Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango

(+ videa) Nová generace ostrého SL není atlet, spíše tanečník v letech. Nepochybujte ale, že na silnici umí i tak předvést pořádné tango.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango

19.8.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Nová generace ostrého SL není atlet, spíše tanečník v letech. Nepochybujte ale, že na silnici umí i tak předvést pořádné tango.

Kroťte své splašené koně, pane Hubere

Mercedesy s písmeny AMG v rodném listě se vždy chlubily hlavně výjimečnými motory a i když se německá automobilka jistě snaží dostat i zbytek auta na jejich úroveň, u SL 63 AMG je dominujícím prvkem stále jeho pohonná jednotka. Jde o dvakrát přeplňovaný osmiválec, který navzdory svému jménu pracuje se zdvihovým objemem „jen” 5,5 litru. Bez chybiček není, disponuje ale hned několika úžasnými vlastnostmi, nad kterými půjde brada dolů i hodně náročným pilotům. Pod ruční montáž toho v námi testovaném voze se podepsal jakýsi Manuel Huber a pokud bych mu měl něco vyčíst, pak snad jen tolik, že stádu 537 koní až příliš povolil uzdu.

I když je nový Mercedes SL 63 AMG nejlehčím výkonným SL v celé historii tohoto modelu, pořád nejde o lehké auto. V papírech na sebe prozradil pohotovostní hmotnost 1 845 kg v základním provedení a tím námi testovaný kus dozajista nebyl. 537 koní se vedle toho nezdá být bůhvíjakým číslem - cca 290 koní na tunu jistě neurazí, spousta levnějších sporťáků s menšími výkony, ale také menší hmotností se mu dokáže blížit. Navíc je tu ještě jeden nepříjemný faktor - Mercedes se rozhodl napěchovat maximum výkonu do nejnižších spekter otáček, a tak motor už kousek za volnoběhem trhá asfalt. To že je špatně? No není, ale uvědomte si, že máte k dispozici jen pohon zadních kol a k tomu 800 Nm v 2 000 ot./min. Čísla tedy naznačují, že auto bude mít potíže výkon vůbec na silnici dostat a pokud to dovede, stejně jej budou brzdit kila.

Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango - 13 - Test Mercedes SL 63 AMG 2013 125Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango - 14 - Test Mercedes SL 63 AMG 2013 126Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango - 15 - Test Mercedes SL 63 AMG 2013 128

Tohle je ale šedivá teorie, strom života nového SL 63 AMG září docela jinou barvou. Předně je třeba říci, že tohle auto nabízí až nehoráznou dynamiku v přímce, která s poměrem výkonu a hmotnosti příliš nekoresponduje. Může za to znovu hlavně průběh výkonu, který je neskutečně lineární. Bude vám asi chvíli trvat, než se vůbec naučíte číst motor bez občasné kontroly otáčkoměru, protože jeho reakce se ve 2, 4 nebo 6 tisících otáček liší minimálně. O jeho přeplňování víte možná v 1 500 ot./min, kde nějakou prodlevou trpí, výše ji nedává znát, minimálně ne přes standardně dodávaný automat.

Dostupný výkon, charakter a minimální prodlevy jsou ale jen částí příběhu o tomto motoru. Výjimečný vám přijde už při jeho túrování na místě, kde znovu ukáže svou lehkonohost. Uvážíme-li, o jak velký agregát jakého typu jde a do jakého vozu je montován, je až neuvěřitelné, s jakou lehkostí se oběma směry pohybuje v celém spektru svých otáček. Pokud si navíc s tímhle začnete hrát, okusíte i ostré zuby krásného osmiválcového zvuku tohoto německého vlčáka. To je samé raf, raf, raf - znovu skoro v jakýchkoli otáčkách motor po otevření škrtících klapek zavrčí a za krásného bublání se žene vpřed. Sice si mezi přeřazeními štěkne méně než stejný motor v ML 63 AMG, ale štěká rád. A věřte, že tenhle zlý pes také kouše.

Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango - 16 - Test Mercedes SL 63 AMG 2013 020Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango - 17 - Test Mercedes SL 63 AMG 2013 021Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango - 18 - Test Mercedes SL 63 AMG 2013 017

Vlastně se docela dobře zakusuje i do asfaltu, čímž SL popírá další z nemístných předsudků. Výkonu na zadní osu je vážně „kotel” a SportContacty 5 o šíři 285 mm zase nejsou tak výjimečné pryže, aby jej jen tak dostaly na asfalt. To kouzlo musí být v něčem jiném, ale kouzlem to nazvat lze. Nechci říci, že záď tohoto auta „neurvete” - zvládnete to, prakticky v jakékoli rychlosti (tohle je jeden z mála Mercedesů se zcela vypínatelným ESP), ale musíte to chtít. Pokud nechcete, není vůbec problém s přenosem té ohromné síly pracovat i díky docela čitelnému pedálu plynu a vykružovat relativně čistou stopu. Měli jsme to štěstí, že jsme půlku testu zvládli na suchu a půlku na mokru a mohu vám říci, že podobným způsobem auto působí, i když je povrch silnice zlitý vodou.

Že mi nevěříte? Také bych si nevěřil, přiložené video vás ale o všem zmíněném přesvědčí. Je na něm viděn lehounký pohyb motoru, slyšet parádní zvuk a hlavně je z něj patrná ona výjimečná akcelerace i přenos výkonu. Zcela výjimečně jsme právě z tohoto důvodu natočili video s akcelerací za velmi hustého deště, za jízdy jej můžete slyšet bubnovat o přední sklo. Přesto auto, s využitím standardně dodávaného systému „Launch Control”, který s efektivitou pochopitelně pomůže, ale přilnavost nevyčaruje, jen s minimálními potížemi sprintuje k omezovači na 250 km/h. A je třeba říci, že akceleruje relativně tím lépe, čím vyšší je rychlost. Parádní trakce je pak vidět i při deceleraci. Proč Mercedes nyní dělá AMG s pohonem 4Matic netuším, když tohle je tak dobré...

I nedostatky se pod kapotou najdou

Je tu tedy vůbec nějaké minus? No jistě a myslím, že jej tušíte. Je to spotřeba paliva, která opravdu není nízká. Navzdory tomu, že jde o motor parametry blízký podobně koncipovanému osmiválci v posledním BMW M5 nebo ještě novější M6, je spotřeba v autě podobné hmotnosti podstatně vyšší. Mercedes jako obvykle „chytře” neukazuje maximální spotřebu při náročné jízdě (ukazatel končí na 30 l/100 km), pokud ale sledujete nárůst dlouhodobého počítadla za stejnou dobu nebo vše ověříte podle dotankovaného paliva, zjistíte, že při náročné jízdě se pod 50 litrů na 100 nepodíváte ani omylem. A to musím říci, že jsme auto docela šetřili a nevystavovali jej permanentně vysoké zátěži - dosáhnout tady 60 l/100 km asi nebude velký problém.

Za celé testování se spotřeba zastavila na 22 litrech benzinu na 100 km, což odpovídá i nějaké svižnější jízdě, při které se za vlastní SL AMG nemusíte stydět. Economy run jsem zkusil též, s výsledkem 8,0 litru na 100 km a průměrem rychlosti 62 km/h, víceméně předpisová mimoměstská jízda pak znamenala apetit 11,4 litu na 100 km.

Skromný tedy tento motor není prakticky nikdy a více než ve většině jiných aut budete mít nutkání si zpívat „Dej kobylám super, speciál”. Jenže ani to tady stačit nebude - tenhle pětiapůllitr chce superplus neboli 98oktanové palivo. Musím říci, že se za dodané tekutiny odvděčuje parádní dynamikou i motorovým představením vůbec, a tak si nestěžuji. Jen konstatuji, že u auta s čtyřmilionovou cenovkou je třeba předem akceptovat také odpovídající provozní náklady. Vysloveně „za málo” s SL 63 AMG 2013 nebudete jezdit nikdy, nikde a nijak.

Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango - 19 - Test Mercedes SL 63 AMG 2013 081Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango - 20 - Test Mercedes SL 63 AMG 2013 084Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango - 21 - Test Mercedes SL 63 AMG 2013 083

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.