První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu?

Tříválce si díky nižší papírové spotřebě razí cestu vpřed, takže ani nepřekvapí, že se jeden dostal i pod kapotou faceliftovaného Leonu. Jak v něm funguje?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu?

15.1.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tříválce si díky nižší papírové spotřebě razí cestu vpřed, takže ani nepřekvapí, že se jeden dostal i pod kapotou faceliftovaného Leonu. Jak v něm funguje?

Koza celá nezůstala, vlk se ale nažere méně

Psali jsme o tom už v rámci testu Octavie 1,0 TSI a nyní to můžeme pouze zopakovat. Tříválec nebyl a není odpovědí na žádná z přání zákazníků. Vznikl a byl implantován do větších i menších modelů koncernových značek za jediným účelem. Snížit objem pokut do bruselské pokladničky za vyšší než stanovenou spotřebu, maskovanou za diskutabilní, především ale ušlechtile se tvářící ekologický bič evropských úředníků.

Slouží ke cti konstruktérů, že se s touhle politickou výzvou dokázali poprat více než solidně. Výsledkem, pokud jde o projevy, dynamiku a podle prvních náznaků i spotřebu, není cosi, co bychom tady ještě neměli, nebo bylo nějakým způsobem výjimečné. Efektivní motor pro skutečný svět se konstruktéři naučili stavět dávno, tento tříválec je ale důkazem, že umí navrhnout i takový, který na jedné straně vypořádá s měřením v laboratorních podmínkách a na té druhé se s ním dost dobře dá žít také na běžných silnicích.

Že nebudou dojmy z vozu přehlídkou zmaru, naznačily už jiné, stejně motorizované vozy z wolfburské rozvětvené rodiny, co je ale poněkud překvapivé, je fakt, že se tento tříválec zdá být ještě lepší než naposledy ve Škodě. Vlastně, nejenže se zdá. I papírové údaje dokládají, že Leon ST při prakticky stejné hmotnosti jakou vykazuje Octavia Combi, akceleruje na stovku nezanedbatelně rychleji a Seat vykazuje podle normovaného testu dokonce nižší průměrnou spotřebu. Jistě to má co do činění se sníženým podvozkem, upravenou aerodynamikou a modifikovanými převody varianty Ecomotive, těmito úpravami ale auto evidentně netrpí.

Je fajn vidět, že byl inženýr chytřejší než byrokrat, stejně tak mě ale mrzí, že tohle není cesta k tomu skutečně nejlepšímu v rámci opravdového konkurenčního boje, ale uměle dirigovaná šaráda pod taktovkou mocných teoretiků. Každopádně považuji za nutné říci, že se Seat, potažmo Volkswagen poprali se zadáním se ctí. Moje očekávání tentokrát nebyla nijak nízká, přesto uznávám, že byla v jistých ohledech překonána. Akorát mějte bez ohledu na chválu stále na paměti, že se tady celý čas mluví o jednom ze základních agregátů nabídky. Samozřejmě ho můžete ignorovat, já jen říkám, že to není průšvih.

První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 25 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 05První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 26 - Seat Leon facelift oficialni foto 45První test Seat Leon ST 1,0 TSI 2017: funguje sňatek z rozumu? - 27 - Seat Leon ST TSI facelift prvni jizda 52

Cena

Základní cena vozu (Leon ST 1,0 TSI Reference): 455 900 Kč
Základní cena testované verze (Leon ST 1,0 TSI Style): 502 900 Kč

Technická data

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový tříválec uložený vpředu napříč
Objem: 999 ccm
Největší výkon: 85 kW (115 k) při 5 000 - 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 200 Nm při 2 000 - 3 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 198 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,8 s
Katalogová spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,4 l
Mimo město: 3,8 l
Kombinovaná: 4,4 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 549 mm
Šířka: 1 816 mm
Výška: 1 454 mm
Rozvor náprav: 2 636 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 236 kg
Užitečná hmotnost: 534 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 587 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1470 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše