Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Kia Carens 2014 CRDi: komfortně na věčné časy
21.2.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Korejské MPV se 116 dieselovými koňmi nechce ani sportovat, ani vysávat vaši peněženku. Jde mu především o pohodlí a prostor.
Přehled kapitol
Motor i převodovka dělají vše pro spotřebu, málo pro rychlost
Ze zavazadelníku se můžeme přesunout na zcela opačný konec vozu, tedy do motorového prostoru. Než se ovšem dostanu ke konkrétnímu agregátu, jež testovaný Carens pohání, rád bych zmínil zbytek portfolia. Či spíše jednu specifickou pohonnou jednotku - benzinový dvoulitr o výkonu 166 koní - která by zřejmě byla mou skutečnou volbou, pokud bych si šel korejské MPV koupit. Je totiž bezpečně nejrychlejší, a pokud nemáte příliš velký roční nájezd kilometrů, pak po stránce provozních nákladů (do nich nespadá jen palivo, ale i servis) bude i levnější než dieselová verze. A to ani nemluvím o pořizovací ceně, kdy za Carens 2,0 GDI dáte o pět tisíc korun nižší sumu (po akční slevě oba modely stojí stejného půl milionu korun) než za slabší diesel 1,7 CRDi nabízející citelně skromnějších 116 koní.
Právě tímto motorem ovšem testovaná verze byla vybavena, přičemž již první pohled do technických parametrů odhalí jako jeho největší klad nízkou spotřebu. Průměru 4,9 litru na 100 kilometrů přitom dosáhnete nejen v laboratořích, ale rovněž na běžné silnici, jen v takové chvíli musíte opustit jakékoliv dynamické ambice. I při razantnějším stisku pravé nohy se však Kia nepromění v krvelačného upíra, který 58litrovou nádrž vycucne na jeden zátah. Dá se tedy počítat s tím, že pokud motor nepoženete až k omezovači, na jedno natankování můžete počítat s minimálně 900kilometrovým dojezdem.
V rámci spotřeby tedy Carens problém nemá, s jízdní dynamikou je to však již horší. Daných 116 koní si totiž tyká s hmotností startující v závislosti na výbavě na 1 557 kilogramech. A to představuje stokilový nárůst oproti benzinovému provedení 1,6 GDI, který již někde musí být znát - zrychlení stovku korejské MPV absolvuje za dlouhých 13 sekund. Můžete samozřejmě namítnout, že bleskurychlé sprinty na semaforech nejsou jeho prioritou, jenže občas je třeba trochu větší tempo, i když třeba kromě ratolestí vezete ještě tchýni a její almaru. A právě v těchto chvílích je třeba za volantem nejpomalejší verze Kie Carens přemýšlet, zda se opravdu po předjížděcím manévru stihnete vrátit včas do svého pruhu.
To samozřejmě znamená, že občas budete muset „kvedlat fofrklackem“ častěji, než by bylo zdrávo. Převodovka je totiž logicky odstupňovaná tak, aby favorizovala hlavně ekonomický provoz. Pásmo využitelných otáček navíc není tak široké, abyste se mohli nechat unášet na vlně setrvačnosti, i když té tu s ohledem na těžký setrvačník najdete dostatek, neboť jasně slyšíte, jak k přerušení spalovacího cyklu dochází až chvíli poté, co sundáte nohu z pedálu. To je ovšem záležitost, která se netýká pouze korejského MPV, ale prakticky všech modernějších dieselových motorů.
Vaše záda nezvalchují ani cesty na francouzskou riviéru
Exteriér, interiér i hnací ústrojí máme probrané, před prvním otočením klíčku však musím zmínit ještě podvozek. Ve srovnání s několikráte zmiňovanou Kiou Cee’d totiž Carens nedostal zadní víceprvkovou nápravu, nýbrž pouze vlečená ramena spojená torzní příčkou. Tedy řešení, které sice je prostorově méně náročné, ovšem ne až tak sofistikované. Do zavazadelníku tak sice naložíte zmiňovaný kočárek a spoustu další bagáže, o retardérech, ostřejších zlomech a výrazných nerovnostech však budete vědět do nejmenší podrobnosti. Sice hlavně po stránce sluchové než svým pozadím, ale přesto.
Vyjma těchto specifických podmínek si ovšem na Carens stěžovat nebudete, tedy alespoň ze strany pasažérů. Podvozek je totiž nastavený vyloženě komfortně, což umocňují ony pneumatiky s vyšším profilem. Z pozice řidiče pak záleží hlavně na vašem přístupu. Výše uvedené faktory totiž přispívají k tomu, že korejské MPV asi sotva budete prostrkávat zatáčkami jako nějaký hot hatch. Jednodušší zadní náprava má totiž na zvlněném povrchu tendenci uskakovat, což není příjemné hlavně v kombinaci s vyšší výškou a tím i výše položeným těžištěm.
I nadále je ale třeba mít na paměti, že tohle je rodinný vůz. Sedadla tak sice po stránce vizuální vypadají jako sportovní, reálná opora v bocích a hlavně v oblasti stehen však není příliš vysoká. V utahujících se vlásenkách tak snadno můžete pocítit, jak na vaše tělo začínají působit setrvačné síly a lehce jej vychylují. Na druhou stranu, nikdy - ani při krátkých, ani při dlouhých vyjížďkách - jsem ve voze nezaznamenal jakýkoliv nepříjemný tlak na páteř. Dovedu si tedy snadno představit, jak na jeden zátah zvládnu cestu na Azurové pobřeží, kde vystoupím bez sebemenší známky únavy. V tomto směru přitom nesmím zapomínat na konkurenční Peugeot 5008, který to zvládá ještě lépe. Jeho turbodiesel navíc disponuje lepším zátahem i příjemnějším zvukem, takže cestování v něm asi bude ještě příjemnější.
Mimo to je tu pak ještě jedna výhoda, která přihrává body Francouzům, a sice výhled šikmo vpřed. Zdvojené přední sloupky Kie totiž velmi často ukryjí podstatnou část křižovatky. Při odbočování ve městech, zejména pak tam, kde hrozí pohyb chodců na vozovce, je tak třeba extrémní obezřetnosti. Stačilo by přitom po vzoru Peugeotu trochu rozšířit prosklenou plochu mezi nosníky, a rázem byste měli lepší přehled. Je mi ovšem jasné, že k této nápravě nedojde kvůli složitým technickým řešením ani při faceliftu. Právě proto je třeba s pozornějším rozhlížením se před každým odbočením počítat.
Rád bych řekl, že stinným stránkám je tímto konec, ale dvě musím ještě zmínit. O jedné přitom již částečně řeč byla, způsobena je totiž zmiňovanou vyšší stavbou karoserie. Ta si totiž netyká s větším bočním větrem, zvláště pak na dálnici, na druhou stranu, k danému nešvaru dochází až někdy okolo 150 km/h. Pokud tedy nezamýšlíte porušovat české rychlostní limity, budete konfrontování pouze s vyšším hlukem. Ten je totiž druhou stinnou stránkou, přičemž ta ke slovu přichází již při pomalejším tempu. Při pohledu na mohutnou čelní plochu a obří zpětná zrcátka by se tomu ovšem nikdo neměl divit.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před hodinou - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 3 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 4 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 6 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva