První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy

(+ video) Nekoupili jste si novou Fabii? Pak jste si pravděpodobně pořídili horší auto, nejnovější škodovka je až překvapivě dobrá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy

15.10.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nekoupili jste si novou Fabii? Pak jste si pravděpodobně pořídili horší auto, nejnovější škodovka je až překvapivě dobrá.

Interiér zaujme hlavně prostorem

Nemohu říci, že by mi interiéry škodovek byly nějak dlouhodobě nesympatické, ostatně sází na hodnoty podobné těm, o kterých byla řeč před chvíli. Nečekejte šílený design, rozverné materiály ani přemíru kreativity a budete spokojeni - po stránce kvality, ergonomie a dostupných možností výbavy bývá vše přinejmenším v pořádku s ohledem na třídu vozu a Fabie v tomto není jiná.

Je pochopitelně otázkou, jak bude vypadat v základním provedení s cenou kousek nad 200 tisíc Kč, takovými modely se automobilky při prvních prezentacích nechlubí. Já jsem se ocitl pouze za volantem verze s nejvyšší výbavou Style a zaručeně vám mohu říci jen tolik, že bez ohledu na cenu bude Fabie dostatečně prostorná a že se v ní budete i s hodně nadměrnou výškou (sám měřím okolo dvou metrů) na předních sedadlech cítit velmi dobře. Platí to hlavně v podélném směru i na výšku; na šířku už to není taková hitparáda, ale nezapomeňte - sedíme v autě jedné z nejnižších tříd. I tak je pocit z pobytu na předních sedadlech blízký spíše kompaktu než mini, a to je nepochybně úspěch.

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 13 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 048První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 14 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 049První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 15 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 052

Minimálně ze svého pohledu musím ocenit velmi příjemné sladění možností rozsahu nastavení pozic volantu a sedadel a umístění řadičky a pedálů, neboť mi od první chvíle přišlo prostě takové, jaké má být. Sedí se docela nízko, sloupek řízení je spíše výše, řadička po ruce, pedály v dobré vzdálenosti i vzájemné pozici pro lecjaké řidičské vylomeniny. Tohle je v pořádku a marně přemýšlím, kdy jsem se se svým i rozměry tak pohodlně posadil v autě této třídy. Pochválit navíc musím i (zcela kulatý...) volant, řadičku a hlavně sedadla - na základní „sicny” (k dispozici jsou i sportovní s integrovanou opěrkou hlavy) mají dobré rozměry sedáků i opěradel a velice slušné boční vedení. Tohle je na 10 bodů z 10, opravdu nemám co podstatného vytknout.

Na zadních sedadlech už to pochopitelně taková lábuž není, Fabia ostatně nevyráží na trh zastínit své větší sourozence. Přesto je místa nadstandardně a ačkoli bych sám za sebou sedět nechtěl, nouzově půjde zvládnout i menší basketbalový přesun. Pokud půjde o čtveřici běžně vzrostlých dospělých, do Fabie by se měli vejít obstojně a půjde-li o dva dospělé a děti, bude to už přesun plný pohodlí. Také v tomto směru je Fabia tam, kde by měla být - na jednu stranu jasné mini, na druhou stranu vůz připravený sloužit jako jediné rodinné auto (ruku na srdce...) zbídačelých východoevropanů. Zavazadlový prostor jdoucí ruku v ruce s těmito záměry podrobněji hodnotit nebudu, prohlédněte si jej sami.

Fabia je uvnitř prostě příjemná a v dané specifikaci to platilo i o přítomných materiálech a celkovém pocitu z toho, co vidíte a na co si můžete sáhnout. Pokud mám zmínit něco, co tyto ideály nectí, pak jde spíše o drobnosti - světle šedým stropem nikdy mnoho parády nenaděláte, ale budiž, jsme pořád v nízkých patrech nabídky aut. Co už dělá horší dojem, je snad stále stejný ovladač vnitřního osvětlení pod vnitřním zpětným zrcátkem, který byl v první Octavii, je nyní v Rapidu a dotáhl to i do Fabie. Ne snad, že by nefungoval, vypadá ale spíše jako „ten poslední, co zbyl na skladě” než vysněné řešení designéra interiérů. A diskuse zřejmě bude vzbuzovat i samotné vnitřní zpětné zrcátko - je relativně malé a i když osobně nemám pocit, že bych si velkým zrcadlem musel něco kompenzovat, určitě se najde dost takových, kteří budou mít pocit, že v něm nevidí dost. Já jej neměl, ale kdybyste jej měli vy, neříkejte, že jsem vás nevaroval.

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 16 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 061První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 17 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 062První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 18 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 099První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 19 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 101

Ani zbylým ovládáním Fabia III nepřekvapí - palubní systém a jeho ovládání je prakticky stejné jako v Octavii, jen grafika je o něco jednodušší. Tempomat zůstal na páčce pod volantem (hurá), ovládání ventilace si ponechala dva velké otočné „knoflíky” a pár stále dost velkých tlačítek (hurá II) a ten zbytek se vešel buď do palubního systému (méně hurá, neadoruji třeba vypínání ESP či ASR touto cestou) nebo na dva panýlky tlačítek pod palubním systémem resp. rádiem a pod levý výdech ventilace. I to je v pořádku, jakkoli bude chvíli trvat, než si zvyknete na jistou roztříštěnost z toho plynoucí - proč je zrovna vypínání start-stopu a parkovacích senzorů vlevo a zbytek uprostřed, netuším. Tohle logiku nemá a asi ani mít nemůže, chce to prostě jen vzít za vlastní.

Samostatný článek by si zasloužily systémy MirrorLink a SmartGate, z nichž jeden je schopen přebírat veškeré funkce vašeho mobilního telefonu a druhý pro změnu (přes Wi-Fi) sypat některá data do mobilu. To první je opravdu podstatné rozšíření možností palubního systému - můžete v něm mít rázem prakticky cokoli od navigace až po plastovou rosničku (rozumějte umělou věštkyni počasí, ne žábu z PVC). Druhá záležitost je spíše pro hračičky, ale proč se za zvuku „Kupky sena, kupky sena, z nebe mi mává Ayrton Senna” nepodívat na to, jak se vám za nemalého bočního přetížení daří precizně pracovat s brzdou a plynem tak, jako to můžeme vidět v přenosech ze závodů Formule 1?

Možnosti těchto systémů jsou ale na delší povídání přesahující prostor vyhrazený tímto prvním testem, a tak opusťme vesměs statické rozbory a pojďme se podívat na to, jak nová Fabia jezdí. Tím je totiž zajímavá především.

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 20 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 092První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 21 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 093První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 22 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 097První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 23 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 104První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 24 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 106První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 25 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 108

Slabší TSI je dobrá volba, dlouhým převodům navzdory

Vybrat si smysluplnou verzi Fabie na první test nebylo zrovna jednoduchým úkolem. Můžete jít po tom, co se bude nejspíše prodávat nejvíce (základ?), ale s 60 koňmi pod kapotou konstrukci vozu neprověříte. Můžete sáhnout po nejsilnějším benzinu, který se 110 koňmi Fabii jistě prověří do morku kosti, ale smířit se s tím, že zkoušíte něco, co si koupí jen pár procent zákazníků. A nebo zvolit diesel a bez smysluplného důvodu pro takovou volbu se smířit se stejným závěrem.

Zvolil jsem tedy jakousi zlatou střední cestu - slabší provedení přeplňovaného čtyřválce 1,2 TSI, který s 90 koňmi dovolí okusit možnosti Fabie blízko jejich krajnostem a přitom představuje verzi, jíž si vzhledem k její ceně (268 900 Kč v základní výbavě) může ještě leckdo dovolit. Navíc se mi zdá být s ohledem na charakter auta tak nějak tou pravou - tříválec bude vždy příliš velký kompromis, diesel volba těch, kterým teče nafta do garáže jinudy než z tankovací pistole. Čtyřválcové turbo s pětikvaltem by mohlo být tak nějak pro všechny... Ale není nakonec pro nikoho?

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 26 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 109První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 27 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 110První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 28 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 111

Není, i když některé kompromisy jsou na něm zřetelně znát. První dojem je ale veskrze pozitivní - motor si na jednu stranu ponechává svou velkou přednost, téměř dokonalé odhlučnění a nule se blížící vibrace v nízkých otáčkách, na druhou stranu přidává to, co v předchozích iteracích a nasazeních (Rapid, Octavia...) trochu postrádal - chuť do života. Odezvy motoru na pokyny vydávané plynem jsou rychlejší a ostřejší než kdy dříve a přitom ne tak ostré, abyste pro dostatek citu museli řídit v baletních piškotech. Prostě máte pocit, že vás motor poslouchá a to v dnešní době, kdy je směrem k co nejnižší papírové spotřebě škrceno vše a všude, není ani trochu samozřejmé.

Motor tedy poslouchá, ale to by nestačilo. Nadále se projevuje velmi solidním projevem už kousek za hranicí 1 000 ot./min a prakticky lineárním charakterem až do nějakých 5 500 otáček. Pak už se začíná poněkud trápit - funguje, pokud je třeba a ze scény neprchá jako ochotníci z Cimrmanovské hry, více se mu ale líbí kdesi blíže středním partiím. Nakonec - v nejvyšších otáčkách i zvukově dost ožívá a i když bych řekl, že jeho projev je pěkný a nerušivý, citlivé duše by z něj mohly mít ujímání. Prostě nejlépe mu je dole a uprostřed, kde je tichý, živý a rozhodně dostatečně výkonný.

Více než 90 koní napoví o dynamice, kterou uděluje autu, hodnota 1 034 kg. Tolik Fabia 1,2 TSI 90 v základní výbavě váží (DIN) a to je opravdu málo kilogramů na to, aby s nimi 90koňové turbo mělo nějakou práci. S autem hýbe s lehkostí i navzdory jedinému velkému neštěstí, které tento motor postihlo - dlouhé převody.

První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 29 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 112První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 30 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 114První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy - 31 - Skoda Fabia III 2015 12 TSI test prvni 113

Nevím, co je to za hloupý zvyk, ale automobilky, pokud udělají dvě výkonnostní verze jednoho motoru, tu silnější zpravidla zatíží dlouhými převody a tu slabší ještě delšími. Realita Fabie III není jiná, navíc je akcentovaná tím, že TSI 110 má šestikvalt a TSI 90 pouze pětistupňovou převodovku. První tři rychlosti ještě moc dlouhé nejsou, i když už jednička dává dost důvodů používat také bězně také za jízdy (velmi pomalé zatáčky apod.), čtyřka ale upaluje až k udávané maximální rychlosti (180 km/h) a pětka už je jen parádnice pro opalování na dálničních štrekách.

Nechápejte mě špatně, nechci ani náznakem říci, že tohle auto je převody zabité jako leckterá jiná. Není, prostě není, chová se živě a příjemně a můžete klidně korzovat na pětku od rychlostí kousek za těmi městskými a stejně se dočkáte rozumného projevu. Jen si prostě říkám, že když už slabší verze měla mít kvůli ceně pětistupňovou převodovku (nic proti ní, však sedíme v tunovém autě s motorem o dostatečném výkonu už v nejnižších točkách), mohla být alespoň adekvátně zpřevodovaná. Pak by se tato Fabie chovala jistě ještě podstatně lépe a pochybuji, že by to zásadně ovlivnilo spotřebu paliva.

Ta je totiž dána beztak hlavně tím, jak s vozem jedete. Sám jsem za bezmála 300kilometrový testovací úsek dosáhl spotřeby 10,6 litru benzinu na 100 km. Ale neděste se, to není reflexe jízdy běžné ani rychlé, ale té nejrychlejší možné na silnicích, které permantně mění směr a výšku. Však se podívejte na přiložené video, spatříte nejen akceleraci a deceleraci, ale i pár jízdních záběrů z typických kulis tohoto testu.

Pokud slevíte ze soubojů se stopkami, spotřeba letí rázem dolů a i při normální jízdě budete mít spíše problém dostat se za hranici 6 litrů na 100 km, než abyste měli potíže tlačit ji níže. Je to jen můj odhad, ale s ohledem na hmotnost vozu, převody a zkušenosti s motorem 1,2 TSI z jiných škodovek předpokládám, že předpisově budete s Fabií 1,2 TSI jezdit bez velké snahy okolo pěti litrů benzinu na 100 km. A to nezní zle.

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše