Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Peugeot 208 1,6 e-HDI: šarmantní pokrok
15.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Modely začínající číslem 2 jsou už desetiletí hlavní páteří automobilky Peugeot. Stane se jí také nová 208, anebo zlomí svému tvůrci vaz?
Přehled kapitol
Ovladatelnost má tradiční háček v řízení
Jak se ovšem poslední dobou stalo nemilým zvykem, ani tomuto podvozku nedokáže asistovat řízení. Elektro-hydraulika není špatně vyvážená, se zvyšujícím se tempem dostanete dokonce slušný odpor a výtky snad nejsou zapotřebí ani k přesnosti. Opět ale zoufale schází zpětná vazba od přední nápravy. Nebylo by to tolik neočekávané, kdyby stejně fungoval také Citroën DS3, jenže u něj (ačkoli má trochu více naposilované řízení) se zbytky citu objevují.
S ovladatelností Peugeotu 208 ale můžou mít menší problém také majitelé, kteří si na řízení příliš nepotrpí. Důvody jsou poněkud překvapivého charakteru. Kdosi u francouzské značky dospěl k podivnému nápadu, že bude cool dívat se na budíky přes věnec volantu, rozumějte nikoli tradičně skrze otvor mezi ním a jeho osou. Výsledkem ale není přizvednutý přístrojový panel, ale naopak podivně zdeformovaný věnec nepravidelně elipsoidního tvaru. Špatně je i to, že sloupek řízení nelze zvednout natolik, aby vyšší šofér neměl pocit, že řídí s volantem na kolenou a řidič průměrné nebo menší postavy jej má pro změnu zase ve výšce, kde věnec paradoxně přístroje kryje, i když měly být tímto návrhem lépe viditelné.
Miniaturní, skoro až motokárový průměr volantu společně s relativně rychlým převodem rovněž způsobuje, že se 208 i při sebemenším pohybu zápěstím chová jako hyperaktivní dítě na kofeinu. Pro někoho, kdo rád řídí, to může být vítaná agilita a náhražka za onen chybějící cit. Ostatní to ale můžou považovat za spíše otravné. Vyladit by potřebovalo také řazení. Možná to byl problém pouze našeho vozu, ale páka se nepohybovala v kulise s takovou lehkostí a přesností, jako to dokázaly předvést poslední šestikvalty PSA.
Trochu nevycválaný diesel
Přestože diesel 1,6 e-HDI nadměrnou nekultivovaností netrpí, v tomto směru mu ubližuje stop-start indikovaný písmenem „e“ v názvu. Odhlédneme-li od polemiky nad smysluplností tohoto systémů, určitě bych se nedokázal smířit s vibracemi při startování.
Také jsem měl nejdříve dojem, že mezi předními koly ani náhodou nemůže být 115 koní a s overboostem na papíře slušně vypadajících 285 newtonmetrů. Při akceleraci z místa zátah docela odpovídal, ale ve středních otáčkách a na dálnici, při pružném zrychlení se zdálo, že autu brzy dochází dech.
Možná jsme ve voze podlehli psychóze, ale po zhruba tisícovce kilometrů a tankování u jižních sousedů se nám zdálo, že se motor nechá do otáček vyhnat ochotněji a táhne s větší silou. Pravdu by nám vyjevilo GPS se stopkami, ale opravdu to vypadalo na kombinaci nevhodného záběhu a možná vyšší kvality nafty u sousedů, což by nebylo ani moc překvapivé.
Spotřeba se několik stovek kilometrů nejdříve pohybovala kolem 7,3 litru, pak ale postupně spadla bez vynulování na 6,1 l/100 km. Vzhledem k vysoké průměrné rychlosti mi to nepřišlo neadekvátní ani v porovnání s udávanými 3,8 litry na sto a s lehčí nohou na okreskách by se mohla 208 1,6 e-HDI hravě přiblížit čtyřem až pěti litrům.
Pokroky v kabině
Přestože jsme ve voze strávili kolem patnáct set kilometrů, dovolím si ponechat konečný verdikt otevřený a definitivní závěr vynést až v redakčním testu. Na to, abych Peugeot 208 poznal lépe, bych potřeboval trochu méně monotónní cestu.
Několik obecně uplatnitelných poznatků jsem si nicméně odnesl. Jedním z nich je, že 208 dostala špičkové sedačky. Po návratu z Lublaně jsem neměl nejmenší problém okamžitě usednout do druhého vozu a absolvovat dalších 500 kilometrů. Polstrování v Peugeotu je nejen příjemně tuhé, ale nechybí ani skvělé boční vedení. Nejlepší na tom je, že tato sedadla nejsou vyhrazena pouze pro lépe vybavené verze, ale vaše pozadí si v nich může hovět v kterékoli variantě.
Co jsem mohl vypozorovat zatím jen u jednoho vozu, Peugeotu se opět o kousek podařilo zvýšit kvalitu zpracování i materiály. Lhal bych, kdybych napsal, že za celou dobu se v kabině neozvalo jediné vrznutí, ale subjektivně působí 208 mnohem bytelněji než její předchůdci.
Při plynulé jízdě sto třicítkou se motor 1,6 e-HDI usadí těsně nad 2 000 otáček a jeho akustika uším uvyklým na tiché benzínové čtyřválce sice nelahodí, ale ani je neruší. Dlouhé vzdálenosti proto (i z důvodů výše uvedeného) nepředstavují pro 208 žádnou velkou výzvu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 49 minutami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva