Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil

Originální Batmobil vyšel v aukci skoro na 90 milionů, novodobou kopii vám Mercedes prodá za milion. V případě CLA je to nejpádnější argument pro jeho koupi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil

30.12.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Originální Batmobil vyšel v aukci skoro na 90 milionů, novodobou kopii vám Mercedes prodá za milion. V případě CLA je to nejpádnější argument pro jeho koupi.

CDI v CLA funguje, vyniknout mu dá i automat

Jestli mám s něčím v Mercedesech opravdu špatné zkušenosti, pak je to motor 220 CDI v novějších (rozumějte nejvýkonnějších) provedeních v menších modelech značky. Až příliš vyšponovaný výkon jej učinil charakterově i zvukově velmi tvrdým a jestliže vyšší modely dokážou to první skrýt za automat a to druhé za izolaci, skromnější modely typu třída C nesvedly jediné. Co pak asi čekat od třídy CLA, ještě menšího auta, sice s automatem, ale už dvouspojkovým, který tvrdost motoru „nepřeklouže”, protože bez hydrodynamického měniče, hmm, moc neklouže?

Výsledku jsem se vážně bál, ale zbytečně. Mercedes zjevně nebyl hluchý k připomínkám z předchozích let a z motoru 220 CDI udělal přinejmenším v CLA docela dobře fungující motor. Navzdory nezměněnému výkonu až 170 koní dokázal kultivovanost a zvukový projev jednotky dostat do mezí, které u dieselového kompaktu přinejmenším nepřekvapí něčím nepříjemným. Bylo by naivní tvrdit, že se z 220 CDI stal „měkký” a tichý motor, je to stále dobře slyšitelný diesel, nemám ale důvod vás před ním varovat. Naopak, s projevem této jednotky se v nižších rychlostech dá žít a v těch vyšších zanikne v záplavě jiných hluků.

Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil - 16 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 146Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil - 17 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 147Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil - 18 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 150

S charakterem je to tak nějak podobné - je snesitelný. Nejlépe se motor projevuje ve středních či o něco vyšších otáčkách (řekněme kolem 3 500 ot./min), jakž takž fungovat ale svede už kousek za volnoběhem a když je třeba, roztočí se až někam k 4 600 ot./min v ještě celkem smysluplném kvapíku. Tohle mu dává slušný potenciál, který, a to je dnes s podivem, dokáže smysluplně využít i sedmistupňová automatická převodovka.

Její zpřevodování bych popsal slovy 3+3+1. To není šifra mistra Benze, ale prosté vyjádření přítomnosti tří relativně krátkých, tří relativně normálních a jednoho „rychloběžného” kvaltu. Docela dobře ji odráží přítomné video s akcelerací, na kterém můžete vidět, že zejména rychlosti 1 až 3 jsou mimořádně krátké a dovolují vozu velmi akčně reagovat na vaše požadavky na start z místa nebo rychlou akceleraci z nízkých rychlostí, třeba ve městě. Čtyřka už je trochu delší, ale pořád relativně krátká a výborně poslouží hlavně při typickém předjíždění ze 70 nebo 80 km/h, když dokáže pracovat až do cca 125 km/h. Rychlosti 5 a 6 zastanou zbytek mezi tím a maximálkou relativně obvyklým způsobem.

Sedmička pak šetří palivo. Je tedy dlouhá, ale ne až tak, aby ji nebylo možné použít nejen při třeba okreskové devadesátce, ale klidně i při nižší rychlosti. Vzhledem k už zmíněné použitelnosti motoru v nejnižších otáčkách je dokonce možné na sedmičku od nějakých 75 km/h i akcelerovat, také to vám vykreslí přiložené video. Jestli tenhle test čte někdo z Lexusu, pak dotyčnému vzkazuji - takhle se dá udělat uživatelsky skoro dokonale příjemné zpřevodování stále relativně tvrdého motoru, které bere ohledy i na spotřebu. Lexus tohle nezvládá už léta, nejen v případě nového GS, ale třeba i u předchozího IS 220d a zejména pak 200d. Pardon, to jsem se nechal unést, zpátky k Mercedesu.

Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil - 19 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 148Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil - 20 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 149Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil - 21 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 152

Tohle zpřevodování je na jednu stranu divné, ale na druhou opravdu příjemné a motoru pomáhající. A podporuje i jeden z jeho přirozených aspektů - nízkou spotřebu paliva. CLA 220 CDI je v tomto směru opravdu sakramentsky vysoko, považte mé výsledky měření na obvyklých tratích. Economy run vyšel na pouhých 2,1 litru nafty na 100 km, což je shodou okolností stejný výsledek jako u superúsporného Civicu 1,6 i-DTEC. Samotný motor CLA tak efektivní jako ten u Hondy není, ale ta dlouhá sedmička fungující i v sedmdesátce dělá divy. Skvělým výsledkem je pak i hodnota 3,1 litru při udržování tachometrové devadesátky na mimoměstké silnici a 4,7 litru při podobně decentní kombinaci s městským provozem.

Vyšší nároky už CLA 220 CDI tak dobře neodbavuje, stydět se ale nemá za co - velmi rychlá jízda využívající oněch 170 valachů znamená 14 litrů na 100, rychlá se vejde do 10 a taková „bezstarostná kombinace” vyšla na 6,5. Sám jsem pak měl za celý test výsledek spotřeby 7,7 litru nafty na 100 km a i když CLA není tím autem, které by mě vybízelo k práskání bičem, pod 10 litrů na 100 km jezdím v testech opravdu s máločím. Tenhle motor zkrátka „nežere”, bez debat, přitom se nedá říci, že by nedokázal CLA slušně rozpohybovat s přijatelným projevem po stránce zvuku i charakteru.

Ovladatelnost omezená, nároky na řidiče rovněž

V předchozí stati jsem u automatu zavadil jen o zpřevodování, ale jak je na tom samotná převodovka? Pokud si vzpomenete na závěry testu A 250 Sport (a nebo nevzpomínejte, čtěte), budete vědět, že automat v něm mě nenadchl. No, spíše mě zklamal - dvouspojky pro mě sice nikdy nejsou tím pravým ořechovým, často se ale dají aspoň snést. U benzinového Áčka ovšem chtělo i takové vnímání dost růžové brýle.

Jsem si celkem jist, že převodovka v testovaném CLA 220 CDI byla konstrukčně totožná, její projev byl ale mnohem příjemnější. Že by nějaká změna? To nedokážu vyloučit, ale tím hlavním důvodem k odlišnému vnímání bude zřejmě jiný typ motoru - dieselový rozsah otáček je zkrátka mnohem menší a převodovce se mezi jednotlivými stupni „přeskakuje” snáz, rychleji a čistěji. Navíc, a to asi už chtělo alespoň softwarovou změnu, reaguje skříň podstatně rychleji na povely k přeřazení vydávané páčkami. Jásot? K tomu není důvod, špička dvouspojkových automatů je pořád jinde. Ale nemám důvod ani k zavrhování tohoto řešení, znovu se s ním dá žít a i s ohledem na zmíněné zpřevodování vycházející současně vstříc dynamice, uživatelské přívětivosti i provozní efektivitě říkám bez uzardění: žádný problém.

Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil - 22 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 070Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil - 23 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 076Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil - 24 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 085

Nevím, jestli podobně hodnotit i zbylá uživatelské rozhraní, asi to není na místě. Jistě záleží i na úhlu pohledu, ale přinejmenším totálně, ale opravdu naprosto, úplně a zcela nečitelné řízení bych si nejen v ideálním světě představoval jinak. Nemohu ovšem pominout ani fakt, že jeho ovládání je přinejmenším snadné a nezáludné. Řízení k vám sice nepromlouvá, ale také na vás ani nekřičí, abyste s ním konečně něco začali dělat. Není důvod, tohle auto jede tak nějak napůl samo a spíše než samotným řízením už se zabýváte jen určováním řidičské strategie. „Tak támhle na tom kopci bychom to mohli vzít kousek doprava,” víc autu velet netřeba. „Ja wohl, mein Fahrer,” ozve se zpět, vždy jen to.

Reakce vozu na plyn a brzdy už jsou poněkud čitelnější, přesto je třeba říci, že pro aktivní řidiče tohle auto ne a nebude. Obávám se, že kvůli automatu a čtyřkolce tomu nebude jinak ani ve verzi AMG, ale nechci lámat hůl, kterou nedržím v ruce. U CLA 220 CDI to v tomto ohledu mohu udělat snadno - jestliže vůz jako učiněný sporťák vypadá, rozhodně se tak nechová. To ale neznamená, že je špatný, vodit jej „standardním způsobem” je nenáročné a nezáludné. Proč ne?

Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil - 25 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 091Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil - 26 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 094Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil - 27 - Test Mercedes CLA 220 CDI rychly 097

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.