První test BMW M3 F80: tak jde čas

(+ videa) Hlavně známé ingredience poslední řady 3 daly vzniknout další generaci menšího z dítek divize M. Nová M3 je zas o trochu jiná, lepší?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test BMW M3 F80: tak jde čas

3.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

První test BMW M3 F80: tak jde čas

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Hlavně známé ingredience poslední řady 3 daly vzniknout další generaci menšího z dítek divize M. Nová M3 je zas o trochu jiná, lepší?

Výborná, i když zase komfortnější

Nejlepší řidičské M3 už byly vyrobeny dávno, to není nový objev - to bylo jasné ještě před testem. Nevím, zda bych v souvislosti s novinkou hovořil o nějakém zklamání či pohoršení, ale pravdou zůstává, že rozhodně není ztělesněním návratu čistoty dávných předchůdců. Pokud se jejímu předchůdci mohlo něco od entuziastů a majitelů E46 vyčítat, šlo o novou dimenzi komfortu, který nemohl být na úkor ničeho jiného než sportovnosti. Jenomže evoluce (nebo jak tomu chcete říkat) se u všech mnichovských modelů nese přesně v tomto duchu, tak jde čas. Narůstají, stále více opečovávají svojí posádku, opouštějí atmosférické jednotky a dostávají menší turbené motory, aby se Brusel nažral a z roztočené vrtule zůstaly alespoň modré listy.

M3 F80, respektive M4 F82 není v tomto smýšlení jiná. Výbavou a komfortem na palubě se přiblížila početnější skupině zákazníků, která na historických kořenech a původních genech až tak nebazíruje. Tak či onak, v Mnichově se povedlo stvořit něco, co si onen emblém M zaslouží. Vrchol řady 3 se totiž i při běžné jízdě chová o 100 procent lépe než jakákoliv jiná motorizace. Navzdory použití šestiválcového bi-turba je svižnější než osmiválec, a to ve všech myslitelných režimech. Turba ovladatelnost nezabila, i když ji ani nepomohla, spotřeba paliva při jakékoliv jiné než plynulé jízdě vzrostla a kouzelný zvuk atmosférického motoru je nenávratně pryč. Hmotnost nevzrostla a míra individualizace nastavení celého vozu poskočila (stejně jako v M5). Určitá jiskra se nikam nevytratila, je přítomna a to je podstatné.

Zřejmě však M3 tak úplně nepotěší tím, že největší finesy vyžadují pořádné příplatky. Jakoby tvůrci chtěli rychlou návratnost celé investice do vývoje. Nehodlám už rozebírat veškeré položky (vzorovou konfiguraci vozu na fotkách hledejte na konci fotogalerie), ale letmo zmíním devatenáctipalcová kola a kůži (každá za 50 tisíc), adaptivní podvozek za 50 tisíc, dvouspojkovou skříň za 105 tisíc, karbon-keramické brzdy za 195 tisíc, elektrické nastavení sedadel za 30 tisíc, parkovací senzory za 20 tisíc a navigaci za 66 tisíc. Výsledek? Klidně o 800 tisíc dražší auto.

Pro senzacechtivé musím celou recenzi zakončit perličkami. Za několik týdnů absolvuje M3 měřené kolo na Severní smyčce Nürburgringu a hodlá zrychlit minimálně o 15 sekund. Dále je velmi pravděpodobné, že vznikne i ostřejší verze CSL či GTS, kterou automobilka před médii dříve negovala. Pro příští generaci už se v současnosti uvažuje o motoru a bude jím zřejmě jen další evoluce stávající jednotky. Pokud by mělo přece jen jít o čtyřválec, půjde o hybrid. Pohon všech kol se chystá jen pro větší M5, a tak by M3 měla ještě pár let zůstat zadokolkou. Něco mi přesto říká, že bychom opět měli být rádi za to, co máme teď...

První test BMW M3 F80: tak jde čas - 63 - Prvni test BMW M3 F80 2014 054První test BMW M3 F80: tak jde čas - 64 - Prvni test BMW M3 F80 2014 075První test BMW M3 F80: tak jde čas - 65 - Prvni test BMW M3 F80 2014 034

Cena

Základní cena vozu (M3 Sedan F80): 1 895 400 Kč
Cena 1. testovaného provedení (M3 Sedan + příplatková výbava): 2 772 224 Kč
Cena 2. testovaného provedení (M4 Coupé + příplatková výbava): 2 806 000 Kč

Technické údaje BMW M3 Sedan F80

Motor

Zážehový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný řadový šestiválec uložený vpředu podélně za přední nápravou
Objem: 2 979 ccm
Největší výkon: 317 kW (431 k) při 5 500 - 7 300 ot./min
Největší točivý moment: 550 Nm při 1 850 - 5 500 ot./min
Palivo: Natural 98-95
Přenos výkonu: sedmistupňová dvouspojková převodovka, pohon zadních kol, samosvorný diferenciál

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 250 (el. omezeno), 280 km/h (za příplatek)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,1 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 11,1 l
Mimo město: 6,7 l
Kombinovaná: 8,3 l
Objem palivové nádrže: 60 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 671 mm
Šířka: 1 877 mm
Výška: 1 424 mm
Rozvor náprav: 2 812 mm
Pohotovostní hmotnost EU: 1 635 kg
Užitečná hmotnost: 540 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 480 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: -

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.