Rychlý test BMW M6 F13 s manuální převodovkou: vrchol mezi vrcholy

(+ video) Stačí málo, aby základy M5 F10 posloužily nejen rychlému, ale i překvapivě řidičskému autu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Rychlý test BMW M6 F13 s manuální převodovkou: vrchol mezi vrcholy

19.4.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Rychlý test BMW M6 F13 s manuální převodovkou: vrchol mezi vrcholy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Stačí málo, aby základy M5 F10 posloužily nejen rychlému, ale i překvapivě řidičskému autu.

M5 po přípravce na olympiádu

Musím říci, že jsem byl jízdním projevem M6 příjemně překvapen. Tohle auto s technikou z říše snů by sice bylo fascinující a výjimečné za jakýchkoli okolností, na volbu zajímavou i pro nadšeného řidiče nehledajícího v prvé řadě rychlost v přímce bych jej ale netipoval. Přece jen jsem jej považoval za jinak karosovanou M5, která je více komfortním superturismem než čímkoli jiným. Jenže takové hodnocení na M6 nepasuje.

Je to pozoruhodné, neboť auta se fakticky zase tak moc neliší. Obdobný podvozek má kratší rozvor, je tu o něco nižší hmotnost a těžiště, výkonnější brzdy a manuální převodovka. Není to málo, necharakterizuje to ale něco úplně jiného. M6 ale řidičsky podstatně zajímavější volbou přesto je, dynamiku M5 přitom posouvá ještě dále. Ano, pryč je část praktičnosti a komfortu, ale... Ale vlastně i díky tomu dávají vedle sebe tahle auta smysl. Toto není stylová M5, tohle je prostě jiný vůz. Je to takový kompromis supersportu a superturisma, který nenadchne ani zájemce o M5, ani zákazníky Porsche, v obou těchto dosti protichůdných směrech je ale tak daleko, že sympatická nakonec byla i mě.

Více se vyžívám v lehčích a čistších autech, ale všechny zmíněné změny oproti M5 činí výkon 560 koní a dynamiku z něj pramenící mnohem smysluplnější, využitelnější, řidičsky atraktivnější. A mně osobně pochopitelně hodně učarovalo spojení 560 koní s velmi dobře udělanou manuální převodovkou, která během 10 sekund jízdy spálí všechny pomlouvačné zvěsti o ní. Takhle si zařadit (to druhé „a” si klidně prodlužte) se vám prostě v dnešní době jen tak nepodaří. Cítit tu pulzující sílu před vám i za vámi a pohrávat si s ní je prostě úžasný pocit, který bych za ten kulatý volič režimů automatu nikdy nevyměnil. Zkušenost s manuální M6 je pro mě zkrátka jen dalším důkazem, o co všechno jsme vyřazováním manuálních převodovek z nabídek sportovních vozů připravováni. Ruční řazení zkrátka dává jízdě v M6 nový rozměr - je to jako když dáte primitivní hře ze ZX Spectra třetí dimenzi.

Říká se, že ty nejlepší věci se nedají koupit. Jistě je to míněné v kontextu s trochu jinými hodnotami než „auto”, ale na tuhle M6 to platí i tak. Sama o sobě je mimořádně dobrá, teprve s manuální převodovkou ale zapálí oheň i v mysli člověka mého ražení. Je to vrcholné BMW posunuté ještě o úroveň dále, napravené Frankensteinovo monstrum, které zůstává jen poslušným sluhou.

I v takové M6 se najde pár nesmyslů, které zbytečně tříští její charakter, navzdory jim je to ale z mého pohledu smysl-dávající superauto pro všechny řidičské génie, blázny a pábitele. Ve výrobě se má udržet ještě pěkných let, a to je dobrá zpráva. Tu špatnou už znáte - tohle auto není v Evropě oficiálně k mání a BMW vám jej neprodá ani na zvláštní žádost. Dovoz z USA by pro pár podobně nemocných lidí, jako jsem já, mohl být útěchou, ale nebylo by ksakru normální auto vyráběné v Mnichově také v Mnichově prodávat?

Rychlý test BMW M6 F13 s manuální převodovkou: vrchol mezi vrcholy - 40 - BMW M6 F12 2013 manual test 24Rychlý test BMW M6 F13 s manuální převodovkou: vrchol mezi vrcholy - 41 - BMW M6 F12 2013 manual test 77Rychlý test BMW M6 F13 s manuální převodovkou: vrchol mezi vrcholy - 42 - BMW M6 F12 2013 manual test 90

Proč ho chtít?

Už fakt, že jde o nejrychlejší BMW všech dob a jedno z nejrychlejších aut vůbec je jistě dost pádný argument ke koupi, jenže M6 k této, už z M5 dobře známé vlastnosti, přidává citelně více agility. Ve verzi s manuální převodovkou pak dokáže zapálit i řidičskou řidičskou vášeň, s čímž M tohoto kalibru mají nezřídka problémy. Je to superturismo co pobaví, co se nezalekne ani okruhu a mně i přes svou nadváhu dává smysl.

Proč ho nechtít?

Není to lehký, mrštný sporťák, jehož domovem jsou okruhy a klikaté okresky. Umí i na nich, mnohem lépe ale bude sloužit jako superrychlé auto pro každý den. Pokud se ale smíříte s tímto základním charakterem vozu, není mnoho důvodů říkat mu ne, pro mě ten podstatný s manuální převodovkou zmizel - v testovaném provedení si s M6 můžete dělat, co sami uznáte za vhodné, a jistý limit pro náročné řidiče bude představovat pouze elektricky posilované řízení.

Cena

V Evropě se neprodává. Základní cena M6 F12 s automatickou převodovkou: 3 275 000 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 4 395 ccm
Největší výkon: 412 kW (560 k) při 6 000 - 7 000 ot./min
Největší točivý moment: 680 Nm při 1 500 - 5 750 ot./min
Palivo: Natural 98-95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol, samosvorný diferenciál

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 305 km/h (el. omezeno)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 14,0 l
Mimo město: 7,6 l
Kombinovaná: 9,9 l
Objem palivové nádrže: 80 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 898 mm
Šířka: 1 899 mm
Výška: 1 374 mm
Rozvor náprav: 2 851mm
Pohotovostní hmotnost DIN: 1 850 kg
Užitečná hmotnost: 500 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 460 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.