Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT
25.4.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Pokud u VW marně hledáte Golf zapadající mezi lidové typy a výkonné GTI, zkuste Leon SC 1,8 TSI. Ten něčím takovým je.
Přehled kapitol
1,8 TSI je v Leonu SC spíše klidná síla
Ani motor testovaného Leonu pro mě nebyl úplnou novinkou. Ač se prodává vlastně jen pár měsíců, vyzkoušel jsem jej už v nové Octavii a musím přiznat - dostal mě. Tehdy jsem jej opravdu chválil, výkonu nabízel více než dost, reagoval briskně, měl charakter, zvuk i relativně nízkou spotřebu. Hlavně proto jsem jej označil za něco citelně jiného než dosavadní 1,8 TSI, něco až nevolkswagenovsky charakterního. Tak jsem od Leonu očekával jen totéž, jenže úplně toho samého jsem se nedočkal.
Těžko říci, jestli si u škodovky více vyhráli se stejným základem při vývoji, nebo si novinářské auto vzali do parády hoši od Škoda Motorsport, stejný motor v Leonu SC se ale vyznačoval decentnějším projevem. Na jízdním videu v další kapitole vám možná bude připadat alespoň zvukově výrazný, v reálu ale tak pro lidské ucho nepůsobil a podobný byl i jeho charakter. Nemám pochyb o tom, že 180 koní na kola posílá a ne zrovna chvíli, je to ale spíše klidný dělník silnic než výbušný mlátič asfaltu. Někdy okolo 1 500 otáček se do toho opře, do cca 4 500 ot./min přidává na intenzitě a pak už jen bez větších emocí „tlačí káru” po další 2 000 ot. víceméně konstantně vysokým výkonem. Výkonovou špičku nečekejte, a tak ve výsledku auto ani nepůsobí tak rychle, jak rychlé ve skutečnosti je - rychleji se zvedá ručička tachometru než křivka vaší tepové frekvence.
Vlastně proti tomu nic nemám, ale větší smysl by mi dával pravý opak, tedy temperamentní a zvučný motor v Leonu SC a spíše decentní jednotka v Octavii III. Proč je to takto, nevím, jen vás předem varuji, že motor 1,8 TSI v Leonu není z těch, které by dělaly oslnivý první dojem a vztah k němu si musíte najít. A asi to zvládnete, navzdory chybějícímu charakteru dodává autu pořád velmi slušný výkon, krom nízkých otáček rychle a přesně reaguje na vaše pokyny a neprojevuje se podstatnými prodlevami na zmáčknutí plynového pedálu. S tímhle se dá žít více než dobře, zvláště když se s tímto motorem pojí výhoda, ke které se teprve dostaneme.
Díky bohu se mi dostala do rukou verze s manuální převodovkou (mimochodem, u 5D už je a v SC bude k mání i nás, časy povinného DSG skončily), a tak mohu jednoznačně říci, že automat za změnu charakteru nemůže. Zpřevodování skříně je totožné jako u Octavie, a tak jde o takový pětiapůlkvalt, pro někoho spíše pětikvalt s rychloběhem. Vzhledem k použitelným otáčkám motoru to není problém, při aktivní jízdě netrpíte pocitem dlouhých převodů, třebaže je nutné motor více točit. I když by kratší převody dynamice a dobrým pocitům ze svižné jízdy jistě pomohly, tohle je zkrátka snesitelný kompromis mezi jízdní dynamikou, komfortem a nízkou spotřebou při klidné jízdě.
Spotřebu paliva v celé její šíři jsem nezkoušel, ale při „dynamické kombinaci”, ve které převažovala vcelku nesmlouvavá jízda po klikatých španělských okreskách, si auto řeklo o 13 litrů benzinu na 100 km. To rozhodně není moc a i dlouhodobá „novinářská kombinace” ze stovek kilometrů předchozích testů ve výši 9,3 litru svědčí o tom, že s přejídáním tenhle německý caballero potíže mít nebude.
180 koní pro každého
Krom krátké zmínky o motoru jsem se zatím vyhýbal hodnocení ovladatelnosti tohoto Leonu, to abych ji mohl shrnout na jednom místě. Jak už to bývá, pohlížet na ni lze dvojím způsobem a je jen na vás, jestli za vašemu srdci bližší přijmete ten první, nebo ten druhý.
Na jednu stranu musím říci, že dokonale ovladatelné tohle auto není, prostě není. I na dnešním trhu plném derivátů playstationů se najdou lépe ovladatelné vozy, ve kterých rychleji získáte pocit, že jste se stali jejich součástí. U Leonu SC jako by všechna uživatelská rozhraní byla obalená trochou gumy - řízení vlastně není špatné, ale není úplně přímé, plyn je v zásadě poslušný, ale také nemáte pocit, že by dělal přesně to, co chcete. Řazení je přesné, probíhá v přiměřeně dlouhých drahách bez odporů, ale kulisa vám obvykle jasně neřekne, jestli převod zapadl, nebo nikoli. Podobné je to s brzdami, spojkou...
Takže bída? To si nemyslím. Jednak je třeba říci, že i přes tato „ale” jde o dosti nadprůměrně ovladatelné auto, to ovšem není to správné rozuzlení. Spíše oceňuji, že vůz nabízí potenciálním uživatelům celkem férový obchod, protože dokonalou ovladatelnost vyměňuje za jednoduchost a to má pro řadu zákazníků také svou cenu.
Plně ovládnutelné auto totiž také žádá nadstandardní schopnosti od řidiče. Jeden extrémní příklad za všechny - nejpřesnější převodovka bude nesynchronizovaná a preciznímu „řadiči” bude dělat nesmírnou radost. Běžný uživatel ale dost možná ani nepřeřadí z jedničky na dvojku, natož pak cokoli dalšího. Ústupky od ovladatelnosti tak míří směrem k použitelnosti pro širší spektrum zákazníků a vyvážení těchto dvou vlastností je vždy velkou alchymií. Osobně bych ocenil méně „paternalismu” a více svobody, výsledné naladění Leonu ale respektuji.
Dostat z tohoto auta sto procent jeho potenciálu sice není možné a jak se za chvíli dozvíte, není to dáno jen limity ovladatelnosti. Tato hodnota je prostě nedostupná, jenže nějakých 80 nebo 90 procent je k mání skoro pro každého, Považte, tohle auto má 180 koní, na stovku zrychluje za 7,5 sekundy a ani ve vyšších rychlostech není zrovna ospalé. Podobné výkony před 25 lety nabízela M3 E30 jako striktní derivát soutěžního vozu a auto o poznání méně přátelské k nedokonalému zacházení.
Fakt, že dneska může být podobně rychlá vaše žena cestou z nákupu a dost možná ji to nepřijde ani jako něco mimořádného, je také evoluce svého druhu. Ne podle mého gusta, ne směrem k mým potřebám, ale určitě hodná uznání. Nakonec testovaný Leon ani není těžký (1 215 kg, to je takový malý „hmotnostní flashback”...) a myslím, že setkání na technické okresce s M3 by pro modro-bílou vrtuli v letech nemuselo dopadnout nejlépe, i když by v jejím kokpitu seděl velmi schopný řidič.
Leon SC 1,8 TSI není auto pro nadšené řidiče hledající na silnici limity možností, to vám mohu říci předem. Nabízí spíše „výkon lidu”, přitom ale počítá s tím, že jej lid uchopí a bude používat třeba až do krajnosti. Také na to ještě přijde řeč.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 3 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 4 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 6 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 18:40 - Brus
- Onboard videa 04.25. 18:32 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB