Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché

Menší motory s turbem nebudou nikdy tak dobře ovladatelné jako atmosféricky plněné jednotky. Volvo se ale hlavní nepříjemnost snaží odstranit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché

13.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Menší motory s turbem nebudou nikdy tak dobře ovladatelné jako atmosféricky plněné jednotky. Volvo se ale hlavní nepříjemnost snaží odstranit.

Rozmach přeplňovaných motorů v posledních letech je obrazem pokřivenosti dnešního světa. Hlavním motivem pro tak masivní přepřáhnutí na menší agregáty s turby je totiž snaha výrobců co nejvíce snížit papírovou spotřebu v normovaných testech, ať už je realita jaká chce. Ony testy se přednedávnem podstatně změnily, což má za následek, že kouzelná spotřeba tříválcových motorů a jiných podobných extrémů je i na papíře rázem pryč. Výrobci hlavně kvůli tomu slibují, že s downsizingem je konec, objemné atmosféry už se ale nevrátí. Turba tu s námi budou, ať se nám to líbí nebo ne.

Jejich odpůrci nejčastěji argumentují tím, že jim při každé jízdě znepříjemňují život. Například pomalejší než ideální odezvou plynového pedálu na pokyny řidiče zejména v nízkých otáčkách, nelineárním zátahem motoru a výrazným vlivem atmosférických podmínek na projev motoru. Špatnou reakci plynu a proměnný zátah se snaží řešit vývojová centra většiny automobilek a všechny nějakým způsobem uspěly. Nejdále to ale prý dotáhlo Volvo - tvrdí to alespoň náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained, s nímž si švédské řešení projdeme.

Prodleva mezi sešlápnutím plynu a reakcí motoru je dána konstrukcí turba. Aby kompresor nasál a stlačil čerstvý vzduch do motoru, musí jej pře společnou hřídel pohánět turbína roztáčená výfukovými plyny z motoru. Pokynem řidiče se škrticí klapka sice otevře, ale turbodmychadlo nemá ještě dostatečně vysoké otáčky, aby do spalovací komory natlačilo dostatek vzduchu. Na to potřebuje více výfukových plynů proudících z motoru, které ale zase musí vzniknout tím, že se spalovací komorou prožene více vzduchu. Volvo tvrdí, že našlo lék na zpožděnou reakci turba pomocí pozoruhodně jednoduchého systému PowerPulse.

Ten má za úkol udržet turbínu roztočenou i při zavřené škrticí klapce, čili v okamžiku, kdy není stlačený vzduch kam poslat. Řešením je systém, který udrží tlak ve výfukovém systému a tím zaručí neustálou činnost turbíny, která nemusí na nic čekat. Podstatou je odvod přebytečného tlakového vzduchu do dvoulitrového rezervního zásobníku. Při nedostatečném tlaku ve výfukovém potrubí je pak vypuštěn do výfukového potrubí, kde udrží turbodmychadlo v činnosti. Tím se eliminuje prodleva mezi stlačením pedálu a roztočením celého mechanismu.

To je v podstatě celé, je to opravdu jednoduché, chytře jednoduché. Třebaže to do motoru přidává další mechanismy, které mohou být potenciálním zdrojem problémů. Přesto nevíme o tom, že by to jiný výrobce používal. Volvo s nasazením PowerPulse zatím není daleko, nabízí jej pouze u dieselových agregátů, dá se ale čekat, že jej použije i jinde. A pokud je vážně tak skvělé, další by se mohli přidat...


Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché - 1 - Volvo Power Pulse eliminace prodlevy turba 01Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché - 2 - Volvo Power Pulse eliminace prodlevy turba 02Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché - 3 - Volvo Power Pulse eliminace prodlevy turba 03Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché - 4 - Volvo Power Pulse eliminace prodlevy turba 04Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché - 5 - Volvo Power Pulse eliminace prodlevy turba 05Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché - 6 - Volvo Power Pulse eliminace prodlevy turba 06Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché - 7 - Volvo Power Pulse eliminace prodlevy turba 07Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché - 8 - Volvo Power Pulse eliminace prodlevy turba 08Takhle Volvo zatočilo s prodlevou turbo motorů. Řešení je to geniálně jednoduché - 9 - Volvo Power Pulse eliminace prodlevy turba 09
Podstatou řešení Volva je udržet systém přeplňování pod tlakem, i když zrovna není používán

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.