Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec?
14.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pokud od SUV čekáte vyšší posez za volantem a praktičnost, HR-V se vám bude líbit. Nechá si za to ale zaplatit a 4x4 tu nehledejte vůbec.
Přehled kapitol
Benzínová verze potěší podvozkem...
Když jeden z konstruktérů stojících za Hondou HR-V hovořil o podvozku, říkal cosi o boji s nedotáčivostí posunutím tzv. roll centre přední nápravy, teoretického bodu, okolo kterého se otáčí zavěšení kol, blíže k asfaltu. Pokud člověk příliš nehoví technice, moc mu to neřekne, ale výsledek pozná každý - příď se více drží asfaltu a déle odolává nedotáčivosti.
Na prezentaci jsme měli možnost se projet s více různými auty a některé z nich měly benzínové, jiné dieselové motory. A skutečně, podvozek auta s benzínovou patnáctistovkou i-VTEC, zcela nově vyvinutou jednotkou, se asfaltu držel jako klíště. Pneumatiky přitom byly obyčejné, žádné tvrdé eko-věci, ale ani sportovní lepivé kousky.
I přes vyšší stavbu karoserie a s tím nutně související vyšší těžiště se konstruktérům podařilo dost omezit boční náklony a postavit HR-V tak, že si s ní s chutí projedete klikatou okresku. Nečekejte tu zas tolik informací od volantu, elektrický posilovač řízení dělá své, ale řízení je přesné. Od podvozku informace proudí, víte, co které kolo dělá. A jednoduše odhadnete, co bude dělat za chvíli. Kdyby ne, poradím - s velkou pravděpodobností se bude dále držet asfaltu jako přilepené, je-li asfalt suchý.
Nadšení ještě umocňuje šestistupňový manuál, který je tak dobrý, jak jen být může. Má relativně krátké dráhy a jednotlivé rychlosti zapadají, jako byste vidličky v převodovce posouvali přímo svými prsty, nikoliv řadicí pákou. Rychlosti krásně a rychle cvakají na své místo, s převodovkou se okamžitě sžijete.
To je dobře, protože zmíněná patnáctistovka je na tohle téměř 1 300 kg těžké auto docela slabá. Nabídne 130 koní a 155 Nm, což nevypadá jako marné hodnoty, určitě ne na 1,5 litru objemu, ještě nedávno tu byly dvoulitry, které tak velký výkon nenabídly. Problém je u výkonu v nižších otáčkách, který motoru kvůli nevelkému objemu zoufale chybí. Stačí jet ve dvou a už je do táhlých kopců znát nechuť auta zrychlovat přes 100 km/h, pokud nebudete motor vytáčet.
Nevadí to, pokud se chcete projet, ale cestujete-li s rodinkou do hor, za motor řvoucí okolo pěti tisíc otáček vám nikdo asi nepoděkuje. Tím spíš, že zvuk motoru v kabině není... dokonalý, řekněme. Když se jdete projet, počítáte s tím a užíváte si, když otáčky létají nahoru a dolů, poslouchat se to dá. Ale máte-li jet pár set metrů ve vysokých otáčkách do kopce, moc příjemné to není. A úplně stejně není zvuk motoru zrovna fajn v dálničních rychlostech, což bude vadit o dost víc.
Má benzínový motor vůbec nějaké plusy, kromě toho, že s ním podvozek funguje téměř dokonale? Jednak je tu cena, za diesel se připlácí 60 tisíc korun, a to není úplně málo. Jednak je právě malý benzínový motor lepší do města a na krátké trasy, než jakýkoliv diesel. A jednak je jeho spotřeba paliva velmi dobrá.
Oficiální čísla říkají něco o 5,6 litru na sto, tomu moc nevěřte. Jízda napřed kousek po městě, pak po dálnici v okolí rychlostního limitu a svižný pohyb po otevřených okreskách znamenala 6,5 litru na sto podle palubního počítače. A věřím tomu, že do sedmi litrů v kombinaci se v reálném vejdete relativně snadno, pokud po motoru nebudete příliš často chtít i toho posledního koně v točitých horských silničkách.
...diesel ale nabídne přirozenější dynamiku
Druhým motorem, se kterým jsem měl možnost jezdit, byla dieselová šestnáctistovka o 120 koních a 300 Nm, která už úplně nová není, podrobně jsme ji testovali třeba v Civicu. Je spojená se stejně dokonalou šestistupňovou převodovkou, jen s trochu delšími převodovými poměry, a má ten samý podvozek. Řazení budete opět milovat, takže udržovat tenhle motor ve vámi preferovaných otáčkách bude radost. Vytáčet motor tady ale není tolik třeba a právě díky tomu se bude HR-V s tímhle motorem pohybovat při stejném úsilí jako s benzínem mnohem svižněji.
Nikdy bych nevěřil, že něco takového skutečně řeknu, ale Honda mi nabídkou motorů nedává moc jiných možností - diesel je pro tohle auto lepší volba než benzín. Jenže každá mince má dvě strany, jako vždy, a těžší motor vpředu - i když se Honda holedbá, že to je jeden z nejlehčích dieselů v daném segmentu - znamená, že vůz není v zatáčkách tak lehkonohý.
Není ale úplně špatný; je to trochu zklamání po přesednutí z vážně dobré benzínové verze, ale na to, že sedíme v crossoveru s vyšším podvozkem, který má do segmentu hot hatchů daleko asi jako voda k Châteauneuf du Pape, je chování dieselu stále velmi dobré. Také nabídne lepší spotřebu, i když čtyřem litrům v kombinaci opět nevěřte. A zvuk tohoto motoru sice druh paliva nezapře, ale na poměry malých dieselů je docela fajn.
Ovšem, oba motory budou pohánět jen přední kola, což je oproti konkurenci nevýhoda. V současnosti Honda neplánuje, že by čtyřkolku do Evropy přivezla, a to i přes fakt, že Qashqai i CX-3 všechna kola hnát umí a že i HR-V je v Japonsku a USA k mání i s pohonem všech kol. Podobný příběh je u hybridu - ten také existuje, ale podle automobilky nedává ekonomický smysl ho v Evropě nabídnout. Zatím.
Nebojím se však říci, že díky vyššímu podvozku toho projedete docela dost i mimo asfalt, pochopitelně se správným obutím. Nakolik budou majitelé HR-V mimo asfalt skutečně jezdit, je však otázkou. Zmiňme také, že benzínový motor dostane i převodovku CVT, která má sedm virtuálních stupňů, ale k lepší dynamice mu nepomůže.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- VW potvrdil konec dalších dvou populárních modelů. Zájem o ně je přitom dál, jsou dopředu vyprodané
24.3.2024 - Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva