motocykly Honda nebyly se čtyřtaktními motory schopné v okruhových závodech konkurovat dvoutaktům. Proti přechodu na dvoutakty stálo vedení, protože co závodilo, muselo být k mání i v showroomech. Jenže podle pravidel byly maximem čtyři válce. Tenhle motor de facto jen čtyři válce má. Motocykly Honda s ním ale nikdy nevyhrály a po nějaké době zmizely ze závodění. Ještě na začátku 90tých let se ale prodávaly i silniční verze Hondy NR, ale prodalo se jich minimum, údajně jen asi 300 kusů, protože byly extrémně drahé.
Druhá známá aplikace je našemu světu aut podstatně bližší - šlo o dieselový motor Volkswagenu, který se objevil v roce 1990. Blok byl stejně dlouhý jako u motoru 1,6 D, kliková hřídel pocházela z 1,9 D a výsledný objem byl přesně 2 343 ccm. Písty byly tentokrát skutečně elipsoidní a byly vyvinuty firmou Mahle. Vrtání bylo 76,5 x 99,49 mm, kratší míra je stejná jako u 1,6 D. Protože tenhle motor neměl turbo, dával jen 76 koní a 165 Nm.
Vypadalo to s ním slibně, jenže Audi už mělo hotové tehdy nové motory TDI a Volkswagen zjistil, že motor s oválnými písty je na výrobu dražší než ono TDI. 2,3 D s oválnými písty se tak objevil v pár testovacích prototypech, ale sériového nasazení nikdy nedošel. Ne kvůli výkonu, kdyby se přidalo turbo, jistě by to mohlo znamenat zvenčí malý, ale uvnitř objemný a velmi silný motor. Tyhle dvě vlastnosti dohromady sice dovedly Audi k pětiválcům a VW ke konstrukci motorů VR5 a VR6, potažmo W8, W12 a W16, ale podle všeho to byly právě výrobní náklady na „nekruhové” písty, které vystavily 2,3 D potažmo TDI stopku.
Idea oválných pístů tak žije v srdcích techniků dále, je ale otázkou, jestli někdy dojde praktického použití. V dnešní době by výroba takového spolehlivého motoru byla jistě snazší než kdy dříve a nekonečný tlak na zmenšování motorů může automobilky přimět se k této myšlence vrátit. Možná se to nikdy nestane, ale pokud ano, pamatujte si, že o nový nápad se jednat rozhodně nebude.


Experiment Volkswagenu s oválnými písty byl dieselový čtyřválec. Na první fotce vlevo blok 2,3 D, vpravo blok 1,6 D - takový ve zdvihovém objemu rozdíl udělalo jen jiné tvarování pístů, vše ostatní zůstalo totožné






Takhle vypadal motor Hondy NR 750
Bleskovky
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
včera
Švédové si vzali zpátky rekord legendárního okruhu, i když své auto museli kvůli „mosteckému syndromu” osadit tímto nesmyslem
10.11.2025
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Jonathan Rea (38) se vrací k Hondě včera 12:00
- MotoGP, skandál v paddocku s Marcosem Ramirezem včera 09:43
- Skvělý rok bratří Marquezových 10.11.2025
- V Algarve vítězství Bezzecchiho na Aprilii, Bagnaia crash 9.11.2025
- Vítězem Moto3 se stal Maximo Quiles 9.11.2025
Nejnovější články
Kupec všech pěti novodobých McLarenů F1 zjistil, že mu čtyři budou stačit. Z ceny toho na prodej vám půjde hlava kolem
před 11 hodinami
Ford začal předělávat svá dealerství spíš na jídelny Ikey, asi tak chce dát zapomenout na mizérii svých aut
včera
Němci postavili proti VW Golf jeho elektrického nástupce. ID.3 nápadně nadržovali, přesto prohrál
včera
Než se u Jaguaru zbláznili, tohle byl jejich plán. Měli hotové jiné auto připravené na kdeco, prozradil tehdejší šéfdesignér
včera
Dokáže se nejlepší sportovní sedan dneška vyrovnat osmiválcovým „hrdinům minulosti”? Slavný novinář má smutnou odpověď
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 11.11. 12:11 - M.Z.
- Veřejné, neveřejné i sdílené rampy a garáže 11.11. 09:31 - Předseda
- Cena servisu 11.10. 21:01 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 11.10. 13:32 - delphin
- Onboard videa 11.09. 14:10 - brnenska.odchytova
- Rychlodotazy 11.08. 23:43 - rutak11
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.08. 12:31 - jerry
- vyber motorky 11.08. 07:44 - řidičBOB
