Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test VW Golf Variant R, GTD a Alltrack: tři nové tváře všeuměla
3.5.2015 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ videa) Jsou jako bratři v triku. Sdílejí stejný základ, každý má ale v rukávu docela jiné trumfy.
Přehled kapitol
Golf GTD Variant - maratonci jsou také sportovci
Chcete opravdu vědět, jaký je Golf Variant GTD? Přečtěte si naši předloňskou recenzi Octavie RS TDI. Přečetli? Vše jasno? Tváříte se překvapeně, nezbude tedy, než se mu přece jen věnovat trochu víe do hloubky. Je to jedno z těch aut, které svým vzhledem a označením chce vyvolat dojem, že bylo vynalezeno téměř automobilové perpetuum mobile. Pod kapotou úsporný nafťák, vizáž sportovce, to zní jako recept na ideální vůz pro šetřivé petrol... vlastně dieselheady. Na jednu nádrž na Nordschleife, tam celý víkend jezdit na druhou a na třetí zase dojet zpět domů. No mohlo by se to podařit a mohl by to být príma výlet, už zmiňované RS TDI ukázalo, že se tam neztratí a já si jsem jist, že v případě GTD to nebude jinak. Ovšem radost to bude tak trochu jiného druhu než v případě třeba eRka.
Vzhledově GTD už tradičně navazuje na GTI. Srovnáte-li si přídě, jedinými rozdíly jsou absence červeného proužku a bachratější písmenko na konci zkratky. Záď už se ale tváří mnohem civilněji, dokonce na ní nenajdete nic na způsob falešné koncovky jako u Octavie. Decentní zdvojená koncovka přece stačí. Pak už jen zmínit velká kola a o 15 mm nižší světlou výšku a popis vnějších znaků je vyčerpán. Ve tmavé barvě je to prostě zase jen další Golf, nic speciálního.
Uvnitř opět pokračuje GTI písnička včetně toho, že látkové potahy výborných sedadel mají károvaný vzor, jen opět bez červené linky. Také zploštělý volant a černé čalounění stropu jsou stejné. Opravdu je to GTI s nafťákem? Ne, není, má jeho atributy, ovšem osobnost zcela jinou. GTI je opravdový univerzál - rychlý, pohodlný, dokonce i umí být zábavný, nejsilnější stránka GTD je ale jinde. Je jí stejně jako v případě Octavie RS TDI kombinace výborně odladěného podvozku a naftového motoru. Kruhem se dostáváme na začátek. GTD je rychlý běžec na dlouhé tratě a na běžné silnice tak přenáší to, co umožňuje dýzlům úspěchy v Le Mans. Nejsou nejrychlejší, ale méně často musí zastavovat v boxech pro palivo.
Jak už bylo řečeno, jedním z trumfů GTD je jeho podvozek. Už první přesednutí z Alltracku na sedadlo položené o znatelných 45 mm níže naznačilo, že toto bude na silnici jiný šálek čaje. Stejně jako v tam jsem DCC nastavil na Comfort a hned po rozjetí cítil výrazně lepší schopnost kol kopírovat povrch. GTD je měkčí, plavnější, přitom stabilnější. Na dálnici potřebujete jeho vedení věnovat citelně nižší energii než u oplastovaného sourozence. Mimo dálnice bude velmi záležet, jestli jste na rychlé silnici s otevřenými oblouky, kterými auto projíždí stylem čtyřbobu v ledovém korytu nebo vyrazíte na horskou silničku se spoustou uzavřených zatáček. Právě mezi těmito dvěma druhy silnice se láme chleba, na prvních je GTD suverén, na druhých jen baletkou s kanadami na nohou. Musíte brzdit dříve, povolit brzdu nějaký ten moment před apexem a dovolit tak karoserii narovnat se a odlehčit příď. Pak můžete GTD poslat do zatáčky a ono se tam opravdu vydá. Pokud to nedodržíte a brzdíte do poslední chvíle, místo do středu oblouku zamíříte po tečně ven.
To vše je samozřejmě dáno těžkým motorem pod přední kapotou. Tím je tatáž jednotka, kterou byla vybavena již zmiňovaná Octavia RS TDI. Jeho projev je zcela totožný v obou autech. Do 2 000 ot/min. se mu do práce moc nechce, nad nimi až do 4 500 žije naplno a pak u dojde dech. Tomu jsou přizpůsobeny i převody obou dostupných šestistupňových převodovek a při správném řazení lze vždy mít k dispozici nejen slušnou porci výkonu, ale také akustickou pohodu. V tomto ohledu Volkswagen odvedl velký kus práce, pryč jsou časy nýtujících a dunících tédéíček, po zvukové stránce panuje v kabině GTD opravdová pohoda. To ale jen za podmínky, že se v nabídce jízdních režimů vyhnete variantě Sport. V ní se spolu s motorem rozezvučí i „soundaktor” pod předním sklem a začne tvrdit muziku. Výsledný zvuk není ani pěkný, ani zajímavý a ani příjemný.
Nejlepší tak je zvolit Individual, podvozek nechat na Comfort, řízení na Normal a motor si dát na Sport. Pak můžete naložit co se jen vejde a vyrazit na dlouhý výlet třeba právě na Nordschleife. Jen tam asi nedojedete na tu jednu nádrž. Teoretický dojezd na dostupných 50 l nafty sice je více než 1 000 km, ovšem toho na dálnici těžko dosáhnete.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sachsenring bez «Bestie» včera 19:35
- Pre Sachsenring včera 10:00
- Pre Donington 9.7.2025
- BMW R12 Toprak Passion: stavba od brněnských FSB Motor Works 9.7.2025
- Časový program Grand Prix Sachsenringu 9.7.2025
Nejnovější články
Japonci dál posouvají možnosti nového řešení spalovacího motoru. S téměř nulovými emisemi ho nasadí ve světové rallye
před 59 minutamiOjetá SUV BMW lákají v bazarech na velké motory za malé ceny. Detailní data TÜV ukazují, na co si dát pozor
včeraStudie ukázala, kolik kapacity baterií ztrácí elektromobily postupem času. Tragickou bilanci někteří zkouší podat jako dobrou zprávu
včeraK mání je neobvyklé BMW M3 s posuvnými zadními dveřmi. Vypadá jako rozbité, ale je to speciální tovární úprava
včeraPorsche trvá na tom, že stvořilo nejlepší elektromobil světa. Je to ale nejhůř prodávané auto značky, za 2 roky přišlo o polovinu kupců
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva