První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh

Nejvýraznější z městských trojčat přichází po devíti letech v novém kabátě. Díky mutačnímu genu X a technice ho lze milovat i nenávidět.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh

26.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejvýraznější z městských trojčat přichází po devíti letech v novém kabátě. Díky mutačnímu genu X a technice ho lze milovat i nenávidět.

Podvozek fandí spíše komfortu

Aygo dostalo do vínku s novou generací i značně přepracovaný podvozek, který čítá například silnější stabilizátory, nově odladěné tlumiče a pružiny plus novou torzní příčku. Navzdory stále stejnému rozvoru se nyní pere se silnicí spolu s nepatrně větším rozchodem kol, což má blahý vliv na jeho stabilitu ve vyšších rychlostech. Celkově se mi zdá, že je o řád měkčí a to platí i pro verze na patnáctipalcových kolech. Výsledkem je subjektivně větší míra pohodlí pro posádku, i když ruku v ruce s tím i menší odhodlanost prosmýknout se nadšeně zatáčkou. Příznivci řezání zákrut přesto nepřijdou úplně zkrátka ani tentokrát.

Nerovnosti a zejména příčné prahy zvládne Aygo se vztyčenou hlavou, se všemi se vypořádává navýsost dobře. V nástrahách městské džungle - třeba na kočičích hlavách - to dozajista nebude jiné, navíc spolu s kompaktními rozměry i zcela snadné. Z míry ho dokážou vyvést až výraznější výmoly a vlnky, kdy se záď začne pomalu vychylovat z navolené stopy, ale to už se skutečně bavíme o režimech jízdy, pro které není vůz podobného ražení od podstaty postaven. Nějaké hrátky s deaktivovatelným protiprokluzem a stabilizačním systémem vůbec není třeba zkoušet. Přilnavost neztrácely použité ekologické pneumatiky ani na mokru.

První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh - 38 - Prvni test Toyota Aygo 2014 oficial 25První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh - 39 - Prvni test Toyota Aygo 2014 oficial 31První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh - 40 - Prvni test Toyota Aygo 2014 oficial 40

Přilnavostí a ochotou k zatáčení malá Toyota spíše příjemně překvapí než zarmoutí a je znát, že máme co do činění s tužším autem než byl předchůdce. Nejsem si tak úplně jistý pouze použitým řízením, kterému asistuje i tentokrát elektrický posilovač. Automobilka o něm prohlašuje, že je nyní strmější, ovšem nemůžu se zbavit dojmu, že ztratil další porci zpětné vazby a spolu s tím i přímočarost, tedy přirozenost. Chvílemi mi ono přeposilované řízení připadalo až nepřesné, ovšem s přibývající dávkou ujetých kilometrů jsem se na něj dokázal adaptovat. Na obranu opět musí zaznít, že tohle není řidičský nástroj, ale auto, které poslouží místo linek metra, autobusů a tramvají.

Při prudkém brzdění se vůz necítí úplně ve své kůži, ale decelerací přesvědčí, že zvládne navzdory zadním bubnům i delší klesání bez výraznějších ztrát účinku. Dávkování brzdného účinku je snadnější než operace se spojkovým pedálem, i reakce na sešlápnutí plynu jednoznačně poukazují na typické atmosférické plnění, což lze vítat s otevřenou náručí. Celkový dojem z jízdy je zkrátka až na těch pár drobností poměrně dobrý, třebaže ne o tolik lepší než očekávání. Jakými dalšími argumenty může nové Aygo přesvědčovat? Na prvních příčkách bude jistě docela bohatá výbava.

První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh - 41 - Prvni test Toyota Aygo 2014 oficial 23První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh - 42 - Prvni test Toyota Aygo 2014 oficial 33První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh - 43 - Prvni test Toyota Aygo 2014 oficial 37

Standard ujde, přesto je lepší připlatit

Stejně jako v první generaci je na výběr dvojice karosérií. Pokud by to bylo na mně, jednoznačnou volbu by představovalo pětidvířko, u něhož si za pár zadních dveří připlácíte přesně deset tisíc korun. Bereme-li v potaz už tak dost skromný prostor v zadní části vozu, není lepší varianty, přidáme-li k tomu navíc nový výraznější vzhled nebude třídvířko v podstatě v ničem poutavější.

Základní výbava označená pomocí písmena x přiváží audiosoustavu s dvojicí reproduktorů a připojením pomocí AUX či USB, dále třeba LED světla pro denní svícení, stabilizační systém, pomocníka pro rozjezd do kopce, čtrnáctipalcová kola s poklicemi, elektrická přední okénka, vyhřívané zadní okno, šest airbagů, dva ISOFIXy a dálkově ovládané centrální zamykání. To vše od 209 900 korun (třídveřová verze). Jenomže připlatit si k základu lze jedině za manuální klimatizaci (10 tisíc), metalický lak (9 tisíc) a pětiletou ochranu laku (7 500 Kč).

První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh - 44 - Prvni test Toyota Aygo 2014 oficial 51První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh - 45 - Prvni test Toyota Aygo 2014 oficial 52První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh - 46 - Prvni test Toyota Aygo 2014 oficial 54

Bohužel se tak připravíte o lesklé dekory exteriéru i interiéru, lakovaná elektricky stavitelná zrcátka a také třeba kožený volant. Nezmínil jsem například ještě výkonnější audioaparturu, otáčkoměr, ovládání na volantu, klimatizaci, dotykový displej s couvací kamerou. Lepší volbou je tedy jednoznačně vyšší výbava x-play, která je výchozím bodem pro všechny další zákaznické úpravy. Příplatek 20 tisíc se tak zdá být docela samozřejmý a žádaný, ušetřit tuto sumu může zákazník třeba při upuštění od robotizované převodovky. X-play se totiž vyznačuje nejen většími koly a harmoničtějším vzhledem, ale také širší škálou individualizací vzhledu.

V tomto stupni výbavy se nabízí paket x-look s předními mlhovkami a koly z lehkých slitin (10 tisíc) i x-smart s bezklíčkovým přístupem (první v segmentu), automatickou klimatizací a osvětlením zavazadelníku (10 tisíc). Pro opravdu náročné je tu nejvíce naspecifikované Aygo x-wave s velkou stahovací střechou a polokoženým čalouněním, které může být za 20 tisíc neahrazeno celokoženým s výhřevem - taktéž dosud nevídaný prvek segmentu supermini. S takovým elegánem se ale dostanete klidně na 330 tisíc, což už není na poměry třídy rozhodně málo peněz.

Škoda dalších slov, bližší informace najdete v kompletním ceníku (PDF, 800 kB), který si můžete stáhnout z oficiálních stránek. O výhodnějších edicích ušitých na míru českým zákazníkům už také byla řeč, proto jen pro úplnost přikládám i jejich samostatný ceník (PDF, 867 kB). Konfigurace barev veškerých dekorů přímo na míru bude nabízena prostřednictvím paketů OUTstand a OUTglow zaměřených dle názvu jednoznačně na exteriér, které doplňujě INspire a INtense pro interiér. Pokusím se to teď celé stručně shrnout.

První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh - 47 - Prvni test Toyota Aygo 2014 vlastni 57První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh - 48 - Prvni test Toyota Aygo 2014 vlastni 58První test Toyota Aygo 2014: X-Man bez výjimečných vloh - 49 - Prvni test Toyota Aygo 2014 vlastni 61

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše