První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý

(+ video) Jde o nejlepší IS všech dob, výzvu pro své konkurenty přesto nepředstavuje. Je pro ně důvodem k zamyšlení, ne ke zděšení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý

12.6.2013 | Pavel Janda | 39 příspěvků

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Jde o nejlepší IS všech dob, výzvu pro své konkurenty přesto nepředstavuje. Je pro ně důvodem k zamyšlení, ne ke zděšení.

IS 250 je vynikající základ

Jsem věčný optimista a ačkoli to tak někdy nevypadá, na každém autě se snažím hledat to lepší, nechat jej předvést se v tom nejlepším světle. Také na IS jsem byl hodný, a proto jsem při prvních testech chtěl nejprve vyzkoušel základní provedení IS 250. Má to celkem jednoduchou příčinu - pokud se mi někdy nějaký Lexus líbil, byl to zpravidla hybrid. Pokud pak nějaký měl slabiny, byl to zpravidla model s konvenčním pohonem, který sám o sobě byl s to znevážit kvality zbytku auta. Poslední případ je celkem čerstvý - Lexus GS 250 je skvělým vozem, sladění jeho jinak dostačujícího motoru s převodovkou je ale tak zoufalé, že nemůže být příjemné snad nikomu. Předpokládal jsem u IS podobný stav, a tak jsem nejprve chtěl nechat předvést šestiválec a poté dojem vyšperkovat „tím lepším”. Realita byla ale tentokrát přesně opačná.

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 23 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 006První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 24 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 011První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 25 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 014

Motor benzinového IS je už dobře známou veličinou a musím říci, že se v menším modelu projevoval stejně dobře jako v GS. Je mimořádně kultivovaný, tichý, charakterově lineární a velmi dobře reaguje na pokyny vydávané plynovým pedálem. Jestliže v GS dynamicky nedělá ostudu, v IS je na tom ještě lépe. Nečekejte žádnou drtivou akceleraci, ale dostačující, noblesně servírované zrychlení. Pro IS se motor zdá být tak akorát, a to nakonec i proto, že na transmisní zoufalost tentokrát nedošlo. Přepřáhnutí na krátký šestikvalt se sice neodehrálo, i jakýsi pětikvalt s rychloběhem ale znamená pro šestiválcový motor s 208 koňmi spásu a odvádí ve voze podstatně lepší službu než vánoční převodovka v GS. Pro dravce tahle verze nebude, pro „rozumné řidiče” nebo jedince preferující komfort ale ano.

Motor a převodovka tedy prošly, co podvozek? I ten bral lekce u GS a podobně jako větší bratr dokáže ve standardním provedení především skvěle filtrovat nerovnosti všeho druhu. Faktický i zvukový projev podvozku na horším povrchu je velmi nadstandardní v nízkých i vysokých rychlostech a ačkoli je relativně měkký, ostudu si neutrhne ani na technické trati. IS 250 se v ostře projížděných zatáčkách sice trochu nakloní, to mu ale příliš neubírá na jistotě, o níž se stará jeho neutrální projev, který se v případě potřeby nechá strhnout i k mírné přetáčivosti. A pak je to pozoruhodná lehkost a mrštnost - proplétat se zatáčkami zvládá nové IS s nebývalou elegancí a i v tomto konec konců připomene GS, jen je na tom vzhledem k menší hmotnosti a velikosti ještě lépe.

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 26 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 105První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 27 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 106První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 28 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 107

Je to tedy snad i řidičsky záživné auto? Opatrně řeknu, že není nezáživné, rozhodně mě neobtěžovalo jej řídit, čemuž vychází vstříc i plně vypínatelné ESP. Sice ho stejně jako u jiných modelů značky musíte vypnout na místě, jinak už jej nevypnete nikdy, ale pořád je to lepší tak, než nijak. Co IS 250 ale jednoznačně brání v tom být skutečně řidičsky uspokojivé je ovladatelnost. Motor problém není, to už jsme si řekli, brzdy jsou též dobře dávkovatelné, zbytek už ale má mezery. Automat není vyloženě špatný, řadí tak nějak průměrně rychle a snaží se i svižně reagovat v pseudomanuálním módu, ale prostě to není dost. Musel by být rychlejší a přesnější, abych jej byl s to akceptovat jako jedinou volbu - když už se Lexus rozhodl zcela zbavit IS manuálů a dnes ani neuvažuje o tom, že by je někdy vrátil do hry, musí mít něco extra. A tohle není extra, to je průměrně fungující skříň s hydrodynamickým měničem, která snahy o aktivní jízdu účinně torpéduje.

Automat ale tím hlavním problémem není, je jím řízení. Jestliže obvykle jsem na předchozích řádcích zmiňoval podobnost IS s GS, tady se oba vozy trochu liší. „Komunikativní volant” nečekejte v jediném, ale u GS jsem alespoň měl pocit, že je řízení přesné a dovede vám vůz po nějaké chvíli zvyku přesně vodit zatáčkami. U IS mi hned vytanuly na mysli vzpomínky na předchozí IS-F a jeho nekonečnou odtažitost. Nové IS je lepší, ale ne o moc - pořád vám, když jej třímáte v rukou, přijde být tak trochu obalené v gumě. Řízení vám zkrátka nedovoluje vůz plně ovládnout a i když se leccos zvykem lepší, dokonalé to prostě není nikdy, vinou řízení ani nemůže být,

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 29 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 019První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 30 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 029První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 31 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 039

Jinou písničkou je ale pohled na totéž auto z komfortního hlediska, tady nemám nejmenších pochyb, že IS je špičkou třídy. Však už jen motor - kdo z konkurentů vám v této výkonové třídě nabídne šestiválcovou noblesu? Většinou dostanete cvrkající čtyřválec, který se japonskému sameťáčkovi nemůže rovnat. Ale je to jen malá část komfortní reality - už zmíněný podvozek je mimořádně tichý a jemný a podobné je to s aerodynamickým hlukem. Schopnost auta maskovat rychlost je pozoruhodná a prakticky nekončí v celém spektru rychlostí, kterých je relativně slabé IS schopno dosáhnout (225 km/h). Rychlost 180 km/h je neznamená pro narušení komfortu jízdy prakticky nic a ani kolem dvoustovky se nic zvláštního neděje.

Na tyhle vlastnosti konkurenti rezignovali a ať už vezmu do úvahy A4, která chce všechno a nic, třídu C, která zejména na komfortní podvozek rezignovala ve snaze nahánět německé soky a nebo nedej bože řadu 3, jejíž runflaty zdevastovaná kvalita jízdy musí vedle IS studem klopit zrak, nevidím nic, co by polštáři pod japonským sedanem mohlo konkurovat. V jiných vlastnostech velké rozdíly být nemusejí (i když motor už jsme řešili), výsledný projev IS je ale z komfortního hlediska přesto mimořádný.

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 32 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 053První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 33 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 052První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 34 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 056

Jestli v nabídce IS existuje skutečně zajímavá verze, je to tahle, 250 Premium. Stejně jako kterékoli jiné IS má zajímavý design a kvalitní kabinu, k tomu přidává vysoký komfort jízdy, velmi solidní motor, lehkonohý jízdní projev a přijatelnou ovladatelnost. Zejména pohodově orientované řidiče nehledící primáně na spotřebu bude muset uspokojovat, lepší nabídku v této třídě nedostanou.

Snad se nebudete divit, že jsem byl po tomto, musím říci pozitivním překvapení, zvědavý na údajně lepší 300h. V tomto případě už ale IS okouzlit nezvládá.

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 35 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 070První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 36 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 080První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 37 - Test Lexus IS 250 2013 prvni 087

Diskuze 39 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.