Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Mercedes SL 63 AMG 2013: maestro tango
19.8.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Nová generace ostrého SL není atlet, spíše tanečník v letech. Nepochybujte ale, že na silnici umí i tak předvést pořádné tango.
Přehled kapitol
Těžkopádný není, přesný ale také ne
Zatím to s „jízdními akciemi” SL 63 AMG nevypadá marně - zhublo, pod kapotou má stále excelentní motor a svou ovladatelností i trakcí zadních kol překonává očekávání. Jenže k bravurnímu jízdnímu projevu to chce ještě několik vlastností a ve všech už ostré SL tak dobré není.
Začnu ale pozitivně - tohle auto není vůbec těžkopádné. Už spojení „dvoutunový medvěd” (se dvěma pasažéry nebo trochou bagáže nebude potíž této mety dosáhnout) zní s pěti sty koňmi na kolech a vidinou klikatých zatáček odpudivě, ale k obavám není důvod. Vůz skutečně nedává najevo svá kila a velmi ochotně mění směr i v sériích zatáček prakticky jakékoli rychlosti. Je celkem jedno, jestli jedete 50, 100 nebo 200 km/h, SL se zatáčet chce a skutečně vás nezatěžuje tím, že v tu chvíli musí dost složitě hýbat celým svým majestátem. Vážně si nebudete připadat jako ve velkém a těžkém autě, SL 63 AMG se tady chová podobně jako jeho motor - je silné, rychlé, ale přitom pocitově atletické. Jízdní vlastnosti jako celek jsou velmi dobré, když auto má přilnavost i mrštnost, není možné chtít o mnoho více.
Když tedy není problém s motorem, trakcí, mrštností a vůbec jízdními vlastnostmi, v čem je? V přesnosti, která tomuhle autu prostě chybí a vzdaluje jej řidičskému ideálu.
Nechci, aby to vyznělo příliš peiorativně, ale v SL AMG si připadáte, jako když jste osedlali pytel brambor. Vy ale pro využití tak extrémního dynamického potenciálu potřebujete vůz s přesností bobů pohybujících se v ledovém korytě, jehož nože se naprosto přesně zakusují do stopy, kterou jste jim vytyčili. Tohle SL neumí a jeho celkově trochu „gumový” projev je vlastně jen třešinkou na trochu rozpačitém dortu jeho projevu při aktivní jízdě.
Že SL 63 AMG není chirurgický skalpel poznáte už když okusíte jeden prvek, který jsem dosud obcházel - automatickou převodovku. V tomto případě se už jedná o relativně nové sedmistupňové ústrojí, které u modelů AMG používá namísto hydrodynamického měniče lamelovou spojku. Nebudu pitvat jeho technické vlastnosti, jeho projev je ale ve výsledku takový, že na vás křičí „radši se mnou moc neřaď”. V plně automatickém režimu a při „normální” jízdě se chová rozumně jako jiné automaty Mercedesu, je ale jasné, že pokud od auta chcete více, musíte si zapnout manuální režim. V tom je sice jeho chování na poměry stříbrných šípů daleko nejlepší, ve srovnání s konkurencí podobného ražení ale silně zaostává.
Je tedy třeba říci, že automat dokáže být rychlý, a to zejména při řazení nahoru. Také reakce na pokyny vydávané páčkami pod volantem jsou celkem rychlé, jakkoli ne úplně okamžité. Co je ale horší, automat trpí jen malým množstvím fantazie v tom, co bude při vaší jízdě následovat - pokud například intenzivně decelerujete, musíte automatu, zvlášť při ne úplně bleskové rychlosti jeho reakcí, dávat signály k podřazení v momentě, kdy on to ještě nemůže udělat. Má počkat a signál zpracovat, jakmile to půjde, tak to dělají třeba BMW nebo Porsche. Jenže Mercedes ne, když mu neřeknete v moment, kdy to jde, váš signál ignoruje a musíte jej později vydat znovu. Přijme jej skutečně až v dost nízkých otáčkách, vy se navíc po několika zpracovaných a nezpracovaných povelech začnete ztrácet v tom, kam vlastně dořadil.
To je uživatelský problém, převodovka má ale i jeden faktický - podřazování jako takové. Snaží se o meziplyny a vlastně nevím, jak to v tomto případě dělá, ale v praxi to působí hodně podivně. Někdy jako by meziplyn bylo to první, co udělá, tedy jako by ne zcela vyřadila stávající rychlost, zmáčkla spojku, pročísla plyn a pak teprve něco udělala se změnou převodu. To je nepříjemné a nepřesné a je to jen jeden ze zvláštních projevů tohoto ústrojí - někdy meziplyn nedá vůbec, jindy je nepřesný a to vše dělá v různých fázích částečného spojení kol s motorem. Něco takového vás brzy od precizního řazení zaručeně odradí - zvlášť na mokru s vypnutou stabilizací tyto nepřesnosti okamžitě blokují zadní kola, což auto okamžitě posílá do smyku.
Automat vás prostě nutí raději setrvávat na vyšší zařazené rychlosti než z vozu dolovat maximum a to není dobré. Je tedy třeba jedním dechem dodat, že vzhledem k výkonu motoru v nižších otáčkách to dynamice až tak neškodí, ale optimální to není a velmi účinně to poškozuje uspokojivost podobné jízdy.
Kdyby ale šlo jen o převodovku. Vytoužené přesné spojení s předními koly necítíte ani skrze řízení a auto podobně působí i jako celek. Vlastně stačí přijet k první zatáčce, dát ostré brzdy řekněme z 200 na 80 km/h a cítit, že auto se začne lehce zmítat v náznacích jet někam jinam než rovně. Proč, jde o banální brzdění při jízdě v přímce? Je to takový silniční mistr rozevlátého tanga, kterému musíte pořád domlouvat mírnými korekcemi. Zbytek průjezdu zatáčkou pak je stabilní, ale vy vzhledem k přetrvávající gumovitosti celého auta necítíte, kde končí jeho možnosti. Není z čeho, nic vám to neřekne.
Nakonec tedy skončíte u stylu, kdy do zatáčky nějak dobrzdíte, projedete ji rychlostí, která se vám zdá tak nějak vhodná a bleskově z ní vypálíte ven. Víte, že to bylo rychlé, hodně rychlé a v přímém srovnání s většinou jiných sportovních aut by vám ani mnohé vycizelované sporťáky neměly šanci vám konkurovat. Ale jestli to bylo tak rychlé, jak jen mohlo? To prostě netušíte a zejména tohle popírá uspokojení z rychlé jízdy. Je to hledání hranic, co ji přináší, tady vás může uspokojit leda čas na stopkách. A to je málo.
SL 63 AMG prostě chybí přesnost. Rychlou jízdu tím nepopírá, uspokojivé aktivní řízení ale ano. Tohle nadšeným řidičům učarovat nemůže, třebaže druhé straně nechybí talent k tanci. Tíhne ale spíše k nenucenému, rozevlátému pohybu, nikoli k přesnému pohazování si s poddajnou partnerkou.
Kvalita jízdy na jedničku
V dosud zmíněném Mercedes SL zůstal sám sebou. Mně to vlastně nepřekvapuje a nejsem si jistý, jestli mi to vadí. Ano, představoval bych si to jinak a poněkud preciznější naladění spojené s přímějším spojením vozem je jistě dosažitelné, ale chtěl jej Mercedes vůbec dosáhnout? Po mém soudu nikoli, sportovní esprit obětoval na oltáři komfortu a v tom SL teprve září.
Že doménou SL 63 AMG nejsou rychlé okresky poznáte během prvních kilometrů ujetých po silnici jakéhokoli typu. Předně je to jeho adaptivní podvozek, který dokáže skvěle filtrovat nerovnost jakéhokoli druhu. K dispozici máte dva režimy, z nichž ten standardní je tak poddajný, že mu nedělají potíže ani menší příčné prahy, sportovní pak pořád zvládne skoro všechno, akorát přitom lehce ztuhne. Pořád ale vytváří mezi vámi a povrchem takřka neproniknutelný vzduchový polštář, který vás zřejmě i vzaduluje od přímého kontaktu se silnicí.
A vlastně je tu ještě třetí režim. Podvozek jde výškově nastavovat a v nejvyšší poloze se z auta stane takový malý off-road. Kolega to bohužel nenafotil, ale světlá výška se opravdu podstatně změní, o několik centimetrů, a dovolí 537koňovému sportovnímu kupé jízdu klidně po cestě, na kterou si jiní kupují allroady. Tohle ukazuje podstatu eSeLka a jeho zaměření, copak tohle by uměl nějaký bořič okresek?
Nejde ale jen o podvozek. Auto disponuje také vynikajícím odstíněným od aerodynamického hluku, na kupé-kabriolet zcela jedinečným. Asi jsem nikdy nepoznal auto se střechou na kousky a bezrámovými okny, v němž by ve 250 km/h bylo takové ticho. Podobně dobře jsou odstíněná kola (a vůbec podvozek, to pramení z už zmíněného) a i štěkající motor je v klidu, pokud s ním na sedmičku držíte třeba tempomatovou dvoustovku. Zejména taková jízda je působivě kvalitní - můžete poslouchat váš oblíbený orchestr z hadman-kardonu a neruší vás skoro nic.
Tohle je zkrátka to, co SL umí. Je to granturismo, z kterého 500koňový výkon dělá superturismo. Když jej vytáhnete mimo meze rychlých dálničních přesunů či podobných jízd po kvalitních silnicích prvních tříd, neříká „ne”, jen neříká „hurá”. Navzdory svému siláckému výrazu i drsné akceleraci chce být spíše hýčkáno, stejně jako hýčká ono vás.
Co jízda bez střechy? No na ticho ve 200 km/h můžete zapomenout, ale i tak se dokáže SL vzpírat vlivům přírody velmi dobře. Samo o sobě je podle toho děláno, pokud si pak vytáhnete boční okna, zadní větrolam a pustíte vzduchovou šálu, můžete celkem v pohodě jezdit bez střechy i tou dvoustovkou. Vyloženě fajn je to ale tak do 120 km/h, možná o něco málo více pak už to spíše ruší. Přesto - pokud musíte mít otevřené auto, tohle je jedno z těch nejlepších, v zavřeném i otevřeném stavu.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 18:41 - řidičBOB
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova