Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Jízdní dojmy a další testy > Článek
Audi RS6: první test z českých silnic
11.8.2008 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Pětilitrový desetiválec z Lamborghini, doplněný o dvojici turbodmychadel, napěchovaný do civilně vyhlížejícího kombíku vyšší střední třídy? To není projekt šíleného tunera, ale sériový model RS6 z dílen německého Audi. Stvořili ingolstadtští technici dokonalý vůz, spojující přednosti několika různých aut, nebo to už zkrátka přehnali? Po prvních českých stovkách km víme vše podstatné.
Přehled kapitol
Deset válců a jeden automat
Zajímavější věci skrývá německá novinka pod svým nenápadným kabátkem. A to zejména motor. Pětilitrový desetiválec s přímým vstřikováním paliva a dvěma turbodmychadly, to zní jako férová nabídka. Už vedle zmíněných parametrů bledne sláva srdcí mnoha slavných sportovních vozů: 3,8 H6 od Porsche? 4,0 V8 od BMW? Nebo snad 4,3 V8 od Ferrari? Pche, samé nízké karty. A to ani nedošlo na výkon, srdce Audi RS6 se totiž může pochlubit plnými 580 koňmi, které jsou k dispozici v rozmezí od 6 250 do 6 700 ot. To je výkon skutečně monstrózní, před kterým musí mít respekt i ostřílený pilot.
Nepříjemným překvapením může být nutné spojení tohoto agregátu s automatickou převodovkou Tiptronic, která nikdy nebyla a zřejmě už ani nikdy nebude vhodnou převodovkou pro sportovní vůz. V RS6 ale předvádí minimálně důstojné představení a k charakteru vozu se docela hodí. Její naladění je pochopitelně odlišně od běžných tiptroniků, zásadní změnou je zejména hydrodynamický měnič momentu, který v případě RS6 obvykle pracuje se sepnutou přemosťovací spojkou. Tato změna spolu s odlišným naladěním elektroniky znamená relativně rychlé reakce (0,1 s) i řazení alespoň směrem nahoru. S podřazováním je to horší, při kickdownu tvrá přeřazení téměř sekundu, což je u vozu se zrychlením ze 100 na 200 km/h za cca 10 sekund něco jako věčnost.
Zmiňovat, že výkon je přes převodovku přenášen na všechna čtyři kola by u Audi bylo zřejmě nošením dříví do lesa. A tak jen dodám, že na kola zadní nápravy putuje standardně 60 procent výkonu a krátkodobě k nim může mířit až 85 procent veškerého výkonu motoru. To má pozitivní vliv na charakter vozu, i k tomu se ale ještě dostaneme.
Po nutném automatu může být druhým nepříjemným překvapením hmotnost vozu. Pohotovostní hmotnost plných 2 025 kg zní u pořád ještě docela nevelkého auta takřka neuvěřitelně, bohužel je ale realitou. V praxi to znamená, že oslnivý výkon 580 koní nedodává RS6 až tak oslnivou dynamiku - ačkoli je čas 14,9 s, potřebný k dosažení mety 200 km/h po startu, jistě vynikající hodnotou, těžko budete z hlavy vyhánět myšlenky na to, jak rychlý by vůz mohl být, kdyby vážil alespoň o pár set kilogramů méně. Ale tohle všechno jsme mohli již dávno vyčíst z technických specifikací, nyní je nejvyšší čas se připoutat. Dnes to totiž nebude jízda, ale let.
Překvapivě lehkonohý
Na rovinu říkám, že jsem od RS6 nečekal z hlediska jízdních schopností takřka nic. Jsa vychován chapmanovským přístupem k dosahování rychlosti mě kombinace dvou tun a 580 koní nechává docela chladným. Jasně totiž naznačuje, jakým způsobem bude vůz „vystupovat” - na dálnici suverénně, všude jinde s respektem. A pokud máte raději technické trati...
Jenže RS6 dokáže překvapit. První kilometry jízdy dává jasně najevo své očekávané přednosti - v klidu si přede, s dynamickým podvozkem nastaveným do režimu Comfort s noblesou překonává nástrahy českých cest a pokud je třeba, tak za burácení výfuků (motor zůstává téměř vždy relativně klidným) vyráží bleskově vpřed. Vítězství výkonu nad hmotností je v takových chvílích drtivé a pochopitelně stále drtivější se zvyšující se rychlostí. Jestliže z místa se dvou tunám „živé váhy” příliš nechce, ze 100 km/h vyráží vůz mnohem ochotněji a při zrychlení z 200 na 250 km/h dává vůz zapomenou, co vlastně řídíte.
Právě v dálničním režimu se odehrávají další desítky ostrých kilometrů a RS6 zde podle očekávání předvádí famózní představení. V omezovači rychlosti na 250 km/h (když budete hodní, v Audi vám jej posunou na 280 km/h) se jeho rozlet zastaví rychleji, než řeknete švec, skvěle přitom maskuje rychlost akustickou pohodou na palubě a zůstává výtečně ovladatelná. V rychlostech, ve kterých se mnohé vozy „rozpadají” samovolně, popř. po prvním náročnějším manévru, zůstává RS6 zcela nad věcí i v zatáčkách s ostrými poloměry a ne zrovna dokonale kvalitním povrchem. RS6 jistě měla být dálničním superexpresem a skutečně jím je. Nabízí v takovém režimu vše, co si zákazník trávící půl týdne na „autobahnu” může jen přát, zejména kombinace jízdní pohody a skutečně funkčnosti je nadmíru působivá.
Překvapení ale přichází, když z dálnice sjedete. Bezradné plácání mastodontního kombíku se zde prostě nedostavuje a ačkoli v zatáčkách vůz určitě není zdaleka tak rychlý, jako na rovných silnicích, předvádí daleko více, než by čekal i ten největší optimista s růžovými brýlemi se čtyřmi kulatými obroučkami... První velké plus je naladění podvozku. Kdo zná Audi jako z podstaty nedotáčivá auta bude muset uznat, že verze RS není tak docela běžné Audi. Vůz je totiž přetáčivý pod brzdami i pod plynem a to je zejména pro příznivce zadokolek velmi příjemné zjištění. Stačí vypnout protivné ESP, vrhnout se na první kruhový objezd, pod brzdami si poslat záď lehce napřed a pak už jen plynem dotáhnout zbytek oblouku v táhlém a rychlém pŕetáčivém smyku. Kdo by čekal, že s tímto „velikánem” půjdou podobné kousky dělat jako nic? A to je jen začátek.
Vůz se (na své skutečné rozměry a hmotnost) chová skutečně lehkonoze a je až nečekaně ovladatelný. I na velmi spletitých cestách se dokáže vrhat do zatáček jako mnohé menší a lehčí vozy a vykružovat je v docela vysokých rychlostech v lehké přetáčivosti.
Hodnocení brzd je třeba rozdělit na dvě části. Vozy s běžnými ocelovými brzdami (byť rozhodně v ne zcela běžném provedení) podávájí obstojný výkon, ale při maximálním využití výkonu začnou brzy odříkat. I přesto vydrží déle než jsem očekával a je třeba férově uznat, že lépe si konvenční brzdy s kombinací 580 koní a více než dvou tun poradit snad ani nemohou. Ti, kteří hodlají RS6 trápit, jistě sáhnou raději ke keramickým brzdám, které zřejmě nemají u RS6 žádné dosažitelné limity. Spolehlivě zvládají jak opakované zpomalení z maximální rychlosti, tak náročné technické sjezdy a v momentě, kdy konvenční brzdy odcházejí ze scény, začínají ty keramické teprve předvádět to nejlepší ze svého repertoáru.
Vývojářům z Audi musím poblahopřát, podařilo se jim vyvinout vůz, který působí na silnici mnohonásobně lépe než na papíře. Zejména problematickou hmotnost maskuje jak v přímém směru, tak v zatáčkách a to mnohem lépe, než si dokážete představit. Otázkou zůstává jen to, zda se realita neukáže až příliš bolestivě u čerpací stanice...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před hodinou - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 3 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 5 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda