První test BMW M135i: 130i Reloaded

(+ videa) Vemte si do rukou 125d M Sport, odčarujte ji naftový motor, runflaty, přidejte ostřejší naladění a 320 koní. Máte? Pak třímáte v pažích M135i, nejlepší ostrý kompakt dneška.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test BMW M135i: 130i Reloaded

30.7.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test BMW M135i: 130i Reloaded

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Vemte si do rukou 125d M Sport, odčarujte ji naftový motor, runflaty, přidejte ostřejší naladění a 320 koní. Máte? Pak třímáte v pažích M135i, nejlepší ostrý kompakt dneška.

130i je zpátky, svým způsobem

V nabídce BMW vám už pěkných pár let mohl chybět jeden model, 130i. Pár let říkám proto, že facelift jej kvůli elektrickému posilovači řízení a nešťastně změkčenému podvozku strhnul níže a to zrovna ve chvíli, kdy v rostoucí konkurenci potřeboval pravý opak. Pokud dnes toužíte po něčem podobném, M135i je jedinou volbou.

Samozřejmě, že je jiná. Purista holdující 130i bude těžko skousávat přeplňovaný motor nebo aktivní řízení, ale v letopočtu přibylo šest let a svět aut se nenávratně změnil. Něco jako 130i už nikdy nebude vyrobeno a koukat musíte po autě, které se puristickým ideálům co nejméně vzdaluje. A M135i se opravdu snaží, jak může. Její motor se chová skoro jako atmosférický a její čitelnost je díky excelentnímu podvozku tak dobrá, že se i ono řízení naučíte snášet.

Výměnou za trochu pochopení dostanete v prvé řadě dramaticky vyšší rychlost. Zatím nemám přímé srovnání, ale vůbec bych se nedivil, kdyby M135i třeba na Nordschleife předčila třeba i stále respektovanou M3 E46 nebo zle zatápěla 1 M Coupe. A i oproti 130i nabízí lecjakou přednost - má třeba schopnější zadní diferenciál a jednoznačně lepší, runflaty netknutý podvozek. Těžko byste v historii nižší střední třídy hledali alespoň pět podobně vyvážených aut.

Je to jen můj pohled na věc, ale pro mě osobně je M135i nejlepší auto, které v Mnichově za posledních pět let vyrobili. Něco vyloženě špatného tam stvoří málokdy, ale dočkat se vozu, který vezme u srdce i velmi náročného řidiče majícího zájem být při řízení co nejvíce ve hře, to nebylo snadné. Mohli jste mít brutální rychlost M5, cestovní umírněnost M3 nebo rozevlátost 1 M Coupe. Ale přiměřeně rychlé, hodně mrštné a přitom relativně „čisté” a tedy i čitelné auto nekřiklavého vzhledu nikoli. Teď ho mít můžete, navíc skoro za stejnou cenu, na kterou kdysi přišla právě 130i...

První test BMW M135i: 130i Reloaded - 31 - Test BMW M135i prvni 05První test BMW M135i: 130i Reloaded - 32 - Test BMW M135i prvni 48První test BMW M135i: 130i Reloaded - 33 - Test BMW M135i prvni 67

Proč ho chtít

Stejně jako 130i před mnoha lety je i M135i daleko nejlepší hot hatch dneška. Žádné jiné auto této třídy nespojuje tak vysoký výkon a dynamiku s tak skvělými jízdními vlastnostmi a solidní ovladatelností. Navíc svými možnostmi pramálo obtěžuje i při docela obyčejném přesunu.

Proč ho nechtít

Museli byste být zapřísáhlí odpůrci aktivního řízení nebo byste každý den museli házet šipky na plakát s turbodmychadlem. Těchhle dvou věcí M135i nikdo nezbaví. Jako celek ale vůz dává i s těmito a dalšími podobnými „artefakty” smysl.

Cena

Základní cena vozu (114i 3D): 552 500 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (M135i 3D): 1 055 000 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, jedním turbodmychadlem přeplňovaný řadový šestiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 2 979 ccm
Největší výkon: 235 kW (320 k) při 5 800 ot./min
Největší točivý moment: 450 Nm při 1 250 - 4 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: osmistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 250 km/h (el. omezena)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 10,3 l
Mimo město: 5,8 l
Kombinovaná: 7,5 l
Objem palivové nádrže: 52 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 324 mm
Šířka: 1 765 mm
Výška: 1 421 mm
Rozvor náprav: 2 690 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 515 kg
Užitečná hmotnost: 530 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 360 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 200 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.