Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota si nechala patentovat novou manuální převodovku. Má zvláštní funkce
8.8.2017 | Marek Bednář | 20 příspěvků
Japoncům se asi manuální převodovka zdá být příliš manuální, a tak k ní přidají i jakýsi automatický prvek. Vnímat jej lze pozitivně i negativně.
Manuální převodovky se vyznačují tím, že nechávají všechno na řidiči - ovládání spojky, řazení, rozjezdy, prostě všechno. Včetně potenciálních chyb - s automatickým řazením se vám nestane, že byste netrefili kvalt směrem nahoru, že byste při deceleraci příliš brzy zařadili nižší stupeň, že byste při dobržďování zapomněli vyřadit nebo že by vám auto „chcíplo” při rozjezdu. Paradoxně i proto má řada lidí manuály radši - můžou si to všechno dělat podle sebe.
Toyota si ale nyní nechala patentovat nové řešení manuální převodovky, které k běžným možnostem přidá jistou ochranu proti některým opravdu vážným chybám řidiče, jako je podtáčení nebo přetáčení motoru a měla by se sama postarat i o část řazení. Změna převodových stupňů (tedy většina změn...) ale má být pořád na řidiči - zůstávají tu tři pedály i klasická kulisa řazení.
Patent, o který Toyota v USA zažádala, popisuje elektronickou řídící jednotku, která umí ovládat spojku a zčásti i převodovku auta s normální manuálním řazením. Klíčové úkoly řídící jednotky jsou dva.
Jednak za určitých okolností zvládne zabránit nechtěnému zařazení špatného převodu. To se má dít pomocí zámků, které nedovolí řidiči pohnout řadicí pákou určitým směrem - v podstatě zamkne ty převody, jejichž zařazení by za současné rychlosti jízdy znamenalo přetočení nebo podtočení motoru.
A jednak je převodovka schopna za jiných okolností sama úplně vyřadit rychlost. Může se tak dít opět kvůli ochraně motoru či převodovky, hlavní cíl je ale jiný - zajistit i bez snahy řidiče tzv. plachtění, zkrátka jízdu na neutrál z kopce v momentě, kdy řidič jede se zařazenou rychlostí tak, že stejně jen spotřebovává palivo a v podstatě ničemu tím nepomáhá. Jestli bude systém vyřazovat i při snaze brzdit motorem na vysoký kvalt (tehdy je spotřeba nulová), nevíme.
V každém případě má tento systém slušný potenciál lepší ochrany pohonného ústrojí před neumělými řidiči. Ovšem, jsou tu i nevýhody, jako u automatického cokoli. Předpokládáme ovšem, že by tuto funkci mělo jít vypnout, stačilo by k tomu jedno tlačítko někde poblíž řadicí páky. V patentu se ale o ničem takovém nehovoří.
Návrh přesto může znít zajímavě - pořád máte v rukou auto s manuální převodovkou, ale když ho někomu půjčíte, nemusíte o něj mít tak velký strach, protože tento elektronický systém má potenciál zachránit docela dost. Jaký je váš názor?








Tahle schémata ukazují výše popsaný způsob fungování nového řešení Toyoty
Zdroj: Motor1
Diskuze 20 příspěvků
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejdiskutovanější články
- Facka do tváře bateriových elektromobilů, novinka Toyoty je levnější než Tesla Model S
5.12.2020 (2) - Při osobním prodeji ojetiny buďte opatrní, majitel tohoto auta leží v těžkém stavu v nemocnici
16.10.2020 (1) - Při doplňování nemrznoucí směsi je třeba vyhnout se časté chybě, může zničit motor
17.10.2020 (1) - Výrobci záměrně zkreslují točivý moment elektrických aut, realita je úplně jiná
25.10.2020 (1) - Patálie s ojetým elektromobilem ukazují, co může jejich majitele potkat už po 7 letech
30.10.2020 (1) - Nový Fiat 500 je zatím propadák, Italové si ale nechali otevřená zadní vrátka
24.11.2020 (1) - K mání je vzácný Mercedes milovaný diktátory, má velmi pozoruhodnou historii
27.11.2020 (1) - Experti popsali, jak mohl pilot nejděsivější nehody F1 posledních let odejít po svých
10.12.2020 (1) - Auta, která jako nová skoro nikdo nechtěl, se dnes pro majitele stávají zlatým dolem
9.1.2021 (1) - Ford zastavil výrobu v jedné ze svých největších továren, 5 000 lidí poslal domů
před 2 hodinami (1)
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- BMW Divize 19:26 - M.Z.
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Chlubítko univerzální 18:16 - Lachende Bestien
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss
- Politický koutek 21:25 - HondaMan