První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním

Pátá generace přichází právě včas. V 90 procentech je zpět ve hře, klíčové motorizaci ale chybí dynamika.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním

8.2.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pátá generace přichází právě včas. V 90 procentech je zpět ve hře, klíčové motorizaci ale chybí dynamika.

Kabina prostá kompromisů

Už první obrovskou devízou je neuvěřitelná snadnost, s jakou se do interiéru dostane bez pomoci i fyzicky chorý člověk, kterého byste do takového BMW i8 nenasoukali ani s pomocí jeřábu. Ten můžete případě Outbacku nechat zaparkovaný na stavbě, neboť zde operaci podstatně ulehčují dlouhé dveře skrývající velké vstupní otvory, zároveň i ploché prahy a navíc sedadla uchycená v ideální výšce, která průměrného člověka nenutí se ohýbat a poklekat, ale zároveň ani lézt někam nahoru po žebříku. Přesto se o první příčce žebříku hovořit dá, a sice v souvislosti s pomyslnou stupačkou u zadních sedadel, která usnadní například upevňování střešního boxu na ližiny i následnou nakládku lyží a snowboardů.

Vyšší, byť mezigeneračně stejná, zůstala i pozice za volantem, Outback zároveň neutrpěl ztráty ani na vynikajícím výhledu z vozidla ven a to navzdory více skloněnému čelnímu oknu s vpřed posunutý A-sloupkům. Na reputaci mu přidala také na ponton karoserie umístěná zrcátka, která jakoby se před vaším zrakem chtěla schovat. Nejsou však malá a nadále poskytují vynikající výhled vzad. To namísto sedadel by křesla zde umístěná opět snesla spíše pojmenování „gauče“, což znamená na jednu stranu naprosto pohodlné posezení pro pány a dámy s postavou ovál, na tu druhou však méně dostačující boční vedení pro štíhlejší jedince. Při ostré jízdě, kdy bojujete s odstředivou silou, to výhra není, ale při nastupování a vystupování či delší jízdě si je nebudete moci vynachválit.

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 13 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 061První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 14 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 060První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 15 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 062

Jestliže jste se mohli v některém voze této třídy v minulosti bez ústupků opravdu roztahovat, napadá mě právě Outback. Ten poslední je na tom díky zvětšené šířce kabiny (zhruba o čtyři centimetry) ještě citelně lépe než jeho předchůdce. Platí to také o místu na zadní poměrně ploché lavici, kde se bez újmy na zdraví pasažérů posadí vedle sebe hned trojice cestujících. Kromě toho budou mít před koleny zhruba podobnou rezervu jako v domácí limuzíně Superb, což považuji za výsledek minimálně velmi dobrý.

Nic uvnitř zkrátka nelimituje ani pětici dospělých, navíc dostatek odkládacích schránek umožní vyprázdnit jejich nadité kapsy popřípadě snadno uložit láhve s pitím. Jednoznačný prim zde hraje pohodlí a také černá nebo béžová barva plastů. Na rozdíl od předchůdce potěší posádku v čele s řidičem měkkými dveřními výplněmi, které vám dříve při cestování na dovolenou udělali z levého loktu hemenex, více přesto dokáže oko prvního svědka (tedy mé) Outback překvapit zcela novým ztvárněním palubní desky.

Tu totiž tvoří velice příjemné a na mnoha místech opravdu měkké plasty bez vůlí a mezírek ve zpracování, na jejichž adresu by nevyřkli křivého slova snad ani příznivci německého ztvárnění. Navíc tu nenarazíte na žádné archaické digitální hodiny (jsou součástí panelu klimatizace v modernějším provedení) ani na proklínanou dvojici špejlí pro nastavení a přepínání palubního počítače. Přesto se nezdá, že by cokoliv ze zmíněného bylo na úkor odolnosti. Dovnitř jsme ostatně lezli i v zabahněné obuvi a neměli jsme přitom ani já, ani můj kolega dojem, že by měl vůz pod nátlakem nás či ještě bezohlednějších hrubiánů kapitulovat.

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 16 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 067První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 17 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 075První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 18 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 077První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 19 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 079První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 20 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 102První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 21 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 109

Outback tedy konečně pokročil dále, poučil se z minulých chyb, proto ani srovnání s dřevorubeckou roubenkou už déle není na místě. Zůstala mu sice soustava ovladačů u levého kolena řidiče a volant většího průměru s tenčím věncem, mnoha tlačítky a jinak dobrým tvarem, ale vše ostatní se mi zdálo jen lepší než dosud. Nešlo by ani tak o barevný palubní počítač reprezentovaný pětipalcovým displejem a přehledné budíky v jeho okolí, centrální sedmipalcovou dotykovou obrazovku nového rozhraní Starlink bych však opomenout neměl.

Někoho by mohlo mrzet, že například navigace nového systému by ještě nějaké modifikace snesla, mě osobně ale těšilo, že má podstatně lepší grafiku, přehlednější postranní ovládací plošky a hlavně, že funguje bez prodlev. Pokud chcete nějaké srovnání, jen dodávám, „kam se hrabe se svým infotainmentem Peugeot“. Tohle řešení reaguje rychle, nehledáte v něm cokoli o nic delší dobu a navíc vás příjemně překvapí češtinou i gesty, která jste dosud v Outbacku používali leda na svém chytrém telefonu. Zde můžete pomocí nich zoomovat mapu, přepínat nabídky a kdo ví, co ještě. Kromě toho se může systém Subaru pochlubit podstatně zajímavější konektivitou, funkcí MirrorLink a přihazuje například i pěkné zobrazení obrazu couvací kamery.

Poslední odstavec bych pro úplnost rozboru prostoru k životu rád věnoval zavazadelníku, u kterého však na rozdíl od kabiny plnou výbavu doporučit nelze. Ta se totiž pojí s elektrickým víkem, které patří bezpochyby k nejpomalejším systémům na trhu, navíc nedovoluje při výšce nad 185 centimetrů postavit se pod otevřené páté dveře vzpřímeně. Co víc - krycí roleta se ovládá stále trochu komplikovaně a vyžaduje práci minimálně dvou rukou. Jakmile ale dokážete zmíněné vozu prominout, oceníte solidní objem vyčíslený 512 litry. Počítá se sice včetně mohutného prostoru pod podlahou zavazadelníku, ale to není pro jeho tvar a výšku ke střeše absolutně žádný problém. Náladu vám spraví také háčky a systém sklápění sedadel do roviny (ano, opěradla mají i regulovatelný sklon). Co dodat? Zatím mi lehce americká příchuť docela lahodí. Teď ale k zajímavějším kapitolám...

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 22 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 063První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 23 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 066První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 24 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 116První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 25 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 112První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 26 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 114První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 27 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 115

Druhé oči pomohou i adaptivnímu tempomatu

Testovací kusy pro novináře samozřejmě byly nabaleny maximální výbavou, a tak nechyběla kůže, veškeré bezpečnostní systémy včetně otravné (naštěstí deaktivovatelné) signalizace vyjetí z jízdního pruhu či monitoringu slepého úhlu. Ať už bude výsledná cena jakákoliv - spekuluje se o 30 až 50tisícovém příplatku oproti stávajícímu Outbacku - je jasné, že takhle nějak bude vypadat nejvyšší specifikace. Ani té základní ale nebude scházet dříve rozebíraný kamerový systém EyeSight, který má přímou vazbu na automatickou převodovku Lineartronic. A právě tato skříň zůstane v České republice spolu s dvojicí motorů jedinou možností volby. Zpět ale k bezpečnostnímu systému.

Při demonstrativních testech dokázal automaticky a hlavně pokaždé zastavit před překážkou (když řidič nereagoval na výzvu k brzdění), a sice z rychlosti 50 km/h. Tvůrci přitom tvrdili, že to zvládne buď zcela zastavit (do 70 km/h), nebo alespoň zmírnit následky až z 200 km/h. Jediné, co k dobré funkčnosti oči Outbacku potřebují je čisté sklo, a to v místech, skrze něž koukají kamery na situaci před vámi. Z tohoto důvodu má systém navíc vlastní ostřikovač čelního okna. Pokud budete reagovat včas sami, nebude se vám míchat do práce, jakmile uděláte něco špatně, pomůže vám. Nikdy ale neotravuje život zbytečnými akcemi.

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 28 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 071První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 29 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 072První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 30 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 073

Daleko zajímavější je však způsob, jakým funguje s ním propojený adaptivní tempomat, který na rozdíl od konkurenčních řešení bez kamer dokáže udržovat relativně šikovně plynulost jízdy. Nebrzdí jak splašený a na brzdy chodí zlehka. Typicky vám oproti radarovým systémům ukáže své přednosti, když se na dálnici v pravém pruhu budete blížit k pomaleji jedoucímu vozu, který hodláte levým pruhem předjet. Tenhle tempomat vám při signalizaci levým blinkrem nezatne tipec, maximálně lehce přibrzdí a ihned po vybočení z původního směru začne opětovně zrychlovat. Popřípadě nabídne i možnost režimu bez adaptivní funkce.

Byť zrovna nejsem nadšeným fandou takových systémů, už vůbec ne člověkem, který by si za ně toužil připlatit, je třeba říci, že tenhle „šlape“ opravdu nejlépe, co pamatuji. Ve prospěch plynulejšího brzdění totiž dbá pomocí stereokamer i na (ne)rozsvícená brzdová světla, rozpoznává zvířata, lidi i cyklisty a navíc by neměl při městských rychlostech povolit, abyste přejeli předměty či tvory vběhnuvší do silnice. Stačí, když budou nepatrně vyšší než kapota. Prý za systémem stojí pětadvacet let vývoje...

Vůz však umí s pomocí dalších elektronických strážců přibrzděním kol na jedné či druhé straně také vypomoci s vyhýbacím manévrem. Já bych tomu i věřil, protože už při losím testu ve srovnání s Passatem Alltrack, Audi A6 Allroad a Volvem XC70 dosáhl vyšší rychlosti a přitom nejevil žádné známky nestability.

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 31 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 074První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 32 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 038První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 33 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 097

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše