Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů

(+ video) Silnější motor, civilnější výbava, to liší tento Leon od dříve testované verze. Co to znamená pro jeho chování?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů

2.4.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Silnější motor, civilnější výbava, to liší tento Leon od dříve testované verze. Co to znamená pro jeho chování?

Není 1,4 TSI jako 1,4 TSI

Tento motor se v předcházejících testech objevil v obou svých variantách. V Audi A3 a Leonu FR měl 122 k, v Golfu VII 140 koní. Mohlo by se zdát, že k němu už není co říct. Ukazuje se, že i v rámci koncernu platí, že když dva dělají totéž, nemá to vždy stejný výsledek. Ale popořadě.

Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 13 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Eng 02 Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 14 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Eng 01Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 15 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 28

Ve všech jeho verzích a zástavbách se tento motor vyznačuje jednou zásadní charakteristikou - svou bezcharakterností. Z volnoběhu se mu až tak moc nechce, od 1 500 otáček zatáhne a pokračuje k 5 500, kde oznámí, že už ho to neba. Pokud ho chcete točit dále, hodí na vás výraz puberťáka, kterému přikážete, aby si uklidil svůj pokoj. Vlezte mi na hrb, dává očividně najevo svůj postoj k zadanému úkolu.

Ovladatelnost motoru se ale model od modelu liší. V A3 a Leonu FR, kde se dá leccos nastavit, je docela poslušný, v Golfu je zase spíše mdlý. V mnou testovaném Leonu byl tak někde na půli cesty. Na ostré ježdění to moc nebylo, ale v běžném provozu si bude stěžovat opravdu jen málokdo. Zpožděné reakce na přidání plynu byly způsobeny spíše prodlevou turba než elektroniky a při ubrání otáčky padaly asi tak, jak by člověk u normálního auta očekával.


Tabulka otáček motoru při vybraných rychlostech


Tabulka maximálních rychlostí na jednotlivé převodové stupně

O co „stejnější” byl projev motoru, o to rozdílnější byly výsledky měření spotřeby. Nejdříve čísla, poté nějaká interpretace nebo alespoň pokus o ni. Minimální spotřeba, které se mi podařilo dosáhnout při dodržování základních zásad úsporné jízdy byla 5,2 l/100 km. Stačilo lehce přidat a i když jsem se držel v rámci limitů, dostal jsem se na 6,5 l/100 km. Po 300 km po dálnici v ranním pondělním provozu ukazoval palubní počítač rychlostní průměr těsně pod hranicí zákonného limitu a spotřebu 8 l/100km. Aktivnější přístup a rychlostní průměr cca 150 km/h znamenal 9,1 l/100 km a ostřejší, ne však nijak drsné svezení po zakroucených okreskách 12,5 l/100 km.

Prvním dvěma údajům asi nikdo nebude mít problém uvěřit, ale co ten zbytek? Vezmu to z jiné strany. Za těch pár dní jsem najel cca 900 km a projel cca 90 l. Dlouhodobý průměr přibližně 10 l/100 km naznačuje, že palubní počítač, diplomaticky řečeno, nosí růžové brýle. Na druhou stranu ho ale nelze obvinit z přílišného optimismu, odhaduji to maximálně na 1 l/100 km, spíše na méně. Ale i po této korekci bych řekl, že dosažené hodnoty spotřeb nejsou nijak katastrofální. Už jen s ohledem na to, že můj řidičský styl není primárně úsporný.

Více vám k projevu motoru prozradí následující video, které je tentokráte rozšířeno o záznam pružného zrychlení 60-150 km/h na třetí až šestou rychlost. U zmíněných zrychlení si můžete všimnout mechanického zvuku, který předchází začátek akce. To je pedál plynu zaražený to podlahy. Z prodlevy mezi tímto zvukem a samotným začátkem akcelerace si můžete udělat představu o rychlosti reakcí motoru.

Snadnou ovladatelností do problémů

Leon, Golf i Octavia byly u nás až doposud chváleny pro svou řidičskou nenáročnost. Ani já k tomu nemám moc co dodat. Řízení jde lehce, někdy až moc, brzdy jdou také lehce, také někdy až moc, plyn je citlivý tak akorát, ani řazení nevyžaduje nějakou zvláštní pozornost. Velkou výhodou je navíc pružný motor, který usnadňuje předjíždění. Posaďte za volant nenáročného řidiče a bude si lebedit, jakou to dává jízdní jistou a jak se s tím v pohodě jede. A že to má vzadu klikovou nápravu? Klikovou co?, zeptají se mnozí.

Jenže vše má svůj rub a začnu u řízení. Už jsme si asi zvykli, že cit v řízení je něco jako kvalitní hovězí. Všichni o něm mluví, ale už ho dlouho nikdo nikde neviděl. Tak se alespoň spokojujeme s tím, že řízení je přesné a prostřednictvím volantu jsme schopni auto poslat tam, kam právě chceme. V Leonu jsem bohužel narazil na nový fenomén, který dával najevo už stejně výkonný Golf VII. Snad v zájmu toho, aby byl řidič řízením co nejméně obtěžován, došlo k tak velkému zdůraznění středové polohy, že v jejím těsném okolí vůz na pohyby volantu nereaguje. Stačí pootočit o chlup dále a řízení zabere až moc.

Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 16 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Ext 09Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 17 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Ext 11Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 18 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Ext 07

Za normálních okolností to není problém, ovšem jen do doby, než se dostanete do situace, která vyžaduje přesné vedení auta. Nebavím se o trefování apexů, ale o zcela běžné jízdě například po dálnici, kterou zpestřuje silný nárazový vítr. Nevymýšlím si co by kdyby, přesně toto jsem s Leonem zažil a bylo to o to horší, že v daném úseku byly v pravém pruhu vyjeté koleje. Při vracení se vpravo přišel náraz větru, současně s tím auto sklouzlo do kolejí a já měl co dělat, aby se nevydalo na průzkum míst určených jen pro zemědělskou techniku. Dle rozhovoru s kolegou se tento jev ve verzi FR nevyskytoval, tam si řízení nastavíte a jízda je bez překvapení.

Spolu s řízením do hry zasahuje i ona již zmíněná zadní náprava. Mnozí z vás jste Leon již vyzkoušeli, ochotný prodejce vás dokonce nechal zajet na rozbitou cestu a stejně bylo vše v pohodě. Přiznejte na rovinu, byl onen prodejce tak ochotný, abyste tam mohli opravdu přitlačit na pilu? Testovaný Leon byl vybaven standardním podvozkem (součástí výbavy minule testovené FR je sportovní podvozek) a 17" disky s pneu o rozměru 225/45 R17 a nutno uznat, že mu normální jízda po klasické „pozimní” okresce problém nedělala. Zůstával stabilní a tichý. Dokonce ani ono přitlačení na pilu nevede hned ke katastrofě. Přesto není až tak obtížné dostat se do situace, kdy budete možná i rádi za nevypínatené ESP.

Intenzivnější brzdění v zatáčce bylo zmíněno již v prvním testu, dalším je například jízda na limitu adheze na mokrém povrchu. Nemusíte jet rychle, stačí uzavřenější zatáčka a rychlost okolo osmdesátky. Přední kola pomalu začnou klouzat ven, uberete plyn, v tu chvíli se probudí záď a také se rozhodně vzít to zeširoka. Tak přidáte a zase máte klouzající příď. A tak pořád dokola až do chvíle, kdy se uprostřed oblouku objeví příčná nerovnost, na které to záď vzdá úplně a nebýt ESP, skončili byste v hodinách.

Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 19 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Ext 08Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 20 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Ext 12Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 21 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Ext 10

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše