Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Vědci objevili materiál, který zbaví auta hluku a vibrací, navíc je odlehčí
13.3.2019 | Mirek Mazal
Vynález z říše snů se podařilo učinit vědcům z Bostonské univerzity. Objevili materiál, který zbaví auta neskutečných 94 procent vnímaného hluku a přesto váží méně než dnešní, horší odhlučnění.
Jedním z důvodů, proč jsou současná auta tak těžká, je aplikace obrovského množství materiálů pohlcujících hluk a vibrace. Jsou to nejnepříjemnější projevy auta, a tak lidé vyžadují čím dál tišší vozy - vadí jim hluk od motoru, podvozku, pneumatik či od obtékajícího vzduchu. Mechanické vlnění ale nejde snadno zastavit, tlumicí materiály musí mít velkou hustotu, a proto i měrnou hmotnost.
Jednou z cest, jak se vyhnout použití klasických materiálů, je využití aktivního rušení, které známe třeba ze sluchátek používaných pro dlouhé cesty. Jenže u aut to není tak jednoduché, reproduktory používané pro hudbu k tomu nestačí. Existují technologie, jež udělají takový reproduktor z celé střechy vozu, jsou však drahé a i ty mají spoustu much.
V poslední době se ale daří vyvíjet nové formy materiálů, které se vyznačují dosud nepoznanými vlastnostmi. Mohou být velice pevné, přitom lehké jako pírko, pružné, mohou umět filtrovat i ty nejmenší nečistoty nebo umět lámat světlo způsobem téměř vymykajícím se přírodním zákonům. Podobně vznikl i nový akustický prvek využívající jak vlastnosti materiálů, ze kterých je vyroben, tak svého tvaru a prostorového uspořádání.
Vědci z Bostonské univerzity vymysleli tlumič, který je navržen k umlčení obtěžujících zvuků u zdroje, aniž by došlo k blokování proudění vzduchu. Výzkumníci začali počítačovými simulacemi a objevili nový materiál s trojrozměrnou strukturou, která může odrážet vibrace ve vzduchu vytvářející nežádoucí hluk směrem zpět ke zdroji. Zvuky se nevytratí, ale díky strategické instalaci a umístění tohoto nového metamateriálu mohou být odvráceny od lidských uší.
Jeho možnosti demonstruje jednoduché zařízení skládající se z akusticky izolovaného boxu s reproduktorem, ze kterého vede plastová trubice. Vložením tlumiče do ústí plastové trubice je vycházející zvuk utlumen o 94 %. Slibné výsledky povzbudily tým odborníků k pokračování procesu výzkumu. Snahou je zdokonalení metamateriálu, aby se jeho tvar mohl přizpůsobit například konstrukci některých automobilových částí. Složení hmoty by mělo v budoucnu fungovat stejně dobře v jakémkoliv tvaru i ve formě velkých zvukově izolačních stěn.
Představa využití v automobilovém průmyslu je lákavá. Odhlučnění motoru nebo podběhů kol by snadno zvýšilo komfort posádky, který hraje u nových zákazníků stále podstatnější roli. Navíc by se to odehrálo díky řešení, které neváží zdaleka tolik jako současné materiály. Tišší a lehčí auto jako výsledek, to zní jako dvě výhry naráz.
Vědci Xin Zhang a Reza Ghaffarivardavagh poslední dobu trávili nad vymýšlením nového protizvukového materiálu
První prototyp prošel úspěšným testováním
Zdroj: Boston University
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch