Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D
6.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Jízdní projev Pacemanu dokazuje, že se i Mini velikosti Countrymanu může chovat rozumně. Obětí na úkor stylu je přesto hodně.
Přehled kapitol
Kabina vykazuje známky stárnutí
Bezmezně velebit retro design nebo jej naopak nenávidět, mi připadá stejně chytré, jako vzájemné verbální křížové výpravy v internetových diskusích mezi majiteli androidů a produktů s nakousnutým jablkem. Buď něco funguje, v lepším případě i dobře vypadá, nebo je to zmatečné a horším návdavkem nevkusné. Jestli daná věc hledá inspiraci v minulosti, není sice podružné, ale není to ani rozhodující. Z tohoto úhlu pohledu mi interiér Mini nevadí.
Už podruhé během posledních pár dnů ale musím konstatovat, že se Mini do mých představ o ergonomickém interiéru jednoduše řečeno nestrefilo. Čert vem nápad navrhnout část ovládání klimatizace s minimalistickým kruhovým displejem ve tvaru loga, pořád to je originální. Líbí se mi dokonce i letecké přepínače. Ale když musíte neustále mžourat dolů, co vlastně mačkáte, nebo se v tom hrabete naslepo jako student gynekologie v učební pomůcce, v souvislosti s osobou autora toho všeho se vám vybaví spíše slovo rectum než retro.
Ještě jednou - nemám Mini za zlé, že ctí hodnoty svých předchůdců, ale když i designéři uznali, že není vše košer a konečně přemístili tlačítka ovládání oken na dveře, měli by být ve své snaze ulehčit orientaci v tom plastovém guláši poněkud důslednější a přestavět i ostatní.
Zbytek přední části kabiny je nicméně původní se svými slabými i silnými stránkami co do kvality zpracování i volby materiálů. Sedačky čalouněné světlou kůží vypadají v kontrastu s černou palubní deskou dobře a docela draze, i když za tu cenu zase ne výjimečně, místa ale nabízí vrchovatou měrou. Je to tam vzdušné, spoustu prostoru máte na kolena, nad hlavou i pro ramena na šířku. Zápasníkovi sumo byste Paceman zřejmě nevnucovali, ale u většiny jiných sportovců byste se výraznější disproporce neobávali - ačkoli tedy míra na vzdálenost bočnic opěradel byla patrně brána spíše v japonském ringu dohjó než v převlékací kabince gymnastek.
Opak je pravdou na zadních sedadlech. Od Mini bylo docela chytré namontovat dozadu pouze dvě samostatná křesla místo lavice, ta by slibovala nesplnitelné. Takto se jediné omezení vztahuje pouze na výšku a délku kolen dvojice pasažérů. Přesně na milimetry vám to asi neřeknu, ale odhadují, že v relativním pohodlí bude cestovat kdokoli s výškou do 175 centimetrů, tedy za předpokladu, že vpředu nesedí člověk ohýbající záda i ve vchodových dveřích.
Co objem kufru? Je docela malý, ale to je asi tak vše, co se dá o něm říct. Považovat to za výtku by bylo stejné, jako strhnout body účastnici soutěže krásy za mizerné výkony ve vzpírání. Kompromisy doprovázející pořízení Pacemanu jsou součástí charakteru, na to bude nutné zvyknout si nebo nechat být. A pokud má někdo dojem, že 330 litrů je tou hlavní překážkou, měl by s autem problém, i kdyby byl jeho zavazadelník o sto litrů větší.
Turbo je příjemná klasika
Paceman je v hierarchii Mini považován za více než Countryman, což dokládá i český ceník, jeho základní diesel a nejslabší zážehový čtyřválec proto (alespoň zatím) nedostane. Automobilka zřejmě považuje za ideální Cooper S, osazený přeplňovanou šestnáctistovkou o výkonu 184 koní, jinak si totiž neumím vysvětlit, proč na prezentaci nedorazila i s jinými motorizacemi. Volba to ale nakonec opravdu nebyla špatná.
Na vrcholné JCW tato přímovstřiková jednotka nějaký ten kilowatt sice postrádá, ale agregát je to více než uspokojivý a mezi turbomotory do průměru jistě nespadá. Váhám nad tím, jestli má nějaký charakter. Obecně mezi čtyřválci do dvou litrů byste jej do první desítky asi nezařadili, ale v žebříčku přeplňovaných motorů by se dostal vysoko.
Pod zátěží má příjemný, bohatý zvuk, probírá se kolem osmnácti set otáček a s chutí táhne bez váhání asi do šesti tisíc. Cestou k omezovači zasahujícím podle rafičky při 6 600 ot./min se část stáda pozvolna vytratí a její kontakt s červenou hranici není agresivní, výlet k těmto metám ale trapným a zdlouhavým omylem není.
Více než průběh výkonu se ale cení reakce na plyn. Nechci říct, že dostanete odezvu bez prodlevy a neočekávanou agresivitu, ale v rámci možností jsou odpovědi na sešlápnutí pravého pedálu bezprostřední a ve středních otáčkách nepostrádají sympatickou naléhavost. Akcelerace mohla být o poznání radostnější, kdyby nepodléhala diktátu dlouhých europřevodů (trojkou roztáhnete na 150 km/h a při 130 motor točí na šestce 3 100 ot.), ale trpět určitě nebudete. Čtyřka, ani pětka se nedusí, i když značný význam je nutné přičíst také rozumné hmotnosti pouze 1 305 kg bez EU-balastu.
Uvedené naladění se při plynulé jízdě v režimu částečného zatížení může projevit pozitivně, to si ale budeme muset ověřit v domácích podmínkách, kdy budeme mít na zkoumání Pacemanu po všech stránkách poněkud více času. Při prvním seznámení byla svižná jízda až rychlé tempo doprovázeno spotřebou od osmi do sedmnácti litrů, spodní ani horní limit to ale určitě nebyl a více nám ozřejmí až obvyklé testovací trasy.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před hodinou - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 4 hodinami - Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 6 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva