Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango
19.8.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Nová generace ostrého SL není atlet, spíše tanečník v letech. Nepochybujte ale, že na silnici umí i tak předvést pořádné tango.
Přehled kapitol
Kroťte své splašené koně, pane Hubere
Mercedesy s písmeny AMG v rodném listě se vždy chlubily hlavně výjimečnými motory a i když se německá automobilka jistě snaží dostat i zbytek auta na jejich úroveň, u SL 63 AMG je dominujícím prvkem stále jeho pohonná jednotka. Jde o dvakrát přeplňovaný osmiválec, který navzdory svému jménu pracuje se zdvihovým objemem „jen” 5,5 litru. Bez chybiček není, disponuje ale hned několika úžasnými vlastnostmi, nad kterými půjde brada dolů i hodně náročným pilotům. Pod ruční montáž toho v námi testovaném voze se podepsal jakýsi Manuel Huber a pokud bych mu měl něco vyčíst, pak snad jen tolik, že stádu 537 koní až příliš povolil uzdu.
I když je nový Mercedes SL 63 AMG nejlehčím výkonným SL v celé historii tohoto modelu, pořád nejde o lehké auto. V papírech na sebe prozradil pohotovostní hmotnost 1 845 kg v základním provedení a tím námi testovaný kus dozajista nebyl. 537 koní se vedle toho nezdá být bůhvíjakým číslem - cca 290 koní na tunu jistě neurazí, spousta levnějších sporťáků s menšími výkony, ale také menší hmotností se mu dokáže blížit. Navíc je tu ještě jeden nepříjemný faktor - Mercedes se rozhodl napěchovat maximum výkonu do nejnižších spekter otáček, a tak motor už kousek za volnoběhem trhá asfalt. To že je špatně? No není, ale uvědomte si, že máte k dispozici jen pohon zadních kol a k tomu 800 Nm v 2 000 ot./min. Čísla tedy naznačují, že auto bude mít potíže výkon vůbec na silnici dostat a pokud to dovede, stejně jej budou brzdit kila.
Tohle je ale šedivá teorie, strom života nového SL 63 AMG září docela jinou barvou. Předně je třeba říci, že tohle auto nabízí až nehoráznou dynamiku v přímce, která s poměrem výkonu a hmotnosti příliš nekoresponduje. Může za to znovu hlavně průběh výkonu, který je neskutečně lineární. Bude vám asi chvíli trvat, než se vůbec naučíte číst motor bez občasné kontroly otáčkoměru, protože jeho reakce se ve 2, 4 nebo 6 tisících otáček liší minimálně. O jeho přeplňování víte možná v 1 500 ot./min, kde nějakou prodlevou trpí, výše ji nedává znát, minimálně ne přes standardně dodávaný automat.
Dostupný výkon, charakter a minimální prodlevy jsou ale jen částí příběhu o tomto motoru. Výjimečný vám přijde už při jeho túrování na místě, kde znovu ukáže svou lehkonohost. Uvážíme-li, o jak velký agregát jakého typu jde a do jakého vozu je montován, je až neuvěřitelné, s jakou lehkostí se oběma směry pohybuje v celém spektru svých otáček. Pokud si navíc s tímhle začnete hrát, okusíte i ostré zuby krásného osmiválcového zvuku tohoto německého vlčáka. To je samé raf, raf, raf - znovu skoro v jakýchkoli otáčkách motor po otevření škrtících klapek zavrčí a za krásného bublání se žene vpřed. Sice si mezi přeřazeními štěkne méně než stejný motor v ML 63 AMG, ale štěká rád. A věřte, že tenhle zlý pes také kouše.
Vlastně se docela dobře zakusuje i do asfaltu, čímž SL popírá další z nemístných předsudků. Výkonu na zadní osu je vážně „kotel” a SportContacty 5 o šíři 285 mm zase nejsou tak výjimečné pryže, aby jej jen tak dostaly na asfalt. To kouzlo musí být v něčem jiném, ale kouzlem to nazvat lze. Nechci říci, že záď tohoto auta „neurvete” - zvládnete to, prakticky v jakékoli rychlosti (tohle je jeden z mála Mercedesů se zcela vypínatelným ESP), ale musíte to chtít. Pokud nechcete, není vůbec problém s přenosem té ohromné síly pracovat i díky docela čitelnému pedálu plynu a vykružovat relativně čistou stopu. Měli jsme to štěstí, že jsme půlku testu zvládli na suchu a půlku na mokru a mohu vám říci, že podobným způsobem auto působí, i když je povrch silnice zlitý vodou.
Že mi nevěříte? Také bych si nevěřil, přiložené video vás ale o všem zmíněném přesvědčí. Je na něm viděn lehounký pohyb motoru, slyšet parádní zvuk a hlavně je z něj patrná ona výjimečná akcelerace i přenos výkonu. Zcela výjimečně jsme právě z tohoto důvodu natočili video s akcelerací za velmi hustého deště, za jízdy jej můžete slyšet bubnovat o přední sklo. Přesto auto, s využitím standardně dodávaného systému „Launch Control”, který s efektivitou pochopitelně pomůže, ale přilnavost nevyčaruje, jen s minimálními potížemi sprintuje k omezovači na 250 km/h. A je třeba říci, že akceleruje relativně tím lépe, čím vyšší je rychlost. Parádní trakce je pak vidět i při deceleraci. Proč Mercedes nyní dělá AMG s pohonem 4Matic netuším, když tohle je tak dobré...
I nedostatky se pod kapotou najdou
Je tu tedy vůbec nějaké minus? No jistě a myslím, že jej tušíte. Je to spotřeba paliva, která opravdu není nízká. Navzdory tomu, že jde o motor parametry blízký podobně koncipovanému osmiválci v posledním BMW M5 nebo ještě novější M6, je spotřeba v autě podobné hmotnosti podstatně vyšší. Mercedes jako obvykle „chytře” neukazuje maximální spotřebu při náročné jízdě (ukazatel končí na 30 l/100 km), pokud ale sledujete nárůst dlouhodobého počítadla za stejnou dobu nebo vše ověříte podle dotankovaného paliva, zjistíte, že při náročné jízdě se pod 50 litrů na 100 nepodíváte ani omylem. A to musím říci, že jsme auto docela šetřili a nevystavovali jej permanentně vysoké zátěži - dosáhnout tady 60 l/100 km asi nebude velký problém.
Za celé testování se spotřeba zastavila na 22 litrech benzinu na 100 km, což odpovídá i nějaké svižnější jízdě, při které se za vlastní SL AMG nemusíte stydět. Economy run jsem zkusil též, s výsledkem 8,0 litru na 100 km a průměrem rychlosti 62 km/h, víceméně předpisová mimoměstská jízda pak znamenala apetit 11,4 litu na 100 km.
Skromný tedy tento motor není prakticky nikdy a více než ve většině jiných aut budete mít nutkání si zpívat „Dej kobylám super, speciál”. Jenže ani to tady stačit nebude - tenhle pětiapůllitr chce superplus neboli 98oktanové palivo. Musím říci, že se za dodané tekutiny odvděčuje parádní dynamikou i motorovým představením vůbec, a tak si nestěžuji. Jen konstatuji, že u auta s čtyřmilionovou cenovkou je třeba předem akceptovat také odpovídající provozní náklady. Vysloveně „za málo” s SL 63 AMG 2013 nebudete jezdit nikdy, nikde a nijak.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva