Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem
16.7.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Toyota se vrací do dříve opuštěných pozic a s Aurisem kombi chce lovit v rodinných vodách. Může uspět?
Přehled kapitol
Lehkonohá jednašestka
Stejně jako vše ostatní, také nabídka motorů je shodná s hatchbackem. Základ tvoří benzín o objemu 1,33 l o výkonu 99 k, vedle něj stojí turbodiesel 1,4 D-4D o výkonu 90 k. Přestože je slabší, v praxi má nabídnout o chlup lepší zrychlení na 100 km/h. O příčku výše stojí dvojice 1,6 Valvematic a 2,0 D-4D. První nabídne 132 k, druhý 124 k, přesto je u nich ve specifikacích u maximální rychlosti uvedeno shodných 195 km/h a také zrychlení na stovku vezme stejných 10,5 s. To vše s manuální převodovkou, k jedna-šestce je nabízen i bezestupňový automat CVT. Na vrcholu stojí hybridní verze kombinující benzínovou 1,8 VVT-I s elektromotorem.
První testované auto bylo vybaveno benzínovým čtyřválcem 1,6 Valvematic. Jde o „nemoderně” řešený, atmosféricky plněný čtyřválec, který je letargický dole a docela výkonný nahoře. Jeho elektronický management je plný paradoxů. Na zmáčknutí pedálu plynu nejdříve nereaguje vůbec, pak otáčky vystřelí vzhůru. Při ubrání zase záleží, jestli máte zařazeno nebo ne. Na neutrál se sice ručička otáčkoměru chvíli zdrží na stejném místě, otáčky pak ale poměrně rychle padnou dolů. Se zařazenou rychlostí naopak, otáčkám se dolů příliš nechce a nějaké brzdění motorem se nekoná. Obecně se ale dá říci, že se jedná o docela ovladatelný motor, se kterým je po určitém sžití docela snadný život.
Bohužel to kazí předlouhá převodovka, se kterou je spřažen. Dvojka končí klasicky u stovky, trojka u 140, čtyřka ve 190, pětka ve 230 a šestka v astronomických 275 km/h. Jak vidíte, v běžném provozu se k šestce téměř nedostanete a ani na dálnici zrovna nepomáhá. Ve 130 km/h točí cca 2 500 ot./min a očekávat od ní byť i jen vlažné zrychlení lze jen za pomoci gravitace nebo větru v zádech. Přesto i s tímto břemenem umí dlouhý Auris slušně zabrat, jen se řidič nesmí obávat podržet otáčky v horní třetině dostupného intervalu a častěji pracovat s hladce jdoucí řadicí pákou.
První část testovací trasy byla přímo lahůdková. Zrcadlový povrch silnice plné horizontů a na sebe navazujících středně rychlých zatáček dala vyniknout nejen točivému motoru, ale také lehkonohé povaze této varianty Aurisu. V té souvislosti mírně odbočím. Toyota u novinky použila poměrně měkké pružiny se spíše pomaleji pracujícími tlumiči, kterým dělají společnost tuhé stabilizátory. Základním projevem podvozku je tak měkkost a plavnost se snahou vzdorovat náklonům. To se mu sice ne vždy daří, jízda ale nepostrádá stabilitu a jistotu. Svezení po výše popsané silnici tak bylo opravdu zábavné. Horší to bylo se spotřebou. Nejel jsem nijak zvlášť rychle, většinu času jsem střídal trojku a čtyřku, občas na rovinkách i pětku, palubní počítač přitom ukazoval průměr 88 km/h a 10,5 l/100 km. Po zpomalení a držení se v rámci místně platných limitů spotřeba klesla na 6,5 l a při velmi defenzivní jízdě ještě o litr níže.
Asi bylo velkým štěstím, že to byl právě středně výkonný benzín, který jsem odzkoušel jako první. Jel jsem jízdně nejzajímavější trasou a sedlaná verze se vůbec nebránila ostřejšímu vedení. Ba naopak, lehký motor na předku podtrhoval neutrální chování a přesné a přiměřeně rychlé řízení spolu s nízkou váhou přispívalo k ochotným změnám směru.
Praktičtější, ale nestřídmý diesel
Jako druhý jsem otestoval dvoulitrový diesel. Ač nepatřím mezi nějaké velké příznivce naftových motorů, ve srovnání s benzínovou verzí mi tato přišla „použitelnější” v každodenním provozu. Motor byl uživatelsky značně přívětivější a také běžná zrychlení se odbývala přirozeněji. Motor má daleko kratší převody a nevyžaduje tak intenzivní práci s řadicí pákou. Nicméně opět je tu jedno „ale”. Maximum výkonu se nachází ve 3 600 ot./min a přestože červené pole otáčkoměru začíná u čísla 5 000, je lepší řadit již o 1 000 otáček níže. Při prvním předjíždění to může řidiči způsobit pernou chvilku, po relativně nadšeném rozletu a docela pěkném počátečním zrychlení velmi brzy přijde stagnace a nutnost řazení.
Paradoxem tohoto motoru je také jeho akustická stránka. Není zrovna utlumený, při každém přidání plynu si zacvrliká, stále dává najevo svou přirozenost. Jenže dělá to takovým způsobem, že musíte být totálním odpůrcem nafty v nádrži, aby vás to obtěžovalo. Tento diesel jsem nazval použitelnějším, na jízdu v „nemotorických ohledech” má ale spíše negativní vliv. Příď je pod jeho vlivem téměř přetížená a daleko dříve přechází do nedotáčivosti. Řízení je méně citlivé a z auta rozhodně nevyzařuje lehkonohost jeho benzínového sourozence. 150 kilo dieselové nadváhy nelze nepoznat.
Nejde ani o nejekonomičtější diesel dneška. Vzhledem k situaci jsem neměl příliš prostoru na experimentování, nabyté zkušenosti jsou tedy omezené. Při zrychleném přesunu mi dělalo potíže zbavit se sedmičky na displeji palubního počítače. Vzhledem k tomu, že jsem sice jel rychleji, ale velmi plynule a s minimem předjíždění, zdála se mi ta spotřeba neadekvátní. Při jízdě v limitech, ale již v hustším provozu, šla spotřeba mírně dolů, pod 6 l/100 km ale stejně neklesla.
Hybrid je vrcholná motorizace pro hračičky
Na schopnost prodávat hybridní verze téměř všech svých modelů je Toyota velmi hrda. Na základě prodejních statistik tvrdí, že hybridní pohon je již plně etablovanou alternativou ke tradičním palivům. Očekává, že v rámci hybridů bude Auris Touring Sports pokryje 20% prodejů. V rámci evropského trhu pak dokonce počítá s tím, že hybridní kombík bude tvořit téměř polovinou prodaných aut s tímto druhem pohonu.
Jeho fungování v rámci Aurisu se plně věnoval kolega a já vás opět odkáži na jeho test hatchbacku, u kombíku se projevoval zcela stejně. Ve srovnání s konvenčnějšími sourozenci se hybridní verze odlišovala docela výrazně. Možná už jste to někdy poznali na vlastní kůži, ale pokud ne, věřte že jsou auta, která vám hned po rozjezdu naznačí, že byste v nich měli zapomenout na aktivní jízdu. Přesně tak, a hlavně zcela v kontrastu s prvně testovanou jedna-šestkou, na mě zapůsobil hybrid již po pár prvních kilometrech. Začíná to řízením, které velmi připomíná v prvním testu zmíněný Playstation. Ve volantu necítíte vůbec nic, jakoby k němu kola vůbec nebyla připojena. Pokračuje to pedálem, který obvykle nazýváme plyn. Tady je to opět jen ovladač bez špetky pocitu napojení na zbytek auta. Naštěstí alespoň v brzdovém pedálu lze něco cítit. Hračičkové na něm mohou zkoumat, jestli brzdí jen prostřednictvím elektrické soustavy, nebo jestli už se zapojily i brzdy na kolech.
Sice je to nejsilnější varianta, svou povahou ale nejvíce vybízí k defenzívní a spíše pomalé jízdě. K nějakým zrychlením ji stejně vyburcujete jen po znatelném úsilí a rozhodně vás u toho nebude těšit pohled na ukazatel spotřeby. Papírově se má jednat o nejúspornější variantu v nabídce, v praxi, při meziměstských přesunech stálými rychlostmi, byla spotřeba na nehybridních 6,7 l/100 km. V ryze městském provozu to bude pravděpodobně lepší, ale k tomu jsme příležitost nedostali.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva