První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok

Modely začínající číslem 2 jsou už desetiletí hlavní páteří automobilky Peugeot. Stane se jí také nová 208, anebo zlomí svému tvůrci vaz?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok

15.5.2012 | Miro Mihálik | 8 příspěvků

První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Modely začínající číslem 2 jsou už desetiletí hlavní páteří automobilky Peugeot. Stane se jí také nová 208, anebo zlomí svému tvůrci vaz?

Ovladatelnost má tradiční háček v řízení

Jak se ovšem poslední dobou stalo nemilým zvykem, ani tomuto podvozku nedokáže asistovat řízení. Elektro-hydraulika není špatně vyvážená, se zvyšujícím se tempem dostanete dokonce slušný odpor a výtky snad nejsou zapotřebí ani k přesnosti. Opět ale zoufale schází zpětná vazba od přední nápravy. Nebylo by to tolik neočekávané, kdyby stejně fungoval také Citroën DS3, jenže u něj (ačkoli má trochu více naposilované řízení) se zbytky citu objevují.

S ovladatelností Peugeotu 208 ale můžou mít menší problém také majitelé, kteří si na řízení příliš nepotrpí. Důvody jsou poněkud překvapivého charakteru. Kdosi u francouzské značky dospěl k podivnému nápadu, že bude cool dívat se na budíky přes věnec volantu, rozumějte nikoli tradičně skrze otvor mezi ním a jeho osou. Výsledkem ale není přizvednutý přístrojový panel, ale naopak podivně zdeformovaný věnec nepravidelně elipsoidního tvaru. Špatně je i to, že sloupek řízení nelze zvednout natolik, aby vyšší šofér neměl pocit, že řídí s volantem na kolenou a řidič průměrné nebo menší postavy jej má pro změnu zase ve výšce, kde věnec paradoxně přístroje kryje, i když měly být tímto návrhem lépe viditelné.

Miniaturní, skoro až motokárový průměr volantu společně s relativně rychlým převodem rovněž způsobuje, že se 208 i při sebemenším pohybu zápěstím chová jako hyperaktivní dítě na kofeinu. Pro někoho, kdo rád řídí, to může být vítaná agilita a náhražka za onen chybějící cit. Ostatní to ale můžou považovat za spíše otravné. Vyladit by potřebovalo také řazení. Možná to byl problém pouze našeho vozu, ale páka se nepohybovala v kulise s takovou lehkostí a přesností, jako to dokázaly předvést poslední šestikvalty PSA.

První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 10 - Peugeot 208 prvni test 13První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 11 - Peugeot 208 prvni test 16

Trochu nevycválaný diesel

Přestože diesel 1,6 e-HDI nadměrnou nekultivovaností netrpí, v tomto směru mu ubližuje stop-start indikovaný písmenem „e“ v názvu. Odhlédneme-li od polemiky nad smysluplností tohoto systémů, určitě bych se nedokázal smířit s vibracemi při startování.

Také jsem měl nejdříve dojem, že mezi předními koly ani náhodou nemůže být 115 koní a s overboostem na papíře slušně vypadajících 285 newtonmetrů. Při akceleraci z místa zátah docela odpovídal, ale ve středních otáčkách a na dálnici, při pružném zrychlení se zdálo, že autu brzy dochází dech.

Možná jsme ve voze podlehli psychóze, ale po zhruba tisícovce kilometrů a tankování u jižních sousedů se nám zdálo, že se motor nechá do otáček vyhnat ochotněji a táhne s větší silou. Pravdu by nám vyjevilo GPS se stopkami, ale opravdu to vypadalo na kombinaci nevhodného záběhu a možná vyšší kvality nafty u sousedů, což by nebylo ani moc překvapivé.

Spotřeba se několik stovek kilometrů nejdříve pohybovala kolem 7,3 litru, pak ale postupně spadla bez vynulování na 6,1 l/100 km. Vzhledem k vysoké průměrné rychlosti mi to nepřišlo neadekvátní ani v porovnání s udávanými 3,8 litry na sto a s lehčí nohou na okreskách by se mohla 208 1,6 e-HDI hravě přiblížit čtyřem až pěti litrům.

První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 12 - Peugeot 208 prvni test 12První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 13 - Peugeot 208 prvni test 14První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 14 - Peugeot 208 prvni test 15První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 15 - Peugeot 208 prvni test 17

Pokroky v kabině

Přestože jsme ve voze strávili kolem patnáct set kilometrů, dovolím si ponechat konečný verdikt otevřený a definitivní závěr vynést až v redakčním testu. Na to, abych Peugeot 208 poznal lépe, bych potřeboval trochu méně monotónní cestu.

Několik obecně uplatnitelných poznatků jsem si nicméně odnesl. Jedním z nich je, že 208 dostala špičkové sedačky. Po návratu z Lublaně jsem neměl nejmenší problém okamžitě usednout do druhého vozu a absolvovat dalších 500 kilometrů. Polstrování v Peugeotu je nejen příjemně tuhé, ale nechybí ani skvělé boční vedení. Nejlepší na tom je, že tato sedadla nejsou vyhrazena pouze pro lépe vybavené verze, ale vaše pozadí si v nich může hovět v kterékoli variantě.

Co jsem mohl vypozorovat zatím jen u jednoho vozu, Peugeotu se opět o kousek podařilo zvýšit kvalitu zpracování i materiály. Lhal bych, kdybych napsal, že za celou dobu se v kabině neozvalo jediné vrznutí, ale subjektivně působí 208 mnohem bytelněji než její předchůdci.

Při plynulé jízdě sto třicítkou se motor 1,6 e-HDI usadí těsně nad 2 000 otáček a jeho akustika uším uvyklým na tiché benzínové čtyřválce sice nelahodí, ale ani je neruší. Dlouhé vzdálenosti proto (i z důvodů výše uvedeného) nepředstavují pro 208 žádnou velkou výzvu.

První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 16 - Peugeot 208 prvni test 08První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 17 - Peugeot 208 prvni test 10První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 18 - Peugeot 208 prvni test 04

Diskuze 8 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše