První test BMW 3 GT F34: grande compromesso

BMW tomuto autu říká gran turismo, měl by to tedy být velký cesťák. Jde ale spíše o velký kompromis mezi několika vozy rozličných tříd.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test BMW 3 GT F34: grande compromesso

28.3.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test BMW 3 GT F34: grande compromesso

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW tomuto autu říká gran turismo, měl by to tedy být velký cesťák. Jde ale spíše o velký kompromis mezi několika vozy rozličných tříd.

Nejprostornější trojka

Jestliže zevnějšek se trojkovým sedanem značně inspiruje, ale ve výsledku z něj přebírá jen minimum konkrétních prvků, v interiéru je tomu přesně naopak. Palubní deska, výplně dveří, jednotlivé přistroje, ovladače... prostě všechno viditelné z pozice cestujících vpředu je snad úplně stejné. A tak pokud se vám líbí vnitřek nové F30, pak F34 budete jen těžko proklínat. Znovu tedy mohu zopakovat dřívější slova o poněkud komplikovanější architektuře, ale jinak kvalitních materiálech, zpracování i palubní elektronice.

Tohle všechno ale platí jen na pohled, „funkční realita” je poněkud odlišná, a to z mnoha pohledů. Dveře dostaly bůh ví proč bezrámová okna, na což ještě narazíme, celý interiér se posunul o něco výše a vzhledem k delšímu rozvoru se také citelně natáhl. Vepředu to příliš nepoznáte - sedí se sice výše, ale ruku na srdce, v trojce už se pár let vyloženě nízko nesedí, a tak vám pozice řidiče a ještě méně spolujezdce nepřijde být nemístná. Vyšším postavám, z nichž jednu bohužel vlastním, ovšem může vadit fakt, že sedadlo je o něco výše, ale palubní deska ne o tolik, pokud vůbec. Prostě vzájemná pozice těchto dvou prvků je nestandardní a připomene trochu jiná auta než sedany, liftbacky nebo kombíky.

První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 10 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 37První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 11 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 38První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 12 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 41

Jinou pohádkou je prostor vzadu. Řada 3 je už pěkných pár dekád průkopníkem „čtyřdvéřových kupé” - dveře máte čtyři, dozadu se ale posadí leda ti, kterým se obvykle říká „+2”. Co to je za tvory, netuším, o zdravé dospělé lidi ale určitě nejde. Sedan se sice s každou generací zvětšuje a místa vzadu přibývá, plnohodnotným autem pro čtyři ale nebyla ani předchozí trojka E90 a není jím do značné míry ani současná F30. Mně to nikdy nevadilo, pokud ale patříte mezi opačně smýšlející, pak 3 GT je auto, které vám konečně splní přání.

Je to zcela bezpečně nejprostornější trojka na trhu, která si z hlediska schopnosti hýčkat posádku hravě poradí i s novým kombíkem. Ten má jen vzpřímenější střechu, GT ji má ale výše celou a mohu říci, že se svými dvěma metry jsem si za normálního řidiče (něco do 180 cm, neměřil jsem ho a neptal jsem se) sednul skutečně komfortně. Místa na hlavu bylo tak tak a stejně zůstalo i prostoru pro kolena, pokud jsem se usadil „sám za sebe”. Přesto: v tomto je GT skutečně GT, se čtyřčlennou dospělou posádkou si poradí jak žádná jiná trojka dnes ani kdykoli v minulosti.

První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 13 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 56První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 14 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 57První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 15 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 59

Zavazadelník rozpláče i majitele Octavie

V testu BMW byste asi čekali vyzdvihnutí jiných hodnot a v testu od mé nicotné osůbky patrně též. Ale co naplat, v Mnichově se začali prát o zákazníky, jejichž srdce nebije v rytmu zuřivě roztočeného šestiválce a atraktivitu své novinky staví na úplně jiných hodnotách. Úspěch z hlediska vnitřního prostoru pro cestující už jsem BMW přiznal, jak je na tom prostor pro zavazadla?

Upřímně řečeno působí dojmem, jako by jej stvořil někdo s vytetovaným nápisem „Simply Clever” na pozadí. Zajímavý je pochopitelně už objem zavazadelníku až 520 litrů, který o 25 litrů překonává i kombík, mnohem větší dojem udělají všemožné „schovky” a „vyfikundace”, kterými kufr sumčí trojky disponuje.

Předně je zajímavé, že má horní kryt zavzadelníku rozdělen na dvě části, které je možné jednu, nebo obě zcela vyjmout a využít „kufr” od podlahy až ke stropu. Kam pak s nimi? Tradiční mnichovský inženýr by jej vrhl ze skály (a celé auto o chvíli později...), nová vlna s mladoboleslavskými kořeny ale stvořila dvojité dno, do kterého obě části tohoto plata zapadnou jako poslední střípek do mozaiky. Zmínku si pochopitelně zaslouží i ono dvojité dno s pár menšími prostory navíc, show ale teprve začala, tak se nezdržujme drobnostmi.

První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 16 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 77První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 17 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 78První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 18 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 79

Z auta máte slušný náklaďák už po předchozí operaci, existují ale ještě dvě cesty, jak z něj udělat větší. Jednak můžete jít cestou tortury cestujících vzadu. Sklon opěradel jejich sedadel je totiž v určitém rozmezí nastavitelný, jen bohužel tak, že rozumně se dá sedět jen v té nejzazší pozici. Potrestat zlobivá děcka stvořením dodatečného prostoru pro paletu dlaždiček z Bauhausu ale je možné.

Pokud by ani to nebylo dost, děcka můžete rovněž slisovat... No, spíše je vysadit a jednoduchým zatažením jediné páčky sklopit zadní opěradla do téměř zcela vodorovné polohy a to bez ohledu na pozici předních sedadel. Tohle neumí ani Octavie. A je tu ještě pár podivností, z nichž tou nejpodivnější jsou dva osvětlené pásy z LED po bocích pro noční nakládání. Více respektu si zaslouží plynová vzpěra víka dvojitého dna a elektrické zavírání těžkých pátých dveří ve standardu. Tomu se dnes říká „prémiový kufr”.

Jestli pro vás tyhle hodnoty něco znamenají, víte jistě nejlépe sami. Dost už ale bylo statických rozborů, pojďme si s autem sjet. I tentokrát jsem vám chtěl pořádně popsat jen jednu verzi, ale protože jsme se o jedno auto dělili s kolegou a on měl jiný zájem, zkusil jsem hned dvě. Na škodu to ale nakonec není, ostatně času i množství ujetých kilometrů bylo na první test v obou případech poměrně dost.

První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 19 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 86První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 20 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 88První test BMW 3 GT F34: grande compromesso - 21 - BMW 320d GT F34 2013 test prvni 91

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše