Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test VW Arteon 2,0 TSI 4Motion: Superb po návštěvě u německého krejčího
20.8.2017 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Má rozvor i délku Superbu a k tomu přikrčenou siluetu i profil podobný Panamerě. Pustil se VW do vykrádání nápadů svých vlastních značek?
Přehled kapitol
Chybí tomu alespoň dva válce
Měl jsem na chvíli možnost svézt se také se špičkovou dieselovou motorizací disponující výkonem 240 koní a můžu říct, že už tato verze dělá po dynamické stránce více než slušný dojem. Auto má dost síly na to, aby neztrácelo rezervy ani při svižné jízdě, a přestože docela dobře maskuje svou ne zrovna muší váhu přes 1,8 tuny, robustní motor uložený vpředu napříč posouvá těžiště a většinu hmoty citelně dopředu.
Rozhodně z něj bude dobrý dálniční křižník se vším, co k tomu patří, včetně akustického komfortu či spotřeby. K charakteru nového liftbacku však lépe pasuje vrcholná benzínová jednotka.
Na šestiválcový Arteon, o kterém se pořád mluví a existuje i vývojový prototyp, prozatím zapomeňte. To nejlepší, co můžete mít, je známé dvoulitrové TSI o výkonu 280 koní a maximálním točivém momentu 350 newtonmetrů. A není to tak marné, jak by se mohlo při konfrontaci slibných a vzrušujících tvarů s realitou downsizigu zdát.
Že umí toto auto zdolat na 245milimetrových příplatkových dvacítkách a se standardně dodávaným pohonem všech kol stovku za 5,6 sekundy, je jedna věc. Neříká ale mnoho o tom, jak si motor rozumí s převodovkou, jaké jsou jeho projevy nebo celkové sladění se zbytkem. A dlužno dodat, že je zde jen málo důvodů ke stížnostem, tak bychom si je mohli prosvištět hned na úvod.
První výtka směřuje k poněkud plochému zvukovému projevu, což je dáno principiálně, zvláštní ale je, že se příliš nesnaží ani generátor umělého zvuku. To, co bude slyšet posádka při ostřejší akceleraci, není obtěžující anebo únavné, nicméně přirozené audio dobře utlumeného přeplňovaného řadového čtyřválce, což je právě tento případ, postrádá širší rozsah odstínů, hloubku, hluk sání, nemluvě o mechanickém rámusu rozvodů.
A zadruhé - v reakcích na plyn jsou v nižších otáčkách cítit drobné prodlevy, nejsou ale natolik zásadní, abych měl důvod věnovat jim více než pár slov z úvodu této věty. Jinak jde o mnohokrát probíranou jednotku spárovanou tentokrát s ještě lépe zpřevodovaným sedmistupňovým automatem (Superb má o kvalt méně), který myšlenky číst neumí, ale velmi rychle a ochotně reaguje na povely, a i když pravé řidičské potěšení nenabízí, určitě nic ani nekazí.
Dynamice nechybí švih a v celkovém chování dvoulitru je příjemná jiskra, která vám dovolí místy zapomenout na to, jak moc by Arteonu slušela nenucená, distingovaná, kultivovanější a hlavně důstojnější V6, přesto se tento pocit neodbytně vrací s každou vzpomínkou a pohledem na fotky.
Naopak kde TSI nezklame, je jeho spotřeba. Průměr pohybující se od čtrnácti do sedmnácti litrů na stovku je sice hodně vzdálený kombinované tabulkové hodnotě 7,3 l/100 km, pokud to ale nebudete spojovat s typickým jízdním režimem a spíše ten výsledek zasadíte do extrémních podmínek, není to na 280koňovou limuzínu zase tak moc. Při běžnějším, mírně svižném tempu se dá snadno dostat pod deset a opatrnou defenzivní jízdou i k osmi litrům.
Komfort stranou
Nakolik variabilní je platforma MQB, dokazuje nejen rozmanitost modelů využívajících tuto techniku, ale i rozdíly mezi stejnými anebo alespoň podobně navrženými automobily. Zatímco zmiňovaný Superb je primárně oázou komfortu, která se na normálních kolech chová jako létající koberec bez ohledu na aktivovaný sportovní režim podvozku, Arteon plave trochu jiným stylem.
Přesněji řečeno neplave skoro vůbec. V zatáčkách náklonům zcela vzdorovat neumí, spíše se ale za volantem zdá, že místo zakleknutí na vnější kola lehce povystrčí ty na vnitřní straně oblouku a nevzrušeně pokračuje dál. Pokud si ale myslíte, že to musí být zábavné asi jako odpolední čaj v domově důchodců, není to tak docela pravda.
Do jistého momentu je řízení Arteonu monotónní rutinou podle obvyklého vzorce přibrzdit-zatočit-přidat, a protože je volant upovídaný jako první černobílé filmy, můžete se maximálně opájet efektivitou tohoto představení a lehkostí vyplývající z menšího zatížení přídě. Najeďte ale do zatáčky rychlostí, která dovolí odstředivé síle gumové válce utrhnout od asfaltu a velký Volkswagen projeví pozoruhodnou snahu neztrapnit se.
Při příliš ambiciózním nájezdu do utaženějšího oblouku nejdříve podklouznou přední kola, energičtější ubrání plynu však nemá za následek prosté nalezení ztraceného gripu a tupé dokroužení poloměru. Auto přesměrovává výkon a přibrzďuje jednotlivá kola tak, aby došlo k dorovnání trajektorie lehkým skluzem zádě. Je samozřejmě cítit, že vám právě fyzikální zákony pomohla tiše ohnout celá armáda elektronických trpaslíků, ale je v tom i malé uspokojení, že všechny ty jedničky a nuly neměly tendenci utnout tomu všemu tipec hned v zárodku ustřižením výkonu.
Kde prozatím zůstává viset otazník, je komfort jízdy Arteonu na dvacetipalcových kolech. Adaptivní tlumiče odvádí více než dobrou práci a na sporadicky se vyskytujících nerovnostech dané lokality předvedly, že se tak snadno nenechají rozhodit ani sériemi výmolů a děr, zdá se ale, že jsou kalibrované spíše podle německých podmínek než českých reálií. Především náhlé spadnutí kola do prohlubně a následný náraz o ostrou hranu perfektně vyžehlit neumí a i když to nejsou rány spojené s bolestivým syknutím, pneumatiky s vyššími bočnicemi budou schopny vypořádat se s takovým povrchem důstojněji.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Konec jedné éry: Za posledním lidovým autem s 492koňovým V8 se zavřela voda, i když zájem o něj byl do poslední chvíle enormní
dnesPolicista nezvládl pronásledování ujíždějícího auta a havaroval, jeho řidič měl víc štěstí než rozumu
včeraDoba je zlá, když si policisté v označených autech pletou kolegy v těch neoznačených se zločinci a bourají do nich
9.12.2023
Nejnovější články
Jedno z nejlevnějších nových aut posledních let koupíte ojeté ještě levněji, přitom jako správné Mitsubishi vydrží
před 2 hodinamiFord prodává už dva obří motory 7,3 V8 pro osobní auta, Godzilla a Megazilla nabízí až 624 koní od 192 tisíc Kč
před 3 hodinamiEuro NCAP se překvapivě obul do moderních aut, SUV a elektromobily označuje za „problém”
před 5 hodinamiS koupí ojetého dieselu v Německu bychom počkali do příštího roku. Budou levné a mohou být ještě levnější
před 6 hodinamiLitevci začali prodávat své vlastní Porsche 911. Musíte si ho poskládat sami, ušetříte ale miliony
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Poradte auto 6 valec komfortne do 10k € najlepsie benzin 4x4 ale nemusi byt 12.11. 18:26 - rado11
- Benzina paliva 12.11. 18:18 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 12.11. 18:02 - řidičBOB
- BMW Divize 12.11. 15:10 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.11. 10:00 - Truck Daškam
- Tiguan 2009 vs Duster 2010-13 12.11. 08:47 - Ditar7Nadir
- Onboard videa 12.10. 19:38 - brnenska.odchytova
- Samosvorné diferenciály pro BMW 12.10. 17:04 - pavproch