První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách

Snad nejdynamičtěji vyhlížející SUV dneška dostalo do vínku turbo a 238 koní. Dokáže vylepšit ne zrovna dokonalé vysvědčení hybridu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách

19.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Snad nejdynamičtěji vyhlížející SUV dneška dostalo do vínku turbo a 238 koní. Dokáže vylepšit ne zrovna dokonalé vysvědčení hybridu?

S nerovnostmi se vypořádá, se zatáčkami víceméně také

Nastartování máme za sebou, stačí tedy volič šestistupňového automatu, který je jedinou volbou, přesunout do polohy D a vyrazit. Znovu musím zmínit onu nižší hmotnost verze NX 200t, která dovolila automobilce použít měkčí nastavení podvozku, a tak slovo „nepohodlí“ rychle vypadlo z mého „testovacího slovníku”. Místo toho se přeplňovaný model bez problémů vypořádal s veškerými silničními nerovnostmi, i když v tomto směru vozu jistě hrál do karet i mnohem kvalitnější francouzský asfalt. Asi ještě více komfortu by přinesl adaptivní systém AVS, tím však mnou testované provedení nebylo vybaveno. A jelikož nešlo o výbavu F Sport, mohl jsem zapomenout také na pádla pod volantem.

Jejich absence jsem častokrát zalitoval, neboť ačkoliv na motor lze pět prakticky ve všech ohledech chválu, šestistupňová převodovka, která vznikla přepracováním a zesílením automatu z Toyoty RAV4 (na jejích základech byl ostatně Lexus NX postaven), občas jeho potenciál dokáže zahodit všanc. Pokud vám nejde o to, být nejrychlejší na světě, pak samozřejmě nebudete mít důvod k výhradám, neboť změna rychlostních stupňů probíhá prakticky neznatelně. Jakmile však vaše ambice narostou, nebude vám stačit ani režim Sport (či Sport S+, který je součástí paketu Sports Driving, stejně jako ony adaptivní tlumiče), neboť automat se stále snaží držet v nižším pásmu otáček, a tak řadí jako šílený.

První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách - 25 - Lexus NX 200t 2015 rychly test 23První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách - 26 - Lexus NX 200t 2015 rychly test 24První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách - 27 - Lexus NX 200t 2015 rychly test 25

Je však třeba dodat, že takto se NX 200t chová hlavně ve chvílích, kdy jej chytnete pod krkem jako třeba konkurenční Audi Q5 nebo BMW X3. Jakmile však zvolíte rozvážnější tempo, pak budete v rámci mezí dostatečně rychlí a budete mít i důvod k úsměvu. Karoserie se sice naklání, ovšem jen lehce, nikoliv tou měrou, aby vás vyděsila. Stabilizace se pak začne probouzet hlavně ve chvílích, kdy vaše ruce dodají nový význam pojmu „chaos“, než aby vás umravňovala při každé trochu dynamičtěji projeté zatáčce.

Dá se předpokládat, že částečné zásluhy v rámci dobrých jízdních vlastností jdou na účet pohonu všech kol, který spoléhá na mezinápravovou spojku. Standardně tak sice pouští veškerý výkon motoru dopředu, v případě potřeby však dokáže až 50 procent přesunout na zadní nápravu. Ta dále těží z dvojitých lichoběžníků, zatímco vpředu najdete tlumiče McPherson. Taková kombinace by logicky vybízela ke sportovní jízdě, jak jsme si ovšem řekli výše, něco podobného opravdu po NX 200t nechtějte (i když mám takový pocit, že v žebříčku stojí mnohem výše než verze 300h). Než aby tedy japonský crossover s turbomotorem byl běsnícím panem Hydem, připomíná spíše rozvážnějšího doktora Jekylla.

První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách - 28 - Lexus NX 200t 2015 rychly test 26První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách - 29 - Lexus NX 200t 2015 rychly test 33První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách - 30 - Lexus NX 200t 2015 rychly test 28

Vzhled, to je, co tu prodává

Co tedy říci závěrem? V prvé řadě musím Lexus pochválit, že vůbec s novým motorem přišel, neboť přitažlivost crossoveru NX opravdu umocňuje. Autu pomáhá prakticky ve všech ohledech - je lehčí, rychlejší, uživatelsky přívětivější a komfortnější. A se spotřebou na to minimálně při ambicióznější jízdě hůře nebude.

Přesto je škoda, že Japonci ve svém snažení zůstali ne na půl, ale spíše tak na tři čtvrtě cesty. To asi není dobrá zpráva pro všechny, kteří jsou zlákáni jeho vzhledem a touží odvážný design doplnit sportovním charakterem také na cestách. Pokud však patříte do tábora, který raději dvakrát měří a jednou řeže a odvážnou vizáž budete vnímat pouze jako bonus či vyjádření svého mladistvého ducha, pak rozhodně nebudete zklamáni. Pozoruhodné je snad jen tolik, že nepochybně jednodušší verzi 200t prodává Lexus o 50 000 Kč dráže než komplikovanější a jisté výrobně dražší hybrid. I z toho je vidět, že Lexus se snaží alternativní zdroj pohonu tlačit více než klasické spalovací jednotky.

Vůči německé konkurenci se japonský crossover na první pohled neprofiluje až tak nízkou pořizovací cenou, na druhou stranu je však již základní výbava Comfort vybavena natolik dobře, že v rámci příplatků zatoužíte snad jen po parkovacích senzorech nebo kameře. Již tolikrát zmíněným designem pak NX své rivaly poráží na hlavu, pročež další volba bude záviset na vašich prioritách. Buď zvolíte intuitivnější ovládaní a o chloupek lepší dynamiku (i když ne v rámci čísel), nebo se odhodláte ke studiu technického manuálu a zatáčky budete projíždět sice rychle, ale s chladnou hlavou.

Pokud by vás přitom zajímal můj osobní názor, pak já bych dal přednost Lexusu NX, ovšem oné verzi zkrášlené Will.i.AMem. Ano, je to trochu „pozéřina”, nicméně mně se opravdu vryla pod kůži. Dokonce natolik, že bych kvůli ní byl ochoten slevit z nároků na jízdní dynamiku. Jak tedy psal již kolega v rámci testu verze 300h, ve výsledku je to skutečně vzhled, který bude tím hlavním prodejním artiklem, třebaže lepší pohonná jednotka tento fakt částečně maskuje...

První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách - 31 - Lexus NX 200t 2015 rychly test perexPrvní test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách - 32 - Lexus NX 200t 2015 rychly test 49První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách - 33 - Lexus NX 200t 2015 rychly test 99

Cena

Základní cena testovaného vozu (Lexus NX 200t FWD Comfort): 1 079 000 Kč
Základní cena testovaného provedení (Lexus NX 200t AWD Premium): 1 539 000 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč
Objem: 1 998 ccm
Největší výkon: 175 kW (238 k) v 4 800-5 600 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 1 650-4 000 ot./min
Palivo: Benzin Natural 95
Přenos výkonu: Šestistupňová automatická převodovka, pohon všech čtyř kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 200 km/h (el. omezena)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,1 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 10,4 l
Mimo město: 6,5 l
Kombinovaná: 7,9 l
Objem palivové nádrže: 60 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 630 mm
Šířka: 1 845 mm
Výška: 1 645 mm
Rozvor náprav: 2 660 mm
Provozní hmotnost (EU): 1 735-1 860 kg
Užitečná hmotnost: 615-490 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 500 l (580 l s lepicí sadou)
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 545 l (1 625 l s lepicí sadou)

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.