První test VW Passat B8 2015: dále králem

(+ videa) Passat je už léta prodejním lídrem své třídy. Po prvním testu je jasné, že jím i zůstane, neznamená to však, že by vše bylo dokonalé.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test VW Passat B8 2015: dále králem

26.10.2014 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

První test VW Passat B8 2015: dále králem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Passat je už léta prodejním lídrem své třídy. Po prvním testu je jasné, že jím i zůstane, neznamená to však, že by vše bylo dokonalé.

MQB je pořád stejné, charakter různých verzí přesto jiný

Jak už zaznělo dříve, osmá generace Passatu je dalším z dlouhé řady produktů koncernu, který stojí na platformě MQB. Kdysi se nám zdálo, že udělat jednu společnou platformu pro tak široký záběr modelů nemůže fungovat, realita a zkušenosti nás usvědčily z omylu a dnes její přítomnost považujeme za příslib, že nás nečeká nic špatného. Z dřívějších testů víme, že auta postavená na MQB umí být čitelná, pohodlná a dokonce i akční. Prozatím jsme ale neměli tu čest s na ní postaveným vozem, jehož EU hmotnost se velmi blíží jedné a třičtvrtě tuny. I proto má Passat ve srovnání třeba s Golfem řadu podvozkových dílů posílených.

První kilometry v biturbové limuzíně v tomto ohledu byly ale zklamáním. Marně jsem kontroloval nastavení systému DCC, opravdu byl zvolen režim Comfort, auto se na nerovnostech nečekaně natřásalo, do kabiny pronikaly výrazné rázy a s příčnými nerovnostmi si nerozumělo. Na zrnitějším povrchu byly i výrazně slyšet pneumatiky. Reputaci si podvozek ale začal zachraňovat už v prvních zatáčkách. Minulé generace Passatu byly známy svou nedotáčivostí, proto jsem je neměl moc v oblibě a ani od novinky jsem nečekal nic jiného.

První test VW Passat B8 2015: dále králem - 42 - Test VW Passat Variant B8 2008 exterier 01První test VW Passat B8 2015: dále králem - 43 - Test VW Passat Variant B8 2008 exterier 03První test VW Passat B8 2015: dále králem - 44 - Test VW Passat Variant B8 2008 exterier 04

Ne, mýlil jsem se. S každou další zatáčkou jsem s B8 zrychloval a přední náprava držela, hmotnosti i výkonu navzdory. Postupně jsem se odvažoval přidávat dříve plyn, ale ani aplikace vyšší dávky výkonu nepředstavovala komplikaci. Zde jistě pomáhal i náhražkovitý systém XDS+ (je standardní výbavou od výkonu 162 kW), přesto hlavní roli hrála schopnost nápravy přenést výkon a nedovolit kolům ztratit adhezi. V tomto ohledu se Passat posunul o hodně velký kus dále. Jeho podvozek má velmi neutrální charakter a jeho limit na suchu dalece přesahuje schopnosti a odvahu běžných řidičů. Pro nás ostatní může být jen škoda toho, že stabilizační systém nelze vypnout. Z chování podvozku lze totiž cítit ochotu k akčnímu projevu a asi by nebyl velký problém poslat si Passat dveřmi napřed. Bohužel, jízdu bokem si neužijete ani na sněhu.

Komfort a akustický projev tedy mezi silné stránky podvozku biturbové verze nepatří, jízdní vlastnosti naopak ano. Jednoznačným pozitivem je ale čitelnost a nezáludnost Passatu. Na některá auta si musíte dlouho zvykat a hledat, kam si můžete dovolit zajít. Tady ne. Sednete za volant a od první chvíle vnímáte, co pod vámi auto dělá. Stačilo mi pár zatáček na to, abych mohl začít zkoumat, jak daleko si mohu dovolit zajít při nájezdu a nakolik pomůže spíše práce s volantem či jestli raději pracovat s plynem. Nechci z Passatu dělat řidičské auto, to ne, ale vzhledem k tomu, že to je manažerský sedan, si v něm lze za volantem opravdu užít. Dle těch, kteří už mohli srovnat s novým Mondeem, je v tomto ohledu Němec jednoznačným vítězem.

První test VW Passat B8 2015: dále králem - 45 - Test VW Passat Variant B8 2008 exterier 05První test VW Passat B8 2015: dále králem - 46 - Test VW Passat Variant B8 2008 exterier 06První test VW Passat B8 2015: dále králem - 47 - Test VW Passat Variant B8 2008 exterier 08

Passat je samozřejmě vybaven elektromechanickým řízením, jinak by ani nemohl řidiče zastoupit třeba při couvání s vlekem. Při parkování a ve velmi nízkých rychlostech je až nepříjemně lehké, velmi rychle ale ztvrdne a přestože je úplně němé, ani při rychlé jízdě ničemu nepřekáží. Možnost nastaveni tuhosti je samozřejmostí, dokonce ani ve Sportu není přehnaně tuhé tak, jako například v Octavii RS. U biturba je standardně aktivní, tak občas lehce musíte hledat, jak moc je třeba s volantem otočit, ale lze si na to zvyknout. Lépe to asi udělat nešlo.

I když počkejte, omyl, jak říká pan Horáček, mohlo by tu být i lépe. O tom, že mě slabší, manuálně kombíková verze překvapila, jsem už hovořil. Už při večeři jsme se s kolegy novináři nemohli shodnout v otázce akustického projevu a komfortu. Co jsme já a můj spoluřidič kritizovali, jiní chválili. Stává se to běžně, je normální, že testy aut vyznívají různě, ale z diskuze vyplynulo, že to tentokrát opravdu není jen otázkou priorit. Jak jsem pak ráno poznal, pes byl zakopán v testované verzi. Výrazně lehčí obyčejná předokolka se projevovala o úroveň lépe než těžká váha plně vybavené limuzíny. Pryč byly otřesy a hluky, konečně jsme se dočkali toho, jak by se Passat s MQB pod sukněmi chovat měl.

První test VW Passat B8 2015: dále králem - 48 - Test VW Passat Variant B8 2008 Interier 01První test VW Passat B8 2015: dále králem - 49 - Test VW Passat Variant B8 2008 Interier 02První test VW Passat B8 2015: dále králem - 50 - Test VW Passat Variant B8 2008 Interier 04

Zlepšený komfort nebyl na úkor jízdním vlastnostem. Právě naopak, jízdně byl kombík výrazně agilnější. Také se u něj opravdu citelně projevovala změna nastavení DCC. V Comfortu byl komfortní, ve Sportu tuhý. Domnívám se, že za vším je potřeba hledat onu čtvrt tunu, se kterou se musí potýkat biturbo. U ní nelze tlumičům dovolit tak razantní změny v charakteristice. Překvapivý byl ale rozdíl v akustickém utlumení podvozku v neprospěch výkonnější verze. Ale i zde jsou nepochybně viníkem přidaná kila.

Neměl bych zapomenout na brzdy. V obou verzích zaslouží pochvalu, přesto ty u biturba mi byly bližší. Navzdory vyšší váze fungovaly bezchybně a přestože dostaly, jak se říká, pořádný kouř a makaly až se z nich opravdu kouřilo, na účinku to znát nebylo. Stále byly výborně čitelné, dávkovatelné a neměly tendenci k přecitlivělosti. Tím právě trpěly brzdy ve slabší verzi. Projevovaly se pro koncern VW typickou přeposilovaností a tím byla horší i jejich ovladatelnost. Bohužel jsme neměli dát jim příležitost pořádně se předvést, těžko se ale ve výdrži budou chovat jinak než u biturba.

První test VW Passat B8 2015: dále králem - 51 - Test VW Passat Variant B8 2008 Interier 12První test VW Passat B8 2015: dále králem - 52 - Test VW Passat Variant B8 2008 Interier 13První test VW Passat B8 2015: dále králem - 53 - Test VW Passat Variant B8 2008 Interier 16První test VW Passat B8 2015: dále králem - 54 - Test VW Passat Variant B8 2008 Interier 17První test VW Passat B8 2015: dále králem - 55 - Test VW Passat Variant B8 2008 Interier 18První test VW Passat B8 2015: dále králem - 56 - Test VW Passat Variant B8 2008 Interier 23První test VW Passat B8 2015: dále králem - 57 - Test VW Passat Variant B8 2008 Interier 19První test VW Passat B8 2015: dále králem - 58 - Test VW Passat Variant B8 2008 Interier 27

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.