První test BMW M135i: 130i Reloaded

(+ videa) Vemte si do rukou 125d M Sport, odčarujte ji naftový motor, runflaty, přidejte ostřejší naladění a 320 koní. Máte? Pak třímáte v pažích M135i, nejlepší ostrý kompakt dneška.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test BMW M135i: 130i Reloaded

30.7.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test BMW M135i: 130i Reloaded

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Vemte si do rukou 125d M Sport, odčarujte ji naftový motor, runflaty, přidejte ostřejší naladění a 320 koní. Máte? Pak třímáte v pažích M135i, nejlepší ostrý kompakt dneška.

Skvělý motor, se skvělým zvukem

S motorem 35i jsme si kdysi do oka nepadli a trvalo ještě řadu let, než si ve své poslední verzi, nyní nabízené především v 335i F30, řekl o mé sympatie. Udělal to ale velmi důrazně - má charakter, zvuk i rozumnou spotřebu, dříve míval maximálně to poslední zmíněné. Odolat jsem nemohl, o moc více přeplňovaný benzinový třílitr nabídnout nemůže.

Dobrou zprávou je, že u pohonné jednotky M135i bych mohl opakovat slova vyřčená v již odkazovaném testu 335i. Motor je naladěný jinak, ale nepostihla jej žádná drastická změna - má jiný řídící software a dále jen upravené chlazení. Snad i díky tomu se chová prakticky úplně stejně, jen v menším modelu a s 20 koňmi k dobru má ostřejší nástupy a celkově výraznější projev. Pořád si ale odpouští kopance nebo výkonové pády kamsi do propadliště, má dost síly v podstatě v jakýchkoli otáčkách a pokud ji od něj chcete, dodá vám ji s minimálními prodlevami.

První test BMW M135i: 130i Reloaded - 13 - Test BMW M135i prvni 64První test BMW M135i: 130i Reloaded - 14 - Test BMW M135i prvni 66První test BMW M135i: 130i Reloaded - 15 - Test BMW M135i prvni 67

Je to zkrátka pořád to turbo s tváří atmosféry a to mám tuze rád. Že se jedná o pouhé divadýlko poznáte jen výjimečně, jinak můžete klidně na volnoběh „zašlápnout červa” a užít si lineárlní růst dodávaného výkonu až k omezovači otáček, jenž zasahuje někde za hranicí 7 200 ot./min. Nepochybujte o tom, že pokud chcete mít pod zadkem tu správnou silniční střelu, setrvání v posledních 2-3 tisících použitelných otáček vás nemine, jestliže jsou ale vaše nároky kdekoli níže, můžete jet klidně pořád na některý z vysokých kvaltů, motor má dost síly i níže.

Pozitivně musím hodnotit i zvukový projev. Je výraznější než u jiných 35i, ale zároveň ne tak výrazný, aby vám trhal uši. Nemáte přitom nutkání se za volantem otáčet směrem k zadním sedadlům, abyste okřikli toho chlápka s trombónem. O atmosféru se nestarají jen výfuky, jak tomu bývá u mnohých přeplňovaných agregátů, ale i motor sám. Je to samozřejmě také věc vkusu, ale mně se mix obou zdrojů líbil, jakkoli pilovitému projevu podobně výkonné atmosféry se „v mých uších” těžko vyrovná. Posuďte sami, některé z přiložených videí vám napoví více.

Připraven do ostré akce

Podstatné je, že motor je evidentně optimalizován proto, abyste jej drásali. A to nejen z hlediska svého charakteru a výkonového projevu vůbec, ale i z hlediska spotřeby. Jezdil jsem s autem povětšinou v režimech, pro které bylo stvořeno a maximálně aktivní (rozumějte rychlá tak, že ji ani většina náročných majitelů praktikovat nebude) okresková jízda znamenala apetit do 21 litrů benzinu na 100 km. Svižné ježdění s častými akceleracemi k metě 200 km/h odválo z nádrže 17 litrů na sto, skromnější kolega se při beztak stále dost dravé jízdě vešel do 14. Tohle nemůže být zásadně lepší, řekl bych, že za více jak za 18 na sto nikdo s M135i dlouhodobě jezdit nebude.

Na vůz s dynamikou, která (bez legrace) odstřelí lecjaká „skutečná M” minulých let jsou to prostě pěkné hodnoty. Je třeba si uvědomit, že pod palcem pravé nohy máte až 320 koní výkonu, který v klíčových otáčkách sotva padne výrazněji pod třísetkoňovou hranici. Dynamiku si můžete sami prohlédnout na přiloženém videu a když si k tomu přidáte všechno, o čem ještě bude řeč, máte před sebou setsakra rychlé auto, žádnou hru na vytuněnou nákupní tašku. A spotřeba se přesto drží ve zmíněných mezích.

I tak by lidé z BMW za jednu věc zasloužili pár facek. Ukazatel průměrné spotřeby už nezobrazí hodnotu vyšší než 29,5 litru na 100 km, to je o 10 litrů méně než u bavoráků předchozích generací (platí to třeba i pro novou M5 F10), ty uměly počítat až do devětatřiceti. Jaký má tohle smysl bych si opravdu někdy rád poslechl - palubní počítač samozřejmě realitu zná (a v servisním menu ji najdete), vám ji ale prostě neřekne. S ohledem na zmíněné to u M135i není taková tragédie (jakkoli předpokládám, že někde na okruhu se spotřeba za hranici 30 litrů podívá snadno), ale jestli podobným limitem budou trpět i silnější a větší modely...

První test BMW M135i: 130i Reloaded - 16 - Test BMW M135i prvni 68První test BMW M135i: 130i Reloaded - 17 - Test BMW M135i prvni 69První test BMW M135i: 130i Reloaded - 18 - Test BMW M135i prvni 70

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.