První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů

Novinka drží luxusem a zpracováním krok s Range Roverem, přitom nabízí více praktičnosti. Má tedy vůbec nějakou slabou stránku?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů

4.2.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Novinka drží luxusem a zpracováním krok s Range Roverem, přitom nabízí více praktičnosti. Má tedy vůbec nějakou slabou stránku?

Neutrální na limitu, živý a čitelný konečky prstů

Od teorie se ale vrhněme na praxi, tedy za volant. Řidičskou pozici si nastavíte velmi snadno, přičemž sedadla poskytují dostatek bočního vedení i pro vyznavače aktivnějšího řízeníu. V závěru testovací trasy mi ovšem přišlo, že nenabízejí dostatečnou míru pohodlí. Problém byl zhruba ve dvou třetinách zad, kdy prošívání přešlo v nafouklejší polštář, který mne nepříjemně tlačil. Je tedy teoreticky možné, že důvod se skrýval ve faktu, že šlo o úplně nové, „neprosezené” vozy, ale je to značně nepravděpodobné - Land Rover by měl na tuto oblast zaměřit svou pozornost, minimálně při faceliftu. Jinak si ale opravdu nemáte nač stěžovat, neboť volant padne příjemně do rukou, zorné pole není ničím zastřené a veškeré potřebné ovládací prvky jsou pěkně po ruce. Můžeme tedy stisknout startovací tlačítko a vyrazit.

První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů - 25 - Land Rover Discovery Sport prvni test 27První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů - 26 - Land Rover Discovery Sport prvni test 29První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů - 27 - Land Rover Discovery Sport prvni test 35

Bohužel, veškeré moje jízdní dojmy jsou poněkud ovlivněné faktem, že během testu v Rakousku panovalo počasí, které zcela nově definuje pojem „sněhová kalamita“. Mnohé napoví některé fotografie, případně pak můžete zavzpomínat na typicky ladovskou zimu, kdy vše pokrývá sníh. Asfalt byl tedy po většinu trasy nedostatkovým zbožím, i když musím vyzdvihnout rakouské cestáře, neboť traktory či náklaďáky s radlicí jsme potkávali snad na každých pěti kilometrech.

Na druhou stranu, nesnadné silniční podmínky mi alespoň umožnily vyzkoušet vůz v naprostém extrému. Systém Terrain Response jsem ovšem ponechal v běžném silničním nastavení, což má své opodstatnění. Pokud totiž zvolíte režim „Sníh“, pak se dostavuje spíše ona psychologická jistota, která vám umožní držet alespoň legální silniční tempo. Je ale třeba dodat, že v případě jakékoliv nesnáze začne elektronika zasahovat tím způsobem, že neutrální chování vozu přesouvá směrem k nedotáčivosti. Obdobně se koneckonců chová i režim „Písek“, v jeho případě si však již třeba na kruhových objezdech můžete dovolit lehčí ustřelení zádě. Při volbě základního silničního nastavení pak Discovery Sport na zasněžené vozovce zvládá drifty, za které by se nemusel stydět ani Ken Block. Je však třeba mít na paměti, že i při malých rychlostech potřebujete v ten moment dostatek prostoru na následné korekce. Jinak začněte rovnou vybírat místo s největším množstvím sněhu, kde plechařina nepřijde k tak velké úhoně.

První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů - 28 - Land Rover Discovery Sport prvni test 41První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů - 29 - Land Rover Discovery Sport prvni test 36První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů - 30 - Land Rover Discovery Sport prvni test 37

Zároveň je ale třeba říci, že nové Disco má opravdu dobré řízení, mnohem lepší než Evoque. Fajnšmekři sice mohou namítnout, že jde hlavně o nastavení posilovače řízení, nicméně i navzdory jistému zkreslení za pomoci digitálních jedniček a nul víte vždy naprosto přesně, jakým směrem míří přední kola. Skutečně tak není problém pohybovat se i za zhoršených jízdních podmínek bryskním tempem při zachování dostatečné bezpečnosti. Jelikož navíc při pohledu do zpětného zrcátka máte pocit, že záď vozu je přímo za vámi, připomeneme vám novinka Land Roveru spíše titěrný kompakt než SUV, které zvládne svézt sedm pasažérů. Názvu „Sport“ je tedy skutečně učiněno zadost, což ostatně koresponduje také s geometrií nového zavěšení.

Tlumení vozu je však nastaveno spíše na tužší relaci, pročež bude zásadní volba litých kol. U základních výbav S a SE dostáváte sedmnáctky, o stupeň výše však již máte co do činění s 18palcovými litými koly a HSE Luxury je osazeno dokonce devatenáctkami. Ty si ovšem můžete dopřát u nižších úrovní za příplatek, přičemž osazeny jimi byly také testovací vozy. Jak jsem uvedl již výše, za celou dobu jsem nebyl vystaven žádnému extrémnímu bouchání. Na to ale neměla vliv pouze ona nová zadní náprava, ale také sněhová poduška, která efektivně vyrovnávala mnohé silniční nerovnosti. Navíc ke všemu můžu připočíst lepší kvalitu rakouského asfaltu, díky čemuž se dá očekávat, že za sucha a v České republice bude možná daná volba zdrojem jistého diskomfortu. Finální verdikt v tomto směru logicky ponechám na kolegy, kteří dozajista Disco otestují i na tuzemských cestách, sám za sebe ale mohu říci, že bych se nejspíše vydal zlatou střední cestou a sáhnul po osmnáctkách.

První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů - 31 - Land Rover Discovery Sport prvni test 40První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů - 32 - Land Rover Discovery Sport prvni test 38První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů - 33 - Land Rover Discovery Sport prvni test 39

Jeden prsten vládne všem...

Jsme na konci naší cesty, kdy mám v hlavě J. R. R. Tolkiena a jeho Pána prstenů, zejména pak tu pasáž, kdy „jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže“. Tím je naplno vystižena podstata Land Roveru Discovery Sport, neboť zatímco třeba takový Range Rover Evoque může asi jen sotva sloužit jako jediné auto v rodině, novinka tento post může bez problémů zastat. Je prostorná a praktická, přitom zároveň elegantní. Díky světlé výšce 212 milimetrů, 25stupňovému nájezdovému úhlu vpředu a 31stupňovému vzadu pak zvládne bez problémů překonat stejné terénní překážky jako její větší a dražší sourozenci, zároveň však za pomoci komunikativního řízení poskytuje nebývalou dynamiku na běžném asfaltu. To vše za použití standardních pneumatik.

Veškerá tato míra talentů zvládá ospravedlnit i ceny, které rozhodně nejsou nízké. Britská automobilka tak již zdaleka není alternativou vůči zavedenější německé konkurenci, ale naopak jde přímo proti ní. Dovolit si můžeme třeba srovnání s již zmíněným Audi Q5, které na českém trhu startuje na částce 1 005 900 Kč, tedy o necelých sto tisíc korun výše, než kolik budete moci od léta dát za předokolku osazenou novým dieselem Ingenium.

Jediným zásadním nešvarem tak zůstává ono haprování elektroniky, což snad vyřeší příchod nového multimediálního systému. Potom by se ovšem konkurence měla skutečně bát. A co víc, problém zřejmě bude mít i Range Rover Evoque, neboť Discovery Sport jej v mnoha ohledech překonává. Pravda, možná není tak „poshy“ jako jeho sourozenec či němečtí rivalové, to ale pro změnu může přebít verdikt Euro NCAP, dle kterého jde o aktuálně nejbezpečnější vůz v dané kategorii. Pokud jste tedy celý život toužili po některém modelu Land Roveru, pak nové Disco je tím, nač jste čekali.

První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů - 34 - Land Rover Discovery Sport prvni test 20První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů - 35 - Land Rover Discovery Sport prvni test 67První test Land Rover Discovery Sport: nejlepší z rodu Roverů - 36 - Land Rover Discovery Sport prvni test 90

Cena

Základní cena vozu (Land Rover Discovery Sport): 907 500 Kč
Základní cena testovaného provedení (Land Rover Discovery Sport SD4): 1 043 020 Kč
Cena testovaného vozu (Land Rover Discovery Sport SD4 HSE 6MT): 1 318 537 Kč

Technické údaje

Motor

Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč nad přední nápravou
Objem: 2 179 ccm
Největší výkon: 140 kW (190 k) v 3 500 ot./min
Největší točivý moment: 420 Nm při 1 750 ot./min
Palivo: Motorová nafta
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka (devítistupňová automatická převodovka), pohon všech čtyř kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 188 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,4 s (manuál), 8,9 s (automat)
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,0-7,4 l
Mimo město: 5,4-5,7 l
Kombinovaná: 6,1-6,3 l
Objem palivové nádrže: 65 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 599 mm
Šířka: 2 069 mm
Výška: 1 724 mm
Rozvor náprav: 2 741 mm
Provozní hmotnost (EU): 1 765-1 863 kg
Užitečná hmotnost: 740-746 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 829 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 698 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.