Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce
8.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Japoncům se asi manuální převodovka zdá být příliš manuální, a tak k ní přidají i jakýsi automatický prvek. Vnímat jej lze pozitivně i negativně.
Manuální převodovky se vyznačují tím, že nechávají všechno na řidiči - ovládání spojky, řazení, rozjezdy, prostě všechno. Včetně potenciálních chyb - s automatickým řazením se vám nestane, že byste netrefili kvalt směrem nahoru, že byste při deceleraci příliš brzy zařadili nižší stupeň, že byste při dobržďování zapomněli vyřadit nebo že by vám auto „chcíplo” při rozjezdu. Paradoxně i proto má řada lidí manuály radši - můžou si to všechno dělat podle sebe.
Toyota si ale nyní nechala patentovat nové řešení manuální převodovky, které k běžným možnostem přidá jistou ochranu proti některým opravdu vážným chybám řidiče, jako je podtáčení nebo přetáčení motoru a měla by se sama postarat i o část řazení. Změna převodových stupňů (tedy většina změn...) ale má být pořád na řidiči - zůstávají tu tři pedály i klasická kulisa řazení.
Patent, o který Toyota v USA zažádala, popisuje elektronickou řídící jednotku, která umí ovládat spojku a zčásti i převodovku auta s normální manuálním řazením. Klíčové úkoly řídící jednotky jsou dva.
Jednak za určitých okolností zvládne zabránit nechtěnému zařazení špatného převodu. To se má dít pomocí zámků, které nedovolí řidiči pohnout řadicí pákou určitým směrem - v podstatě zamkne ty převody, jejichž zařazení by za současné rychlosti jízdy znamenalo přetočení nebo podtočení motoru.
A jednak je převodovka schopna za jiných okolností sama úplně vyřadit rychlost. Může se tak dít opět kvůli ochraně motoru či převodovky, hlavní cíl je ale jiný - zajistit i bez snahy řidiče tzv. plachtění, zkrátka jízdu na neutrál z kopce v momentě, kdy řidič jede se zařazenou rychlostí tak, že stejně jen spotřebovává palivo a v podstatě ničemu tím nepomáhá. Jestli bude systém vyřazovat i při snaze brzdit motorem na vysoký kvalt (tehdy je spotřeba nulová), nevíme.
V každém případě má tento systém slušný potenciál lepší ochrany pohonného ústrojí před neumělými řidiči. Ovšem, jsou tu i nevýhody, jako u automatického cokoli. Předpokládáme ovšem, že by tuto funkci mělo jít vypnout, stačilo by k tomu jedno tlačítko někde poblíž řadicí páky. V patentu se ale o ničem takovém nehovoří.
Návrh přesto může znít zajímavě - pořád máte v rukou auto s manuální převodovkou, ale když ho někomu půjčíte, nemusíte o něj mít tak velký strach, protože tento elektronický systém má potenciál zachránit docela dost. Jaký je váš názor?
Tahle schémata ukazují výše popsaný způsob fungování nového řešení Toyoty
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Expert na BMW se pustil do záchrany padlého Maserati s 302 tisíci km. Možná tak úplně nechápe, co je to „olítaný Ital”
21.3.2024 - Nový VW Passat dostal nový základní diesel, cena „jen” kolem 1 milionu Kč je jistotou
22.3.2024 - Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024 - Honda chce snížit marže dealerů skoro o polovinu, mají se tím podílet na přechodu na elektromobily
22.3.2024 - Fotky nových aut Muskovy další firmy SpaceX způsobily poprask, místo Tesel používá konkurenční elektromobily
22.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva