Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Jaguar XE 2015: volba fajnšmekrů svět aut nezmění
18.7.2015 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) XE je mezi sedany střední třídy zásadní novinkou. Je hezký a exceluje podvozkem, zavedené pořádky ale téměř jistě nenaruší.
Přehled kapitol
20d vs. 20t? 1:0 pro naftu
Spolu s XE uvádí Jaguar na scénu rodinu svých nových čtyřválců Ingenium. Její součástí budou jak benzínové, tak dieselové agregáty, ovšem v tuto chvíli v XE najdete jen ty druhé. Benzínové varianty přijdou až později a prozatím XE dostává motory od Fordu. Prvotní dojem z nového dieselu je dobrý. Zásluhou poměrně nízkého kompresního poměru 15,5:1 má měkký chod a přijatelný akustický projev za všech teplotních stavů. Nejvyšší výkon 132 kW (180 k) dosahuje při 4 000 ot./min, přesto se nebrání vytočení o dalších 500 otáček výš. Lze jej mít i se šestistupňovým manuálem, v testovaném autě byl však spojen s osmistupňovým automatem ZF.
Hlavně asi jeho zásluhou (tedy jeho mnoha krátkých převodů) je dynamický projev dieselové verze opravdu příjemný, do 160 km/h je vždy k dispozici nějaký převod, na kterém je možno dostatečně zrychlovat. Papírově by měl v kombinaci jezdit za 4,2 l/100 km, osobně jsem se o ekonomy run nepokoušel, ovšem od kolegů jsem zaslechl zmínku, že průměr okolo 5 l je snadno dosažitelný. V mém případě svítila na displeji čísla okolo 9 l/100 km, ovšem já se soustředil spíše na dynamický projev motoru.
Z benzínové verze 20t jsem ale byl poněkud zklamán. Hlavním důvodem bylo chování motoru. Jak už bylo řečeno, pochází od Fordu a bohužel je dalším z řady podobných jednotek, které sice papírově slibují leccos, ve skutečnosti je ale jejich projev mdlý a při jízdě si říkáte, jestli jsou čísla v katalogu pravdivá. Má mít špičkový výkon 147 kW (200 k) při 5 500 ot./min, ovšem při jízdě máte pocit, že jich část zůstala doma. Motoru chybí jakákoliv výbušnost, jakákoliv špička, jakýkoliv projev nějakého charakteru. Sice se snadno točí, jenže na zrychlení auta se to zásadně neprojevuje. Zrychlení z 0-100 km/h má tato verze jen o desetinu rychlejší než 20d a pocitově nebyla rychlejší ani výše. Jen spotřebou ji výrazně překonávala. Při hodně defenzivním řízení vyžadovala okolo 7 l, dříve zmíněný test na horské silnici 27 l, běžnější rychlá jízda pak cca 10 l/100 km.
Jediným aspektem, kde benzínová verze vítězí, je akustické hledisko. Je tichá, přitom při vytočení umí potěšit ucho petrolheadovo. Zvuk přichází hlavně od výfuků a je výraznější, přesto ne obtěžující na zadních sedadlech. Byl-li bych postaven před volbu mezi 20d a 20t, ač nafťáky nemám zrovna v lásce, sáhl bych po 20d. Situace se může změnit po příchodu nových jednotek, motor od Fordu ale akcie XE spíše snižuje.
F-Type se čtyřmi dveřmi
Asi vás nepřekvapí, že jednoznačně nejlepší dojem ve mě zanechala v tuto chvíli nejvyšší verze S. Ta je vybavená kompresorem přeplňovaným třílitrovým šestiválcem o výkonu 250 kW (340 k) původem z F-Type. Od slabších verzí se v podstatě liší jen sériově montovanými adaptivními tlumiči a lepšími brzdami. I na ni tedy platí výše zmíněná óda na podvozek. V kombinaci s motorem tak dává základ velmi rychlému, ale současně stále civilizovanému autu. Bylo by ale chybou považovat XE S za nějak extra sportovně orientovanou verzi, primárně nabízí komfort kombinovaný s nenucenou rychlostí.
Pokud jste se někdy svezli v F-Type vybaveným tímto motorem, nemohli jste nepostřehnout akustické divadlo, které v něm předvádí. Ani nemusíte mít výfuk přepnutý do hlasitého módu, motor se dost ozývá i tak. Při vytočení zpívá krásnou šestiválcovou árii a při řazení práská do výfuku tak, že se všichni okolo téměř vrhají k zemi. V XE S je jeho projev utlumen, žádné výstřelky se nekonají. Ano, stále krásně zpívá vně i uvnitř, jinak ale vaše uši nechává na pokoji. Neobtěžuje ani vytím kompresoru, musíte se snažit, abyste jej zaslechli.
Dynamický projev ale zůstal stejný. Díky kompresoru má motor okamžité reakce na plyn a ani nepotřebuje nějak obzvláště točit, abyste mohli jezdit rychle. Ovšem pravá radost u něj začíná až po překročení 4 000 otáček. Výkon graduje do krásné špičky, ucho si užívá. Spolu s s tím roste i rychlost a je třeba se hlídat, protože s tímto autem jsou jakékoliv rychlostní limity příliš těsné. U F-Type se nám dynamika zdála ne úplně adekvátní papírovým číslům, u XE bych řekl, že je to naopak. Vždyť stejný výkon měla ikona nedávné doby, BMW M3 E46, jenže na rozdíl od něj má XE k dobru výrazně lepší podvozek a v důsledku tak bude za všech okolností citelně rychlejší.
Kardinální otázkou je, jak to bude u S s ekonomikou provozu. Zkušenost s F-Type napovídá, že tohle nebude úplně úsporné auto a má relativně krátká projížďka tomu bohužel nasvědčovala. Přestože jsem začínal na frekventované silnici s plynulým provozem, kde se spotřeba po několika kilometrech ustálila těsně pod hranicí 10 l/100 km, po odbočení na horskou silnici a pár sešlápnutí plynu velmi rychle poskočila na 15 l.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sachsenring bez «Bestie» včera 19:35
- Pre Sachsenring včera 10:00
- Pre Donington 9.7.2025
- BMW R12 Toprak Passion: stavba od brněnských FSB Motor Works 9.7.2025
- Časový program Grand Prix Sachsenringu 9.7.2025
Nejčtenější články
Čínská napodobenina Rolls-Royců a Maybachů slaví obrovský úspěch, za týden si ji koupilo víc lidí než všechny Rollsy za rok
10.6.2025Mercedes, který přežije i apokalypsu, je k mání sotva jetý po 1. majitelce ročník 1940. Není nic, co by se na něm mohlo pokazit
10.6.2025Základní verze nového Renaultu 5 je nejtragičtější vizitkou dnešních elektromobilů, chce spoustu peněz téměř za nic
10.6.2025Ve stodole našli téměř nejetou vzácnost mezi obytnými vozy, stála tam 27 let. Takových aut mělo vzniknout jen 30, teď může být vaše
10.6.2025Nové největší letadlo světa se představí už příští týden. Je tak obří, že i legendární Antonov Mriya spolkne jako malinu
10.6.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 07.10. 20:05 - Spectral
- Detektory policejních radarů 07.10. 17:19 - pavproch
- Další zajímavá autovidea 07.10. 14:56 - Vrooom
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.10. 14:37 - 911T
- BMW Divize 07.10. 13:50 - pavproch
- VZKAZY 07.10. 12:26 - pavproch
- Letní pneu 195/55 R16 91H 07.10. 06:37 - Sught1986
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.09. 13:36 - delphin