První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný

Poprvé jsme vyzkoušeli osmiválcový Sport s výkonem 510 koní. Není ve všem dokonalý, má ale svou duši.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný

24.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Poprvé jsme vyzkoušeli osmiválcový Sport s výkonem 510 koní. Není ve všem dokonalý, má ale svou duši.

Na úzkých silnicích příliš široký zdá se být

Samotnou jízdu pak do značné míry ovlivňuje výběr pohonné jednotky. A tím nemám na mysli tempo či spotřebu, ale spíše opět onu srdeční záležitost. Pokud totiž sáhnete po třílitrovém turbodieselu (a je jedno, zda se jedná o verzi s výkonem 258 nebo 292 koní), dostane se vám sice na straně jedné oné proklamované, relativně nízké hmotnosti 2 115 kilogramů, ovšem na straně druhé v podstatě nebude existovat jediný důvod, proč si jízdu opravdu užívat. Prostě se jen přesunete z bodu A do bodu B, přičemž oproti klasickému Range Roveru bude jízda sama o sobě o poznání tvrdší. Ani spotřeba přitom není žádným zázrakem. S lehkou nohou jsem totiž jezdil za průměrných 8 l/100 km, terénní vložky nebo zatlačení plynového pedálu směrem ke koberečku s vyšším chlupem pak žíznivost navýšily na 11 litrů na sto kilometrů.

Pokud ale dáte přednost přeplňovanému benzinovému osmiválci, rozzáří se vám při každém takovém přidání na tváři úsměv od ucha k uchu. Výfukové ústrojí modelu Sport bylo totiž záměrně naladěno tak, aby s vyššími otáčkami propouštělo do kabiny mnohem jadrnější zvuk. Díky tomu každý předjížděcí manévr znamená dávku euforigenů, a to prakticky na jakémkoliv typu silnice - od široké dálnice až po točitou okresku. Brzdy Brembo s kotouči o rozměru 380 mm vpředu a 365 mm se přitom postarají o bezpečné zredukování vašeho tempa, i kdybyste předjížděli těsně před zatáčkou, do které není příliš vidět.

První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný - 22 - Range Rover Sport V8 SC prvni test oficialni 149První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný - 23 - Range Rover Sport V8 SC prvni test oficialni 150První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný - 24 - Range Rover Sport V8 SC prvni test oficialni 151První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný - 25 - Range Rover Sport V8 SC prvni test oficialni 153

Jako trochu problematičtější se ovšem v té chvíli ukazují být rozměry vozu, zvláště v momentech, kdy jedete po zcela neznámé silničce a navíc sedíte na nesprávné straně (ve Walesu se stejně jako ve zbytku Anglie jezdí vlevo, volant je pochopitelně na pravé straně vozu). Daných 2 220 mm včetně zrcátek vám totiž neustále bude připomínat, že pokud se za danou zákrutou blíží náklaďák, budete mít opravdu problém se mu vyhnout. Chtě nechtě tak své tempo budete redukovat ještě dříve, než dosáhnete limitů podvozku. Ten přitom s předními dvojitými lichoběžníky, zadní víceprvkovou nápravou, aktivními stabilizátory a tlumiči a zadním diferenciálem slibuje opravdu mnohé.

Jakmile se ovšem cesta trochu rozšíří (a tím dojde k umocnění vaší sebedůvěry), stačí jen brnknout do levého pádla a zašlápnout pravou nohu. Range Rover Sport v tu chvíli zavyje opravdu okouzlujícím zvukem a vyrazí vpřed. Na urputnost osmiválcového Porsche Cayenne Turbo ovšem v takové chvíli nemá, což platí rovněž o náklonech karoserie nebo odezvě řízení. V Británii totiž stále ještě neumí nabídnout takovou komunikaci, jako v Německu. Neznamená to sice, že byste ve volantu necítili, co se děje s předními koly, při schopnostech vozu akcelerovat z klidu na stovku za pouhých 5,3 sekundy byste ovšem čekali více. Zvláště, když značka tvrdí, že nový Sport má nejrychlejší převod ze všech dosud vyrobených modelů.

První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný - 26 - Range Rover Sport V8 SC prvni test oficialni 157První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný - 27 - Range Rover Sport V8 SC prvni test oficialni 156První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný - 28 - Range Rover Sport V8 SC prvni test oficialni 158První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný - 29 - Range Rover Sport V8 SC prvni test oficialni 159První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný - 30 - Range Rover Sport V8 SC prvni test oficialni 164

Benzinová verze je těžší, než byste očekávali

Zmiňované náklony ale mrzí daleko více, neboť k nim dochází i v režimu Dynamic. Ten přitom podvozek přitvrdí na takovou míru, že cítíte prakticky každý kamínek, lehkému zhoupnutí v zatáčce se stejně nevyhnete. Tou benzinového modelu platí o poznání více než u dieselového a na vině je hmotnost, která naznačuje, že ona modelka by musela být spíše kyborgem s ocelovou kostrou. Bez příplatků činí 2 310 kilogramů, s panoramatickou střechou, 23reproduktorovým audio systémem Meridian, zábavní technikou pro zadní sedadla, zmiňovanými ocelovými kryty podvozku, ozdobnými lištami vnitřních dveřních prahů a případným šestým a sedmým sedadlem však ručičky vah lezou přes 2,5 tuny.

Při této cifře je jasné, že britská novinka se svému německému rivalovi nemůže vyrovnat, ani kdyby Land Rover sakra chtěl. Navíc v dané chvíli asi vůbec nepřekvapí, že s těžkou nohou na plynu bude motor žíznivější než naše populární popová princezna. Pokud tedy budete střídat projevy svého nadšení s tradičním britským konzervatismem a do terénu zamíříte jen párkrát do měsíce, dá se počítat s průměrem okolo 15 litrů na 100 kilometrů, tedy s nějakým 2,2litrovým navýšením oproti oficiálně udávaným parametrům, což není špatný výsledek. A pokud navíc zůstanete po celou dobu vlastnictví jen na pevném asfaltu, pak si dokonce můžete odečíst ještě více než vzniklý rozdíl - realitou je v tu chvíli přibližně stejných 11 l/100 km jako u šestiválcového turbodieselu. U benzínu vás ale každé přidání nebude tak tahat za uši, navíc, zatímco u motoru V8 Supercharged na předjížděcí manévr pomyslíte a on se de facto stane, u dieselu musíte počítat s dodatečnými sekundami. Když ale dynamické možnosti vozu budete využívat příliš často, horní limit spotřeby bude blíže tříciferným hodnotám, než těm, které v případě spotřeby paliva osobních automobilů zmiňujeme nejčastěji.

První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný - 31 - Range Rover Sport V8 SC prvni test oficialni 165První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný - 32 - Range Rover Sport V8 SC prvni test oficialni 167První test Range Rover Sport 2014: trochu nesmyslný, velmi svůdný - 33 - Range Rover Sport V8 SC prvni test oficialni 169

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše