Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test VW Arteon 2,0 TSI 4Motion: Superb po návštěvě u německého krejčího
20.8.2017 | Miro Mihálik | 50 příspěvků
Má rozvor i délku Superbu a k tomu přikrčenou siluetu i profil podobný Panamerě. Pustil se VW do vykrádání nápadů svých vlastních značek?
Přehled kapitol
Chybí tomu alespoň dva válce
Měl jsem na chvíli možnost svézt se také se špičkovou dieselovou motorizací disponující výkonem 240 koní a můžu říct, že už tato verze dělá po dynamické stránce více než slušný dojem. Auto má dost síly na to, aby neztrácelo rezervy ani při svižné jízdě, a přestože docela dobře maskuje svou ne zrovna muší váhu přes 1,8 tuny, robustní motor uložený vpředu napříč posouvá těžiště a většinu hmoty citelně dopředu.
Rozhodně z něj bude dobrý dálniční křižník se vším, co k tomu patří, včetně akustického komfortu či spotřeby. K charakteru nového liftbacku však lépe pasuje vrcholná benzínová jednotka.
Na šestiválcový Arteon, o kterém se pořád mluví a existuje i vývojový prototyp, prozatím zapomeňte. To nejlepší, co můžete mít, je známé dvoulitrové TSI o výkonu 280 koní a maximálním točivém momentu 350 newtonmetrů. A není to tak marné, jak by se mohlo při konfrontaci slibných a vzrušujících tvarů s realitou downsizigu zdát.
Že umí toto auto zdolat na 245milimetrových příplatkových dvacítkách a se standardně dodávaným pohonem všech kol stovku za 5,6 sekundy, je jedna věc. Neříká ale mnoho o tom, jak si motor rozumí s převodovkou, jaké jsou jeho projevy nebo celkové sladění se zbytkem. A dlužno dodat, že je zde jen málo důvodů ke stížnostem, tak bychom si je mohli prosvištět hned na úvod.
První výtka směřuje k poněkud plochému zvukovému projevu, což je dáno principiálně, zvláštní ale je, že se příliš nesnaží ani generátor umělého zvuku. To, co bude slyšet posádka při ostřejší akceleraci, není obtěžující anebo únavné, nicméně přirozené audio dobře utlumeného přeplňovaného řadového čtyřválce, což je právě tento případ, postrádá širší rozsah odstínů, hloubku, hluk sání, nemluvě o mechanickém rámusu rozvodů.
A zadruhé - v reakcích na plyn jsou v nižších otáčkách cítit drobné prodlevy, nejsou ale natolik zásadní, abych měl důvod věnovat jim více než pár slov z úvodu této věty. Jinak jde o mnohokrát probíranou jednotku spárovanou tentokrát s ještě lépe zpřevodovaným sedmistupňovým automatem (Superb má o kvalt méně), který myšlenky číst neumí, ale velmi rychle a ochotně reaguje na povely, a i když pravé řidičské potěšení nenabízí, určitě nic ani nekazí.
Dynamice nechybí švih a v celkovém chování dvoulitru je příjemná jiskra, která vám dovolí místy zapomenout na to, jak moc by Arteonu slušela nenucená, distingovaná, kultivovanější a hlavně důstojnější V6, přesto se tento pocit neodbytně vrací s každou vzpomínkou a pohledem na fotky.
Naopak kde TSI nezklame, je jeho spotřeba. Průměr pohybující se od čtrnácti do sedmnácti litrů na stovku je sice hodně vzdálený kombinované tabulkové hodnotě 7,3 l/100 km, pokud to ale nebudete spojovat s typickým jízdním režimem a spíše ten výsledek zasadíte do extrémních podmínek, není to na 280koňovou limuzínu zase tak moc. Při běžnějším, mírně svižném tempu se dá snadno dostat pod deset a opatrnou defenzivní jízdou i k osmi litrům.
Komfort stranou
Nakolik variabilní je platforma MQB, dokazuje nejen rozmanitost modelů využívajících tuto techniku, ale i rozdíly mezi stejnými anebo alespoň podobně navrženými automobily. Zatímco zmiňovaný Superb je primárně oázou komfortu, která se na normálních kolech chová jako létající koberec bez ohledu na aktivovaný sportovní režim podvozku, Arteon plave trochu jiným stylem.
Přesněji řečeno neplave skoro vůbec. V zatáčkách náklonům zcela vzdorovat neumí, spíše se ale za volantem zdá, že místo zakleknutí na vnější kola lehce povystrčí ty na vnitřní straně oblouku a nevzrušeně pokračuje dál. Pokud si ale myslíte, že to musí být zábavné asi jako odpolední čaj v domově důchodců, není to tak docela pravda.
Do jistého momentu je řízení Arteonu monotónní rutinou podle obvyklého vzorce přibrzdit-zatočit-přidat, a protože je volant upovídaný jako první černobílé filmy, můžete se maximálně opájet efektivitou tohoto představení a lehkostí vyplývající z menšího zatížení přídě. Najeďte ale do zatáčky rychlostí, která dovolí odstředivé síle gumové válce utrhnout od asfaltu a velký Volkswagen projeví pozoruhodnou snahu neztrapnit se.
Při příliš ambiciózním nájezdu do utaženějšího oblouku nejdříve podklouznou přední kola, energičtější ubrání plynu však nemá za následek prosté nalezení ztraceného gripu a tupé dokroužení poloměru. Auto přesměrovává výkon a přibrzďuje jednotlivá kola tak, aby došlo k dorovnání trajektorie lehkým skluzem zádě. Je samozřejmě cítit, že vám právě fyzikální zákony pomohla tiše ohnout celá armáda elektronických trpaslíků, ale je v tom i malé uspokojení, že všechny ty jedničky a nuly neměly tendenci utnout tomu všemu tipec hned v zárodku ustřižením výkonu.
Kde prozatím zůstává viset otazník, je komfort jízdy Arteonu na dvacetipalcových kolech. Adaptivní tlumiče odvádí více než dobrou práci a na sporadicky se vyskytujících nerovnostech dané lokality předvedly, že se tak snadno nenechají rozhodit ani sériemi výmolů a děr, zdá se ale, že jsou kalibrované spíše podle německých podmínek než českých reálií. Především náhlé spadnutí kola do prohlubně a následný náraz o ostrou hranu perfektně vyžehlit neumí a i když to nejsou rány spojené s bolestivým syknutím, pneumatiky s vyššími bočnicemi budou schopny vypořádat se s takovým povrchem důstojněji.
Diskuze 50 příspěvků
Bleskovky
- Tiger Woods těžce havaroval v korejském SUV, uvěznilo jej desítky metrů od místa nárazu
24.2.2021 - Šéf vývoje ostrých Porsche ukázal své auto na denní ježdění, je to bijec v barvě konkurenční značky
23.2.2021 - Souboj německých rodinných stíhaček na mokrém letišti má naprosto jasného vítěze
22.2.2021 - Golfista vyhrál tři auta stejné značky za čtyři měsíce, už neví, co s nimi dělat
20.2.2021 - Americké čištění mnohaproudé dálnice od sněhu je symfonie pro sedm pluhů
19.2.2021
Nejnovější články
- Výroba klíčových modelů Tesly stojí. Firma to nikomu neřekla, zaměstnanci nesmí mluvit
před 6 hodinami - Vrchol luxusu VW nakopl facelift, za lidovější ceny se prodává jako skoro nikdy dříve
před 8 hodinami - Nejspolehlivější levné ojetiny podle Němců: I auta za desítky tisíc mohou vydržet
před 9 hodinami - Slavnému herci ukradli čtyři drahá auta za jediný rok, u dvou zloději použili stejný fígl
před 11 hodinami - Honda padá ke dnu. V EU neprodává skoro nic, klíčový model ničí čistka mezi motory
včera - Jeremy Clarkson řekl, jaké auto lituje, že kdy prodal i jaké by si nikdy nekoupil
včera - Američané zvolili 90 nejbezpečnějších aut dneška. Bodovaly všechny značky, až na jednu
včera - Totálně zrezlé auto nalezené po dekádách ve stodole se v aukci prodalo za 4 miliony
včera - Jaguar páchá sebevraždu, říkají jeho dealeři, zařízne všechny nejprodávanější modely
včera - Slavný zpěvák nakonec před jízdou pil jen trochu, kontroverzní reklama Jeepu je tak zpět
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 21:16 - abgx1
- IT poradna 21:11 - abgx1
- Onboard videa 20:13 - M.Z.
- Škoda Auto obecně 19:48 - řidičBOB
- Octavia IV 17:32 - řidičBOB
- Genevo ONE - Zkušenosti 17:08 - Kavis
- Koronavirus 14:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 14:04 - Lachende Bestien
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 13:29 - pavproch
- iso konektor 08:02 - OndraK123