Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test VW Arteon 2,0 TSI 4Motion: Superb po návštěvě u německého krejčího
20.8.2017 | Miro Mihálik | 1 příspěvek
Má rozvor i délku Superbu a k tomu přikrčenou siluetu i profil podobný Panamerě. Pustil se VW do vykrádání nápadů svých vlastních značek?
Přehled kapitol
Odpověď na úvodní otázku není tak jednoduchá, jak by se jízlivému čtenáři mohlo zdát. Říci na plná ústa, že nový Arteon je okopírovaný Superb s odvážněji navrženou karoserií, by bylo vůči Volkswagenu asi poněkud nefér a příliš zjednodušující vysvětlení. Předně platí, že modulární platforma MQB s motory napříč, na které oba uvedené modely staví, jsou dílem konstruktérů VW, takže co je originál a co kopie, je - myslím - předem dané, i když v tomto případě auta vznikla v opačném pořadí.
Na druhé straně však není ani v nejmenším přehnané tvrdit, že Škoda svou německou matku zjevně inspirovala. Mladoboleslavské vozy už od dob první moderní Octavie ukazovaly, jak umí původní techniku doplnit přidanou hodnotu v podobě více místa v kabině či zavazadelníku a dodnes z této politiky náramně těží. Okřídlené šípy loni prodaly přes 1,1 milionu aut a jsou dvacátou nejprodávanější značkou na světě. Na „východoevropský klon“ to není špatný výsledek.
Tento jiný způsob myšlení, jak z dostupné techniky vytěžit co nejvíce prostoru, vidět především na Superbu, kterému nabídkou místa na zadních sedadlech v podélném směru můžou konkurovat leda tak prodloužené varianty luxusních sedanů o dvě třídy výš, a přestože centimetry navíc nejsou pochopitelně vším, v kombinaci s pátými dveřmi liftbacku vznikl ve škodovce vůz, kterému mohl po praktické stránce konkurovat čtyřdveřový Passat jen stěží.
Ve Volkswagenu mohli tuto snahu české akvizice samozřejmě ignorovat. Nadále si vyrábět svou „lidovou limuzínu“ s prestižnějším logem na přídi a spokojeně sledovat tok peněz na lince Boleslav - Wolfsburg.
Co tuto idylku rozbouralo a zavdalo Volkswagenu příčinu k hlubšímu zamyšlení, můžeme pouze hádat, důvodů ale bylo jistě více. Předně si německý vrcholový management nemohl nevšimnout fakt, že tamní média stavěla český vůz vedle ne zcela obvyklé konkurence. Do hledáčku se tak dostalo BMW řady 5 i Mercedes třídy E, a pokud šlo o srovnatelné motorizace, Superb nezřídka díky poměru cena/velikost na celé čáře vyhrával.
Stejně tak nešlo přehlédnout prodejní neúspěch luxusního Phaetonu, přesun jeho nepřímého a poněkud levnějšího nástupce - Phideonu - do Číny a odtud vyplývající potřebu VW zalátat mezeru na trhu a zároveň zbytečně nerušit kruhy Audi A6 a A8. Jenže jak? Odpověď musela být při pohledu na Superb nasnadě a navíc se tím přímo nabízelo udělat z náhrady za výběhový model CC něco jiného, většího než jen Passat se štíhlejší karoserií.
Docela praktický drsňák
Přitom Superb, respektive většinu důležitých rozměrů shodných s největší škodovkou (jelikož VW spřízněnost s českým modelem logicky ani nenaznačuje), byste na první dobrou při zkoumání Arteonu možná vůbec netipovali.
Jeho výrazný design bude jistě přijímán různě, nicméně kvůli o kus snížené linii zakulacenější střechy, vytaženým bokům, placatější přední kapotě zasahující až do blatníků, zamračeným předním světlometům a bezpočtu horizontálních lamel na přídi opticky dále rozšiřujících beztak „rozkročené“ auto, působí Volkswagen mnohem agresivněji než jeho nevlastní mladoboleslavský sourozenec.
Jestli z něj tohle udělalo ten nejhezčí Volkswagen všech dob, posuďte sami, každopádně bez ironie mám za to, že tohle je s výjimkou různých konceptů pravděpodobně historicky nejodvážněji vypadající produkční model s logem VW na masce chladiče.
Těžko říci, jestli tímto wolfsburská automobilka překročí vlastní stín a dá svým návrhářům volnější ruce, zatím bych na to ale nesázel. Dosud firma stavěla svůj obraz na konzervativním stylu a čistě optikou prodejních výsledků to bylo správné rozhodnutí. Na Arteonu je ale zajímavá ještě jedna věc. Není pouze výsledkem snah vyvolat pozitivní emoce už svým originálním vzezřením, jak by se mohlo zdát.
Kromě rozvoru prodlouženého o pět centimetrů má navíc stejně jako Škoda Superb či první dvě generace Passatu i výklopné páté dveře, což je sympatická snaha uvést na trh nejen osobitý ale také praktický automobil, který by mohl oslovit i věcně uvažující řidiče.
Interiér bez překvapení
Protože zde máme nástupce modelu CC, čtyřdveřové pseudokupé a Gran Turismo v jednom, patrně vás informací o bezrámových oknech nepřekvapím. Co by vás ale mírně zaskočit mohlo, je to, jak relativně málo nápaditý je Arteon (v kontextu se svým exteriérem) uvnitř.
Zatímco zvnějšku nezůstal pověstný kámen na kameni, v kabině najdete jednoduše řečeno Passat. Nechápejte to jako trpké zklamání. Čistě pragmaticky dostanete naservírovaný funkčně známý a až na několik výjimek bezchybně navržený koncept sestavený z kvalitně zpracovaných materiálů. Subjektivně jsem se ale nemohl zbavit dojmu, že tohle prostě nestačí a auto zůstalo v půli cesty k tomu, aby mohlo naprosto sebevědomě pomrkávat na zákazníky Audi.
Nemůžu vyloučit, že byl právě tohle záměr. VW jistě nepotřebuje ke štěstí kanibalizaci a zbytečně poslouchat nepříjemné stížnosti z Ingolstadtu. Stejně to ale na palubě Arteonu mohlo vypadat malinko jinak, hodnotněji. Ta troufalá karoserie by si to zasloužila. Zamrzí hlavně levnější varianta head-up displeje, která musí promítat své údaje na výklopný štít, místo aby je zobrazovala přímo na čelní okno. A možná mohla být nepatrně větší schránka před voličem automatu s indukčním dobíjením pro mobily. Nejnovější telefony o velikosti pádla to budou mít natěsno anebo se vůbec nevejdou.
Kde Arteon naopak exceluje, je prostor pro posádku a její zavazadla. Přední sedadla jsou příjemně nízko a poskytují slušnou boční oporu, vzadu si pak opět nelze nevzpomenout na Superb. Ve škodovce možná najdete o pár milimetrů více místa pro kolena, pokud ale nemáte ve zvyku sedět s nohou přehozenou přes nohu, stejně si toho nevšimnete. Co mně překvapilo více, byl prostor nad hlavou.
Volkswagenu schází ve srovnání s mladoboleslavským vrcholným modelem na výšku skoro dva centimetry a od béčkových sloupků se jeho střecha svažuje mnohem strměji. Přesto se mých ne právě skromných 195 cm spokojeně složilo samo za sebe. Tím nevylučuji, že se někdo se stejnou výškou ale delším trupem nebude opírat o strop, kdokoli blíže průměru ale strádat nebude.
Podobně velkorysý je i kufr. Nebudu vás obtěžovat jeho přesným objemem, ten si najdete v tabulce na konci testu. Omezím své konstatování pouze na to, že majitelé budou mít spíše problém dosáhnout na předměty zatoulané k opěradlům zadních sedaček tak, aby se neušpinili o nárazník, než že by museli nějakou tu tašku nechávat kvůli nedostatku místa doma. Tím je snad řečeno vše.
Následující >1 / 4
Diskuze 1 příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry