Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT
25.4.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Pokud u VW marně hledáte Golf zapadající mezi lidové typy a výkonné GTI, zkuste Leon SC 1,8 TSI. Ten něčím takovým je.
Přehled kapitol
Tak jak je to s tou jízdní agilitou?
Dosud jsme tu mnoho překvapení neměli. Vzhled auta jsme znali předem, zásadně jinou než popsanou ovladatelnost nešlo u kompaktu od VW dost dobře očekávat (třebaže je lepší než v samotném Golfu) a snad jen motor neměl takový říz, jaký by dle předchozích zkušeností mít mohl. Ale buďme fér, byl sotva zajetý a časem se také může začít projevovat jinak. To podstatné, co má SC lišit od pětidvířka, je naladění podvozku, kterému byl zkrácen rozvor o 3,5 cm s jasně deklarovaným cílem - dopřát vozu více agility na technické trati. Tak jsem takovou našel a zkusil, jaká je realita.
Než se dostanu k odpovědi, musím říci, že testovanému Leonu hrála do karet ještě jedna výhoda, která s počtem jeho dveří přímo nesouvisí. Měl k dispozici sofistikovanější konstrukci zadní nápravy - stejně jako u Octavie III je i u Leonu motor 1,8 TSI tím jediným (pak ještě nejsilnější diesel 2,0 TDI, ale ten se u nás neprodává), který má tuto „vymoženost” k dispozici a musím říci, že mu to velmi prospívá. Filtrace nerovností, alespoň takových, jaké lze na španělských cestách postavených z německých peněz najít, je skoro dokonalá z hlediska vibrací i hluku. A také určitá nejistota Leonu s klikou při náročných manévrech ve vyšších rychlostech je rázem pryč.
K tomu se ve verzi FR přidává ostřejší ladění, které je pro multi-link specifické, Seat mu dokonce říká „Sport 2”. Sakra, to jsou předpoklady, že? Tohle auto by mělo být něco jako řízená střela na kolech, která rozseká jakoukoli klikatou okresku na hadry. No, nakonec i rozseká, jen to prostě nedělá s takovou grácií, jakou byste mohli očekávat.
Agilita auta je sice větší než u pětidvířka, propastný rozdíl to ale není. Podvozek se snaží být neutrální až za hrob, což nelze kritizovat, mimořádnou hravost a mrštnost tím ale auto pochopitelně nezískává. Navíc je třeba dodat, že i podvozek s oním laděním Sport 2 zůstává relativně měkký a i když je to ve většině situací příjemné, třeba na rozhoupané okresce se nechá rozhodit více, než by vám pokaždé přišlo vhod. Proč tomu tak je, když si Seat u SC mohl více vyhodit z kopýtka?
Troufnu si říci, že zásadním důvodem je nevypínatelné ESP. Asi půjde o nějaký koncernový rozkaz (A3 je sportovní tam se vypíná zcela, zbylým kompaktním modelům VW Group je k dispozici jen režim částečné deaktivace, který k plné aktivaci nemá daleko) a s tím se mnoho dělat nedá. Pokud učiníte podvozek na nevypínatelném ESP příliš hravým, tj. příliš mrštným, přetáčivým, radost z něj stejně nikdo mít nebude - akorát by řidiče štvalo, o co všechno zásahy ESP přichází. A tak zřejmě šli u Seatu cestou možného a vsadili na neutrální ladění, které se s ESP tolik nepere.
Ta nejpodmanivější jízda výsledkem není, stěžovat si ale nemíním. Vůz se do zatáček nevrhá, pokládá se ale do nich ochotně a s ohledem na množství výkonu na přední ose je i stejně ochotně vykružuje. S nevypínatelným ESP se musíte naučit žít i vy - pokud se vzdáte agresivního stylu, který elektronika čas od času krotí, a přejdete spíše na jemné, až profesorské vykružování čistě stopy s postupnými přechody k plnému brzdění a plné akceleraci, dočkáte se i velmi rychlé a uspokojivé jízdy.
Je to fajn, mně se s tímto autem jezdilo dobře i aktivním stylem a jak můžete vidět na přiloženém videu, vůz se mu, krom zmíněného, nebrání prakticky ničím. Dokonce i brzdy při náročných sjezdech odolávaly plné zátěži s bravurou. Jen musím zopakovat, že rozdíl v charakterech pětidvířka a třídvířka není enormní - v SC si jízdu užijete více, ale Seat zkrátka mohl v tomto směru zamířit i dále, jen by se v prvé řadě musel zbavit nevypínatelné stabilizace. S tou by velká legrace nebyla tak či onak.
Jeho doménou je klidnější rychlá jízda
Z naznačeného jste asi pochopili, že Leon SC 1,8 TSI není zrovna hot hatchem. Tím bude teď už i oficiálně potvrzená Cupra s více jak 260 koňmi, u níž to snad bez nevypínatelného ESP a agresivněji naladěného podvozku ani nepůjde.
Ono by ani nedávalo smysl, kdyby nejvýkonnější SC mířilo podstatně výše, Seat se musel snažit zasadit jej mezi nabídku standardního pětidvířka a právě budoucí Cupry a to se tak nějak povedlo. Můžeme se bavit o tom, jestli nemohl být blíže tomu nebo onomu provedení, ale sám bych nakonec řekl: proč ne zrovna takhle? Minimálně ve verzi 1,8 TSI FR mi výsledek připomínal jiný koncernový pokus podobného ražení - Golf GT. Nevím, jak tohle auto bylo úspěšné, ale podobně jako GT se i Leon SC vyznačuje především schopností s nadhledem cestovat vysokými rychlostmi, tomu nakonec fandí o odstíněním aerodynamického hluku a dalších nepříjemných projevů okolního prostředí.
Pokud s ním vyjedete na technickou trať, auto bude fungovat a vy se i budete bavit, pochopíte ale, že toto místo není jeho domovinou. Tou je spíše rychlá okreska, na které si užijete výkonu, přirozené neutrality a vlastně i onoho jízdního komfortu naznačeného možnostmi a naladěním podvozku nebo před chvílí zmíněnou akustickou pohodou.
To je Leon SC 1,8 TSI FR, což je verze, ve které mi dává Sports Coupe největší smysl a kterou jsem chtěl vyzkoušet především. Protože text lemují i snímky varianty bez paketu FR, pokusím se předejít otázkám, jak tento vůz jezdí i v jiných provedeních.
Vyzkoušel jsem variantu 2,0 TDI se 110 kW a výbavou Style. Fešák je to stejný, v líbivé modré barvě možná ještě větší a ani uvnitř nesází na zásadně jiné prvky. Jízdní pozice se mi zdála být, možná jen přispěním silného koženého čalounění sedadel o něco vyšší, což mě zrovna u srdce nebere, naopak kulatější volant jinak stejných parametrů přišel vhod.
Z hlediska celkového fungování jsou méně výkonné verze SC, včetně této, hlavně stylovějším Leonem 5D. Odstup od standardního provedení z hlediska jízdního projevu je ještě menší než u FR s motorem 1,8 TSI a pokud máte na tohle auto spadeno, měly by důvody vaší preference spočívat v něčem jiném než podmanivějším jízdním projevu. I jako 2,0 TDI je SC o něco „akčnější”, ale opravdu jen o něco, není to záležitost, která zaujme v prvé řadě. Motor 2,0 TDI už jsem také testoval v Octavii a v tomto případě bych mu jiné hodnocení nedal. Snad mi jen přišel o něco tišší a měkčí, konec konců stejně jako TSI.
Ve zbylých aspektech nejsou SC s méně výkonnými motory specifické a ztrácejí nebo nabírají na zajímavosti podle toho, jak se na ně díváte. Pokud si, tak jak já, spojujete SC hlavně s funkcí, asi vás 1,2 TSI nebude vůbec zajímat, pokud hlavně s designem, bude to pro vás dost možná parádní auto s cenou pod 300 tisíc korun. Já beru i tento pohled.
A ještě jedna poznámka na závěr - přímým srovnáním variant 1,8 TSI a 2,0 TDI jsem si dal taková opáčko dojmů z Octavie III a hlavně z dvojice jejích zadních náprav. Znovu mohu říci, že rozdíl v projevu obou os existuje a to jak z hlediska jízdního komfortu na špatném povrchu, tak z hlediska schopnosti vozu odolávat náročné jízdě. Nicméně musím dodat, že rozdíl je podstatně menší než u Octavie, a to zejména v prvním ohledu. Klika se trochu ošívá na příčných nerovnostech, ale to je tak všechno, zejména nepříjemné zvukové rázy jako u O3 jsou jí u Leonu cizí. Pro Španěla, s menším zadním převisem a menším předpokládaným zatížením zadní osy, prostě není takovým limitem. A to je docela dobrá zpráva pro ty, kteří z jakéhokoli důvodu nechtějí investovat do nejlepšího motoru v nabídce.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejčtenější články
- Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024 - Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024 - Lamborghini upravené na 1 250 koní se v běžném provozu rozjelo na 363 km/h, něco takového se pořád nevídá
29.2.2024 - Elon Musk 7 let po premiéře Roadsteru slibuje, že auto vážně dorazí. Stovku má dát pod 1 s a na zadek posadit všechny
29.2.2024 - Do Mercedesu se vrací zdravý rozum, otylý kýč coby náhrada dnešních luxusních SUV dostal stopku
29.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva