Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Seat Leon Cupra 280 2014: rovnou na vrchol
28.2.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Je jedním z nejlepších ostrých kompaktů a řadí se i mezi ty nejlevnější. Příhodnější vrcholný model snad Leon ani nemohl dostat.
Přehled kapitol
Fantastická přilnavost, mrštnost, lehkost
Pravou výjimečností nové Cupry ale není ani vzhled, ani rychlost v přímce, ani provozní efektivita, ani možnost s vozem docela rychle srůst. I když by to bez toho všeho nešlo, na vrcholném Leonu mě ve výsledku zaujalo hlavně kouzlo, kterým dokáže zaplavit kabinu, pokud se rozhodnete ztéci některou z klikatých okresek, v podstatě jakkoli.
Zpočátku jsem si říkal, že 280 koní na přední nápravě a vůbec takto silné auto už nemůže být tím pravým do úzkých vraceček a jal se hledat silnici, na které převažují spíše rychlé zatáčky. Našel jsem takovou a zklamán jsem nebyl - Leon se navzdory relativně drobným rozměrům chová za takových okolností naprosto suverénně a precizně můžete pilovat i vlásenky projížděné rychlostmi za hranicí 200 km/h. I když má vůz vypínatelné ESP, cítíte hlavně za takových okolností vydatnou spolupráci elektroniky, která vás ovšem neomezuje, snaží se jen maximálně využít „fyzický potenciál” vozu. Je to trochu umělé a musíte si zvyknout na to, co auto ještě dokáže poblíž mezí svých možností vykouzlit, je to ale sakramentsky účinné a rychlé.
Seat rovnou při prezentaci vozu řekl, že dosáhl rekordního času na Severní smyčce Nürburgringu mezi vozy s poháněnou přední nápravou a i když přesný čas neuvedl, tuším po této zkušenosti něco opravdu výjimečného. Právě rychlejší zatáčky na Nordschleife převažují a Cupra se v nich cítí jako ryba ve vodě. Pokládá se do nich s neobyčejnou lehkostí a skoro nedokážu pochopit, jak je vůbec možné, že auto s tak primitivní koncepcí a nepropracovanou aerodynamikou dovede vysokým odstředivým silám v rychlostech začínajících dvojkou odporovat s takovou samozřejmostí. Kombinace přilnavosti, ochoty zatáčet a přitom jen minimálního zatěžování řidiče tím, co všechno vůz v danou chvíli zvládá (nespojujte si to automaticky s nezáživností - nemusíte se přece s autem prát, abyste se bavili) je mimořádná a troufnu si říci, že v rámci svého segmentu v takové míře dosud nepoznaná.
I když to očekávat nešlo, tak trochu jsem předpokládal, že poněkud něco Cupře půjde, bude to tohle - středně rychlé až rychlé zatáčky bývají pro dobře postavenou silnou předokolku to pravé. Byl jsem ale překvapen, když se auto s podobnou grácií začalo vypořádávat i s podstatně techničtější tratí. Tohle už nemůže být ta správná půda pro předokolku s téměř třemi stovkami koní, říkal jsem si. Jenže ona jí je.
Auto za to vděčí hlavně přednímu samosvornému diferenciálu, který vzhledem k „elektronické složce” také není dokonale vyzpytatelný, ale funguje. Neptejte se mě, proč se nedávno v Golfu GTI Performance choval tak podivně a tady mu to šlo tak dobře. Možná to bylo pneumatikami, možná je ten na Golfu jinak naladěný - však je elektronický a ten na Cupře funguje takto skvěle pouze v režimu nazvaném, hm, Cupra. Právě v něm dokáže na silnici přenést obdivuhodné množství výkonu a přitom vám tím prakticky nikterak neobtěžovat. S řízením se ani v utažených zatáčkách projížděných na dvojku neperete, vy se s ním mazlíte. Dokonce i na jedničku pod plným plynem můžete zatáčet a i když se přinejmenším za takových okolností platí, že snaha řídit plynem nebude neodměněna, také méně zkušení řidiči zvyklí pouze na práci s volantem budou mít z tohoto výsledku radost.
Nejde ale o řidičův pocit, opravdu budete především udiveně hledět, jaký zápřah dokáže přední náprava snášet a ještě přitom chtít zatočit. Tohle rozhodně není silná předokolka typu „plný plyn a ven” - musíte být neobyčejně necitliví, abyste ji donutili k tomu provést něco záludného. Je to spíše jeden z těch nových druhů „plný plyn a klidně dovnitř” - prostě poslouchá, pracuje a neobtěžuje. A to navzdory i z toho plynoucí omezené komunikativnosti (nikdo mi nenamluví, že „netahání za volant” není omezení zpětné vazby, je) prostě není špatná kombinace vlastností.
Pochvalu si zaslouží i brzdy, prvek problematický u většiny silnějších aut. K jejich „emkvébéčkové” ovladatelnosti (zvyknete si...) se nebudu vracet, jejich okamžitý účinek i velmi slušná odolnost si ale zmínku zaslouží. Při opravdu náročné jízdě se sice trochu opotí, zavoní a klidně vám i do kabiny pustí trochu kouře, abyste viděli, jak mají pod vaší vládou těžký život. Faktem ale je, že účinek ztrácejí jen velmi pozvolna a ani po kouřové show neodmítají při dalším pokusu o ostrou jízdu poslušnost. Co by za to mnohá dražší, ne však nutně rychlejší auta dala...
Ostatně, podívejte se na přiložené video, po mém soudu je z něj vše zmíněné dobře patrné - spousta trakce, obrovský dynamický potenciál krocený stále připravenými brzdami, mrštnost i při pohybu po velmi náročné trati a při tom všem lehkost, která řidiči dovoluje si s autem vlastně jen pohrávat.
Dokonalou každodennost kazí jen drobnosti
Z dosavadních řádků jste zřejmě pochopili, že tohle auto navzdory mnoha pozitivním aspektům není zrovna základ pro extatické pocity řidičského puristy. Troufnu si ze svého pohledu říci, že ani takovému jedinci nebude cizí, to nejzajímavější ale je, za co tento, řekněme, nedostatek vyměnilo - při svém nesporném sportovním talentu je vlastně úplně „normální”.
Dokázal bych si odmyslet 19" kola v základní výbavě, zejména z pohledu českého řidiče, třebaže adaptivní podvozek jejich vrtochy v mírnější režimech trochu krotí, jinak ale není mnoho faktorů, které by Leon Cupra vytlačovaly z teritoria nekompromisních každodenních aut. Nakonec se na tom podílí i věci, které obecně neadoruji, v jistém ohledu ale smysl dávají - motor sice umí být relativně hlučný, ale starají se o to reproduktory v jediném režimu. Řízení umí být hodně tuhé a agresivně ostré (na proměnlivý převod se vzhledem ke zmíněné zpětné vazbě skrze sedadlo dalo zvyknout docela dobře), ale znovu jen v závislosti na zvoleném jízdním režimu. A třebaže takový plyn umí být též dost splašený, asi tušíte, že ani v jeho případě tomu tak nemusí být, pokud sami nechcete. Nechci tím říci, že se tohle sportovní auto dá vypnout a zapnout, při jeho širokém zaměření ale lze těmito drobnostmi podporovat rozličné možnosti jeho využití.
Cupra je zkrátka řidičsky nenáročná, hlukem či vibracemi nutně neobtěžující, v pětidvéřovém provedení nezměněně praktická. Je zkrátka jako ono sedadlo zmíněné v úvodu - Cupra vypadá sportovně, Cupra umí být sportovní, ale pokud to od ní nechcete, ona nechce téměř nic od vás. Je to auto pro každý den, které jako by mimochodem může vyrazit na technickou okresku nebo okruh a třeba i majiteli takového BMW M3 E46 ukázat, že možná neprožíváte jeho řidičské slasti, ale jeho dynamiku máte dnes na polovinu až třetinu ceny jeho stroje. A to není věc, která mě může nechat chladným.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva