Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Proč jsou vlastně pneumatiky černé? V počátcích automobilismu byly po léta bílé
26.11.2018 | Mirek Mazal
Pneumatiky jsou vyrobeny především z materiálu, jehož přirozená barva je bílá. Přesně takové byly i první pneumatiky, dnes jsou ale obvykle černé. Proč?
Výroba automobilových pneumatik prošla dlouhým vývojem. Od prvního opravdu masově vyráběného obutí pro Ford T z roku 1908 se technologie výrazně změnily. Snad každý ví, že moderní „gumy” se od svých prapředků liší rozměry, složením či celkovou strukturou, ale víte, že mají také jinou barvu? Původně byly pneumatiky bílé, až po první světové válce rychle zčernaly.
Dnes už nepředstavitelná barva pláště byla v počátcích zcela samozřejmá. „Původní pneumatiky měly světlejší odstín kvůli přirozené barvě materiálu, ze kterého byly vyrobeny,“ říká k tomu Michelin, dnes největší výrobce pneumatik na světě. Černými se staly až v roce 1917, nikoli však kvůli praktičnosti či příhodnějšímu vzhledu. „Tehdy byly do kaučukové směsi přidány saze, které způsobily desetinásobné zvýšení odolnosti proti opotřebení,” dodává Michelin.
Tuto teorii potvrzuje i chemický inženýr Jack Koenig, který ve své knize Spectroscopy of Polymers tvrdí, že funkční výdrž současné pneumatiky bez přidaných sazí by byla méně než 8 tisíc kilometrů. Vůči průměrnému nájezdu současného smrtelníka ročně je takové číslo velmi nízké - mnozí z nás by pneumatiky měnili několikrát ročně jen kvůli opotřebení.
Mluvčí Michelinu řekl, že saze dnes představují zhruba 25-30 % materiálu používaného při výrobě současných pneumatik. Základní stavební složka zajišťuje odolnější vlastnosti proti brzkému opotřebení pláště, obstarává přilnavost s vozovkou, materiál zároveň zlepšuje ochranu pneumatiky proti ultrafialovému záření, které může způsobit praskání. A v konečném důsledku saze způsobují výslednou černou barvu automobilových kol.
Saze jsou průmyslově vyráběny spalováním látek s vysokým obsahem uhlíku ve válcových reaktorech. Primárním materiálem dnes často jsou odpadní látky vznikající při zpracování ropy nebo výrobě jiných chemických látek z ropných produktů. Ty jsou vstřikovány do reaktorů, kde dochází k nedokonalému spalování a vzniku jemných černých částic skládající se téměř výhradně z uhlíku. Výsledný jemný prášek se pak třídí na velikostní frakce a buď v podobě prášku nebo pelet odchází k dalším spotřebitelům.
Dříve se saze požívaly jako černé barvivo v barvách a psacích inkoustech, dnes jsou hojně zastoupeny v tiskařských inkoustech, tonerech pro xerografii, laserových tiskárnách a v chemickém průmyslu. Pro barvení skla je používají i skláři, nejdůležitějším odvětvím využití je ale gumárenství, kde slouží jako plnivo kaučukových pneumatik. V tomto oboru se spotřebuje 85 % průmyslově vyrobených sazí.
Na počátku 20. století byl pro zvýšení odolnosti pryže používán oxid hořečnatý. Následný světový konflikt ale upřednostnil použití této látky ve zbrojím průmyslu a továrny musely hledat nový stabilizátor. Náhradou se staly saze, které se používají dodnes navzdory protestům ekologických aktivistů, kteří poukazují na vysokou zátěž pro životní prostředí.




Pneu nebyly vždy jen černé, Ford T jezdil na bílých pláštích
Veteráni odkazují na světlou barvu ...
... ale dnešní vozy jezdí výhradně na tmavých pláštích, které vznikají až třetinovým podílem černých sazí ve složení
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Honda CB125F 2026: s novým displejem včera 13:50
- MS Superbike pokračuje v Mostě včera 10:00
- Začalo i MS MotoE 12.5.2025
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury 12.5.2025
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
Nejčtenější články
Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025GM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
13.4.2025Někdo najel se Škodou Superb přes 540 tisíc km za necelé čtyři roky, stvořil laciný sen českých šejdířů
13.4.2025Toto jsou dnes nejžádanější ojetiny v Německu. Nakonec ukazují, jakým autům je lepší se vyhnout
13.4.2025EU je tu vážně pro lidi. Klidně zruší cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
13.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva