Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Audi S3 Sedan 2014: Golf R s kufrem
31.5.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Nazvat jakékoli Audi jen převlečeným VW zavání urážkou. Jenže umět to, co svede nový Golf R, není důvodem ke studu pro nikoho.
Přehled kapitol
Je tu stávka dýdžejů
Musím říci, že test tohoto auta pro mě byl tvrdým oříškem, neboť není lehké psát něco nového o vozu, o němž už jste prakticky všechno podstatné řekli v dřívější recenzi trochu jiného modelu. Jezdíte s ním a hledáte něco zásadně jiného, ale ono se to ne a nedaří. Pokud tedy seznáte, že tento test obsahuje v podstatě jen prázdné tlachy, nebudu vám to ani rozmlouvat - takový výsledek ale snad není vyjádřením mé neschopnosti zásadní odlišnosti oproti Golfu R najít, nýbrž poněkud rozvleklou dokumentací toho, že krom vzhledu se jedná o drobnosti, z nichž většinu nebudou běžní uživatelé - při vší úctě k nim - po mém soudu ani schopni identifikovat.
Výjimku z tohoto pravidla rozhodně netvoří motor, kterým je snad úplně stejně naladěný 300koňový 2,0 TSI. Že setkání s ním nebylo nové, ale nenaznačuje, že nebylo znovu okouzlující. Už jsem konstatoval, že tohle je nejlepší dvoulitrové turbo na dnešním trhu a zkušenost s S3 Sedan mě ani na chvíli nenechala o dříve vyřčených slovech pochybovat.
Turba jsem nikdy příliš neadoroval, přesto mě na tomto motoru musí fascinovat kombinace vysokého maximálního výkonu, velmi solidního projevu v nízkých otáčkách a jakési pocitové lehkosti, výbušnosti. Tohle není motor, kterému „naložíte plný” a on začne fňukat ve sboru s roztáčejícím se turbem - zaváhá jen malinký okamžik a pak rozjede takovou palbu, že vedle toho i Kalašnikovu vadne hlaveň. Agilita motoru je pozoruhodná v tahu i na volnoběh a mohu jen litovat, že testovaná verze měla znovu jen automat S-tronic. Sice dobře zpřevodovaný a solidně se chovající (ještě se k tomu dostaneme), ale pocitovou lehkonohost motoru přece jen zdatně potírající.
Přidejte si k tomu, že nezarmoutí ani spotřebou a přinejmenším musíte obdivovat, co všechno se dá dnes vymlátit z kombinace čtyř válců a jednoho turba. Za typický apetit při jízdě ospravedlňující nákup 300koňového auta a přitom nedávající pochybnost o vaší lidské soudnosti bych označil 13 litrů benzinu na 100 km. Jeďte za 16 a budete nejrychlejší široko daleko, uzřete na ukazateli spotřebu číslovku okolo 22 litrů naturalu na 100 km a rovnou si žádejte o „papíry na hlavu”. Za 10 už se dá jezdit velmi svižně a i když informace o papírové kombinované spotřebě okolo 7 l/100 km jsou nadnesené, předpisově se tak dá přinejmenším mimo město jezdit bez větší komplikací. To všechno je dobré a ne že ne.
Neměli bychom při tom všem zapomínat, jak ukrutně rychlé tohle auto je, o tom vám ostatně více poví přiložené video. Ani to ovšem po recenzi Golfu R nepřekvapí, jedna drobná, ale nakonec ne zcela nepodstatná odlišnost se tu ovšem přece jen nejde. I když si v jakémkoli jiném autě koncernu VW pořídíte za příplatek možnost volby jízdních profilů, budete vždy svázání tím, že s nastavením projevu motoru se pojí i jeho umělý zvukový projev. Prostě pokud dáte motor „do sportu” (Dynamic, Cupra, cokoli...), dostanete krom jeho živějšího projevu také zvuk jak z osmiválcové Tatry, což je někdy fajn, někdy ale také ne. Právě to jsem Golfu R vyčítal - i když zapnete ten nejméně „sportovní” režim motoru v rámci individuálního nastavení, dočkáte se vždy příliš halasného projevu na to, abyste auto mohli označit za bezmezně komfortní. Vypnout zvuk „motoru” separátně nelze.
Audi ovšem osvědčilo svůj tradiční Vorsprung (přeberte si to, jak chcete) a v menu individuálního nastavení nabízí možnost „Sound motoru” (sic, tohle je na Seifertovu cenu za překlad...). Pokud zvolíte možnost Comfort, kterou lze volit nezávisle na všech ostatních nastaveních, poznáte to, co kdysi podle Štěpáňa Turka nastalo v „Kajlových lázních” - jen ticho se valí z repráků. Řeknu vám na rovinu, že někdy je docela příjemné si tu diskotékovou šaškárnu vypnout a i v jinak sportovním nastavení poslouchat motor skrze jeho sání a výfuky. Ono ani to není úplně nevýrazné, pro S3 jsou to každopádně body navíc ve smyslu šíře její využitelnosti.
Chce víc než Golf R, ne vždy ku prospěchu věci
Dosavadní text by ve vás mohl vyvolat dojem, že jsem byl z S3 sedan zklamaný, že je jako Golf R. Ale to je mýlka. I když jsem to zatím možná nedal tolik znát, ve výsledku jsme byl rád, že je jako Golf R, nic výrazně lepšího se očekávat nedalo. První dojem ale tak zajímavý není.
Odhlédnu nyní od toho, že pokud do S3 sednete z čehokoli „nemoderního” (a to stačí klidně docela nová Škoda Rapid...), dostaví se ve vás znovu pocit neskutečné umělosti. Řekl jsem to mnohokrát v předchozích testech podobných aut, ale v nových, rychlých kompaktech VW máte po prvních ujetých metrech pocit, že neřídíte skoro nic. Plně ve vašich rukou vám nepřijde být ani řízení, ani motor, ani brzdy, ani řazení a když trochu „osolíte”, ani podvozek (s adaptivními tlumiči) a rovněž přenos výkonu na kola (Haldex, XDS) se vám nezdá být plně pod vaší kontrolou. Můžete všechno vypnutelné vypnout (ano, i S3 má plně vypínatelné ESP, dokonce se ani neptá, jestli to myslíte vážně) a zlepší se to, pořád ale nemáte pocit, že jste oblékli známý kabát, se kterým můžete vyrazit tančit v dešti.
Ještě zajímavější ale je, jak postupem času tyto pocity zmizí. Byl jsem z toho všeho zprvu znovu trochu rozčarovaný, stačí ale dát S3 šanci pracovat pod vaší kontrolou spíše jako loutka na táhlech než maňásek v černém divadle a rázem jde skoro všechno. S autem tímto způsobem dokážete srůst a dovolíte si s ním postupně dělat zprvu neuvěřitelné věci.
Také tohle už padlo v testu Golfu R, v čem je S3 jiná? Mám pocit, jako by za každou cenu chtěla trochu více. Její podvozek je tužší (bez ohledu na zvolené nastavení adaptivních tlumičů), software řazení i v tomto případě povedeného automatu chce rychlejší změny stupňů, „elektronický podvozek” se pokouší vyčarovat více a dostat auto vysokou rychlostí i do zatáček, do nichž se už Golfu tak moc nechtělo. Je to na jednu stranu dobré, neboť mám pocit, že to z auta dělá trochu sportovněji působící náčiní. Tam, kde Golf R už trochu žertovně vlál, ještě S3 držíte pevně v rukou, kdy vám ve VW chybělo trochu razantnější přeřazení, ho v S3 máte. A v neposlední řadě - kde se Golf jevil být pořád moc neutrální, dokáže Audi poslat záď napřed. Můžete jezdit klidně na jedničku či dvojku bokem i pod plynem na suchu, nebo ve vyšších rychlostech klidně i na čtyřku. Vážně to jde (viděli jste video s novým Audi TTS na mokré Nordschleife? S3 umí úplně totéž, docela ochotně) a nemusíte ani moc posílat záď bokem pod brzdami, i když také tohle vám audina dovolí.
Je to skutečně o pár procent zajímavější svezení. Nepovím vám ani teď, co za „věc” dovoluje všem těm zdánlivě nekomunikativním rozhraním procítit vám auto do takové míry, že si s ním ve 140 budete pohrávat při jízdě v lehké přetáčivosti na mokru, ale prostě to tam je a v S3 je to díky agresivnějšímu naladění ještě dostupnější než v Golfu R. Stinnou stránkou je, že S3 ale rázem není tak fajnový parťák pro obyčejné přesuny a někdy působí i dojmem, že chce více než může. Podvozek je pro špatné silnice už moc tvrdý i v nejměkčím nastavení (třebaže jde snést) a z převovdovky se občas i v nenáročné situaci při přeřazení ozve rána, jako kdyby někdo udeřil do jejího karteru kladivem z ocelárny. Také onen hyperzploštělý volant vám brzy začne lézt krkem - s tímto autem vážně můžete jezdit zatáčky pod plynem v až pozoruhodně výrazné přetáčivosti, ale zkuste si při tom přehmatávat po volantu, který na svém místě chvíli je a chvíli není...
Nechci říci, že image S3 se hroutí pod tíhou snahy být víc za každou cenu, to v žádném případě. Na kvalitní silnici vám i díky „stávce dýdžejů” přijde být možná komfortnější než Golf R, mám-li ale vyzvdvihnout nějaké rozdíly, pak je to výše řečené. Audi chce být víc a v některých ohledech je víc. Ale není to zadarmo a u některých odlišností máte pocit, že je to spíše jen póza, image, čistá faktická ztráta ve prospěch pouhého dojmu, ne výměna jedné nové faktické vlastnosti za ztrátu jiné...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před hodinou - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 3 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 4 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 6 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva