Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Renault Clio RS 2013: a bez automatu by to nešlo?
15.4.2013 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Nové Clio je od Renaultsportu je bezesporu dobré auto, ospalý automat jako jediná volba ale obhájí svou pozici jen těžko.
Přehled kapitol
Motor postrádá říz, převodovka tuplem
Mnohem více než cokoli jiného mě ale zajímalo, jak se auto chová za jízdy. A ačkoli některé už zmíněné aspekty do toho také promlouvají, více na toto téma ale poví projev motoru a převodovky.
Vnímání každého auta pochopitelně ovlivňuje to, do čeho z něj právě usedáte. Já jsem se už přiznal, že to byla Impreza STi, která je sice celkem „hardcorovým” autem (zvlášť po provedených úpravách), zrovna superkvalitním turbomotorem ve smyslu průběhu výkonu a odezev ale nedisponuje. Clio tak v tomto směru nemělo těžkou pozici, jenže úplně přesvědčivé nebylo.
Je třeba dodat, že vůz byl teprve v záběhu, a tak jsem jej ani netrápil do krajností, z reakcí motorů ale bylo zřejmé, že nedisponuje ani bezprostředními odezvami, ani náruživým charakterem, ani zvukovým projevem (auto nebylo vybaveno zařízením imitujícím zvuk jiných vozů, pro úplnost), který by takový dojem alespoň zdánlivé navozoval. Z mého pohledu, srovnám-li si to s tím, jaké přeplňované jedna-šestky s podobným výkonem se dnes dají koupit, šlo spíše o normální přeplňovanou jednotku, která má výkon, ale dál nic zvláštního. Špatná není, ale je takové hodnocení dost dobré u auta z vrcholu nabídky?
Ještě jiné vysvědčení vystavuje motoru srovnání s předchozím agregátem. Jeho okamžitost, říznost a nakonec i zvukový projev novinka prostě nemá - motor je prakticky utlumený a o veškerou kulisu se starají výfuky, které si při brzdění či přeřazení rády „odplivnou”. Proč ne, ale ryk atmosférické motorovky je mi jednoduše bližší.
Tohle turbo mi neučarovalo, ale asi bych si na něj zvykl. Je to nakonec schopná, použitelná jednotka, která s lehkým Cliem nemá mnoho práce. Nechtějte po mně, abych si po vystoupení z 300koňové Imprezy lebedil nad rychlostí, ale rozhodně mě neurážela, auto dynamicky nezklame. Co mně ale zklamalo, byla automatická převodovka.
Vždy bych na automat v mikro-hothatchi hleděl s rozpaky, ale žil jsem v tom, že vůz dostal nějakou ostře naladěnou dvojspojku jako je PDK od Porsche nebo M-DCT od BMW. To jsou skříně tak dobré, že si u nich řeknete jen to, že pro puristu to není, auto s nimi ale funguje, rychlost a přesnost řazení je vysoká a pravděpodobně celkově lepší než u naprosté většiny řidičů. Jenže takový automat Clio RS nemá.
Možností volby zvuku „motoru” testované RS nedisponovalo. Tězko říci, zda bohužel, nebo bohudík...
Nechal jsem si zapnout jakýsi sportovní režim (R.S. Drive) , který má vše zrychlit na maximum a ptal jsem se následně i na to, jestli existuje ještě nějaký rychlejší. Už tato otázka mnoho naznačuje, odpověď pak poví zbývající - žádný takový není a i v tom zvoleném byla převodovka docela ospalá. Mohl bych použít podobná slova jako u motoru - tohle prostě není „sportovní automat”, dokonce se mi zdálo, že řadí rozvážněji a na povely řidiče reaguje pomaleji než obyčejné sedmistupňové DSG v Golfu, natož pak zmíněné superskříně (podle jejich výrobců) sportovních odnoží německých koncernů.
Při obyčejné akceleraci vám převodovka problémy dělat nebude, ale když se zmíněné spojí s přirozeným limitem dvojspojek (má zařazený jen jediný další stupeň), střídání stupňů 2, 3 a 4 na technické silnici není zrovna elegantní souhrou. Máte pocit, že auto by mohlo více a tím špuntem gejzíru je automat. Převodovka navíc raději až v bezpečně nízkých otáčkách reaguje na pokusy o podřazení, a tak se občas nedočkáte toho kvaltu, který byste na výjezdu ze zatáčky chtěli mít zařazený.
Věřím, že se s tímto ústrojím bude možné sžít, ale kolega to nedávno pěkně popsal v jiném testu - vážně chcete auto, tuplem pak hot hatch, kterému se chcete přizpůsobovat? Clio RS byla hračka a já jsem si nehrál. Nemohl jsem, jako by dítěti zůstalo autíčko zavřené v prodejním balení, taková bublina jako by se kolem jinak jistě zajímavé techniky nacházela. Z mého pohledu je to škoda.
Podvozek skvělý, řiditelnost slušná
Motorem a převodovkou vás Clio RS do kolen opravdu nepošle. Motor nezklame, převodovka, zvlášť pokud jde o jedinou volbu, by se ale svými možnostmi měla nacházet podstatně výše. Pokud někdo chce náročnému řidiči, a že jich mezi majiteli těchto malých Renaultů bude hodně, nutit automat, musí mít v rukou sakra pádné argumenty, aby o nich začal přemýšlet. Tohle je dobrá alternativa pro „neřidiče”, ne snesitelná jediná volba řidiče, který chce dostat z podobného auta maximum. Jsou tu i nějaké pozitivnější aspekty? Naštěstí ano.
Co lze hodnotit jako velmi povedené, je podvozek. Už ve standardních verzích naznačuje svůj talent, v RS je do boje o zákazníka vypuštěn s ještě o dost většími ambicemi. Především mi bylo příjemné, že je poddajný, řekl bych i relativně měkčí, přitom vás při ostré jízdě nelimituje jinak než trochou ne zcela obvyklé nestability při odlehčení na horizontech. Zkoušel jsem auto na 16" kolech, 17" prý pravidla hry mění - nevím, je to možné, ale tvrdost mi nechyběla, naopak jsem přivítal dobrou schopnost filtrovat neduhy místních silnic. To je v České republice alfou a omegou využitelnosti každého sporťáku.
Ještě více se mi ale zamlouvalo jeho přetáčivé naladění. Zadní osa je tak do větru, že jí ani není nutné rozhoupávat, stačí naznačit plynem a volantem a jde si za svým. Dělá to v pomalých vracečkách na dvojku, dělá to v rychlejších zatáčkách na trojku a dělá to i při relativně rychlých průjezdech na čtyřku. Jak moc bude tahle vlastnost příjemná v extrémně vysokých rychlostech, nevím, je možné, že auto bude postrádat trochu stability. Ale upřímně, tohle není rajón Clia a na klikatých silnicích vás jeho podvozek nemůže zklamat ničím jiným, než že zatočí moc - a to identifikuje akorát problém mezi sedadlem a volantem.
Trochu méně dobré je to s řiditelností toho všeho, ale pokud víte, že se tohle dalo s autem provádět i při relativně krátké zkušenosti, značí to, že žádnou odříkavou potvoru nejde. Řízení je pořád nekomunikativní, je ale naladěné podstatně lépe než u standardního Clia a řekl bych: zvyknete si. Ideální nejsou ani lehce přeposilované brzdy a o motoru s jistými prodlevami už jsme si řekli. Ale když si tohle všechno dáte dohromady, zjistíte, že to celé dokupy dává smysl. Čisté, precizně ovladatelné auto si představuji jinak, neposlušnou herku ale též. S tímhle se dá žít a je třeba mít na paměti limity doby. Ukažte mi na dnešním trhu podobné auto třeba s nekompromisními řízením... Nesnažte se, takové není a mezi tím co je si Clio RS ostudu neutrhne.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 3 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 4 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 6 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 7 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva