První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem

Toyota se vrací do dříve opuštěných pozic a s Aurisem kombi chce lovit v rodinných vodách. Může uspět?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem

16.7.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Toyota se vrací do dříve opuštěných pozic a s Aurisem kombi chce lovit v rodinných vodách. Může uspět?

Lehkonohá jednašestka

Stejně jako vše ostatní, také nabídka motorů je shodná s hatchbackem. Základ tvoří benzín o objemu 1,33 l o výkonu 99 k, vedle něj stojí turbodiesel 1,4 D-4D o výkonu 90 k. Přestože je slabší, v praxi má nabídnout o chlup lepší zrychlení na 100 km/h. O příčku výše stojí dvojice 1,6 Valvematic a 2,0 D-4D. První nabídne 132 k, druhý 124 k, přesto je u nich ve specifikacích u maximální rychlosti uvedeno shodných 195 km/h a také zrychlení na stovku vezme stejných 10,5 s. To vše s manuální převodovkou, k jedna-šestce je nabízen i bezestupňový automat CVT. Na vrcholu stojí hybridní verze kombinující benzínovou 1,8 VVT-I s elektromotorem.

První testované auto bylo vybaveno benzínovým čtyřválcem 1,6 Valvematic. Jde o „nemoderně” řešený, atmosféricky plněný čtyřválec, který je letargický dole a docela výkonný nahoře. Jeho elektronický management je plný paradoxů. Na zmáčknutí pedálu plynu nejdříve nereaguje vůbec, pak otáčky vystřelí vzhůru. Při ubrání zase záleží, jestli máte zařazeno nebo ne. Na neutrál se sice ručička otáčkoměru chvíli zdrží na stejném místě, otáčky pak ale poměrně rychle padnou dolů. Se zařazenou rychlostí naopak, otáčkám se dolů příliš nechce a nějaké brzdění motorem se nekoná. Obecně se ale dá říci, že se jedná o docela ovladatelný motor, se kterým je po určitém sžití docela snadný život.

První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 17 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test int 06První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 18 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test int 09První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 19 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test int 11

Bohužel to kazí předlouhá převodovka, se kterou je spřažen. Dvojka končí klasicky u stovky, trojka u 140, čtyřka ve 190, pětka ve 230 a šestka v astronomických 275 km/h. Jak vidíte, v běžném provozu se k šestce téměř nedostanete a ani na dálnici zrovna nepomáhá. Ve 130 km/h točí cca 2 500 ot./min a očekávat od ní byť i jen vlažné zrychlení lze jen za pomoci gravitace nebo větru v zádech. Přesto i s tímto břemenem umí dlouhý Auris slušně zabrat, jen se řidič nesmí obávat podržet otáčky v horní třetině dostupného intervalu a častěji pracovat s hladce jdoucí řadicí pákou.

První část testovací trasy byla přímo lahůdková. Zrcadlový povrch silnice plné horizontů a na sebe navazujících středně rychlých zatáček dala vyniknout nejen točivému motoru, ale také lehkonohé povaze této varianty Aurisu. V té souvislosti mírně odbočím. Toyota u novinky použila poměrně měkké pružiny se spíše pomaleji pracujícími tlumiči, kterým dělají společnost tuhé stabilizátory. Základním projevem podvozku je tak měkkost a plavnost se snahou vzdorovat náklonům. To se mu sice ne vždy daří, jízda ale nepostrádá stabilitu a jistotu. Svezení po výše popsané silnici tak bylo opravdu zábavné. Horší to bylo se spotřebou. Nejel jsem nijak zvlášť rychle, většinu času jsem střídal trojku a čtyřku, občas na rovinkách i pětku, palubní počítač přitom ukazoval průměr 88 km/h a 10,5 l/100 km. Po zpomalení a držení se v rámci místně platných limitů spotřeba klesla na 6,5 l a při velmi defenzivní jízdě ještě o litr níže.

První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 20 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test int 07První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 21 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test int 10První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 22 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test int 12

Asi bylo velkým štěstím, že to byl právě středně výkonný benzín, který jsem odzkoušel jako první. Jel jsem jízdně nejzajímavější trasou a sedlaná verze se vůbec nebránila ostřejšímu vedení. Ba naopak, lehký motor na předku podtrhoval neutrální chování a přesné a přiměřeně rychlé řízení spolu s nízkou váhou přispívalo k ochotným změnám směru.

Praktičtější, ale nestřídmý diesel

Jako druhý jsem otestoval dvoulitrový diesel. Ač nepatřím mezi nějaké velké příznivce naftových motorů, ve srovnání s benzínovou verzí mi tato přišla „použitelnější” v každodenním provozu. Motor byl uživatelsky značně přívětivější a také běžná zrychlení se odbývala přirozeněji. Motor má daleko kratší převody a nevyžaduje tak intenzivní práci s řadicí pákou. Nicméně opět je tu jedno „ale”. Maximum výkonu se nachází ve 3 600 ot./min a přestože červené pole otáčkoměru začíná u čísla 5 000, je lepší řadit již o 1 000 otáček níže. Při prvním předjíždění to může řidiči způsobit pernou chvilku, po relativně nadšeném rozletu a docela pěkném počátečním zrychlení velmi brzy přijde stagnace a nutnost řazení.

Paradoxem tohoto motoru je také jeho akustická stránka. Není zrovna utlumený, při každém přidání plynu si zacvrliká, stále dává najevo svou přirozenost. Jenže dělá to takovým způsobem, že musíte být totálním odpůrcem nafty v nádrži, aby vás to obtěžovalo. Tento diesel jsem nazval použitelnějším, na jízdu v „nemotorických ohledech” má ale spíše negativní vliv. Příď je pod jeho vlivem téměř přetížená a daleko dříve přechází do nedotáčivosti. Řízení je méně citlivé a z auta rozhodně nevyzařuje lehkonohost jeho benzínového sourozence. 150 kilo dieselové nadváhy nelze nepoznat.

První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 23 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test ext 14První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 24 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test ext 24První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 25 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test ext 25

Nejde ani o nejekonomičtější diesel dneška. Vzhledem k situaci jsem neměl příliš prostoru na experimentování, nabyté zkušenosti jsou tedy omezené. Při zrychleném přesunu mi dělalo potíže zbavit se sedmičky na displeji palubního počítače. Vzhledem k tomu, že jsem sice jel rychleji, ale velmi plynule a s minimem předjíždění, zdála se mi ta spotřeba neadekvátní. Při jízdě v limitech, ale již v hustším provozu, šla spotřeba mírně dolů, pod 6 l/100 km ale stejně neklesla.

Hybrid je vrcholná motorizace pro hračičky

Na schopnost prodávat hybridní verze téměř všech svých modelů je Toyota velmi hrda. Na základě prodejních statistik tvrdí, že hybridní pohon je již plně etablovanou alternativou ke tradičním palivům. Očekává, že v rámci hybridů bude Auris Touring Sports pokryje 20% prodejů. V rámci evropského trhu pak dokonce počítá s tím, že hybridní kombík bude tvořit téměř polovinou prodaných aut s tímto druhem pohonu.

První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 26 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test ext 18První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 27 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test ext 19První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 28 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test ext 20

Jeho fungování v rámci Aurisu se plně věnoval kolega a já vás opět odkáži na jeho test hatchbacku, u kombíku se projevoval zcela stejně. Ve srovnání s konvenčnějšími sourozenci se hybridní verze odlišovala docela výrazně. Možná už jste to někdy poznali na vlastní kůži, ale pokud ne, věřte že jsou auta, která vám hned po rozjezdu naznačí, že byste v nich měli zapomenout na aktivní jízdu. Přesně tak, a hlavně zcela v kontrastu s prvně testovanou jedna-šestkou, na mě zapůsobil hybrid již po pár prvních kilometrech. Začíná to řízením, které velmi připomíná v prvním testu zmíněný Playstation. Ve volantu necítíte vůbec nic, jakoby k němu kola vůbec nebyla připojena. Pokračuje to pedálem, který obvykle nazýváme plyn. Tady je to opět jen ovladač bez špetky pocitu napojení na zbytek auta. Naštěstí alespoň v brzdovém pedálu lze něco cítit. Hračičkové na něm mohou zkoumat, jestli brzdí jen prostřednictvím elektrické soustavy, nebo jestli už se zapojily i brzdy na kolech.

Sice je to nejsilnější varianta, svou povahou ale nejvíce vybízí k defenzívní a spíše pomalé jízdě. K nějakým zrychlením ji stejně vyburcujete jen po znatelném úsilí a rozhodně vás u toho nebude těšit pohled na ukazatel spotřeby. Papírově se má jednat o nejúspornější variantu v nabídce, v praxi, při meziměstských přesunech stálými rychlostmi, byla spotřeba na nehybridních 6,7 l/100 km. V ryze městském provozu to bude pravděpodobně lepší, ale k tomu jsme příležitost nedostali.

První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 29 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test ext 21První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 30 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test ext 22První test Toyota Auris Touring Sports 2013: mezi východem a západem - 31 - Toyota Auris Touring Sports 2013 test ext 23

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.