Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Žádané Toyotě po necelém roce provozu doslova explodoval motor, oprava vyjde skoro na 700 tisíc
30.3.2023 | Petr Prokopec
Japonská značka je proslulá svou kvalitou a spolehlivostí, její auta bývají zpravidla běžci na dlouhé tratě. V tomto případě se ale problémy daly i očekávat, Toyota zřejmě podcenila limity koncepce motoru.
Zítra uběhne přesně rok od premiéry Toyoty Corolla GR. Vrcholná verze rodinného hatchbacku dostala do vínku 1,6litrový přeplňovaný motor G16E-GTS, který sdílí s menším Yarisem GR. Zatímco však v jeho případě jednotka produkuje 272 koní, u většího modelu byla vyladěna až na 304 koní. To je působivé, přenos výkonu na všechna čtyři kola navíc dostal na starosti šestistupňový manuál. Systém GR-Four přitom běžně favorizuje přední nápravu, lze jej však i nastavit v poměru 30:70 ve prospěch zadních kol.
Corolla GR se tak zdá být dokonalým hot hatchem, načež by nám rozhodnutí, že Toyota tento model nebude dovážet do Evropy, mělo vehnat slzy do očí. Je tu ovšem jeden aspekt, který onu lítost výrazným způsobem snižuje. Zmiňovanou jednotkou je totiž tříválec. Takový motor nikdy nemůže být opravdu dobrý, nelze u něj dosáhnout vysoké úrovně kultivovanosti, opravdu atraktivního zvukového projevu či přirozeně příjemného průběhu výkonu. A vyhnat výkon tříválcové jedna-šestky na víc jak 300 koní rovněž představuje nemalé riziko z hlediska spolehlivosti a trvanlivosti.
V tomto ohledu je třeba zmínit, že Toyota se snažila všemožným problémům předejít. Jak Yaris GR, tak i Corolla GR tedy nejsou montovány na stejné lince jako jejich méně výkonní příbuzní. Místo toho výroba probíhá v továrně Motomachi, kde klasické pásy nahradila separovaná stanoviště, kde dochází k většímu zapojení ruční práce techniků. Ti jsou pak rekrutováni jen z řad nejzkušenějších zaměstnanců značky. Nic z toho ale nemusí být dost.
Během uplynulého roku řada majitelů zamířila na internet se stížnostmi, jenž se týkají spolehlivosti a životnosti pohonné jednotky. Obvykle se jednalo spíše o menší potíže, nyní tu ovšem máme pohromu pomalu biblických rozměrů. Jednomu exempláři se totiž pohonná jednotka doslova roztrhala na kusy. Co přesně k tomuto stavu vedlo, nikdo neví.
V bloku motoru zachyceném na videu níže zeje díra jako po výbuchu granátu, přičemž vše, co bylo součástí jednoho válce, se v rozdrceném stavu přestěhovalo do olejové vany. Veškeré poškozené komponenty mají přitom zamířit zpátky do Japonska, kde je Toyota podrobí důkladné inspekci. Na oplátku pak automobilka majiteli zašle zcela nový motor, stejně jako veškeré další poškozené díly. Účet pak Japonci berou na své triko, což je klika, neboť jinak by se vyšplhal na 32 tisíc dolarů (cca 693 tisíc Kč).
Základní verze hot hatche přitom ve Státech startuje na 35 900 USD (asi 778 tisíc Kč), což jen potvrzuje význam hodnoty motorů na ceně spalovacích. Majitel tak dost možná měl zauvažovat spíše nad vrácením vozu a pořízením jiného, jehož pohonné ústrojí bude objemnější, a tedy méně náchylné k podobným selháním. I takový VW Golf R s čtyřválcovým motorem 2,0 TSI se vedle Corolly GR s tříválcem 1,6 turbo jeví být velkoryse pojatým vozem.
Na první pohled působí 304 koní, jimiž disponuje Corolla GR, lákavě. Je ovšem třeba si uvědomit, že za jejich produkcí stojí poměrně malá, navíc tříválcová jednotka. Na tu jsou tedy vyvíjeny nemalé nároky, které evidentně mohou vyústit v katastrofické selhání a astronomické účty za opravu. Foto: Toyota
Zdroj: Simez Garage@YouTube
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024 - Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 07:46 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis