Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test BMW 335Ci: malé-velké GT
21.12.2006 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Šestiválec s dvěma turby, výkon přes 300 koní a nejlepší vizáž mezi novými trojkami. Že by konkurence pro současnou M3?
Přehled kapitol
Taková menší šestka
Jízda s novým kupé je především kultivovaná, a to i přes jeho výkon a relativně malou velikost. Dynamika vozu je servírována velmi naléhavě, nikoli však rvavě či neurvale, a tak ani nevnímáte, že vůz je schopen pokořit 200 km/h za necelých 20 sekund po startu a o dalších 18 sekund později se nechat zbrzdit omezovačem rychlosti na 250 km/h. Nebýt omezovače, nebyl by pro 335Ci problém překonat metu 270 km/h, o tlumič lásky k vysoké rychlosti se vůz zarazí i při jízdě do kopce na půl plynu, bez nadsázky. Dynamika je i přes jeho vysokou pohotovostní hmotnost (krutých 1 600 kg) a dlouhé převody vysoce nadprůměrná, jak jsme ostatně z BMW zvyklí. Nejvyšší výkon 306 koní takovou dynamiku nenaznačuje.
Kultivovanost projevu naruší až právě vysoké rychlosti. Podvozek a motor zůstávají stále v klidu, aerodynamický hluk už ale v pořádku není. Do 240 km/h je hluková hladina snesitelná, po překročení této hranice ale přestává být v interiéru příjemně a od dveří se začnou linout poměrně nepříjemné zvuky. Nevím, zda to není problém jen testovaného kusu, ale kupé E46 bylo i v rychlostech přes 260 km/h (bavíme se jen a pouze o reálných GPS rychlostech, nikoli tachometrových) zvukově klidnější. Pokud byste z auta odstranili omezovač, připravte se na to, že jezdit rychlostmi přes 250 km/h nebude zvukově žádný med.
Dynamika v přímce a absolutní rychlosti je ale jen jednou z mála věcí, kterou vůz na silnici nebo spíše na okruhu oslní řidiče toužící po trochu akčnější jízdě. Ani na sportovním podvozku a 19“ kolech není nová trojka ostrá jak žiletka a více, než rychlý pohyb mezi zatáčkami, má ráda klidnější jízdu po nepříliš náročných tratích s dlouhými pravidelnými zatáčkami. Čili dálnici. Zde předvádí nejen svůj klid a rozvahu, ale i velmi působivé schopnosti ve vysokých rychlostech. Stabilita v rychlostech přes 200 km/h je vynikající a o řád jinde než u předchozí generace vozu.
V nízkých rychlostech se připravte spíše na boj s nedotáčivostí (výchozí naladění vozu je opravdu takové a i pod plynem je vůz přetáčivý až po protočení zadních kol) a vyšší hmotností, kterou vůz nezapře. Pocit z jízdy je blíže šestkovému kupé než jakékoli starší trojce. Jízda je klidná, vyrovnaná, vůz dává najevo spíše ochotu nechat se stabilně unášet vysokými rychlostmi než poletovat mezi vlásenkami. K tomu je uvnitř tišší a i vcelku velkorysý vnitřní prostor působí „pokojovým” dojmem. Je to zkrátka kvalitní vůz na dlouhé přesuny, nikoli sporťák, i když by výkon mohl naznačovat opak.
To vše ale platí pouze za jedné důležité podmínky, která má jméno kvalitní silnice. Tedy dokud neuděláte následující:
Run flat? Smack that!
Jestliže máte nějakou zkušenost s dojezdovými pneumatikami typu runflat, jistě mi dáte za pravdu, že jízda po českých silnicích je s nimi přinejmenším méně pohodlná než s pneumatikami konvenčními. Pokud 17" runflaty představují těžko snesitelný kompromis a 18" už dost drsnou volbu, nevhodnou pro nic jiného, než vyjížďky po kvalitních silnicích, co pak jsou 19" runflaty? Stručně řečeno něco neuvěřitelného. A právě takové měl obuté zkoušený vůz.
Runflaty v této velikosti vás donutí k zamyšlení, k čemu John Boyd Dunlop vlastně kdysi vymyslel pneumatiku. Na 19" runflatech máte pocit, jako byste skoro žádné neměli. Zažil jsem v životě kola i s velikostí přes 20 palců a ještě nižším profilem pneu, ale to nebylo nic ve srovnání s 19“ a pneumatikou s „neprůstřelnými“ bočnicemi. Jízda na nich je tak neskutečně tvrdá, že i pár let staré silnice, které jste donedávna měli za perfektní, se rázem stávají nerovnými. Podvozek je sice skvěle odhlučněný, ale rány do podvozku tím fakticky nikterak nezmírní. Jízda je nejen likvidační pro životnost podvozku, ale i nervózní, v zatáčkách s nerovným povrchem nejistá a zadní kola s runflaty na jiný než dokonalý povrch ani nedokáží přenášet výkon.
Samozřejmě, nemusíte si kupovat 19" a když už, nemusíte s nimi jezdit v Česku. Toto není ani tak problém runflatů a podvozku, to je především problém nekvality našich silnic. Zřejmě v Mnichově nikoho ani nenapadne, jak ubohé silnice mohou být jen pár set km daleko. V Rakousku jsou runflaty naprostá pohoda, v Německu jasně převažuje pozitivní pocit a podobné by to bylo i jinde. U nás je to naopak, musíte hodně dobře hledat, abyste našli cestu, kde na pneumatiky nebudete nadávat. Divím se divím, že BMW do Česka vůbec runflaty dodává nebo že alespoň nenabízí možnost si je nekoupit. Pro vnímání kvalit vozu jsou v českých podmínkách zcela likvidační.
Ale abychom nebyli jen negativní - vyzkoušel jsem tentýž vůz s 18" koly na standardních pneumatikách a většina problému byla pryč. Není to sice dokonalé řešení, ale o jeho úskalích až jindy. Mrzí mě však, že řešení si musí zákazník najít sám, BMW žádné nenabízí (alespoň tedy pro trojkovou řadu).
Rychlý cesťák
BMW 335Ci je velmi dobrým vozem na dlouhé, rychlé přesuny. Má pro to patřičnou kvalitu jízdy (pomineme-li přesuny po českých cestách s dojezdovými pneu runflat), dostatek výkonu i celkové naladění. „Šestkový“ pocit z jízdy v přece jen mrštnějším provedení je to pravé vystižení reality a je jen na vás, zda po něčem takovém toužíte nebo nikoli.
Pokusme se tedy najít odpověď na otázku ze záhlaví testu. Pokud si od 306 koní slibujete variaci na téma M3, budete zklamáni. Výkon a dynamika je to jediné, co mají oba vozy podobného a doslova pohrdám testy, ve kterých si někteří troufají tyto vozy srovnávat. Oba modely jedou podobně pouze v přímce a i když může být na některých závodních tratích čas 335Ci jen celkem nepodstatně horší než v případě M3, je pocit z jízdy a lehkost jeho dosažení tak diametrálně odlišná, že obě auta zkrátka nemají stejného zákazníka (pokud si ovšem někdo omylem nekoupil M3 na ježdění po dálnici). Odpověď je jasná, 335Ci a M3 konkurenty opravdu nejsou.
To ale neznamená, že je 335Ci špatné. BMW novou M3 teprve připravuje a rychlý cesťák je přesně tím, čím mělo 335Ci být. A z tohoto pohledu trpí jen minimem negativ, je to opravdu velké GT v relativně malém balení.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva