První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT

(+ video) Pokud u VW marně hledáte Golf zapadající mezi lidové typy a výkonné GTI, zkuste Leon SC 1,8 TSI. Ten něčím takovým je.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT

25.4.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Pokud u VW marně hledáte Golf zapadající mezi lidové typy a výkonné GTI, zkuste Leon SC 1,8 TSI. Ten něčím takovým je.

Tak jak je to s tou jízdní agilitou?

Dosud jsme tu mnoho překvapení neměli. Vzhled auta jsme znali předem, zásadně jinou než popsanou ovladatelnost nešlo u kompaktu od VW dost dobře očekávat (třebaže je lepší než v samotném Golfu) a snad jen motor neměl takový říz, jaký by dle předchozích zkušeností mít mohl. Ale buďme fér, byl sotva zajetý a časem se také může začít projevovat jinak. To podstatné, co má SC lišit od pětidvířka, je naladění podvozku, kterému byl zkrácen rozvor o 3,5 cm s jasně deklarovaným cílem - dopřát vozu více agility na technické trati. Tak jsem takovou našel a zkusil, jaká je realita.

Než se dostanu k odpovědi, musím říci, že testovanému Leonu hrála do karet ještě jedna výhoda, která s počtem jeho dveří přímo nesouvisí. Měl k dispozici sofistikovanější konstrukci zadní nápravy - stejně jako u Octavie III je i u Leonu motor 1,8 TSI tím jediným (pak ještě nejsilnější diesel 2,0 TDI, ale ten se u nás neprodává), který má tuto „vymoženost” k dispozici a musím říci, že mu to velmi prospívá. Filtrace nerovností, alespoň takových, jaké lze na španělských cestách postavených z německých peněz najít, je skoro dokonalá z hlediska vibrací i hluku. A také určitá nejistota Leonu s klikou při náročných manévrech ve vyšších rychlostech je rázem pryč.

První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 37 - Test Seat Leon SC 2013 18 TSI FR prvni 66První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 38 - Test Seat Leon SC 2013 18 TSI FR prvni 60První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 39 - Test Seat Leon SC 2013 18 TSI FR prvni 61

K tomu se ve verzi FR přidává ostřejší ladění, které je pro multi-link specifické, Seat mu dokonce říká „Sport 2”. Sakra, to jsou předpoklady, že? Tohle auto by mělo být něco jako řízená střela na kolech, která rozseká jakoukoli klikatou okresku na hadry. No, nakonec i rozseká, jen to prostě nedělá s takovou grácií, jakou byste mohli očekávat.

Agilita auta je sice větší než u pětidvířka, propastný rozdíl to ale není. Podvozek se snaží být neutrální až za hrob, což nelze kritizovat, mimořádnou hravost a mrštnost tím ale auto pochopitelně nezískává. Navíc je třeba dodat, že i podvozek s oním laděním Sport 2 zůstává relativně měkký a i když je to ve většině situací příjemné, třeba na rozhoupané okresce se nechá rozhodit více, než by vám pokaždé přišlo vhod. Proč tomu tak je, když si Seat u SC mohl více vyhodit z kopýtka?

Troufnu si říci, že zásadním důvodem je nevypínatelné ESP. Asi půjde o nějaký koncernový rozkaz (A3 je sportovní tam se vypíná zcela, zbylým kompaktním modelům VW Group je k dispozici jen režim částečné deaktivace, který k plné aktivaci nemá daleko) a s tím se mnoho dělat nedá. Pokud učiníte podvozek na nevypínatelném ESP příliš hravým, tj. příliš mrštným, přetáčivým, radost z něj stejně nikdo mít nebude - akorát by řidiče štvalo, o co všechno zásahy ESP přichází. A tak zřejmě šli u Seatu cestou možného a vsadili na neutrální ladění, které se s ESP tolik nepere.

První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 40 - Test Seat Leon SC 2013 18 TSI FR prvni 63První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 41 - Test Seat Leon SC 2013 18 TSI FR prvni 67První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 42 - Test Seat Leon SC 2013 18 TSI FR prvni 71

Ta nejpodmanivější jízda výsledkem není, stěžovat si ale nemíním. Vůz se do zatáček nevrhá, pokládá se ale do nich ochotně a s ohledem na množství výkonu na přední ose je i stejně ochotně vykružuje. S nevypínatelným ESP se musíte naučit žít i vy - pokud se vzdáte agresivního stylu, který elektronika čas od času krotí, a přejdete spíše na jemné, až profesorské vykružování čistě stopy s postupnými přechody k plnému brzdění a plné akceleraci, dočkáte se i velmi rychlé a uspokojivé jízdy.

Je to fajn, mně se s tímto autem jezdilo dobře i aktivním stylem a jak můžete vidět na přiloženém videu, vůz se mu, krom zmíněného, nebrání prakticky ničím. Dokonce i brzdy při náročných sjezdech odolávaly plné zátěži s bravurou. Jen musím zopakovat, že rozdíl v charakterech pětidvířka a třídvířka není enormní - v SC si jízdu užijete více, ale Seat zkrátka mohl v tomto směru zamířit i dále, jen by se v prvé řadě musel zbavit nevypínatelné stabilizace. S tou by velká legrace nebyla tak či onak.

Jeho doménou je klidnější rychlá jízda

Z naznačeného jste asi pochopili, že Leon SC 1,8 TSI není zrovna hot hatchem. Tím bude teď už i oficiálně potvrzená Cupra s více jak 260 koňmi, u níž to snad bez nevypínatelného ESP a agresivněji naladěného podvozku ani nepůjde.

Ono by ani nedávalo smysl, kdyby nejvýkonnější SC mířilo podstatně výše, Seat se musel snažit zasadit jej mezi nabídku standardního pětidvířka a právě budoucí Cupry a to se tak nějak povedlo. Můžeme se bavit o tom, jestli nemohl být blíže tomu nebo onomu provedení, ale sám bych nakonec řekl: proč ne zrovna takhle? Minimálně ve verzi 1,8 TSI FR mi výsledek připomínal jiný koncernový pokus podobného ražení - Golf GT. Nevím, jak tohle auto bylo úspěšné, ale podobně jako GT se i Leon SC vyznačuje především schopností s nadhledem cestovat vysokými rychlostmi, tomu nakonec fandí o odstíněním aerodynamického hluku a dalších nepříjemných projevů okolního prostředí.

Pokud s ním vyjedete na technickou trať, auto bude fungovat a vy se i budete bavit, pochopíte ale, že toto místo není jeho domovinou. Tou je spíše rychlá okreska, na které si užijete výkonu, přirozené neutrality a vlastně i onoho jízdního komfortu naznačeného možnostmi a naladěním podvozku nebo před chvílí zmíněnou akustickou pohodou.

První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 43 - Test Seat Leon SC 2013 20 TDI Style prvni 23První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 44 - Test Seat Leon SC 2013 20 TDI Style prvni 27První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 45 - Test Seat Leon SC 2013 20 TDI Style prvni 28

To je Leon SC 1,8 TSI FR, což je verze, ve které mi dává Sports Coupe největší smysl a kterou jsem chtěl vyzkoušet především. Protože text lemují i snímky varianty bez paketu FR, pokusím se předejít otázkám, jak tento vůz jezdí i v jiných provedeních.

Vyzkoušel jsem variantu 2,0 TDI se 110 kW a výbavou Style. Fešák je to stejný, v líbivé modré barvě možná ještě větší a ani uvnitř nesází na zásadně jiné prvky. Jízdní pozice se mi zdála být, možná jen přispěním silného koženého čalounění sedadel o něco vyšší, což mě zrovna u srdce nebere, naopak kulatější volant jinak stejných parametrů přišel vhod.

Z hlediska celkového fungování jsou méně výkonné verze SC, včetně této, hlavně stylovějším Leonem 5D. Odstup od standardního provedení z hlediska jízdního projevu je ještě menší než u FR s motorem 1,8 TSI a pokud máte na tohle auto spadeno, měly by důvody vaší preference spočívat v něčem jiném než podmanivějším jízdním projevu. I jako 2,0 TDI je SC o něco „akčnější”, ale opravdu jen o něco, není to záležitost, která zaujme v prvé řadě. Motor 2,0 TDI už jsem také testoval v Octavii a v tomto případě bych mu jiné hodnocení nedal. Snad mi jen přišel o něco tišší a měkčí, konec konců stejně jako TSI.

První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 46 - Test Seat Leon SC 2013 20 TDI Style prvni 30První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 47 - Test Seat Leon SC 2013 20 TDI Style prvni 33První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 48 - Test Seat Leon SC 2013 20 TDI Style prvni 34

Ve zbylých aspektech nejsou SC s méně výkonnými motory specifické a ztrácejí nebo nabírají na zajímavosti podle toho, jak se na ně díváte. Pokud si, tak jak já, spojujete SC hlavně s funkcí, asi vás 1,2 TSI nebude vůbec zajímat, pokud hlavně s designem, bude to pro vás dost možná parádní auto s cenou pod 300 tisíc korun. Já beru i tento pohled.

A ještě jedna poznámka na závěr - přímým srovnáním variant 1,8 TSI a 2,0 TDI jsem si dal taková opáčko dojmů z Octavie III a hlavně z dvojice jejích zadních náprav. Znovu mohu říci, že rozdíl v projevu obou os existuje a to jak z hlediska jízdního komfortu na špatném povrchu, tak z hlediska schopnosti vozu odolávat náročné jízdě. Nicméně musím dodat, že rozdíl je podstatně menší než u Octavie, a to zejména v prvním ohledu. Klika se trochu ošívá na příčných nerovnostech, ale to je tak všechno, zejména nepříjemné zvukové rázy jako u O3 jsou jí u Leonu cizí. Pro Španěla, s menším zadním převisem a menším předpokládaným zatížením zadní osy, prostě není takovým limitem. A to je docela dobrá zpráva pro ty, kteří z jakéhokoli důvodu nechtějí investovat do nejlepšího motoru v nabídce.

První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 49 - Test Seat Leon SC 2013 20 TDI Style prvni 40První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 50 - Test Seat Leon SC 2013 20 TDI Style prvni 44První test Seat Leon SC 2013 1,8 TSI: španělský Golf GT - 51 - Test Seat Leon SC 2013 20 TDI Style prvni 43

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.