Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test VW Passat B8 2015: dále králem
26.10.2014 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ videa) Passat je už léta prodejním lídrem své třídy. Po prvním testu je jasné, že jím i zůstane, neznamená to však, že by vše bylo dokonalé.
Přehled kapitol
MQB je pořád stejné, charakter různých verzí přesto jiný
Jak už zaznělo dříve, osmá generace Passatu je dalším z dlouhé řady produktů koncernu, který stojí na platformě MQB. Kdysi se nám zdálo, že udělat jednu společnou platformu pro tak široký záběr modelů nemůže fungovat, realita a zkušenosti nás usvědčily z omylu a dnes její přítomnost považujeme za příslib, že nás nečeká nic špatného. Z dřívějších testů víme, že auta postavená na MQB umí být čitelná, pohodlná a dokonce i akční. Prozatím jsme ale neměli tu čest s na ní postaveným vozem, jehož EU hmotnost se velmi blíží jedné a třičtvrtě tuny. I proto má Passat ve srovnání třeba s Golfem řadu podvozkových dílů posílených.
První kilometry v biturbové limuzíně v tomto ohledu byly ale zklamáním. Marně jsem kontroloval nastavení systému DCC, opravdu byl zvolen režim Comfort, auto se na nerovnostech nečekaně natřásalo, do kabiny pronikaly výrazné rázy a s příčnými nerovnostmi si nerozumělo. Na zrnitějším povrchu byly i výrazně slyšet pneumatiky. Reputaci si podvozek ale začal zachraňovat už v prvních zatáčkách. Minulé generace Passatu byly známy svou nedotáčivostí, proto jsem je neměl moc v oblibě a ani od novinky jsem nečekal nic jiného.
Ne, mýlil jsem se. S každou další zatáčkou jsem s B8 zrychloval a přední náprava držela, hmotnosti i výkonu navzdory. Postupně jsem se odvažoval přidávat dříve plyn, ale ani aplikace vyšší dávky výkonu nepředstavovala komplikaci. Zde jistě pomáhal i náhražkovitý systém XDS+ (je standardní výbavou od výkonu 162 kW), přesto hlavní roli hrála schopnost nápravy přenést výkon a nedovolit kolům ztratit adhezi. V tomto ohledu se Passat posunul o hodně velký kus dále. Jeho podvozek má velmi neutrální charakter a jeho limit na suchu dalece přesahuje schopnosti a odvahu běžných řidičů. Pro nás ostatní může být jen škoda toho, že stabilizační systém nelze vypnout. Z chování podvozku lze totiž cítit ochotu k akčnímu projevu a asi by nebyl velký problém poslat si Passat dveřmi napřed. Bohužel, jízdu bokem si neužijete ani na sněhu.
Komfort a akustický projev tedy mezi silné stránky podvozku biturbové verze nepatří, jízdní vlastnosti naopak ano. Jednoznačným pozitivem je ale čitelnost a nezáludnost Passatu. Na některá auta si musíte dlouho zvykat a hledat, kam si můžete dovolit zajít. Tady ne. Sednete za volant a od první chvíle vnímáte, co pod vámi auto dělá. Stačilo mi pár zatáček na to, abych mohl začít zkoumat, jak daleko si mohu dovolit zajít při nájezdu a nakolik pomůže spíše práce s volantem či jestli raději pracovat s plynem. Nechci z Passatu dělat řidičské auto, to ne, ale vzhledem k tomu, že to je manažerský sedan, si v něm lze za volantem opravdu užít. Dle těch, kteří už mohli srovnat s novým Mondeem, je v tomto ohledu Němec jednoznačným vítězem.
Passat je samozřejmě vybaven elektromechanickým řízením, jinak by ani nemohl řidiče zastoupit třeba při couvání s vlekem. Při parkování a ve velmi nízkých rychlostech je až nepříjemně lehké, velmi rychle ale ztvrdne a přestože je úplně němé, ani při rychlé jízdě ničemu nepřekáží. Možnost nastaveni tuhosti je samozřejmostí, dokonce ani ve Sportu není přehnaně tuhé tak, jako například v Octavii RS. U biturba je standardně aktivní, tak občas lehce musíte hledat, jak moc je třeba s volantem otočit, ale lze si na to zvyknout. Lépe to asi udělat nešlo.
I když počkejte, omyl, jak říká pan Horáček, mohlo by tu být i lépe. O tom, že mě slabší, manuálně kombíková verze překvapila, jsem už hovořil. Už při večeři jsme se s kolegy novináři nemohli shodnout v otázce akustického projevu a komfortu. Co jsme já a můj spoluřidič kritizovali, jiní chválili. Stává se to běžně, je normální, že testy aut vyznívají různě, ale z diskuze vyplynulo, že to tentokrát opravdu není jen otázkou priorit. Jak jsem pak ráno poznal, pes byl zakopán v testované verzi. Výrazně lehčí obyčejná předokolka se projevovala o úroveň lépe než těžká váha plně vybavené limuzíny. Pryč byly otřesy a hluky, konečně jsme se dočkali toho, jak by se Passat s MQB pod sukněmi chovat měl.
Zlepšený komfort nebyl na úkor jízdním vlastnostem. Právě naopak, jízdně byl kombík výrazně agilnější. Také se u něj opravdu citelně projevovala změna nastavení DCC. V Comfortu byl komfortní, ve Sportu tuhý. Domnívám se, že za vším je potřeba hledat onu čtvrt tunu, se kterou se musí potýkat biturbo. U ní nelze tlumičům dovolit tak razantní změny v charakteristice. Překvapivý byl ale rozdíl v akustickém utlumení podvozku v neprospěch výkonnější verze. Ale i zde jsou nepochybně viníkem přidaná kila.
Neměl bych zapomenout na brzdy. V obou verzích zaslouží pochvalu, přesto ty u biturba mi byly bližší. Navzdory vyšší váze fungovaly bezchybně a přestože dostaly, jak se říká, pořádný kouř a makaly až se z nich opravdu kouřilo, na účinku to znát nebylo. Stále byly výborně čitelné, dávkovatelné a neměly tendenci k přecitlivělosti. Tím právě trpěly brzdy ve slabší verzi. Projevovaly se pro koncern VW typickou přeposilovaností a tím byla horší i jejich ovladatelnost. Bohužel jsme neměli dát jim příležitost pořádně se předvést, těžko se ale ve výdrži budou chovat jinak než u biturba.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024 - Ani Lancia nečeká, že by s elektrickým Ypsilonem uspěla, rychle vytáhla o stovky tisíc levnější spalovací verzi
20.3.2024 - Od letošního 1. října už nesmíte používat zimní pneumatiky s označením M+S
20.3.2024 - Nové prodejní a servisní centrum Porsche v Nizozemsku je hotové, otevřít ale nemůže, není pro něj elektřina
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch