První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec?

Benzinové tříválce dynamikou ani efektivitou bohatších TSI nevládnou. Otázkou je, jak velký ústupek ve srovnání s nimi představují v praxi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec?

19.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Benzinové tříválce dynamikou ani efektivitou bohatších TSI nevládnou. Otázkou je, jak velký ústupek ve srovnání s nimi představují v praxi.

Naladění podvozku je největším trumfem

Bez ohledu na motor dostáváte oproti předchozí generaci u trojkové Fabie o tři centimetry širší rozchod kol, o pět milimetrů delší rozvor a také nižší střechu. Z úst matematika automobilů neznalého byste asi uslyšeli, že jde o zanedbatelné rozdíly, ale praxe ukazuje celkově stabilnější chování a to i v rychlostech, kam už se s tříválcem budete belhat jen stěží. U probírané verze je tento podvozek opravdu o krok, ne-li o dva napřed před motorem a za něj patří jeho tvůrcům moje poklona.

Přestože jsem od Fabie nic zvláštního nečekal (což ale neznamená, že jsem se na ní netěšil) zaujala mě nejvíce komfortním a poddajným naladěním, schopností příjemně sekundovat řidiči i při poměrně náročné jízdě. A to platilo pro vůz jezdící na šestnáctkách, které u tříválce definitivně nebudou častým jevem (v základu má ostatně čtrnáctky). Fabia se takřka se všemi typy nerovností popasovala se statečností sobě vlastní, na lesku neztrácela ani se zvyšující se rychlostí. Jisté limity začaly vyplouvat na povrch až na rychle projížděné sérii nerovností - do takových extrémů ji ale majitelé běžně vodit nebudou.

První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 31 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 052První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 32 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 056První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 33 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 054

Daleko podstatnějším faktem zůstává, že se za testovací jízdu nikdy neprojevila jakkoliv zákeřně nebo nestabilně a jízdně jen a pouze těšila. Byla tichá i pocitově lehká, snadno ovladatelná, na řízení zcela nenáročná, zároveň tuhá a prostě dobrá kamarádka. Na velmi dobré ovladatelnosti v zatáčkách se u ní navíc citelně podepsal i standardně dodávaný systém XDS+, který přibrzdění kol k navození většího stáčivého momentu provádí prý i ve chvílích, kdy s Fabií pojede vaše žena. Zatáčkami se tak vůz prosmýká celkem bez námahy a v každém okamžiku je znát, že se na ní aplikovaná dieta podepsala jen pozitivně.

Z negativ by se dalo snad zmínit nedeaktivovatelné ESP (které však zasahuje později), brzdová soustava převzatá z minulé generace (i když ta nezaslouží žádnou kritiku), snad by se dalo lamentovat nad elektromechanickým posilovačem řízení, který samozřejmě nemá, co by podstatného vašim rukám informačně přinesl - u něho ale automobilka nabídne dokonce tři stupně tuhosti v rámci servisních konfigurací na přání zákazníka (dosud byly dvě). O něco horší je však v každém případě řazení zpátečky, která kvůli konstrukci převodové skříně našla u 1,0 MPI místo tam, kde bývá u nejsilnějších verzí šestka, přitom jí však zůstala pojistka, kterou překonáte stlačením páky dolů, což je poměrně velký nezvyk, ale budiž.

Hlavní však pro většinu nadšenců musí být fakt, že komfortem je nyní Fabia III na vrcholu svých možností a dám ruku do ohně za to, že ani s českými tankodromy nebude mít absolutně žádné problémy. Tímto směrem se dle zástupců automobilky prý mají ubírat i budoucí škodovky, a tak se s opravou některých tankodromů nemusíme zase tolik trápit.

První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 34 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 064První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 35 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 066První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 36 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 058

Líbit se vám nemusí, ošklivá však není

Poslední sondou už nehodlám déle rozebírat vůz po stránce exteriérové ani interiérové do podrobností, neboť vše podstatné zaznělo při testu číslo jedna. Nebrání mi to však věnovat pozornost několika poznatkům z vlastní stáje. Začnu přímo u designu karoserie, který ani mě popravdě neuráží, ale zároveň nedostává do kolen.

Nová Fabia byla podle mého soudu opět navržena nikoliv tak, aby se líbila každému, ale aby pokud možno co nejméně zákazníků odradila. Výsledek je takový, že bezpečně poznáte, s čím máte tu čest, Fabii ale můžete tentokrát spatřit ve větším množstvím barevných kombinací - například ve dvoubarevném žlutém provedení s černou střechou, sloupky a koly. A některé kusy skutečně nevypadají naživo věru zle. Z ostatních úhlů pohledu je mi jasné, že tenhle vůz neusiluje o zisk koruny královny krásy, zároveň nemohu prohlásit, že se mi jakkoliv protiví, je to tedy prostě nadále střízlivě navržené auto, u kterého si majitel rozhodne, nakolik chce vyčnívat z davu. Prvky jako LED pro denní svícení nebo typická maska chladiče už nepřekvapí.

První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 37 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 082První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 38 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 084První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 39 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 081

Jak vidíte na fotografiích, „můj” testovací kus s nejvyšší výbavou Style byl oděn do decentního modrého metalického hábitu Denim a jediným podstatnějším zpestřením byla panoramatická střecha (za 16 tisíc korun), zmíněná kola (která konfigurátor u MPI nenabídl) a dále i mlhové světlomety s funkcí přisvěcování „Corner" (2 500 Kč). Je jasné, že takovou specifikaci na tříválcích asi běžně neuvidíte, ale na prezentaci zkrátka nebyly přítomny jiné. Proto se raději posuneme do interiéru.

Uvnitř Fabie mě, stejně jako kolegu, nadchnul navzdory kompaktním rozměrům zevnějšku zejména prostor vpředu, díky němuž nebudou mít ani dlouháni problémy s nasoukáním se za kormidlo. Naopak mi neučarovalo umístění dvojice ovladačů parkovacích senzorů a systému stop-start a co víc, i tlačítka stropního osvětlení pamatuji ještě z Passatu roku výroby 1997. Docela nás také zaujalo béžovo-černé provedení interiéru s leskle černým dekorem palubní desky, které se navzdory světlosti nejevilo jako nepraktické - tedy snadno znečistitelné. Prvky „Simply Clever“ a další pro škodovku typické detaily včetně zavazadelníku snad už... Škoda zmiňovat.

První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 40 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 090První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 41 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 091První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 42 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 099

Mezi poznámkami bych také ještě našel příliš tvrdé plasty, kterými je kabina protkaná, avšak ti, co znají Rapid, si tu mohou pobrukovat blahem. Po stránce kvality, ergonomie a dostupných možností výbavy je vše přinejmenším v pořádku s ohledem na třídu vozu a Fabie v tomto není jiná. Mezigeneračně se tu sedí o 2,5 centimetru blíže k zemi, a tak je pozice za volantem ještě lepší než předtím, přičemž rozsah nastavení volantu hledání ideálu nikterak neznepříjemňuje. V součinnosti s tím hraje také dobré rozložení pedálů i řadicí páka na správném místě.

Množstvím moderních prvků výbavy novinka samozřejmě zcela zastiňuje svého předchůdce, ale většinu z nich budete samozřejmě muset zaplatit dodatečnými prostředky. Přesto bych měl pro milovníky konfigurátoru jasné doporučení, že k základní výbavě Active by měli v každém případě automaticky objednávat za pět tisíc paket Acive Plus, který přihazuje klimatizaci a elektrické ovládání oken vpředu, elektrická vyhřívaná zrcátka a jejich kryty včetně klik lakované do barvy karoserie. Pakety Plus u každé výbavy totiž všeobecně ušetří docela slušné peníze.

První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 43 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 103První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 44 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 105První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 45 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 107 První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 46 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 088První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 47 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 089První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 48 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 115První test Škoda Fabia III 1,0 MPI: stačí tříválec? - 49 - Prvni test Skoda Fabia 10 MPI 2014 116

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše