Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl

To, co bylo před třemi dekádami průletem jen pro otrlé piloty s bleskovými reakcemi, lze dnes ve vyšším tempu zvládnout s omezeným množstvím pozornosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl

28.5.2019 | Mirek Mazal

Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

To, co bylo před třemi dekádami průletem jen pro otrlé piloty s bleskovými reakcemi, lze dnes ve vyšším tempu zvládnout s omezeným množstvím pozornosti.

Technika aut nezadržitelně prochází vývojem. Vylepšování jízdních vlastností nejlépe vynikne v přímém srovnání dvou aut podobného ražení na stejném úseku náročné trati zvané Nordschleife. Ikonická Severní smyčka na každém metru prověřuje nastavení auta a před 32 léty bylo fyzicky náročné udržet rychlé auto na trati mezi úzkými bariérami. Dnes stejný úkol vypadá mnohem snadněji, i když rychlost vozu je nesrovnatelně vyšší.

Srovnávací video zachycuje stejný úsek Ringu nejprve s řidičem krotícím Ruf CTR z roku 1987. Náročný tělocvik za volantem vyladěného Porsche působí velmi obtížně a chaoticky. V druhé půlce klipu jede totožnou trasu závodník Kévin Estre v Porsche 911 GT3 RS z roku 2018. Jednatřicet let rozdílu je hned poznat na reakcích Estreho - jede daleko větší rychlostí, ale nemusí vynakládat takové fyzické vypětí, aby žluté kupé ukočíroval. Prohánět GT3 RS takovým tempem chce hromadu zkušeností, ale roky práce automobilky s vývojem auta mu výrazně pomáhají.

Současné podvozkové části se s rokem 1987 nedají srovnat, zavěšení i pružení se od základů změnilo, řízení dovoluje plynule držet stopu. A nesmíme zapomenout na pneumatiky, které patří mezi nejdůležitější zástupce ohromujícího pokroku.

Obutí dnes prochází detailním testováním na počítači. Před výrobním procesem technici zkouší simulovat všechny známé silniční situace a podle toho upravují materiály pneumatik a použitou konstrukci. Dříve zkušební procesy stály mnoho času i peněz, nyní laborují vývojáři pneumatik s přesností na úrovni nanometrů. Používané materiály procházejí náročnými rozbory, aby hotová guma splňovala požadované vlastnosti v každém stupni opotřebení bez ohledu na teplotu.

Zejména doporučené pryže pro nejvýkonněji auta jsou dnes lehčí a pevnější. Nejnovější modely snášejí zatáčky ve vysokých rychlostech bez nežádoucí deformace vzorku, proto se řidič může soustředit na jemné korekce volantem. Kévin Estre se možná tolik nebaví rozevlátou zádí, ale proti starým záběrům jede klidně, na milimetr přesně a výrazně rychleji. Někteří mohou křičet, že je to nuda, objektivně je ale výsledkem lepší a schopnější auto. A na to se nikdy nelze zlobit.


Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl - 1 - Ruf CTR a Porsche GT3 RS 991 na Nordschleife 01Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl - 2 - Ruf CTR a Porsche GT3 RS 991 na Nordschleife 02Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl - 3 - Ruf CTR a Porsche GT3 RS 991 na Nordschleife 03Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl - 4 - Ruf CTR a Porsche GT3 RS 991 na Nordschleife 04Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl - 5 - Ruf CTR a Porsche GT3 RS 991 na Nordschleife 05Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl - 6 - Ruf CTR a Porsche GT3 RS 991 na Nordschleife 06
Ukázka pokroku v praxi. Třicet jedna let starý Ruf CTR se vzpírá řidiči...

Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl - 7 - Ruf CTR a Porsche GT3 RS 991 na Nordschleife 07Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl - 8 - Ruf CTR a Porsche GT3 RS 991 na Nordschleife 08Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl - 9 - Ruf CTR a Porsche GT3 RS 991 na Nordschleife 09Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl - 10 - Ruf CTR a Porsche GT3 RS 991 na Nordschleife 10Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl - 11 - Ruf CTR a Porsche GT3 RS 991 na Nordschleife 11Srovnání jízd vzdálených 31 let ukazuje, jak ohromující pokrok svět aut stihl - 12 - Ruf CTR a Porsche GT3 RS 991 na Nordschleife 12
...kdežto Kévin Estre v GT3 RS z roku 2018 může držet čistou stopu

Zdroj: TV Box@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.