První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne

Faceliftované mini se pyšní novou přídí, lepším podvozkem a kvalitnějším interiérem. Zábavu ale čekejte hlavně u verze 1,33 VVT-i.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne

28.7.2014 | Petr Prokopec | 5 příspěvků

První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Faceliftované mini se pyšní novou přídí, lepším podvozkem a kvalitnějším interiérem. Zábavu ale čekejte hlavně u verze 1,33 VVT-i.

Benzinová verze podporuje živelnost, nikoliv apetit

Zatím by se tedy mohlo zdát, že mne modernizovaná Toyota Yaris nadchla venkovním vzhledem a kvalitně poskládaným interiérem, nikoliv však jízdními vlastnostmi. Tak bych to ovšem klasifikovat nechtěl. Jde spíše o to, že hybridní provedení není mým šálkem kávy. Jsem totiž mnohem raději pánem auta, než aby to přebíralo kontrolu nad mým jízdním stylem. Stačí ale přesun za volant verze osazené 1,33litrovým benzinovým čtyřválcem a šestistupňovou manuální převodovkou, a rázem je vše jinak. Na předchozí modely Turbo a T-Sport sice ani toto provedení nemá, to ovšem neznamená, že by nenabídlo alespoň část jejich charakteru.

Papírové technické údaje sice naznačují, že při akceleraci z klidu na stovku je Yaris poháněný benzinovým čtyřválcem pouze o desetinu sekundy rychlejší než hybridní provedení, vy však máte pocit mnohem výraznějšího pokoření alternativního pohonu. Jelikož totiž výkon 99 koní i točivý moment 125 Nm jsou umístěny ve vyšších otáčkách, logicky se k nim musíte dopracovat. A to znamená patřičné přidržení plynového pedálu u země, výsledkem čehož je postupně se zrychlující tempo (zatímco hybridní verze se může díky elektrickým 169 Nm odpíchnout prakticky od volnoběhu, poté ale začíná ztrácet dech). To navíc doprovází mnohem příjemnější zvuk, pročež si motor dovolíte vytáčet i ve chvílích, kdy to není tak úplně potřeba. Ani v ten moment přitom nekoketujete s vysavačem bankovního účtu, při razantnějším tempu si totiž Yaris 1,33 Dual VVT-i řekne v průměru o nějakých 5,5 až 6 litrů na sto kilometrů.

První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne - 25 - Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i 2014 prvni test oficialni foto 09První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne - 26 - Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i 2014 prvni test oficialni foto 12První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne - 27 - Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i 2014 prvni test oficialni foto 14

Mimo to je tu celkově mnohem příjemnější a transparentnější chování. Od brzd dostáváte stejnou odezvu za všech situací, zavěšení pak musí pracovat s celkovou hmotností nižší o 55 kilo. Manuál vám navíc dovolí ponechat před zatáčkou otáčky přesně na té úrovni, na jaké chcete, díky čemuž můžete mnohem lépe ovládat. jízdě po dálnici pak tato motorizace zvládne 175kilometrové tempo, čímž hybridní provedení sice překonává pouze o 10 km/h, uvnitř však v dané chvíli vládne mnohem větší klid. Je ale třeba zmínit, že při nezatíženém zadku budete svědky o trochu výraznějšího bouchání zadní nápravy. Není to ovšem nic, s čím by se nedalo žít nebo s čím by se nezvládnul vypořádat audio systém s nepatrně navýšenou hlasitostí. Jinak lze ale na podvozek opravdu pět pouze chválu, s německými silnicemi i dlažebními kostkami se vyrovnal pomalu jako sedany a limuzíny od Lexusu. Musím ovšem zdůraznit, že vozovky u našich západních sousedů jsou mnohem kvalitnější než ty naše. Je tedy dost možné, že co v Německu vypadalo na prémiovou ligu, bude v České republice sotva stačit na lepší mainstream.

V tomto směru vám samozřejmě osvětu poskytnou kolegové, jakmile dostanou příležitost otestovat vůz v českých luzích a hájích. Já tak již mohu pouze porovnat cenovou stránku věci (ceníky lze stáhnout za stránek českého zastoupení jak pro hybridní (PDF 925 kB), tak standardní (PDF 847 kB) provedení), která opětovně vyznívá ku prospěchu verze 1,33 Dual VVT-i. Zatímco totiž hybridní provedení startuje na částce 364 900 Kč, za benzinový Yaris dáte 284 900 Kč. Pravda, oželet sice budete muset některé prvky výbavy (přestože základ se u obou modelů nazývá Power), ty však lze za malý peníz dokoupit. Toyota totiž aktuálně nabízí několik paketů, u kterých lze (vždy jen u jednoho na jeden vůz) sáhnout po zvýhodnění 10 000 Kč. Pokud tedy chcete mít na obou nápravách namontovaná 15palcová kola, jež má Yaris Hybrid v základu, postačí vám 5 000 Kč. Navíc v takové chvíli dostanete lité ráfky, zatímco s dráty a cívkami přicházejí „plecháče“.

První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne - 28 - Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i 2014 prvni test oficialni foto 15První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne - 29 - Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i 2014 prvni test oficialni foto 18První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne - 30 - Toyota Yaris 1,33 Dual VVT-i 2014 prvni test oficialni foto 19

Diesel a benzinový tříválec jen v krajní nouzi

Vyjma dosud probraných pohonných ústrojí můžete sáhnout také po Toyotě Yaris osazené dieselovou čtrnáctistovkou či benzinovým litrovým tříválcem. Ten byl v rámci faceliftu opravdu zásadně vylepšen a nyní nabízí 37procentní tepelnou účinnost (tím se rozumí procento energie obsažené v palivu převedené na mechanickou energii). Další úpravy se dotkly variabilního časování ventilů, mimo ně ale došlo i na přepracování sacích kanálů i pístů, vlivem zdvihátek ventilů potažených směsí DLC (Diamond Like Carbon) se pak snížilo také tření. Výsledkem je kombinovaná spotřeba pouhých 4,1 l/100 km či pro západ Evropy podstatnější míra emisí CO2 95 g/km. V takovém Londýně tak budou moci majitelé tohoto provedení do centra bez placení poplatku.

Spotřeba paliva a nízké provozní náklady jsou ovšem věc jedna, jízdní dynamika je věc druhá. Při pohledu na akceleraci z klidu na stovku, jež zabere 15,3 sekundy, totiž člověka napadne, zda jej náhodou ve městě nebudou předjíždět děti na skateboardech. Asi proto není divu, že jízdu v tomto modelu jsem si nechal ujít právě ve prospěch benzinového čtyřválce a hybridu. Slabá jízdní dynamika či časová nouze ale nebyly jedinými důvody. Podle českého zastoupení Toyoty totiž litrový tříválec nebude patřit mezi bestsellery, spíše je v nabídce do počtu. Prim bude hrát Yaris 1,33 Dual VVT-i, kterému má nově více zákazníků (české zastoupení počítá s 20 procenty) přetáhnout hybridní provedení.

Co jsem přitom uvedl v rámci „politických“ důvodů o litrovém tříválci, to beze zbytku platí také o turbodieselu 1,4 D-4D. Ani ten nebude kupodivu v sazomilovném Česku prodejním šlágrem, což má dozajista souvislost s cenou. Ta první totiž startuje na sumě 379 900 Kč, díky čemuž je i Yaris Hybrid levnější. Sice v takové chvíli dostáváte úroveň výbavy Active, která již počítá s litými patnáctkami nebo panoramatickou střechou, druhý zmiňovaný prvek ale dozajista není tím, po čem by prahlo srdce českého chalupáře. V rámci papírové spotřeby je pak na tom toto provedení hůře (3,8 l/100 km) než to hybridní, výhodou přitom není ani míra emisí CO2 (99 g/km).

První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne - 31 - Toyota Yaris Hybrid 2014 prvni test oficialni foto 21První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne - 32 - Toyota Yaris Hybrid 2014 prvni test oficialni foto 25První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne - 33 - Toyota Yaris Hybrid 2014 prvni test oficialni foto 33

Diskuze 5 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše