První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou

(+ videa) Hybridy u nás mají pověst utopických ekovýstřelků. Hybridní BMW 3 má ale výkon starší M3 a spotřebu 335d. Je to utopické?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou

31.8.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Hybridy u nás mají pověst utopických ekovýstřelků. Hybridní BMW 3 má ale výkon starší M3 a spotřebu 335d. Je to utopické?

Všechen výkon prodá jen na dálnici

Z dosud zaznivšího byste mohli získat dojem, že AH 3 je něco jako poloelektrická M3. Něčím takovým ale rozhodně není. Její dynamika v přímce bude hodně podobná jako třeba u M3 E46, tím ale podobnost končí. Trojkový hybrid je naopak naladěn velmi komfortně a navíc má trochu nadváhu. A to je pochopitelně při aktivní jízdě po okreskách znát.

Nedá se říci, že by jízdní vlastnosti vozu byly špatné, to určitě nejsou, ale s blížícími se limity rychlé jízdy začnete poznávat, že zrovna pro okreskové řádění tento model stvořen nebyl. Je to v pořádku, jde přece o komfortní limuzínu střední třídy, která navíc (přiznejme si) najde odbytiště hlavně ve Spojených státech a tam má na nějaké hloupnutí na silnicích odvahu málokdo. Přesto je zde jedno minus, které nelze pominout.

Měkčí podvozek vás vlastně příliš nelimituje. I přes větší náklony je vůz jistý a větší schopnost filtrovat nerovnosti i skrze pneumatiky typu runflat se hodí. Že měkkost není pro rychlou jízdu přednost tak poznáte jen na rozhoupané silnici, kde se 3 AH dokáže rozhoupat, až to není příjemné. Horší je ale, že vám tu tam dá vědět, že mu přibylo pár kilogramů, a to i kdesi nad zadní nápravou.

Ostrá jízda tak trochu připomene svezení s 335i E93, tedy kupé-kabrioletem předchozí generace trojky. Kila navíc z ní nejsou cítit tolik, na limitu se ale přece jen projevuje větší setrvačnost zádě. Baterek v ní sice není moc, přesto je to znát - když si vůz třeba na mokru pošlete lehce bokem, je schopen v této póze i bez pobízení plynem setrvat déle než 335i. Nic vyloženě nepříjemného, ale je to zkrátka poznat.

Pokud si tedy chcete 3 AH užít v plné parádě, je třeba vyrazit na dálnici. Tam se chová brilantně, spojuje vysoký výkon s komfortem všeho druhu a jak jste mohli spatřit na jednom z videí, dynamika ji rozhodně neschází. Ostatně tomu nahrává i elektrický posilovač řízení nebo neodmyslitelný automat. Ten je kupodivu tradiční, žádné CVT, a tak se chová stejně dobře jako v 335i. Přesto to není ideální parťák nějaké „blbnutí” v zatáčkách.

Funguje, ale asi ne ekonomicky

O hybridech BMW se toho u nás ví málo, a tak jsem velmi rád, že jsem ten nejnovější mohl alespoň takto poznat. Samozřejmě, natolik komplikovaný vůz s tolika jízdními režimy by si zasloužil podrobnější než první test, ale víte jak to s tím srovnáním něčeho a ničeho... Jsem rád i za tohle.

I při kratším svezení bylo patrné, že BMW 3 Active Hybrid je jeden z nejracionálnějších hybridů na trhu, jakkoli se na první pohled může jevit přesně opačně. Byl stvořen pro ekonomickou optimalizaci aktivní jízdy a při té prostě funguje. Mám pocit, že i jeho naladění je tomu velmi době přizpůsobeno - je to kompromis a přesně po kompromisním (tedy ani ne vyloženě rychlém, ani ne vyloženě pomalém) ježdění hybridní pohon trojky volá, aby mohl předvést své přednosti.

Pochopitelně nevím, jak tohle všechno bude fungovat z dlouhodobého hlediska, jak moc vydrží baterky nebo jak moc je komplikovanější technika spolehlivá. Ale věřme, že i to vymysleli v BMW dobře. Problém auta viděný na první pohled je prakticky jen jeden - cena.

Vůz dnes najdete už i v ceníku českého zastoupení BMW s cenovkou 1 337 500 Kč, tedy o nějakých 160 tisíc Kč dráže než 335i se stejnou automatickou převodovkou. A tato částka se vám čistě na ušetřeném palivu vrátí jen těžko. Navíc je tu pro každý hybrid tíživé srovnání s diesely, jakkoli ani BMW nenabízí žádný naftový motor, který by se kombinací dynamiky, spotřeby a noblesy mohl projevu jednotky Active Hybridu rovnat.

Jinými slovy, tohle auto musíte chtít i proto, že se vám líbí jeho výše zmíněné vlastnosti. Pokud se vám zamlouvají, nevidím ve vaší preferenci problém, žádným v praxi selhávajícím pokusem nebo zeleným nesmyslem se být nezdá.

První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 30 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 04První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 31 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 38První test BMW 3 Active Hybrid: zapomeňte na zelenou - 32 - Test BMW 3 Active Hybrid F30 58

Proč ho chtít

V rámci střední třídy je to výjimečně rychlé, komfortní a efektivně fungující auto. Dává smysl hlavně při způsobu užívání, který je pro BMW typický.

Proč ho chtít

Vedle 335i se vám patrně nikdy nevyplatí, jeho dynamika a efektivita nejsou o tolik lepší, aby vyvážily dodatečnou vstupní investici. Navíc vám mohou být proti srsti některé ústupky, které vyplývají zejména z vyšší hmotnosti vozu, jimiž 335i netrpí.

Cena

Základní cena vozu (316d): 787 500 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (3 Active Hybrid): 1 337 500 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový šestiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 2 979 ccm
Největší výkon: 225 kW (306 k) při 5 800 - 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 400 Nm při 1 200 - 5 000 ot./min
Palivo: Natural 95

Asynchronní elektromotor umístěný mezi motorem a převodovkou
Největší výkon: 40 kW (55 k)
Největší točivý moment: 210 Nm
Největší výkon soustavy: 250 kW (340 k)
Li-ion akumulátory o kapacitě 0,675 kWh

Přenos výkonu: osmistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 250 km/h (el. omezeno)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,4 l
Mimo město: 5,3 l
Kombinovaná: 5,9 l
Objem palivové nádrže: 57 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 624 mm
Šířka: 1 811 mm
Výška: 1 429 mm
Rozvor náprav: 2 810 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 730 kg
Užitečná hmotnost: 530 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 391 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše