Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl
28.5.2019 | Mirek Mazal
To, co bylo před třemi dekádami průletem jen pro otrlé piloty s bleskovými reakcemi, lze dnes ve vyšším tempu zvládnout s omezeným množstvím pozornosti.
Technika aut nezadržitelně prochází vývojem. Vylepšování jízdních vlastností nejlépe vynikne v přímém srovnání dvou aut podobného ražení na stejném úseku náročné trati zvané Nordschleife. Ikonická Severní smyčka na každém metru prověřuje nastavení auta a před 32 léty bylo fyzicky náročné udržet rychlé auto na trati mezi úzkými bariérami. Dnes stejný úkol vypadá mnohem snadněji, i když rychlost vozu je nesrovnatelně vyšší.
Srovnávací video zachycuje stejný úsek Ringu nejprve s řidičem krotícím Ruf CTR z roku 1987. Náročný tělocvik za volantem vyladěného Porsche působí velmi obtížně a chaoticky. V druhé půlce klipu jede totožnou trasu závodník Kévin Estre v Porsche 911 GT3 RS z roku 2018. Jednatřicet let rozdílu je hned poznat na reakcích Estreho - jede daleko větší rychlostí, ale nemusí vynakládat takové fyzické vypětí, aby žluté kupé ukočíroval. Prohánět GT3 RS takovým tempem chce hromadu zkušeností, ale roky práce automobilky s vývojem auta mu výrazně pomáhají.
Současné podvozkové části se s rokem 1987 nedají srovnat, zavěšení i pružení se od základů změnilo, řízení dovoluje plynule držet stopu. A nesmíme zapomenout na pneumatiky, které patří mezi nejdůležitější zástupce ohromujícího pokroku.
Obutí dnes prochází detailním testováním na počítači. Před výrobním procesem technici zkouší simulovat všechny známé silniční situace a podle toho upravují materiály pneumatik a použitou konstrukci. Dříve zkušební procesy stály mnoho času i peněz, nyní laborují vývojáři pneumatik s přesností na úrovni nanometrů. Používané materiály procházejí náročnými rozbory, aby hotová guma splňovala požadované vlastnosti v každém stupni opotřebení bez ohledu na teplotu.
Zejména doporučené pryže pro nejvýkonněji auta jsou dnes lehčí a pevnější. Nejnovější modely snášejí zatáčky ve vysokých rychlostech bez nežádoucí deformace vzorku, proto se řidič může soustředit na jemné korekce volantem. Kévin Estre se možná tolik nebaví rozevlátou zádí, ale proti starým záběrům jede klidně, na milimetr přesně a výrazně rychleji. Někteří mohou křičet, že je to nuda, objektivně je ale výsledkem lepší a schopnější auto. A na to se nikdy nelze zlobit.
Ukázka pokroku v praxi. Třicet jedna let starý Ruf CTR se vzpírá řidiči...
...kdežto Kévin Estre v GT3 RS z roku 2018 může držet čistou stopu
Zdroj: TV Box@Youtube
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 2 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 4 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 5 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva