Dlouhodobý test Škoda Rapid 1,2 TSI: začínáme na brzdě

(+ video) Skromný Rapid 1,2 TSI mě loni zaujal natolik, že jsem o něm chtěl zjistit více. Obstojí i z dlouhodobého hlediska?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Dlouhodobý test Škoda Rapid 1,2 TSI: začínáme na brzdě

13.9.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Dlouhodobý test Škoda Rapid 1,2 TSI: začínáme na brzdě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Skromný Rapid 1,2 TSI mě loni zaujal natolik, že jsem o něm chtěl zjistit více. Obstojí i z dlouhodobého hlediska?

Šup s ním na „brzdu”

Stejně jako loni jsem byl i u tohoto auta překvapen, jak moc je rychlé. Budu jen trochu přehánět, když řeknu, že se v Rapidu TSI cítím tak trochu jak v Caterhamu s předním náhonem, poměr dynamiky vzhledem k samotnému výkonu je neobvyklý. Hlavně akcelerace odpovídá tomu, na co jsme si v posledních letech zvykli u aut tak se 140 nebo 150 koňmi. Jenže tahle auta měla v nejlepším případě 1 300, častěji ale 1 400 a někdy i k 1 500 kilogramů, Rapid TSI váží jen rovných 1 100 kilo (DIN) představuje takový malý návrat v čase - tolik podobně velká auta vážila naposledy někdy na konci devadesátých let.

Přesto jsem si ani tentokrát nebyl úplně jistý, jaký má motor reálný výkon a navíc jsem chtěl zjistit, jak se jeho výše mění v čase. Přeplňované malorážce mohou časem kobylky také pochcípat, nebo se může stát i opak a zajetý motor se může projevovat výkonově lépe. Před jakýmkoli dalšími závěry tedy bylo nutné motor „odbrzdit”, tentokrát na to bylo času dost.

Dlouhodobý test Škoda Rapid 1,2 TSI: začínáme na brzdě - 13 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 13Dlouhodobý test Škoda Rapid 1,2 TSI: začínáme na brzdě - 14 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 14Dlouhodobý test Škoda Rapid 1,2 TSI: začínáme na brzdě - 15 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 16

Vydal jsem se tedy do zkušebny firmy Dieselpower, které jsem na tomto místě původně nechtěl dělat žádnou reklamu. Nemám problém si za tuto službu zaplatit standardní taxu a o čemkoli dalším mlčet. Musím ale říci, že v záplavě českých firem, jejichž úroveň služeb všeho druhu je nejlépe definovatelná pojmem „kyselý ksicht”, šlo o příjemnou výjimku. Už jen spatřit někoho dělat práci s nadšením, mít pocit, že něco takového nedělá poprvé a ochotně se věnuje zvídavým otázkám všeho druhu... Vydal jsem se na toto místo na základě dobrých referencí a musím říci, že lživé nebyly.

Změření výkonu auta kupodivu není úplně triviální záležitost a vyžádá si minimálně desítky minut času. Samotný úkon tedy složitý není, ale řádně auto zajistit, přivést k němu chladící vzduch, odvést výfukové plyny a všechno správně nakalibrovat chvíli zabere. Na přiloženém videu pak mohou věčné nevěřící vidět, že jsme to opravdu udělali a vyobrazený výsledek náleží testovanému autu.

Dlouhodobý test Škoda Rapid 1,2 TSI: začínáme na brzdě - 16 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 17Dlouhodobý test Škoda Rapid 1,2 TSI: začínáme na brzdě - 17 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 19Dlouhodobý test Škoda Rapid 1,2 TSI: začínáme na brzdě - 18 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 21

Výkonu je více, jeho průběh je skoro dokonalý

Jak to tedy dopadlo? Auto nemá tak úplně avizovaný výkon, naměřeným maximem motoru je 114,94 koně (to je 114 celých koní a jeden s vyholenou hřívou...) při 5 017 otáčkách za minutu, v druhém případě jde o pozoruhodně shodné číslo s tím oficiálním. Naopak podobně neshodné je maximum točivého momentu, který vrcholí hodnotou až 193,97 Nm při 3 713 Nm. Je to tedy nějaký podfuk? Podle pánů z Dieselpoweru, kterým prošly pod rukama stovky sériových aut, pochopitelně i na „brzdě”, jde o vcelku standardní odchylku současných sériových turbomotorů, zkrátka mají obvykle o něco vyšší než avizovaný maximální výkon.

V tomto případě jde o necelých 10 koní, což není tolik, ale také skoro o 10 procent, což je hodně. Pokud je to ale běžné, mám jako zákazník důvod se zlobit? Nikoli. Podstatnější ovšem pro účely tohoto testu je, že víte, co dále zaznivší bude odrážet. A pokud mohu věřit tomu, co mi bylo řečeno, pak to bude zrcadlit i projev auta, které si sami můžete koupit - tohle prostě není žádný zvláštní Rapid.

Nebudu příliš rozebírat loňské pochybnosti o výkonu testovaného 1,2 TSI, k dynamice jako takové se vrátím samostatným článkem, jakmile zpracujeme potřebné materiály. Nicméně mohu předem říci, že tohle sériové auto jede velmi podobně a z loni nastíněných scénářů je pravděpodobný ten, že vůz měl podobně jako tento o nějakých 10-15 koní více. Pravdu by pak měli tak trochu všichni - na jednu stranu auto muselo mít více než 105 koní, zároveň ale nemusela být žádná „levá”, ostatně jsem sám zmiňoval, že to může být standardní odchylka sériového provedení.

Důležitější je pohled na průběh samotného výkonu, který je na přeplňovaný motor libově lineární a potvrzuje ryze uživatelské pocity, přesto si ponechává „turbovýhodu” v podobě vysokého průměrného výkonu v širokém spektru klíčových otáček. Výkon od nějakých 3 700 otáček až po 6 200 otáček za minutu neklesá pod 100 koní, mezi 4 250 a 5 800 ot./min pak neklesá pod 110 koní. S těmito otáčkami obsloužíte v podstatě úplně vše, takže k dispozici můžete mít permanentně výkonovou hmotnost přes 100 koní na tunu... V takovém případě dobrá dynamika překvapivá prostě není, to už je slušná hodnota, kterou spousta respektovanějších aut ve skromnějších specifikacích k dispozici mít nebude.

Co všechno s tímto základem Rapid svede, si ale řekneme postupně. Zatím mohu slíbit jen tolik, že zbytečně šetřit ho určitě nebudeme.

Dlouhodobý test Škoda Rapid 1,2 TSI: začínáme na brzdě - 19 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 22Dlouhodobý test Škoda Rapid 1,2 TSI: začínáme na brzdě - 20 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 23Dlouhodobý test Škoda Rapid 1,2 TSI: začínáme na brzdě - 21 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT1 24

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.