Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Toyota Yaris 2014: hybrid neurazí, benzin těší, diesel ne
28.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Faceliftované mini se pyšní novou přídí, lepším podvozkem a kvalitnějším interiérem. Zábavu ale čekejte hlavně u verze 1,33 VVT-i.
Přehled kapitol
Benzinová verze podporuje živelnost, nikoliv apetit
Zatím by se tedy mohlo zdát, že mne modernizovaná Toyota Yaris nadchla venkovním vzhledem a kvalitně poskládaným interiérem, nikoliv však jízdními vlastnostmi. Tak bych to ovšem klasifikovat nechtěl. Jde spíše o to, že hybridní provedení není mým šálkem kávy. Jsem totiž mnohem raději pánem auta, než aby to přebíralo kontrolu nad mým jízdním stylem. Stačí ale přesun za volant verze osazené 1,33litrovým benzinovým čtyřválcem a šestistupňovou manuální převodovkou, a rázem je vše jinak. Na předchozí modely Turbo a T-Sport sice ani toto provedení nemá, to ovšem neznamená, že by nenabídlo alespoň část jejich charakteru.
Papírové technické údaje sice naznačují, že při akceleraci z klidu na stovku je Yaris poháněný benzinovým čtyřválcem pouze o desetinu sekundy rychlejší než hybridní provedení, vy však máte pocit mnohem výraznějšího pokoření alternativního pohonu. Jelikož totiž výkon 99 koní i točivý moment 125 Nm jsou umístěny ve vyšších otáčkách, logicky se k nim musíte dopracovat. A to znamená patřičné přidržení plynového pedálu u země, výsledkem čehož je postupně se zrychlující tempo (zatímco hybridní verze se může díky elektrickým 169 Nm odpíchnout prakticky od volnoběhu, poté ale začíná ztrácet dech). To navíc doprovází mnohem příjemnější zvuk, pročež si motor dovolíte vytáčet i ve chvílích, kdy to není tak úplně potřeba. Ani v ten moment přitom nekoketujete s vysavačem bankovního účtu, při razantnějším tempu si totiž Yaris 1,33 Dual VVT-i řekne v průměru o nějakých 5,5 až 6 litrů na sto kilometrů.
Mimo to je tu celkově mnohem příjemnější a transparentnější chování. Od brzd dostáváte stejnou odezvu za všech situací, zavěšení pak musí pracovat s celkovou hmotností nižší o 55 kilo. Manuál vám navíc dovolí ponechat před zatáčkou otáčky přesně na té úrovni, na jaké chcete, díky čemuž můžete mnohem lépe ovládat. jízdě po dálnici pak tato motorizace zvládne 175kilometrové tempo, čímž hybridní provedení sice překonává pouze o 10 km/h, uvnitř však v dané chvíli vládne mnohem větší klid. Je ale třeba zmínit, že při nezatíženém zadku budete svědky o trochu výraznějšího bouchání zadní nápravy. Není to ovšem nic, s čím by se nedalo žít nebo s čím by se nezvládnul vypořádat audio systém s nepatrně navýšenou hlasitostí. Jinak lze ale na podvozek opravdu pět pouze chválu, s německými silnicemi i dlažebními kostkami se vyrovnal pomalu jako sedany a limuzíny od Lexusu. Musím ovšem zdůraznit, že vozovky u našich západních sousedů jsou mnohem kvalitnější než ty naše. Je tedy dost možné, že co v Německu vypadalo na prémiovou ligu, bude v České republice sotva stačit na lepší mainstream.
V tomto směru vám samozřejmě osvětu poskytnou kolegové, jakmile dostanou příležitost otestovat vůz v českých luzích a hájích. Já tak již mohu pouze porovnat cenovou stránku věci (ceníky lze stáhnout za stránek českého zastoupení jak pro hybridní (PDF 925 kB), tak standardní (PDF 847 kB) provedení), která opětovně vyznívá ku prospěchu verze 1,33 Dual VVT-i. Zatímco totiž hybridní provedení startuje na částce 364 900 Kč, za benzinový Yaris dáte 284 900 Kč. Pravda, oželet sice budete muset některé prvky výbavy (přestože základ se u obou modelů nazývá Power), ty však lze za malý peníz dokoupit. Toyota totiž aktuálně nabízí několik paketů, u kterých lze (vždy jen u jednoho na jeden vůz) sáhnout po zvýhodnění 10 000 Kč. Pokud tedy chcete mít na obou nápravách namontovaná 15palcová kola, jež má Yaris Hybrid v základu, postačí vám 5 000 Kč. Navíc v takové chvíli dostanete lité ráfky, zatímco s dráty a cívkami přicházejí „plecháče“.
Diesel a benzinový tříválec jen v krajní nouzi
Vyjma dosud probraných pohonných ústrojí můžete sáhnout také po Toyotě Yaris osazené dieselovou čtrnáctistovkou či benzinovým litrovým tříválcem. Ten byl v rámci faceliftu opravdu zásadně vylepšen a nyní nabízí 37procentní tepelnou účinnost (tím se rozumí procento energie obsažené v palivu převedené na mechanickou energii). Další úpravy se dotkly variabilního časování ventilů, mimo ně ale došlo i na přepracování sacích kanálů i pístů, vlivem zdvihátek ventilů potažených směsí DLC (Diamond Like Carbon) se pak snížilo také tření. Výsledkem je kombinovaná spotřeba pouhých 4,1 l/100 km či pro západ Evropy podstatnější míra emisí CO2 95 g/km. V takovém Londýně tak budou moci majitelé tohoto provedení do centra bez placení poplatku.
Spotřeba paliva a nízké provozní náklady jsou ovšem věc jedna, jízdní dynamika je věc druhá. Při pohledu na akceleraci z klidu na stovku, jež zabere 15,3 sekundy, totiž člověka napadne, zda jej náhodou ve městě nebudou předjíždět děti na skateboardech. Asi proto není divu, že jízdu v tomto modelu jsem si nechal ujít právě ve prospěch benzinového čtyřválce a hybridu. Slabá jízdní dynamika či časová nouze ale nebyly jedinými důvody. Podle českého zastoupení Toyoty totiž litrový tříválec nebude patřit mezi bestsellery, spíše je v nabídce do počtu. Prim bude hrát Yaris 1,33 Dual VVT-i, kterému má nově více zákazníků (české zastoupení počítá s 20 procenty) přetáhnout hybridní provedení.
Co jsem přitom uvedl v rámci „politických“ důvodů o litrovém tříválci, to beze zbytku platí také o turbodieselu 1,4 D-4D. Ani ten nebude kupodivu v sazomilovném Česku prodejním šlágrem, což má dozajista souvislost s cenou. Ta první totiž startuje na sumě 379 900 Kč, díky čemuž je i Yaris Hybrid levnější. Sice v takové chvíli dostáváte úroveň výbavy Active, která již počítá s litými patnáctkami nebo panoramatickou střechou, druhý zmiňovaný prvek ale dozajista není tím, po čem by prahlo srdce českého chalupáře. V rámci papírové spotřeby je pak na tom toto provedení hůře (3,8 l/100 km) než to hybridní, výhodou přitom není ani míra emisí CO2 (99 g/km).
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Policie vytáhla z řeky BMW, které pod vodou strávilo nejmíň 35 let. Podívejte se, co z něj zbylo
před 10 hodinamiNěco je hodně špatně, když 843koňový hybrid dokola prohrává souboje s o 220 koní slabším spalovacím „primitivem”
včeraBugatti předvádělo svůj úchvatný nový model bez jakékoli natahovací střechy, pak ale začalo pršet
3.6.2023
Nejnovější články
Zákazníci Tesly zuří, firma jim nově začala dodávat auta s téměř vybitými bateriemi
před 3 hodinami59metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč
před 4 hodinamiV zemi zaslíbené elektromobilům se lidé stále více vrací k ojetým dieselům, je to smutný obraz doby
před 6 hodinamiStellantis už připouští, že na nová auta lidé nebudou mít, otevírá si zadní vrátka k jinému řešení
před 7 hodinamiElektromobily trápí další přehlížený problém, „upíří vysávání” dramaticky devastuje jejich efektivitu
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobil vysává 06.06. 17:30 - Vláďa 65
- Cyklistické vlákno 06.06. 17:12 - Brus
- berlingo rifter proace city combo 06.06. 14:27 - tomaster76
- S větrem ve vlasech.... 06.06. 14:04 - Snowman000
- Lampárna (stěžovatelna) 06.06. 12:01 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 06.06. 09:13 - Vrooom
- Elektromobily a vse kolem nich 06.05. 18:16 - abgx1
- Chlubítko univerzální 06.05. 14:22 - mattonecz