Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Lexus NX 200t: motor pomáhá na všech frontách
19.3.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Snad nejdynamičtěji vyhlížející SUV dneška dostalo do vínku turbo a 238 koní. Dokáže vylepšit ne zrovna dokonalé vysvědčení hybridu?
Přehled kapitol
S nerovnostmi se vypořádá, se zatáčkami víceméně také
Nastartování máme za sebou, stačí tedy volič šestistupňového automatu, který je jedinou volbou, přesunout do polohy D a vyrazit. Znovu musím zmínit onu nižší hmotnost verze NX 200t, která dovolila automobilce použít měkčí nastavení podvozku, a tak slovo „nepohodlí“ rychle vypadlo z mého „testovacího slovníku”. Místo toho se přeplňovaný model bez problémů vypořádal s veškerými silničními nerovnostmi, i když v tomto směru vozu jistě hrál do karet i mnohem kvalitnější francouzský asfalt. Asi ještě více komfortu by přinesl adaptivní systém AVS, tím však mnou testované provedení nebylo vybaveno. A jelikož nešlo o výbavu F Sport, mohl jsem zapomenout také na pádla pod volantem.
Jejich absence jsem častokrát zalitoval, neboť ačkoliv na motor lze pět prakticky ve všech ohledech chválu, šestistupňová převodovka, která vznikla přepracováním a zesílením automatu z Toyoty RAV4 (na jejích základech byl ostatně Lexus NX postaven), občas jeho potenciál dokáže zahodit všanc. Pokud vám nejde o to, být nejrychlejší na světě, pak samozřejmě nebudete mít důvod k výhradám, neboť změna rychlostních stupňů probíhá prakticky neznatelně. Jakmile však vaše ambice narostou, nebude vám stačit ani režim Sport (či Sport S+, který je součástí paketu Sports Driving, stejně jako ony adaptivní tlumiče), neboť automat se stále snaží držet v nižším pásmu otáček, a tak řadí jako šílený.
Je však třeba dodat, že takto se NX 200t chová hlavně ve chvílích, kdy jej chytnete pod krkem jako třeba konkurenční Audi Q5 nebo BMW X3. Jakmile však zvolíte rozvážnější tempo, pak budete v rámci mezí dostatečně rychlí a budete mít i důvod k úsměvu. Karoserie se sice naklání, ovšem jen lehce, nikoliv tou měrou, aby vás vyděsila. Stabilizace se pak začne probouzet hlavně ve chvílích, kdy vaše ruce dodají nový význam pojmu „chaos“, než aby vás umravňovala při každé trochu dynamičtěji projeté zatáčce.
Dá se předpokládat, že částečné zásluhy v rámci dobrých jízdních vlastností jdou na účet pohonu všech kol, který spoléhá na mezinápravovou spojku. Standardně tak sice pouští veškerý výkon motoru dopředu, v případě potřeby však dokáže až 50 procent přesunout na zadní nápravu. Ta dále těží z dvojitých lichoběžníků, zatímco vpředu najdete tlumiče McPherson. Taková kombinace by logicky vybízela ke sportovní jízdě, jak jsme si ovšem řekli výše, něco podobného opravdu po NX 200t nechtějte (i když mám takový pocit, že v žebříčku stojí mnohem výše než verze 300h). Než aby tedy japonský crossover s turbomotorem byl běsnícím panem Hydem, připomíná spíše rozvážnějšího doktora Jekylla.
Vzhled, to je, co tu prodává
Co tedy říci závěrem? V prvé řadě musím Lexus pochválit, že vůbec s novým motorem přišel, neboť přitažlivost crossoveru NX opravdu umocňuje. Autu pomáhá prakticky ve všech ohledech - je lehčí, rychlejší, uživatelsky přívětivější a komfortnější. A se spotřebou na to minimálně při ambicióznější jízdě hůře nebude.
Přesto je škoda, že Japonci ve svém snažení zůstali ne na půl, ale spíše tak na tři čtvrtě cesty. To asi není dobrá zpráva pro všechny, kteří jsou zlákáni jeho vzhledem a touží odvážný design doplnit sportovním charakterem také na cestách. Pokud však patříte do tábora, který raději dvakrát měří a jednou řeže a odvážnou vizáž budete vnímat pouze jako bonus či vyjádření svého mladistvého ducha, pak rozhodně nebudete zklamáni. Pozoruhodné je snad jen tolik, že nepochybně jednodušší verzi 200t prodává Lexus o 50 000 Kč dráže než komplikovanější a jisté výrobně dražší hybrid. I z toho je vidět, že Lexus se snaží alternativní zdroj pohonu tlačit více než klasické spalovací jednotky.
Vůči německé konkurenci se japonský crossover na první pohled neprofiluje až tak nízkou pořizovací cenou, na druhou stranu je však již základní výbava Comfort vybavena natolik dobře, že v rámci příplatků zatoužíte snad jen po parkovacích senzorech nebo kameře. Již tolikrát zmíněným designem pak NX své rivaly poráží na hlavu, pročež další volba bude záviset na vašich prioritách. Buď zvolíte intuitivnější ovládaní a o chloupek lepší dynamiku (i když ne v rámci čísel), nebo se odhodláte ke studiu technického manuálu a zatáčky budete projíždět sice rychle, ale s chladnou hlavou.
Pokud by vás přitom zajímal můj osobní názor, pak já bych dal přednost Lexusu NX, ovšem oné verzi zkrášlené Will.i.AMem. Ano, je to trochu „pozéřina”, nicméně mně se opravdu vryla pod kůži. Dokonce natolik, že bych kvůli ní byl ochoten slevit z nároků na jízdní dynamiku. Jak tedy psal již kolega v rámci testu verze 300h, ve výsledku je to skutečně vzhled, který bude tím hlavním prodejním artiklem, třebaže lepší pohonná jednotka tento fakt částečně maskuje...
Cena
Základní cena testovaného vozu (Lexus NX 200t FWD Comfort): 1 079 000 Kč
Základní cena testovaného provedení (Lexus NX 200t AWD Premium): 1 539 000 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč
Objem: 1 998 ccm
Největší výkon: 175 kW (238 k) v 4 800-5 600 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 1 650-4 000 ot./min
Palivo: Benzin Natural 95
Přenos výkonu: Šestistupňová automatická převodovka, pohon všech čtyř kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 200 km/h (el. omezena)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,1 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 10,4 l
Mimo město: 6,5 l
Kombinovaná: 7,9 l
Objem palivové nádrže: 60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 630 mm
Šířka: 1 845 mm
Výška: 1 645 mm
Rozvor náprav: 2 660 mm
Provozní hmotnost (EU): 1 735-1 860 kg
Užitečná hmotnost: 615-490 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 500 l (580 l s lepicí sadou)
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 545 l (1 625 l s lepicí sadou)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 10 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva