První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně

Nová Kia Sportage je povedené auto, zejména podvozkově. Umí též mimo asfalt a nemá start-stop. Nechá si za to ale zaplatit a bez chyb není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně

11.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nová Kia Sportage je povedené auto, zejména podvozkově. Umí též mimo asfalt a nemá start-stop. Nechá si za to ale zaplatit a bez chyb není.

Základní diesel je zoufale slabý

Nová Sportage se bude nabízet s celkem pěti motorovými verzemi. Benzíny tu jsou 1,6 GDI a 1,6 T-GDI a stojí u opačných konců nabídky - 132koňový GDI je nejlevnější, i když nikoliv nejslabší volba, motor 177koňový T-GDI je zase spojen jen s nejvyšší výbavou GT Line. Podle české Kie bude právě slabší benzín tvořit velkou část prodejů.

Je převzat přímo z minulé generace Sportage, na rozdíl od T-GDI, který pochází z modelu pro_cee'd. Byl ale upraven, dostal nové turbo single-scroll s elektrickým, nikoliv podtlakovým ovládáním a nabídne 265 Nm v pásmu od 1 500 do 4 500 otáček. Dostanete ho ale jen k nejvyšší výbavě za nejméně 810 tisíc korun před akční slevou.

České zastoupení Kie také odhaduje, že velké množství zájemců zvolí nejslabší diesel 1,7 CRDI o výkonu 115 koní a 280 Nm, který je také převzat z minulé generace. Rovnou řeknu, že pokud chtějí jezdit i po dálnicích nebo v kopcích, udělají chybu. Tenhle motor při svém výkonu funguje v nižších rychlostech, tak do stovky. Nad ni se sedmnáctistovce do mírného kopce na pátý a šestý kvalt tak moc nechce, že auto naložené dětmi, zavazadly a s lyžemi v boxu na střeše bude za trest.

První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně - 19 - prvni test kia sportage press moje 19První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně - 20 - prvni test kia sportage press moje 59První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně - 21 - prvni test kia sportage press moje 60

Slabší dvoulitr dynamikou neurazí

Dvoulitrové CRDI s výkonem 136 koní a 373 Nm je nesrovnatelně lepší. Sportage není zrovna lehké auto a tento motor, slabší ze dvou nabízených dvoulitrových dieselů, na něj tak akorát stačí. Není to žádný expres, ale nesetkal jsem se s tím, že by byl výkon vyloženě nedostatečný, jako u 1,7 CRDI. Dost výkonu v nízkých a středních otáčkách znamená příjemnou pružnost a také není problém jet pomaličku na volnoběh i do docela slušného kopce.

Vrchol dieselové nabídky je silnější verze dvoulitru, která má 185 koní a 400 Nm. S ním bude auto pochopitelně nejsvižnější, ostatně i zrychlení na stovku je s 9,5 vteřiny, na roveň 177koňovému benzínu s manuální převodovkou. Ani tohle nebude trhač asfaltu, ale dovolím si tento motor označit za nejlepší volbu mezi diesely.

Dvoulitr není úplně nový, je však řádně přepracovaný. Tak moc, že se změnil i blok motoru - stále je z litiny, ale váží o 5 kg méně než dřív. Ani jeden diesel nepotřebuje vstřikování močoviny do výfuku, aby plnil emisní normu Euro 6b, tedy alespoň na papíře. Zlepšení v emisích oxidů dusíku bylo dosaženo mimo jiné snížením kompresního poměru. To znamená mimo jiné nižší teploty při spalování.

Upraveného toho tu je spousta - turbodmychadlo má lehčí vnitřnosti, aby se rychleji roztáčelo, a je stejně jako u benzínu T-GDI ovládané elektromotorem, nikoliv podtlakově. Také tu je chladič systému EGR a olejové čerpadlo pracuje s proměnlivým objemem, aby ušetřilo pár mililitrů paliva.

První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně - 22 - prvni test kia sportage press alcgrn 31První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně - 23 - prvni test kia sportage press delwhi 19První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně - 24 - prvni test kia sportage press infred 48

Co na pár desítkách kilometrů testovacích jízd moc ověřit nešlo, je spotřeba. Přesto ale čísla naskakující na palubním počítači něco řekla - při jízdě s ostřejší akcelerací nebylo problémem vidět číslo přes 10 litrů, ale dlouhodoběji s takovouto spotřebou nepočítejte. U slabšího dieselového dvoulitru se dá očekávat nějakých 6 až 7 litrů v kombinaci a máte-li lehkou nohu, určitě i méně. Motor 1,7 CRDI na tom nebude výrazně lépe, protože ho při sebevětších požadavcích na dynamiku bude potřeba více „ždímat”.

Co stojí za zmínku speciálně pro český trh, je fakt, že tu Sportage nebude vůbec nabízet systém start-stop. Ne že nebude v základu, nebude možno za něj ani připlatit, prostě v ČR Sportage se start-stopem nekoupíte. Znamená to dvě evropské homologace a vyšší náklady, ale podle české zastoupení Kie to budou zákazníci vítat.

Navíc u nás vláda nezvýhodňuje auta podle množství emitovaného CO2, takže start-stop má smysl jen kvůli evropským pokutám za nadlimitní spotřebu, s nimiž v tuto chvíli Kia nemá problém. I z toho můžeme vyčíst, že start-stop nemá vliv ani tak na spotřebu paliva, jako spíš na daně, resp. pokuty, ale to nám je známo už delší dobu.

Dalším specifikem českého trhu je, že dvoulitrový diesel bude v nabídce jen s pohonem všech kol. Kvituji, že Kia neopouští ideu, podle které by crossover měl být schopný jezdit i mimo asfalt. Většina nabídky u nás bude mít pohon všech kol a motory 1,6 GDI a 1,7 CRDI naopak čtyřkolku nedostanou. To je fajn, byť to samozřejmě znamená vyšší základní ceny.

První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně - 25 - prvni test kia sportage press inter 12První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně - 26 - prvni test kia sportage press moje 46První test Kia Sportage 2016: podvozkem těší, ceníkem méně - 27 - prvni test kia sportage press moje 47

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.