První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok

Modely začínající číslem 2 jsou už desetiletí hlavní páteří automobilky Peugeot. Stane se jí také nová 208, anebo zlomí svému tvůrci vaz?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok

15.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Modely začínající číslem 2 jsou už desetiletí hlavní páteří automobilky Peugeot. Stane se jí také nová 208, anebo zlomí svému tvůrci vaz?

Ovladatelnost má tradiční háček v řízení

Jak se ovšem poslední dobou stalo nemilým zvykem, ani tomuto podvozku nedokáže asistovat řízení. Elektro-hydraulika není špatně vyvážená, se zvyšujícím se tempem dostanete dokonce slušný odpor a výtky snad nejsou zapotřebí ani k přesnosti. Opět ale zoufale schází zpětná vazba od přední nápravy. Nebylo by to tolik neočekávané, kdyby stejně fungoval také Citroën DS3, jenže u něj (ačkoli má trochu více naposilované řízení) se zbytky citu objevují.

S ovladatelností Peugeotu 208 ale můžou mít menší problém také majitelé, kteří si na řízení příliš nepotrpí. Důvody jsou poněkud překvapivého charakteru. Kdosi u francouzské značky dospěl k podivnému nápadu, že bude cool dívat se na budíky přes věnec volantu, rozumějte nikoli tradičně skrze otvor mezi ním a jeho osou. Výsledkem ale není přizvednutý přístrojový panel, ale naopak podivně zdeformovaný věnec nepravidelně elipsoidního tvaru. Špatně je i to, že sloupek řízení nelze zvednout natolik, aby vyšší šofér neměl pocit, že řídí s volantem na kolenou a řidič průměrné nebo menší postavy jej má pro změnu zase ve výšce, kde věnec paradoxně přístroje kryje, i když měly být tímto návrhem lépe viditelné.

Miniaturní, skoro až motokárový průměr volantu společně s relativně rychlým převodem rovněž způsobuje, že se 208 i při sebemenším pohybu zápěstím chová jako hyperaktivní dítě na kofeinu. Pro někoho, kdo rád řídí, to může být vítaná agilita a náhražka za onen chybějící cit. Ostatní to ale můžou považovat za spíše otravné. Vyladit by potřebovalo také řazení. Možná to byl problém pouze našeho vozu, ale páka se nepohybovala v kulise s takovou lehkostí a přesností, jako to dokázaly předvést poslední šestikvalty PSA.

První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 10 - Peugeot 208 prvni test 13První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 11 - Peugeot 208 prvni test 16

Trochu nevycválaný diesel

Přestože diesel 1,6 e-HDI nadměrnou nekultivovaností netrpí, v tomto směru mu ubližuje stop-start indikovaný písmenem „e“ v názvu. Odhlédneme-li od polemiky nad smysluplností tohoto systémů, určitě bych se nedokázal smířit s vibracemi při startování.

Také jsem měl nejdříve dojem, že mezi předními koly ani náhodou nemůže být 115 koní a s overboostem na papíře slušně vypadajících 285 newtonmetrů. Při akceleraci z místa zátah docela odpovídal, ale ve středních otáčkách a na dálnici, při pružném zrychlení se zdálo, že autu brzy dochází dech.

Možná jsme ve voze podlehli psychóze, ale po zhruba tisícovce kilometrů a tankování u jižních sousedů se nám zdálo, že se motor nechá do otáček vyhnat ochotněji a táhne s větší silou. Pravdu by nám vyjevilo GPS se stopkami, ale opravdu to vypadalo na kombinaci nevhodného záběhu a možná vyšší kvality nafty u sousedů, což by nebylo ani moc překvapivé.

Spotřeba se několik stovek kilometrů nejdříve pohybovala kolem 7,3 litru, pak ale postupně spadla bez vynulování na 6,1 l/100 km. Vzhledem k vysoké průměrné rychlosti mi to nepřišlo neadekvátní ani v porovnání s udávanými 3,8 litry na sto a s lehčí nohou na okreskách by se mohla 208 1,6 e-HDI hravě přiblížit čtyřem až pěti litrům.

První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 12 - Peugeot 208 prvni test 12První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 13 - Peugeot 208 prvni test 14První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 14 - Peugeot 208 prvni test 15První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 15 - Peugeot 208 prvni test 17

Pokroky v kabině

Přestože jsme ve voze strávili kolem patnáct set kilometrů, dovolím si ponechat konečný verdikt otevřený a definitivní závěr vynést až v redakčním testu. Na to, abych Peugeot 208 poznal lépe, bych potřeboval trochu méně monotónní cestu.

Několik obecně uplatnitelných poznatků jsem si nicméně odnesl. Jedním z nich je, že 208 dostala špičkové sedačky. Po návratu z Lublaně jsem neměl nejmenší problém okamžitě usednout do druhého vozu a absolvovat dalších 500 kilometrů. Polstrování v Peugeotu je nejen příjemně tuhé, ale nechybí ani skvělé boční vedení. Nejlepší na tom je, že tato sedadla nejsou vyhrazena pouze pro lépe vybavené verze, ale vaše pozadí si v nich může hovět v kterékoli variantě.

Co jsem mohl vypozorovat zatím jen u jednoho vozu, Peugeotu se opět o kousek podařilo zvýšit kvalitu zpracování i materiály. Lhal bych, kdybych napsal, že za celou dobu se v kabině neozvalo jediné vrznutí, ale subjektivně působí 208 mnohem bytelněji než její předchůdci.

Při plynulé jízdě sto třicítkou se motor 1,6 e-HDI usadí těsně nad 2 000 otáček a jeho akustika uším uvyklým na tiché benzínové čtyřválce sice nelahodí, ale ani je neruší. Dlouhé vzdálenosti proto (i z důvodů výše uvedeného) nepředstavují pro 208 žádnou velkou výzvu.

První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 16 - Peugeot 208 prvni test 08První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 17 - Peugeot 208 prvni test 10První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok - 18 - Peugeot 208 prvni test 04

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.