První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo?

Nové Clio je od Renaultsportu je bezesporu dobré auto, ospalý automat jako jediná volba ale obhájí svou pozici jen těžko.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo?

15.4.2013 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nové Clio je od Renaultsportu je bezesporu dobré auto, ospalý automat jako jediná volba ale obhájí svou pozici jen těžko.

Motor postrádá říz, převodovka tuplem

Mnohem více než cokoli jiného mě ale zajímalo, jak se auto chová za jízdy. A ačkoli některé už zmíněné aspekty do toho také promlouvají, více na toto téma ale poví projev motoru a převodovky.

Vnímání každého auta pochopitelně ovlivňuje to, do čeho z něj právě usedáte. Já jsem se už přiznal, že to byla Impreza STi, která je sice celkem „hardcorovým” autem (zvlášť po provedených úpravách), zrovna superkvalitním turbomotorem ve smyslu průběhu výkonu a odezev ale nedisponuje. Clio tak v tomto směru nemělo těžkou pozici, jenže úplně přesvědčivé nebylo.

Je třeba dodat, že vůz byl teprve v záběhu, a tak jsem jej ani netrápil do krajností, z reakcí motorů ale bylo zřejmé, že nedisponuje ani bezprostředními odezvami, ani náruživým charakterem, ani zvukovým projevem (auto nebylo vybaveno zařízením imitujícím zvuk jiných vozů, pro úplnost), který by takový dojem alespoň zdánlivé navozoval. Z mého pohledu, srovnám-li si to s tím, jaké přeplňované jedna-šestky s podobným výkonem se dnes dají koupit, šlo spíše o normální přeplňovanou jednotku, která má výkon, ale dál nic zvláštního. Špatná není, ale je takové hodnocení dost dobré u auta z vrcholu nabídky?

První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 15 - Renault Clio RS 2013 test prvni 32První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 16 - Renault Clio RS 2013 test prvni 33

Ještě jiné vysvědčení vystavuje motoru srovnání s předchozím agregátem. Jeho okamžitost, říznost a nakonec i zvukový projev novinka prostě nemá - motor je prakticky utlumený a o veškerou kulisu se starají výfuky, které si při brzdění či přeřazení rády „odplivnou”. Proč ne, ale ryk atmosférické motorovky je mi jednoduše bližší.

Tohle turbo mi neučarovalo, ale asi bych si na něj zvykl. Je to nakonec schopná, použitelná jednotka, která s lehkým Cliem nemá mnoho práce. Nechtějte po mně, abych si po vystoupení z 300koňové Imprezy lebedil nad rychlostí, ale rozhodně mě neurážela, auto dynamicky nezklame. Co mně ale zklamalo, byla automatická převodovka.

Vždy bych na automat v mikro-hothatchi hleděl s rozpaky, ale žil jsem v tom, že vůz dostal nějakou ostře naladěnou dvojspojku jako je PDK od Porsche nebo M-DCT od BMW. To jsou skříně tak dobré, že si u nich řeknete jen to, že pro puristu to není, auto s nimi ale funguje, rychlost a přesnost řazení je vysoká a pravděpodobně celkově lepší než u naprosté většiny řidičů. Jenže takový automat Clio RS nemá.

První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 17 - Renault Clio RS 2013 test prvni 24První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 18 - Renault Clio RS 2013 test prvni 25
Možností volby zvuku „motoru” testované RS nedisponovalo. Tězko říci, zda bohužel, nebo bohudík...

Nechal jsem si zapnout jakýsi sportovní režim (R.S. Drive) , který má vše zrychlit na maximum a ptal jsem se následně i na to, jestli existuje ještě nějaký rychlejší. Už tato otázka mnoho naznačuje, odpověď pak poví zbývající - žádný takový není a i v tom zvoleném byla převodovka docela ospalá. Mohl bych použít podobná slova jako u motoru - tohle prostě není „sportovní automat”, dokonce se mi zdálo, že řadí rozvážněji a na povely řidiče reaguje pomaleji než obyčejné sedmistupňové DSG v Golfu, natož pak zmíněné superskříně (podle jejich výrobců) sportovních odnoží německých koncernů.

Při obyčejné akceleraci vám převodovka problémy dělat nebude, ale když se zmíněné spojí s přirozeným limitem dvojspojek (má zařazený jen jediný další stupeň), střídání stupňů 2, 3 a 4 na technické silnici není zrovna elegantní souhrou. Máte pocit, že auto by mohlo více a tím špuntem gejzíru je automat. Převodovka navíc raději až v bezpečně nízkých otáčkách reaguje na pokusy o podřazení, a tak se občas nedočkáte toho kvaltu, který byste na výjezdu ze zatáčky chtěli mít zařazený.

Věřím, že se s tímto ústrojím bude možné sžít, ale kolega to nedávno pěkně popsal v jiném testu - vážně chcete auto, tuplem pak hot hatch, kterému se chcete přizpůsobovat? Clio RS byla hračka a já jsem si nehrál. Nemohl jsem, jako by dítěti zůstalo autíčko zavřené v prodejním balení, taková bublina jako by se kolem jinak jistě zajímavé techniky nacházela. Z mého pohledu je to škoda.

První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 19 - Renault Clio RS 2013 test prvni 07První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 20 - Renault Clio RS 2013 test prvni 09První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 21 - Renault Clio RS 2013 test prvni 10

Podvozek skvělý, řiditelnost slušná

Motorem a převodovkou vás Clio RS do kolen opravdu nepošle. Motor nezklame, převodovka, zvlášť pokud jde o jedinou volbu, by se ale svými možnostmi měla nacházet podstatně výše. Pokud někdo chce náročnému řidiči, a že jich mezi majiteli těchto malých Renaultů bude hodně, nutit automat, musí mít v rukou sakra pádné argumenty, aby o nich začal přemýšlet. Tohle je dobrá alternativa pro „neřidiče”, ne snesitelná jediná volba řidiče, který chce dostat z podobného auta maximum. Jsou tu i nějaké pozitivnější aspekty? Naštěstí ano.

Co lze hodnotit jako velmi povedené, je podvozek. Už ve standardních verzích naznačuje svůj talent, v RS je do boje o zákazníka vypuštěn s ještě o dost většími ambicemi. Především mi bylo příjemné, že je poddajný, řekl bych i relativně měkčí, přitom vás při ostré jízdě nelimituje jinak než trochou ne zcela obvyklé nestability při odlehčení na horizontech. Zkoušel jsem auto na 16" kolech, 17" prý pravidla hry mění - nevím, je to možné, ale tvrdost mi nechyběla, naopak jsem přivítal dobrou schopnost filtrovat neduhy místních silnic. To je v České republice alfou a omegou využitelnosti každého sporťáku.

První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 22 - Renault Clio RS 2013 test prvni 11První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 23 - Renault Clio RS 2013 test prvni 13První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 24 - Renault Clio RS 2013 test prvni 14

Ještě více se mi ale zamlouvalo jeho přetáčivé naladění. Zadní osa je tak do větru, že jí ani není nutné rozhoupávat, stačí naznačit plynem a volantem a jde si za svým. Dělá to v pomalých vracečkách na dvojku, dělá to v rychlejších zatáčkách na trojku a dělá to i při relativně rychlých průjezdech na čtyřku. Jak moc bude tahle vlastnost příjemná v extrémně vysokých rychlostech, nevím, je možné, že auto bude postrádat trochu stability. Ale upřímně, tohle není rajón Clia a na klikatých silnicích vás jeho podvozek nemůže zklamat ničím jiným, než že zatočí moc - a to identifikuje akorát problém mezi sedadlem a volantem.

Trochu méně dobré je to s řiditelností toho všeho, ale pokud víte, že se tohle dalo s autem provádět i při relativně krátké zkušenosti, značí to, že žádnou odříkavou potvoru nejde. Řízení je pořád nekomunikativní, je ale naladěné podstatně lépe než u standardního Clia a řekl bych: zvyknete si. Ideální nejsou ani lehce přeposilované brzdy a o motoru s jistými prodlevami už jsme si řekli. Ale když si tohle všechno dáte dohromady, zjistíte, že to celé dokupy dává smysl. Čisté, precizně ovladatelné auto si představuji jinak, neposlušnou herku ale též. S tímhle se dá žít a je třeba mít na paměti limity doby. Ukažte mi na dnešním trhu podobné auto třeba s nekompromisními řízením... Nesnažte se, takové není a mezi tím co je si Clio RS ostudu neutrhne.

První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 25 - Renault Clio RS 2013 test prvni 15První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 26 - Renault Clio RS 2013 test prvni 17První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo? - 27 - Renault Clio RS 2013 test prvni 18

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.