Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Rapid Spaceback: mentalista
2.10.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Přináší nová verze Rapidu po funkční stránce něco zásadně nového? Nikoli, spíše chce být symbolem jakéhosi druhého startu, pokusu změnit smýšlení klientely o Rapidu jako takovém.
Přehled kapitol
1,6 TDI není špatný, smysl ale ani ve Sportbacku nedává
Už v úvodu jsem naznačil, že se dnes budeme potýkat s dvěma verzemi, které velký smysl nedávají a výkonnější verze 1,6 TDI je další z nich. Samozřejmě, pokud z jakéhokoli důvodu chcete diesel, skončíte nutně u ní, nebo u slabšího, 66kilowattového provedení s velmi podobným projevem. Pokud ale chcete jen vybrat co nejlépe, vedle 1,2 TSI 77 kW je 1,6 TDI těžko ospravedlnitelnou volbou.
Považte, že za příplatek sotva pochopitelných 84 tisíc Kč dostanete:
- stejný maximální výkon
- horší dynamiku kvůli vyšší hmotnosti (+ 90 kg)
- pětistupňovou převodovku místo šestistupňové
- v praxi jen nepodstatně nižší spotřebu paliva (tabulkové údaje hovoří o 1 litru na 100, ani tolik to v praxi není, ostatně i kvůli oné převodovce)
- zásadně horší akustický projev motoru a tedy i celého auta
- částečnou ztrátu jízdní agility, oněch 90 kg máte navrch skoro bezvýhradně na přední ose.
To je taková sada negativ, že bych nad 1,6 TDI asi moc nepřemýšlel, ani kdyby stálo stejně, natož když je ve výbavě Ambition Fresh o více než čtvrtinu dražší. To vám musí téci nafta z JZD přímo do obýváku, abyste o 1,6 TDI alespoň uvažovali. Tím ale nechci říci, že je to špatné auto, není, akorát cenová politika z něj dělá po boku 1,4 TSI druhého z klubu rapidních outsiderů.
Pokud mám říci něco, co mě na 1,6 TDI vážně odrazuje, pak je to zvukový projev. Zejména ve srovnání s často neslyšnými, popřípadě příjemně znějícím „téesíčky” je prakticky permanentní nýtování nebo dunění motoru TDI opravdu nepříjemné. Řekl bych, že v žádném režimu sice nepřesahuje mez snesitelnosti, ale snášejte něco s takovou cenou, když podstatně levněji můžete dostat něco zásadně lepšího.
Pominu-li toto, pak se 1,6 TDI projevuje dynamicky velmi solidně, navzdory vyšší hmotnosti, a nakonec ani jeho projev při náročnější jízdě není marný. Talent lehkého Rapidu je v tomto tak velký, že ho ani 90 kilogramů navíc nezvládá zabít a přiložené video s jízdou po extrémně technické trati vás snad přesvědčí, že i jízda s touhle verzí Rapidu dokáže být snadná a hravá. Zejména ovladatelnost auta je i v této verzi silně nadprůměrná, však s kolika vozy je dnes vůbec možné v takové rychlosti s meziplyny měnit první a druhý rychlostní stupeň v ostrých vracečkách? Tomu spousta auta už chováním svého motoru odporuje. V Rapidu to jde samo, i s TDI a mohu si jen znovu postesknout nad novým posilovačem. Jak vidíte, zabiják ovladatelnosti to není, ale když víte, že bylo lépe...
Přes zmíněné platí, že oproti 1,2 TSI jsme o ligu níž, a to hned ve dvou ohledech. Jednak je auto prostě těžší na předek a do zatáček se nevrhá s takovou vervou, a pak je cítit, že dodatečné zatížení předku jej vyvádí z jeho obvyklé rovnováhy i jinak. Cítíte, že je to předek a jen předek, který řídíte, zbytek auta za ním tak nějak vlaje a překrucuje se podle toho, co si příď zamane. Není to žádná tragédie, ale torzní tuhost karoserie už tohle s grácií nezvládá - platí to liftbacku a Sportback v tomto směru není zásadně jiný.
Přes jisté výtky nemohu říci, že by se mi Rapid Spaceback 1,6 TDI nezamlouval, nechtějte po mě ale více než přikývnutí těm, kteří tuhle verzi stůj co stůj chtějí. Vedle 1,2 TSI podle mě ospravedlnitelnoou koupí není, ani ekonomicky, ani jakkoli jinak.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva